05.09.2016

Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti

Elokuussa 2016 Leafiini tuli lähes 1000 km vähemmän ajoja, kuin edellisvuonna. Tämä on normaalia vaihteluväliä, joka johtui kesäloman sijoittumisesta tänä vuonna vahvasti elokuulle, joten työkeikkoja ei tullut ajettua lähellekään yhtä paljon, kuin edellisvuonna.

Silti ajomäärä yli 3000 km on sen verran merkittävä, että joitain johtopäätöksiä siitäkin voi jälleen vetää.

Yleistä ajodatan analyysiä

  • Matkoja kertyi elokuussa 2016 yhteensä 127 kpl
  • Matkaa kertyi yhteensä 3225 km
  • Sähköä kului yhteensä 487,2 kWh (lataushävikkiä ei huomioitu)
  • Ajossa moottorijarrutuksissa regenerointi tuotti 56,8 kWh sähköä akkuun takaisin
  • Saasteita jäi päästämättä jälleen paljon! CO2-päästöjen laskennallinen vähennys oli elokuussa 2016 yhteensä 563 kg. Kaikki muut päästämättä jääneet saasteet siihen sitten päälle. 

  • Pisin yksittäinen ajosuorite oli 140,2 km
  • Vuorokauden suurin ajosuorite oli 391,5 km
  • Yksittäisen vuorokauden suurin sähkön kulutus oli 73,1 kWh
  • Yksittäisen vuorokauden pienin keskikulutus oli 13,4 kWh/100 km, tosin sinä vuorokautena ajoja tuli vain 76,7 km.


Elokuu 2016 keskikulutus oli 15,10 kWh/100km

Elokuussa 2016 keskikulutus nousi edellisvuodesta merkittävästi, tosin 2015 vuoden elokuun 13,88 kWh/100 km on kaikkein alhaisin kuukauden keskikulutus.




Keskinopeuden nousu selittänee suurimman osan keskikulutuksen noususta

Elokuun 2016 ajojen keskinopeus toteutui 61 km/h, kun se edellisvuonna oli 56 km/h. Tämä kertoo ajojen erilaisuudesta. Tämän vuoden elokuussa olivat vähäiset matka-ajot Tampere - Helsinki moottoritietä. 

Myös Keski-Suomen matkailussa keskinopeudet nousivat käytännössä hieman, koska Jyväskylään on saatu pikalaturi ja se nopeuttaa kokonaismatkan tekoa pohjoiseen Keski-Suomeen ratkaisevasti. Sillä taasen on sellainen henkinen vaikutus, että kotoa Jyväskylään joutuu todella säästellen ajamaan, jos haluaa päästä ilman Jämsän Type2-latauspysähdystä. Nyt, kun Jyväskylässä saa nopeamman latauksen, ei lyhyt lisäsähkön lataaminen Jämsästä 6kW tehollakaan tunnu niin isolta vaivalta, että kannattaa matka-ajossa viimeiset säästöt kulutuksesta ulosmitata. Tämä myös varmuudella näkyy kuukauden keskikulutuksen nousuna.


Keli saattoi myös hieman kasvattaa elokuun 2016 keskikulutusta

Myös elokuun 2016 keli oli haastavampi lyhyen kantaman sähköauto Nissan Leafille. Sähköauton moottori on erittäin energiatehokas ja pienetkin ajovastuksen muutokset näkyvät kulutuksen muutoksena polttomoottoriautoja huomattavasti selkeämmin.

Aiemmat havaintoni esimerkiksi blogitarinassani Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin pikkupakkasella tukevat arviotani, että sademäärällä on myös lievä korrelaatio koko kuukauden keskikulutukseen.


Kuukauden keskilämpötilan muutoksella en sen sijaan usko olleen vaikutusta kulutukseen, koska molempien vuosien elokuun lämpötilat olivat niin korkeat, että Leafin ilmalämpöpumppua ei juuri ole tarvittu kovilla tehoilla vaivata ja toisaalta taasen auton ilmastointi on kovin energiatehokas.


Kesärenkaiden vaihtamisen vaikutus kulutukseen edelleen arvoitus

Vaihdoin Leafiini 19.7.2016 uudet Nokian Hakka Green2 -kesärenkaat alle. Blogitarinassani Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle on kuvattu miten huikean suuri vaikutus väärillä renkailla voi olla sähköauton kulutukseen. Sain ensin autooni B-energialuokan renkaat, ja kulutus kasvoi niin paljon, että toimintamatka kutistui niin paljon, että autosta olisi tullut minulle lähes käyttökelvoton. Onneksi Vianorin tyytyväisyystakuulla sain vaihdettua alle saman merkiset ja malliset rengaat, mutta A-energialuokan W-nopeusluokan renkaat.

Elokuun 2016 keskikulutuksella laskennallinen toimintamatka olisi ollut 145 km

Elokuun 2016 laskennallinen toimintamatka on edelleen vuoden kärkipäässä, mutta laski toki edellisen vuoden ennätyslukemasta 158 km erittän merkittävästi. Rehellisesti sanoen en usko, että enää koskaan saan kuukauden laskennallista toimintamatkaa vuoden 2015 elokuun tasolle.

Tähän vaikuttaa eniten se, että latausverkosto kehittyy, eikä ole pakko enää puristella viimeistä viilausta kulutusta pienentääkseen ajaessa.



Yhteenveto

Elokuussa 2016 kaikista kuukauden päivien ajoista 24 päivänä Leafin 21,9 kWh (tod.kapasiteetti)  olisi riittänyt ilman yhtään välilatausta. Totuuden nimissä suurimassa osassa näistäkin päivistä on tehty erilaisia pysäköinnin aikaisia välilatauksia useita.

Uuden 30 kWh (tod. 28 kWh) Leafin akku olisi ollut pakko ladata kesken päivän vain neljänä päivänä.

60 kWh akku olisi jouduttu elokuussa 2016 lataamaan vain kerran kesken päivän ja 80 kWh akku olisi riittänyt kaikkina päivinä ilman yhtään välilatausta.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb