27.04.2021

Peugeot e-208 sähköautoilusta lisäinfoa Tronity + ABRP + CarPlay

Haluaisin omassa e-208:n sähköautossani näkyväksi akun varaustilan prosentteina. Onneksi sain Sähköautot -Nyt! Facebook-ryhmästä jälleen vinkin ja inspiraation asentaa sähköautoiluuni liittyen uusia sovelluksia saadakseni autosta enemmän informaatiota ulos.

Vihjeen perusteella onnistuin saamaan Peugeot e-208 sähköautoni infotainmentiin näkyviin akun varaustason prosentteina reaaliaikaisesti sekä navigoinnin kohteeksi määritellyssä paikassa perille päästyäni jäljellä oleva akun varaustason prosentteina. Mahtavaa!

 

Asennus ja käyttöönotto

  1. Reseptin ainekset:

    • Yksi tai useampia Stellantis sähköauto(ja), esimerkiksi Peugeot e-208 tai e-2008, Opel Corsa-e tai Mokka-e, Citroen e-C4 tai e-Jumper jne jne
    • Älypuhelin, mieluummin uudehko. Minulla iPhone 12
    • Stellantis autolle sinun nimillesi tehty rekisteröinti MyPeugeot-tilille ja MyPeugeot-sovellus asennettuna ja käyttöönotettuna mobiililaitteesasi
    • ABRP, eli A Better Routeplanner -mobiilisovellus ja ymmärtääkseni kaikki nämä haluamani tiedot saadakseni tomimaan pitää maksaa kk tai vuosimaksu (noin 50e/v).
    • Tronity-mobiilisovellus ja sinne tilin perustaminen.

    Resepti

    1. Varmista että sinulla on toimiva MyPeugeot sovellus ja tili älypuhelimessasi ja olet kirjautunut sinne käyttäjäksi ja autosi on siihen liitetty onnistuneesti.
    2. Asenna Tronity-mobiilisovellus älypuhelimeesi ja rekisteröidy sen käyttäjäksi.
      • Huomioi, että saat maksutta kahden viikon kokeilujakson, jonka jälkeen Premium-versiossa veloitus on 3,33 - 3,99 euroa /kk, eli 47,88e/vuosi kerralla maksettuna. Professional-versio on vielä arvokkaampi 7,49-8,90e/kk hinnoillaan.
    3. Perusta autosi oikein Tronityyn käyttäen oman autosi käytössäsi olevaa MyPeugeot-tilin käyttäjätunnusta ja salasanaa.
    4. Ellei sinulla vielä ole, niin asenna mobiilipuhelimeesi ABRP, eli A Better Routeplanner -mobiilisovellus.
      • Ainakin Android-versiossa akun prosentti näkynee ilman Premiumjäsenyyttä. Siinäkin tulee olla käytössä maksullinen . Itse kokeilen premium-versiota  50e/vuosi -hinnalla, koska Apple CarPlay-tuki tulee vasta maksullisessa Premium-versiossa.
    5. Yhdistä ABRP-sovelluksessa Tronity ja ABPR. Ellet ole vielä perustanut ABRP:ään omaa autoasi, perusta se. 
    6. Etsi ABPR asetuksissa laajemmat asetukset näkyviin ja etsi autosi asetukset. Kun löydät autosi asetukset, mene vielä asetukset-rattaasta syvemmälle ja ota valitse linkitys Tronityyn.
    7. Kokeile hakea ensimmäistä reittiä ABPR:ssä.
      • Laita ABPR:ssä myös haluamasi asetukset käyttöön. Itse laitoin mm live kelin ja liikennetiedot ja auton akun tietojen päivittymisen.
    8. Kytke puhelimesi autosi CarPlay-ominaisuuteen. Itse siis kiinnitin piuhalla oman iPhoneni.
      • Kun olet käynnistänyt puhelimessa ABRPssä navigoinnin, hae autosi CarPlay-valikosta ABRP näkyviin.
    9. Nyt minulla ainakin näkyy näytössä akun varaustaso prosentteina kullakin hetkellä sekä arvio akun jäljellä olevasta varaustasosta prosentteina kohteessa. 

