09.05.2016

Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella

Suoritin nyt alkukesän lämmössä ja tyynessä poutakelissä keskikulutustestin samalla edestakaisella ajoreitillä, millä tein talvella pakkasajon kulutustestejä.

 
Pyrin pitämään täsmälleen samat ajonopeudetkin, eli noudatin jälleen tarkoin navigaattorin mukaan suurimpia sallittuja ajonopeuksia. Ajonaikaiseksi keskinopeudeksi muodostui 74 km/h.
 
Ilmalämpöpumpun säädin automaattiasetuksella antamaan 20 asteista lämpöä. Ulkona oli +12..+15c lämmintä, joten sähköä ei käytännössä lämmittämiseen kulunut lainkaan.

 

Lataus lähtiessä 17,0 kWh ja perillä oli jäljellä 8,1 kWh, joten matkalla kului 8,9 kWh sähköä.

Lähtiessä matkamittarissa oli 44802 km ja perillä 44862, joten matkan pituus oli 60km.

 

Keskikulutus oli siis 14,8 kWh/100km.

On vielä mainittava, että mittausajankohtana Leafissa oli sen ensimmäinen vika päällä. Muutama päivä sitten auton jäähdyttimen molemmat tuulettimet alkoivat puhaltaa täysillä aina kun auto on AC-laturissa tai sillä ajetaan. Mittailujeni mukaan nämä tuulettimet kuluttaisivat noin 300 wh. Toistan testin vielä kun saan tuon vian korjattua.
 
Täydellä akulla (21,9kWh) olisin siis tuolla keskinopeudella ja tällä kelillä saanut toimintamatkan pituudeksi noin 147 km.
 
Vertailukohdaksi voin todeta, että olen viimeisimmän 12 kuukauden aikana ajanut 40 kertaa vähintään saman pituisen matkan kertasuoritteena pienemmällä keskikulutuksella, joten tämä ei ole mitenkään poikkeuksellisen pieni kulutus, vaan kuvastaa hyvin tyypillistä ajamistani. Kumulatiivinen 12 kk keskikulutukseni kaikista ajoista on 16,21 kWh/100km.
 

Talviajon vertailukohtia

Olen täsmälleen samalla reitillä ja samoja nopeuksia ajaen suorittanut muutamia talviajon kulutustestejä myös.

6.10.2015 kirjoitin ensipakkasista ensimmäiset talviajon kokemukset Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella- otsikon alle.
Silloin reitti oli kylläkin eri, mutta matkan pituus ja keskinopeus riittävän suuntaa-antavasti samat. Sain -4ºC pikkupakkasessa keskikulutukseksi silloin 20,51 kWh/100km.

1.1.2016 toteutin Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa -aiheisen blogaukseni, josta ohessa kaksi eri versiota:

Versio 1: kylmä ja lämmittämätön auto
Keskikulutus oli 26,3 kWh/100 km, eli lähes kaksin kertainen nyt kesällä mitattuun verrattuna.

Versio 2: 30 min esilämmitetty auto
Keskikulutus oli 22,9 kWh/100 km eli kasvua kesän kulutuksesta on jopa noin 50%

18.1.2016 pääsin testaamaan samalla reitillä jopa -22ºC kireämmässäkin kelissä kulutusta. Tästä on videokoostekin.
Tuossa pakkaskelissä keskikulutus muodostui 26,8 kWh/100 km tasolle.




Huhtikuussa 2016 kirjoitin talviajon yhteenvetoa Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella -tekstiin.
Siinä kerroin myös talven kaikkein äärimmäisimmästä pakkaskulutustestistä.
Tein sen -28ºC kelissä ja lämmöt automaattiasetuksella peräti +30ºC säädettynä. Ei mitään järkeä kylläkään tuollaisessa. Sain keskikulutuksen nousemaan peräti 36,75 kWh/100 km tasolle ja se onkin sitten jo pitkästi yli kaksinkertainen kesäkulutukseen verrattuna.

Yhteenveto:

Leafilla pystyy kesäkelissä helposti 130 - 145 km pituisiin toimintamatkoihin matkailuajossa, kunhan nopeuden pystyy pitämään alle 80 km/h tasolla.
 
Nopeuden nostaminen tai pakkasen kiristyminen sitten nostavat kulutusta reilusti.
Näiden muutamien kiintopisteideni vertailulla näyttäisi siltä, että ilman lämpötilan muutos noin +13 asteesta noin -22 asteeseen nostaa kulutusta suunilleen saman verran (12 kWh/100km) kuin nopeuden nostaminen 74 km/h lukemasta 120 km/h lukemaan (11 kWh/100km nousua).
 
 
Nissan Leaf keskikulutus / ajonopeus, keli melko vakio



Nissan Leaf keskikulutus / ilman lämpötila, ajonopeus vakio
 
Nissan Leaf 24kWh ja 30 kWh toimintamatkoja eri nopeuksilla ja lämpötiloilla

Keskustelu

Jari Kinnunen
22.11.2018 12.39

Hienoa mittausdataa arkikäytöstä. Olen itse sähköpyöräijä ja samat teemat kiinnostavat. Löysin tavan saada wattituntikulutusen mittaamalla jännitteen laskun ja laskemalla sen prosentteina jolla saa laskettua akun wattitunneista kuluneen määrän.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb