04.05.2018

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen

Nissan Leaf 40 kWh:lle salitaan kattotaakka ja maahantuojan lisävarustelistalta löytyykin Thulen valmistamat aerodynaamisesti muotoillut taakkatelineet. Ostin niihin täydelisestinsopivan Thulen Proride 591 pyörätelineen. Ensin kokeilin kuitenkin peräkonttiin vaijereila kiinnittyvää Thulen Raceaway 2B -pyörätelinettä, mutta sen jouduin hylkäämään koska alamäkipyöräni runko ei käynyt millään telineeseen. 

Thulen Proride 591 -pyörätelineen kokoaminen kesti ensimmäisellä kerralla reilun tunnin verran, koska jouduin pariinkin kertaan purkamaan jo katolle asti asentamani telineet. Alamäkipyöräni haastava runko ei suostunut kiinnittymään tukivarteen muutoin, kuin siirtämällä pyörätelineen ala-aisaa kahteen kertaan eteenpäin. Thulen taakkatelineisiin sopisi näitä pyörätelineitä varmaan jopa neljä kappaletta vierekkäin.

Kun teline on kerran koottu ja säädetty kattotelineiden kanssa autoon sekä pyörään sopivaksi, on asentelu sen jälkeen muutaman minuutin juttu yksinkin, kuten katolta poistaminenkin.

Alamäkipyöräni on erittäin järeillä jousituksen osilla varustettu ja painaakin vähän yli 20kg, joten pyörän katolle punnertaminen vaatii sopivan tekniikan sekä hieman lihasvoiman käyttöä. Helpoiten pyörä menee katolle, kun toimii seuraavasti: Ensin nostaa kannatusaisan odottamaan kohta tulevaa pyörää. Sitten ottaa pyörästä kiinni etupumpusta ja satulan alta ja nostaa renkaat edellä vinosti pyörän telineeseen sekä asettaa renkaat ensin niille kuuluviin kiinnikekelkkoihin. Sitten pyörä nostetaan pystyyn kiinnitysaisaa vasten ja kierretään aisan lukitus tiukalle. Tämän jälkeen enää renkaiden kiinnitys pikalukoilla ja taakka on valmis kuljetettavaksi.

Teline ja polkupyörä kulkevat todella vaivatta ja hiljaisesti katolla. Kulutus nousi omalla 36km koti - Sappee - koti -reitilläni 14,4 kWh/100 km lukemasta 16,8 kWh/100km tasolle, eli noin 17% verran. 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf40kWh sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb