11.03.2016
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nyt maaliskuussa 2016 meillä on jo ostettavissa uusi Nissan Leaf 30 kWh akullaan.
Testasin sen maaliskuun alussa pikkupakkasen kelissä ajamalla sen Espoosta Viitasaarelle.
Matkaa kertyi yhteensä noin 470 km.
Matkalla latasin Tiiriöstä noin 15 minuuttia, Jämsästä noin 20 minuuttia ja Jyväskylästä noin 38 minuuttia, eli yhteensä tuon 470 km matkan suorittamiseen käytin aikaa lataamiseen noin 1h 13 minuuttia.
Tämä matkatarina on luettavissa: Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee 30 kWh Nissan Leafilla käyttäen ainoastaan julkisia latauspisteitä
Mainittakoon vielä, että reitti kiersi tuossa 30 kWh Leafin tapauksessa Tampereen kautta koska Lahden ja Jyväskylän väli on liian pitkä sillekin pikalatureiden puuttuessa kokonaan tuolta tieosuudelta.
Omalla 24 kWh Leafillani 470 km matka Espoosta pohjoiseen olisi vaatinut lisälatauksen vielä Hyvinkäällä ja Jämsän sekä Hirvaskankaan lataukset olisivat olleet merkittävästi pidemmät.
BMW:ltä on luvassa 2017-vuonna 290 km NEDC päivitys
Insideevs.com kirjoitti 11.3.2016, että BMW on tuomassa heinäkuussa 2017 tuotantoon i3:sen akkupäivityksen. Auton NEDC lukeman huhutaan nousevan 200 km tasosta 290 km tasolle. Vertailukohtana voidaan ottaa uuden Leafin 30 kWh akku ja 250 km NEDC.
Jos tuosta lasketaan suoraan kaavalla saadaan, että BMW:n akku olisi noin 34,8 kWh kokoinen. Tosin i3:sen on sanottu olevan erityisen energiatehokas sähköauto, joten akku voi olla hieman pienempikin.
290 km NEDC on jälleen yhä useammalle sähköautoa suunnitelleelle pykälä, joka mahdollistaa sähköautoiluun siirtymisen. Silloin todellinen toimintasäde talvellakin alkaa lähennellä jo 200 km lukemaa.
Chevrolet Bolt ja Tesla Model 3 on huhuttu sisältävän 60 kWh akut
40 kWh akku tekisi jo monelle ratkaisevan muutoksen
- Arkikäytössä jokapäiväinen työmatka voisi kasvaa helposti jopa 160 km / suunta.
- Matkailukäytössä autolla pääsisi jopa 550 km matkan kahdella välilatauksella
Keskustelu
Ei kommentteja