      Huom! En ota vastuuta muiden asennusten onnistumisista tai epäonnistumisista. Minulla alkoi toimia e-208 laajemmalla infotainmentilla ja iPhone 12 + Tronity Premium + ABRP Premiun + toimiva MyPeugeot-tili

Tämän minä halusin saada näkyville: akun prosentit kullakin hetkellä ja navigoinnin kohteessa perillä ollessa. Ensimmäinen pidempi ajoreitti ABRP + Tronity -suunniteltuna Kouvolasta Kangasalan Sahalahdelle osoitti, että todellakin pidän siitä, että voin suunnistaa myös ABPR:llä ja näen infotainmentissa akun varaustasot. Perillä kohteessa ennuste ei tällä kertaa totetunut aivan samana 28% lukemana, mitä ABPR ennustie 181 km matkalle lähtiessä. Syynä tähän oli ilmeisen ennakoimaton takatalvi, useiden senttien lumi tielle sekä tekemäni ylimääräinen pysähdys. Perillä toteutuneen 183 km myöhemmin akussa oli 20% varaustaso.

Arkisissa ajoissa näillä kahdella akun prosentilla ei ole mitään merkitystä, mutta pitkän linjan sähköautoilijana haluan juuri nuo tiedot nähdä kun lähden pidemmille sähköautosuunnistusmatkoilleni ajelemaan. Oikeammin sanottuna haluaisin tämän näkyvän autossa vakiona. Ovatko nämä akun varaustaso prosentteina vallitsevalla hetkellä sekä navigoinnin kohteessa sitten Tronityn 47,88 euroa/vuosi + ABPR 50 euroa/vuosi, eli yhteensä 97,88 euroa/vuosi hinnan arvoiset? No ei todellakaan ole.

Tronityn ja ABRP:n vuosi- tai kuukausimaksun maksaminen premiumversioista ei kuitenkaan ole aivan noin suoraviivaisen järjetönä, kuin edellisen kappaleen lopussa kirjoitin, koska ne molemmat tarjoavat muutakin lisäarvoa premium-versiointa. 

 

Tronity-premium

Tronity-sovellusta voi käyttää maksutta vain kahden viikon kokeilujakson ajan, jonka jälkeen rekisteröityneen käyttäjän tulee maksaa kuukausi- tai vuosimaksua Premium- tai Professional-versiosta.

Premium-version hinta on 3,99 euroa / kk kuukausittain maksettuna tai 3,33 euroa/kk vuodeksi kerralla maksettuna. Tuolla hintaa saa muutakin joillekin sähköautoilijoille merkityksellistä lisäarvoa, kuin vain akun prosentit inftotainmentissa.

Tronity-mobiilisovelluksesta näkee mm:

  • Auton akun varaustaso prosentteina ja ko hetken toiminamatka-arvio sekä auton matkamittarin lukema. (näkee myös MyPeugeot-sovelluksesta)
  • kaikenkaikkisen sekä kuluvan päivän päivän/viikon/kuukauden korkeimman akun lataustehon (kW)
  • Lataushistoria yhteensä: Lataussessioiden lkm, ladattu energia yhteensä kW, latauksen kustannukset yhteensä euroa, latauksen CO2 ja säästetty C02 (en tiedä millä perusteella laskee)
  • Jokaisen latausession sisällön: Osoite missä tapahtunut, alku- ja loppu %, latausaika minuutteina, ladattu energia kWh, lataussession hinta euroa, CO2 ja säästetty CO2, latauspaikan nimi ja auton matkamittarin lukema lataushetkellä
  • Lataamisen kustannukset yhteenveto sekä erittely.

Arvelen, että löytyy sähköautoilijoita, joille näillä tiedoilla on merkitystä. Edellämainituista tiedoista Peugeotin oma MyPeugeot-sovellus tarjoaa ainoastaan akun nykyisen varaustason prosentteina.

Tronity näyttää tietokoneen selaimella omalle tillille kirjautumalla vielä lisää informaatiota. Nyt vihdoin näen jälkikäteen e-208:n kulutustiedot haluamaltani aikaväliltä. Selaimella Tronity-tililtä näkee edellämainittujen mobiilisovelluksen tietojen lisäksi mm:

  • Matkakohtaisesti: Energian keskikulutus matkoittain kWh/100 km, ulkoilman lämpötilan ja keskinopeuden, matkan keston, matkan pituuden, ajankohdan, ajetun reitin kartalla, akun varaustason muutoksen matkan aikana grafiikkana ym
  • Halutuilla aikaväleillä: Energian keskikulutus halutulla aikvälillä kWh/100km, piirasgrafiikkana latauskohteiden osuus ladatun energian kWh ja euroa sekä ajetut matkat kartalla ym.

Eli itselle hieman tekniikasta ja datasta pitävänä tuli nyt sellainen olo, että taidan maksaa Tronitynkin vuosimaksun ainakin kokeeksi yhdelle vuodelle. Ei tämä autoilun kulurakenne tuohon 47,88 euroon kaadu. Tronityn riskinä tunnistan sen, että kuinka luotettavasti kaikki tiedot siirtyvät sinne asti, koska sovellus hakee tietonsa MyPeugeot-sovelluksesta ja sinnekin aina välillä jää ainakin minulla ajokertoja kirjautumatta. Ja sitten vielä, en voi välttyä pieneltä pettymykseltä Peugoetia kohtaan, koska auton kulutustiedot kWh/100km ja kulutettu energia kWh saadaan välitettyä MyPeugeot-tilin kautta Tronitylle, mutta Peugeotin omaan sovellukseen ei viitsitä koodata ko tietoa näkyviin. Kyse täytyy olla välinpitämättömyydestä asiakkaitaan kohtaan.

A Better Routeplaner (ABRP) -premium

ABRP-premium maksaa 5 euroa kuukaudessa tai 50 euroa vuodeksi kerralla maksettuna. Tämän minä jo maksoin yhdeksi vuodeksi kokeillakseni ominaisuuksia. Premium jäsenyydellä saa:

  • Apple CarPlay-tuki
  • Omassa "autotallissa" voi ylläpitää ja hallinnoida useita omia autoja
  • Kalenterin kautta näkee omat ajot kartalla, grafiikkana ajetun reitin korkeuskäyrän ja ajetulla reitillä akku-% muutos.
  • Ajantasaisen säätiedon reittisuunnitelman ja kulutuksen huomioimiseen (vielä en osaa sanoa kuinka realistisesti toimii Suomessa)
  • Reaaliaikaiset liikennetiedot navigointiin (ei vielä riittävää kokemusta itsellä)
  • Reaalikaikaisen latauspaikan saatavuuden (ei tietoa vielä kuinka toimii Suomessa)
  • Ajodatan jakaminen
  • Apple Watch -tuki
  • Latauksen etenemisen ilmoitukset

Olen käyttänyt ja käytän ABRP muutoinkin tarpeen mukaan pisimpien matkojen suunnitteluun. Esimerkiksi Lapin ja Norjan Lofooteille suunnistaessani olen käyttänyt ABRP:n reittisuunnittelua. Nyt haluan kokeilla tulevana kesänä reittisuunnittelu + navigointi -ominaisuuksia premiumkäyttäjänä. Oikeastaan koen tämän ABRP vuosimaksun niin, että sen 50 euroa olisin voinut vaikka lahjoittaa palvelun tarjoajalle kehitystyöstä, mitä ovat tehneet oikeastaan ainutlaatuisen sähköautoilun apuvälineen kehittämiseen.

Tronity ja ABRP hyötyä useille eri sähköautomerkeille

Tronity ja ABRP -tilien käyttäjäksi rekisteröityminen ei ole mitenkään Stellantis-sähköautojen yksinhyötymahdollisuus. Useiden muun merkkisten sähköautojen omistajat ovat näiden aktiivikäyttäjiä myös.


Stellantis -sähköautoista lisää informaatiota OBD:n kautta?

Androidin sovellukseen on jo saatavilla kuulemma LeafSpy-kaltaista lisätietoa OBD-lukijan kautta. Käyttöön tarvitaan ensin Sovitin, jonka perään asennettuna pitäisi normaalit OBD2-lukujat toimia. Tällä hetkellä Android-sovelluskaupasta saa jo Power Cruise Control sovelluksen, jolla tiedot voidaan katsella. Apple Appstoreen sovellus on vasta luvattu myöhemmin tulevaksi. Näin toimien pitäisi saada näkyviin myös akun lämpötila ym. lisätietoa. Palaan aiheeseen, kun Applen sovelluskauppaan ko sovellus ilmestyy.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (4) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (66) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (190) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (41) Sähköauton lataaminen (22) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (8) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb