02.02.2024

Laskusuuntainen vuoden 2024 aloitus uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä

Osoite kopioitu

En ole enää pitkään aikaan kirjoittanut kuukausittaisista Sähköautojen ensirekisteröinneistä blogiini, vaan olen julkaissut tilastoja ainoastaan blogini FB-sivulla. Pääsyy siihen on se, että yksittäinen kuukausi ei kerro kovin paljoa, etenkään kun trendi on saman suuntainen, eli kuukausien määrät ovat ylittävät edellisen vuoden vastaavan kuukauden toistuvasti, tähän asti.

Kirjoituksessa käytettyjen lukujen lähteet: Autoalan tiedotuskeskus / ensirekisteröinnit ja Traficom tilastotietokanta

Tammikuu 2024 teki muutoksen pitkäaikaiseen kehitykseen ja uusien sähköautojen ensirekisteröinnit jäivät kuukausitasolla edellisen vuoden tammikuun alle. Vastaava tilanne on ollut Suomessa viimeksi marraskuussa 2019. Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin Suomessa 1587 uutta sähköhenkilöautoa, missä oli 15 % laskua vuoden 2023 tammikuuhun verrattuna. Samaan aikaan kaikkien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 8,2 % edellisen vuoden tammikuuhun verrattuna.

Vuonna 2019 jaksoin vielä seurata myös lataushybridien sekä kaasuautojen ensirekisteröintien kehitystä. Nythän tammikuussa lataushybridit olivat hyvällä kehityksellä, mutta kaasuautojen määrät ovat olleet jo pitkään erittäin matalalla tasolla. Marraskuun 2019 tilastoihin liittyvä kirjoitukseni

Sama laskusuuntainen tilanne oli myös suhteellista määrää katsottaessa. Tammikuun 2024 suhteellisen osuuden muutos oli kuitenkin vähäisempi, kuin lukumäärässä. Tammikuussa 2023 uusien sähköautojen osuus oli 26 % kaikista henkilöautoista, kun se tammikuussa 2024 oli 24 %

Muiden kuin sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit ovat myös olleet jo pitkään alavireiset Suomessa. Tämä kertoo karua kieltä koko autokaupanalan jo vuosia jatkuneesta vaikeasta ajasta. Kaukana, vuodella 2020 on edellinen yli 10 000 auton kuukausi.

Käytettyinä tuotujen määrä yli tuplaantui

Tammikuussa 2024 rekisteröitiin yhteensä 936 käytettynä tuotua sähkökäyttöistä henkilöautoa (BEV). Se oli peräti 106 % kehityksellä vuoden 2023 tammikuuhun nähden ja 30 % (ed.v 19 %) kaikista käytettyinä tuoduista henkilöautojen rekisterinneistä. Eniten tuotiin jälleen Tesloja (281 kpl) ja toisaalta MG:tä (150 kpl), joista jälkimmäiset ovat tilastoitumisesta huolimatta käytännössä uusia autoja. MG:t on ensirekisteröity Ruotsissa ja myyty sittemmin Suomeen ajamattomina autoina vielä tähän asti. Ymmärtääkseni tuohon tulee tämän vuoden aikana muutos ja Suomessa on jatkossa MG:lle virallinen maahantuontiorganisaatio. Vaikka käytettyinä maahatuotujen tilastosta siirrettäisiin MG:t uusien tilastoon, olisi käytettyjen määrä silti edelleen vahvalla kehityksellä, mutta uusien tilasto pysyisi edelleen miinuksella tammikuun osalta.

Mitä tammikuussa 2024 tapahtui?

Tilastot ovat vain lukuja toteutuneesta historiasta ja niitä pitää osata tulkita. Tulkintoja samoista tilastoista saa tehtyä erilaisia. Tässä on minun tulkintaani. Tammikuussa 2024 ei tapahtunut muuta, kuin että silloin realisoitui uusien henkilöautojen ensirekisteröintien määrässä sähköautojen viime vuotta matalampi taso. Matalampi määrä taasen johtunee useammista pidemmän aikavälin vaikuttimista. Käytettyinä tuotuja taasen rekisteröitiin viime vuoden tammikuuhun verrattuna yli kaksinkertainen määrä. Yhteenlaskettuna uusien ja käytettyinä tuotujen määrä tammikuussa oli hieman paremmalla tasolla kuin viime vuonna.

Itse tunnistan mm seuraavia tilanteeseen johtaneita vaikuttimia, jotka ovat olleet olemassa jo pidemmän aikaa:

  • Vuonna 2023 sähköautojen ensirekisteröintien määrä oli kuukausittain pääsääntöisesti erittäin vahvalla kehityksellä. Vime vuonna suuria rekisteröintimääriä selitti myös autojen erittäin pitkät toimitusajat. Viime vuonna vielä ensirekisteröitiin huomattavat määrät vuonna 2022 tilattuja sähköautoja. 
  • Yleinen taloustilanne Suomessa on haastanut koko autokauppaa jo pidemmän aikaa. Ihmisten ostovoima ja usko oman talouden vakauteen on monilla heikentyntynyt, eikä olla valmiita sitoutumaan pitkiin autorahoituksiin tai käyttämään omia säästöjä niihin. Sähköautoista monet ovat edelleen polttomoottorisia vastineitaan kalliimpia.
  • Noussut korkotaso on haastanut koko autokauppaa jo jonkin aikaa. Myös tämä on saattanut vaikuttaa polttomoottoriautoja enemmän sähköautojen ostopäätöksiin, koska ne ovat usein edelleen arvokkaampia hankintoja.
  • Käytettyjen sähköautojen hyvityshintojen laskun nopeus on saattanut yllättää monet jo sähköautoilla ajavat. Tätä ovat varmasti vauhdittaneet useat uusien sähköautojen merkittävänkin suuruiset hintojen laskut. Itse pidän pelkästään hyvänä ilmiönä, että uusien sähköautojen hinnat laskevat. Joillain sähköautoilijoilla saattaa kuitenkin olla tilanne, että nykyisessä sähköautossa on jopa tuntuvasti enemmän rahoitusvelkaa jäljellä, kuin autosta saa vaihtaessa tai suoraan myytäessä rahaa. Tämä on todennäköisesti rajoittanut joissain tapauksissa uudempiin sähköautoihin vaihtamisten innokkuutta.
  • Euroopan laajuinen käytettyjen hintatason tason lasku ja etenkin Ruotsin kruunun kurssi ovat todennäköisesti houkutelleet aika paljon tuomaan käytettyjä sähköautoja uusien ostamisen sijaan.
  • Sähköautojen vapaan autoedun sekä käyttöedun tuet ovat päättymässä. Vaikka joissain yrityksissä on päivitetty autoetupolitiikkaan kirjauksia, jotka jopa velvoittavat sähköauton valintaan, pidän uskottavana että tämän edun päättymisen tieto on jo alkanut vaikuttamaan työsuhdeautojen päätöksiin. 
  • Yhä edelleen on arjen realiteetti myös, että tarjolla olevista sähköautoista ei kaikkien käyttötarpeeseen sopivaa löydy. Kaikilla ei ole kotilatausta käytettävissä ja osa näistä talouksista ei tämänkään takia halua sähköautoon siirtyä. Osa autoilijoista, etenkin vanhemmalla autolla vähän vuosittain ajavat, laskevat, että sähköautoon siirtyminen ei säästäisi, vaan saattaisi päinvastoin jopa aiheuttaa kalliimmat kilometrit. Onneksi edelleen autoa hankkivalla on vapaus valita myös omien mieltymysten mukainen auto, myös käyttövoiman osalta. 
  • Varmasti on muitakin syitä, mielelläni luen kommenteista, miten te muut koette asian.

Jatkuuko laskusuunta vuonna 2024?

Nyt siis alkoi Suomalaisen henkilöautoliikenteen sähköistymisen osalta mielenkiintoinen vuosi. Yksittäisestä kuukaudesta ei edelleenkään pidä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Edelliseen kappaleeseen kirjoitin omia ajatuksiani, mitä arvelen saattavan olla olleen vaikuttimina siihen, että sähköauto on jäänyt valitsematta uudeksi autoksi.

Tunnistan kuitenkin myös tekijöitä, mitkä nostavat sähköautojen kiinnostavuuden määrää ja sitä kautta mahdollisesti saattavat nosta tämänkin vuoden aikana sähköautonen ensirekisteröintien määrää. Myös vuonna 2024 on jo tullut ja tulossa tarjolle uusia sähköautoja. Osan niistä toimituket alkavat myöhemmin vuoden aikana. Yksi esimerkki on Volvo EX30 -auto. Se on tuntunut aiheuttavan erittäin suurta kiinnostusta ja sain siitä itsekin Kempeleen asiakastapahtumassa käsitystä, kun Wetterin Volvo oli koko ajan koeajossa jopa jonoksi asti. Aika näyttää kuinka moniin ostopäätöksiin kiinnostus Volvon ja muiden uutuusmallien osalta on johtanut. Kiinalaisia merkkejä ja malleja on jo alkanut saapua Suomeenkin. Millaisen todellisen suosion ne tulevat todellisuudessa saavuttamaan? Euroopassa ja monessa paikassa muuallakin lainsäädäntö ohjaa liikennettä edelleen kohti sähköautoja, toki toisenlaisiakin merkkejä on ajoittain ilmassa. Autovalmistajat edelleen julkistavat jopa kiihtyvällä tahdilla uusia sähköautomalleja, miten tämä jatkuu lähivuosina? Toteutuuko lähikuukausina ja -vuosinakin edelleen uusien sähköautojen myyntihintojen laskusuunta?

Omana yhteenvetona tätä alkanutta vuotta miettiessä, pidän itse mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että tämän vuoden aikana tullaan näkemään muitakin kuukausia, jolloin sähköautojen ensirekisteröintien määrä jää edellisvuotta matalammaksi. Saman arvelen olevan edessä myös sähköautojen suhteellisessa osuudessa. Tuon tarkemmin en edes yritä ennakoida tulevaa. Kyse on kuitenkin vain yksittäisestä kuukaudesta. Tulevat kuukaudet alkavat muodostaa toteutuneesta jälleen trendiä. Oman vaikutuksensa Suomalaisen henkilöautokannan sähköistymiseen tuovat edelleen käytettyinä tuodut sähköautot. Niiden tilastoa ei ole tammikuun osalta vielä tätä kirjoittaessani julkaistu.

Mitä tällä tammikuun tilastolla sitten on merkitystä? En osaa sanoa onko laajemmin jotain merkitystä, mutta itelleni ei ole mitään merkitystä. Seuraanpahan vain kehitystä mielenkiinnolla ja jatkan omalla vuosimallin 2021 ID.4:sella ajelua tyytyväisenä varmaan vielä ainakin pari vuotta.

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Peksi
03.02.2024 23.01

Hyvää pohdintaa. Itse näen, että sähköautojen kysyntään vaikuttaa negatiivisesti nykyinen korkotaso, sähköautojen voimakas hintojen lasku (nykyistä ei ole varaa vaihtaa ja/tai uutta ei ole rohkeutta ostaa, kun jäädään odottamaan uusia malleja ja hintojen laskua), edullisten tilavien sähköautojen puute, polttoaineen hinnan lasku ja kotilatauksen puute (lähinnä taloyhtiöissä). Ehkä myös käyttökokemusten lisääntyminen kovilla pakkasilla (kaikki eivät ole tajunneet, että range puolittuu kovilla pakkasilla, eikä auto lataudu välttämättä kovin iloisesti) ja akun pohjakosketusten pelko Suomen keleissä.

Ehkä sellainen realismi lisääntyy ja vaikuttaa, jossa otetaan laskin käteen ja mietitään omia ajoja vs. sähköauton tarjoamaa hyötyä. Eikä vaan osteta pää märkänä seuraavaa autoa, koska käytetystä saa todella hyvän hinnan. Uudet sähköautoilijat, jotka ostavat pari vuotta vanhan sähköauton, saavat kyllä paljon autoa edulliseen hintaan, jos vaan on rahaa ostaa tai saa sopivasti rahoituksen.

Itselläni on sähköauto, mutta pitää rauhassa miettiä mikä on seuraava. Tosin rahoitusyhtiö pitää huolen siitä, että tällä autolla ajetaan monta vuotta tästä eteenpäin, vaikka kiinnostusta vaihtaa olisikin.

Mahdollinen tappio vs. lyhennetty velka realisoituu vasta myydessä, joten monen on järkevämpää vain odotella hintojen laskun tasaantumista. Tämä vaikuttaa uusien ja käytettyjen autojen kauppaan.

Sähköautoileva motoristi
04.02.2024 10.29

Kiitos hyvästä ja perusteellisesti aihetta pohtivasta kommentista.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb