04.04.2019

Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä

Maaliskuussa 2019 rikottiin jälleen sähköautojen kuukausitasoisen ensirekisteröintien ennätys Suomessa. Yhteensä 239 sähköautoa ensirekisteröitiin maaliskuussa, joka on yli kaksinertainen määrä edellisvuoden 102 kappaleeseen verrattuna.

Kaikkien tämän blogi-kirjoituksen lukujen lähde: Traficom tilastotietokannan taulukot 04.04.2019

Sähköautojen kumulatiivinen kehitys vieläkin kovempaa

Uusia sähköautoja on ensirekisteröity tammi-helmikuussa 2019 jo yhteensä 473 kappaletta, joka on peräti 170% kehityksellä edelliseen vuoteen verrattuna.

Sähköautojen ensirekisteröintien määrä on kova etenkin kun sen suhteuttaa kaikkien autojen ensirekisteröintimäärien sukeltamiseen alas. Kaikki muut kuin ladattavat ajoneuvot ovat kumulatiivisessa kehityksessä jääneet edellisvuodesta.

Kaasuautojen rekisteröintimäärässä yhä maaliskuussakin oli haittana WLTP-päästömuutoksen jälkeen uusiksi menneen automalliston toimitusten viipyminen. Uskottavasti nyt huhtikussa alkaa olla jälleen runsaammin uusia kaasuautoja uusien ensirekisteröintitilastoissa.

Bensiini- ja dieselautojen määrät jatkavat sukeltamistaan, joka on hyvä merkki kehityksestä. Maaliskuussa sähköautot muodostivat jo 3% osuuden kaikista ensirekisteröidyistä autoista ja kun lasketaan yhteensä ladattavat hybridit ja sähköautot, niin ne olivat 8% osuudella kaikista uusista autoista.

Model3 jyrää sähköautojen tilastoissa uudenlaisia lukemia

Teslan Model3 kantoi suurimman osan maaliskuun sähköautojen ensirekisteröinneistä 146 kappaleellaan. Teslan Model S ja Mode X -malleja rekisteröitiin ainoastaan 7 kappaletta yhteensä, joka jäi viime vuoden 36 kappaleesta merkittävästi. Pidän hyvin varmana, että Model3:sen rantautuminen Suomeen on karsinut muiden Tesla-mallien määriä. Todennäköisesti Model3:sten rekisteröintimäärät jatkavat vielä jonkin aikaa melkoisen korkeina Suomessakin.

Toiseksi suosituin sähköauto maaliskuussa oli Leaf 20 kappaleellaan, jossa tosin oli runsaasti laskua edellisvuoden 43 kappaleesta. Leafilla on vastassa viime vuodelta 40 kWh Leafin ensisaapuminen maahan. Omakin Leafini on tuolla viime vuoden huhtikuun määrässä mukana. Ennakoin Leafin määrien jatkavan maltillisella tasolla kunnes uuden 62 kWh Leafin toimitukset alkavat.

Hyundain Ioniqin rekisteröintimäärät ovat olleet tänä vuonna nousussa. Tämä on ymmärrettävää, koska autoja on uskottavasti nyt saatavilla hyvin toimituksiin. Myös Konan määrät piristävät Hyundain kaupankäyntiä, mutta niitä kyllä rekisteröitäisiin tuntuvasti enemmänkin, jos autoja saisi nopeampiin toimituksiin.

Kian Niro EV on nyt uusi tulokas rekisteröintitilastoissa kuudella kappaleellaan. Uskottavasti nämä Nirot ovat maahantuojan ja jälleenmyyjäverkoston autoja tässä vaiheessa ja asiakastoimitukset alkanevat vasta vuoden 2020 puolella.

Tämän vuoden uutuuksista Audin e-tron ja Jaguarin I-PACE jatkavat tasaisilla rekisteröintimäärillä. Odotan itse kyllä näkeväni niissä jossain vaiheessa pientä nousua, jos vain autoja saadaan toimituksiin asiakkaiden haluamilla toimitusajoilla. 

Ladattavista hybrideistä maaliskuussa jälleen Volvo oli ylivoimaisesti suosituin uusien ensirekisteröinneissä.

Käytettyinä tuodaan runsaasti myös sähköautoja

Käytettyjen sähköautojen tuonti jatkaa kehittymistään myös. Etenkin Teslat alkavat olla Euroopassa houkuttelevan edullisia tuotavia ja kun sähköautoista menee olemattoman pieni vero tuotaessa, niin ei ole ihme, että niitä tuotiin maaliskuussa yhteensä 27 kappaletta maahan.  Se on tuntuvasti enemmän, kuin Model X ja S -malleja rekisteröitiin maaliskuussa uusina Suomeen.

Ladattavia hybridejä tuotiin myös runsaasti jälleen käytettyinä maahan, yhteensä 465 kappaletta. Suosituin ladattava hybridi oli jälleen Mitsubishi Outlanderillaan, mutta Volvo on myös vahvasti mukana 111 kappaleellaan. Volvossa on merkillepantavaa, että autoista ylivoimaisesti suurin osa on ollut diesel-hybrideitä.

Myös kaasuautoja tuotiin kohtalaisen paljon käytettyinä maaliskuussa maahamme. Yhteensä 107 kappaletta. Näistä Volkswagenin ajoneuvot olivat suosituimpia 46 kappaleellaan.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb