09.05.2024

Polestar 3 ja 4 kylmätyypit sekä vertailua Polestar 2 ja ID.4 -sähköautoihin

Osoite kopioitu

Polestar on Geelyn merkkivalikoimassa ja omaan makuuni parhaiten sopiva Suomessa tarjolla oleva kiinalainen auto. Polestar 2 on minulle jo ennestään tuttu auto ja olen sillä kiertänytkin Suomea pariin otteeseen. Olen aina pitänyt kakkos-Polestarin ajettavuudesta ja sisätunnelmasta sekä ulkonäöstä. Nyt Polestarin Tampereen esittelyhuoneessa oli esillä uutuusmalli Polestar 4 sekä sen isoveli Polestar 3. Kirjoitan tähän kylmätyypit näistä Polestarin autoista. Päätin itselleni selventää ja tähän blogikirjoitukseen kirjoittaa auki, että mitäs kummajaisia nämä Polestarit nyt sitten autoina oikein ovatkaan.

Polestarin sekava mallimerkintäsarja -minkä kokoisia nämä nyt sitten on?

Polestar 2 on tämän hetken Polestar -sähköautomallistossa pienin ja matalan linjakas, mutta ei sekään ulkomitoiltaan vähäinen ole. Loogisesti ajatellen ei sitten voikaan mallimerkintöjen perusteella päätellä muiden Polestarien hintoja eikä oikeastaan mittojakaan. Polestar 4 on malliston keskimmäinen, kakkosta joka suuntaan kookkaampi ja erittäin linjakkaan muotoinen, mutta korkeutensa takia valmistajakin nimeää sen katumaasturiksi. Kolmonen on arvokkain malliston auto ja mitoiltaan hieman nelosta pidempi ja tuntuvasti korkeampi, mutta numeroiden valossa ainakin hieman kapeampi.

Laitoin taulukkooni vertailukohteeksi myös Volkswagen ID.4 Pro 4-motionin tiedot. Kaikki Polestar-mallit ovat ID.4:ää pidempiä, leväempiä sekä pidemmällä akselivälillä varustettuja.

Kuvissa alla Polestar 3, mikä on siis nelosta kalliimpi ja kookkaampi sekä etenkin takaosaltaan vähäemmän coupe-tyylinen. Kolmosen etupellin etuosassa on ikäänkuin yläspoileri muotoilussa.

Kuvissa alla Polestar 4, mikä siis on kolmosta pienempi ja edullisempi ja etenkin takaosaltaan virtaviivaisempi. Myös keulan muotoilussa on vahvasti alas kaartuvan osan ansiosta enemmän menevyyttä. Nelosen sivuprofiilissa on omaan silmään yllättään paljon Jaguar I-Pacea.

Kuvassa alla Polestar 2, joka onkin lievällä faceliftillä jo pidemmän aikaa tullut tutummaksi Suomalaisille. Kyseessä on linjakas viistoperäinen sähköauto.

 

Tunnelmat kuljettajan ja matkustajien paikalla sekä tavaratilat

Kaikissa Polestareissa sain hyvän ajoasennon kokonaisuudessaan ja tunnelma on joiltain osin samankaltainen. Kaikissa kolmessa mallissa kuljettajalla on ikäänkuin oma tila luotu korkealla keskikonsolilinjalla. Olen kuullut minun 176 cm pituuttani isommilta henkilöiltä, että kakkosessa saattaa tulla ahtauden tunnetta kuljettajalle poterossaan. Uskoisin, että nelosessa sekä kolmosessa tunnelma on kuljettajan paikalla väljempi myös pidemmille henkilöille. Sisustuksen laatutunnelma on kohdillaan kaikissa malleissa ja aiemmin käyttämäni Polestar 2:den ajotietokoneen sujuvuus on oletukseanani myös uusiin malleihin, joten käytettävyys on hyvällä tasolla.

Takaistuimilla on kakkosta väljemmät oltavat nelosessa ja kolmosessa. Kolmosessa takaistuimien selkänojaa voi kallistaa 34° kulmaan sähkösäädöllä. Molemmissa kolmosessa ja nelosessa on mukavan tuntuisesti tilaa, kuten mm ID.4:ssäkin on.

Litrojen mukaan tarkasteltuna minkään Polestarin tavaratila ei ole erityisen kookas suhteessa autojen ulkomittoihin ja kaikki jäävät ID.4:n ilmoitettujen litrojen alapuolelle. Toisaalta Polestareissa on kaikissa myös pieni etutavaratila, mitä saksalaisessa ei ole lainkaan. Polestar perustelee nelosen takaikkunattomuutta takatilojen vapaammalla käytettävyyden mukaan valmistamisella. Minulle ei nyt kovin selkeästi välittynyt, että missä tuo takaikkunan puuttuminen näkyy parempana tilana tai käytettävyytenä. 

Kuvissa alla Polestar 3 sisätiloja

Kuvissa alla Polestar 4 sisätiloja

 

Voimakkaita nelivetoja -vähemmän voimakkaita takavetoja

Polestarit ovat nykyisin taka- tai nelivetoisia ja Kolmosta näyttäisi olevan tarjolla vain nelikkona. Nelivetoiset on varustettu kahdella sähkömoottorilla, kuten useimmissa vastaavissa sähköautoissa vielä on. LR DM -versioista nelonen on kiihkein 400 kW / 686 Nm voimallaan ja kiihtyy sataseen 3,8 sekunnissa, mutta eivät muutkaan hitaita ole. Kakkonen saavuttaa satasen 4,5 sekunnissa ja kolmonen 5 sekunnissa. ID.4 Pro 4motionissa on 210 kW / 679 Nm ja on selkeästi Polestar-malleja hitaampi 6,6 sekunnillaan.

Polestarin lyhenteistä:

  • SR = Standard Range, eli pienempi akku
  • SM = Single motor, eli yksi moottorinen versio ja nykyisin takavetoinen
  • LR = Long Range, eli isompi akku
  • DM = Dual Motor, eli kahden moottorin ja nelivedon versio
  • Performance = urheilullisella alustalla, jarruilla ym varustettu tehoversio, paitsi nelosessa se se ei näyttänyt vaikuttavan auton tehoon.

Huomioitavaa on, että Polestar 2 ja 4 mallista saa myös vähäisemmillä, mutta taatusti suurimmalle osalle riittävillä voimavaroilla varustettuja takavetoisia, kuten myös Volkkarista. Sen sijaan Polestar 3 -mallista näyttää olevan tarjolla vain nelivetoisia tällä hetkellä. Toisaalta, mikäli nuo aiemmin mainitsemani nelivetoisten voimavarat eivät riitä, on tarjolla myös tehokkaampia versioita. Polestarilla ne tunnistetaan Performance-lisänimestä.

Akut, kulutus ja toimintamatka WLTP-yhdistetty

Polestar 2:ssa on kaksi akkukokoa, 67 ja 79 kWh netto. Polestar 4:ssä akku on 94 kWh netto ja Polestar 3:ssa akku on 107 kWh netto. WLTP-yhdistetty mittausten mukaan pienimpään kulutukseen kaikista vertailutaulukkoni autoista pääsee Polestar 2 pienemmällä akulla ja yhdellä moottorilla, mutta isompi akkuinen takavetoinen on hyvin lähellä. Siitä johtuen Polestar 2 LR SM tarjoaa jopa parasta WLTP-yhdisttty toimintamatkaa vertailun autoista. 

Polestar 4:ssä on 94 kWh nettokapasiteetin akku, jolla saavutetaan noin 580 - 620 km toimintamatkaa. Polestar 3:ssa on 107 kWh:n nettokapasiteetin akku ja toimintamatka ovat 561 - 631 luokissa. Vertailussa Volkkarin ID.4 -malleihin näyttäisi siltä, että Polestar 2 on energiataloudellisempi ja saavuttaa sillä sekä 2 kWh suurammalla LR akulla parempaa toimintamatkaa. Nelonen ja kolmonen taasen saavuttavat pidempiä toimintamatkoja suuremman kulutuksenkin kustannuksella huomattavasti suurempien akkujensa ansiosta. 

Kaikissa WLTP-yhdistetty lukemissa on huomioitava, että ne ovat tietyillä varustetasoilla mitattuja tuloksia ja jo pelkästään rengaskoon muuttaminen vaikuttaa lukemiin. Oma valintani olisi kulutuksen ja toimintamatkan perusteella Polestar 2 LR SM.

Polestarit ovat hyviä latautumaan

Kaikissa Polestarin sähköautoissa on vähintään 11 kW:n tehoinen AC-lataus. Neloseen on saatavilla Plus-varustepaketin yhteydessä 22 kW:n tehoinen peruslataus. Näillä eväillä asiointi tai riittävän tehokas kotilataus täyttää Polestarien akut täysin tyhjästäkin 100 % tasolle 5,5 - 11 tunnin haarukassa.

Pidempää matkaa jatkavilla DC-latauksilla latausteho on tietenkin huomattavasti korkeampi. Aivan kovimpien sähköautojen lataustehoihin eivät Polestarit yllä, mutta kuitenkin erinomaiselle tasolle. Kaikkien 79 kWh tai sitä suuremmalla akulla varustettujen mallien suurteholatauksen huipputeho on jopa yli 200 kW. Pitkää matkaa tehdessä tyypillisen noin puolen tunnin ruokailutauon aikana Polestarin LR-akkuiset saavat 55 - 75 kWh lisää sähköä akkuihinsa, mikä tarkoittaa esimerkiksi kesäisenä poutapäivänä maantieajossa noin 250 - 350 kilometrin lisätoimintamatkaa.

Huomioitavaa on, että hyvän lataustehon toteutuminen edellyttää Polestarienkin kyseessä ollessa riittävän lämmintä ja sopivasti vajaata akkua, kuten myös oikeanlaista suurteholatausasemaa. Polestarin akustot ovat 400V jännitteellä toimivia ja niissä on kaikissa akuston esilämmitystoiminto.

Paljonko Polestarit maksavat?

On erittäin epäreilua, että vertailutaulukossani vertailen aivan eri sarjan ID.4:ää Polestarin 4 ja 3 -malleihin. Polestar 2 kuitenkin asettuu omassa käytössäni juuri samaan hintahaarukkaan ja käyttötarvekokonaisuuteen kuin nykyinen ID.4:kin. Pikaisesti vertaillen nyttäisi siltä, että Polestar 2 on vain hieman lähinnä vastaavia ID.4 -malleja kalliimpi perusvarsteltuna ja sitten omaan makuuni lähes täysin varusteltuna.

Polestar 4 ja 3 sitten ovat jonkin verran arvokkaampia. Tuossa taulukossani ns lähes täysin varusteltu tarkoittaa Polestareissa mm: Show White erikoisväriä, Pilot-varustepakettia, Plus-varustepakettia sekä vetokoukkua. Volkarissa koitin rastitella mahdollisimman lähelle vastaavia varusteita.

Hinnoista voisi tehdä vertailun ehkä ennemmin myös esimerkiksi Teslan malleihin. Polestar 2 LR DM alkaen 55 800 euroa vertautuu mielessäni Model 3:seen, jonka LR AWD -versio maksaa Suomessa alkaen 50 590 euroa. Polestar 4 LR DM alkaen 69 300 euroa vertautuu mielestäni Teslan Model Y LR AWD -versioon, mikä maksaa Suomessa alkaen 54 590 euroa. Polestar 3 taasen ei mielestäni oikein vertaudu Model X:ään. Mihinkähän autoon sitä ostajaehdokkaat eniten mahtava verrata?

Yhteenveto

Omiin silmiin ja mieleen Polestarin kaikki mallit asettuvat jostain syystä ikäänkuin lifestyle auto-luokkaan enemmän kuin arkiseen ID.4:n suorittajaluokkaan. Niissä on jotain samalla tavalla minuun vetoavaa, kuin esimerkiksi Fiat 500e tai Mini Cooper Se -sähköautoissa, veikkei Polestar millään tavalla retro olekaan. Ei sitten yhtään, päin vastoin ennemminkin moderni. En osaa tuota tunnetta selittää ja ehkä olen yksin sen kanssa, mutta jokin näiden Polestarin autojen olemuksessa vetoaa minuun vahvasti.

Olen ajanut aika paljon Polestar 2 -sähköautoilla ja niiden kokemusten perusteella omassa kokemusmaailmassa ne ovat parhaita Suomessa myytäviä kiinalaisten merkkien sähköautoja ajettavuudeltaan sekä yleiseltä käytettävyydeltään. Toki Polestar ei ole pyrkinyt edullinen merkki olemaankaan. Hiljattain uutisoitiin jonkin verran Polestarin taloudellisista haasteista. Toivottavasti saavat ne selätettyä.

Oma valintani näistä olisi tällä hetkellä Polestar 2 isommalla akulla ja takavetoisena sisältäen tuohon hinnastoon valitsemani varusteet. Rehellisesti kun kirjoitan, niin oli autokaupat erittäin lähellä, kun menin katsomaan alunperin Polestar 4:ää. Nimittäin kun katselin esittelytilassa Polestar 2:den alennettuja hintoja ja rahoitustarjousta, niin jouduin jopa hieman taistelemaan itseäni vastaan, etten tehnyt saman tien kauppoja. Autokuume on vaarallisen herkkä vaiva, mutta onneksi nyt onnistuin sen välttämään. Ainakin vielä. Edelleen itseäni kuumottavia seuraavia mahdollisia sähköautoja ovat myös Tesla Model 3 LR sekä Hyundai Ioniq 6 RWD, koska arvostan niiden maltillista sähkönkulutusta ja pitkää toimintamatkaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Polestar Polestar 2 polestar 3 polestar 4

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb