08.08.2019

Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui

Ei sähköautoilla mitään tee Suomessa

Ei ne toimi talvella. Akut ei kestä. Ei pääse Lappiin kusematta. Mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu? Ja paljon muita hassuja väittämiä ja kysymyksiä on tullut vastaan viiden vuoden ja parin sadantuhannen sähköautoillun kilometrin myötä.

No nyt sitten tämän sähköautoilijan matka tyssäsi ekan kerran viiden vuoden ja parin sadantuhannen kilometrin aikana. Kerralla vieläpä niin että tarvittiin hinurin apua! Onpa noloa, eikä näillä sitten varmaan mitään tee Suomen oloissa.

Rengasrikko

No syy oli täysin akkuenergiasta tai sähkömoottorin voimasta riippumaton. Matkalla Kangasalan Sahalahdelta kohti Porvoon Kokonniemen laskettelukeskusta päästäksemme DH-pyörällä kilpailemaan sattui vähän ennen Tuulosta rengasvaurio.

Ensin kuulin autoon sisälle "thump" -äänen, jota en osanut oikein paikantaa mihinkään, joten pysäköin auton tienviereen bussipysäkille ja suoritin ajoneuvon sekä kattotaakan tarkistuksen. Kaikki näytti silmämääräisesti ja käsin puistellen olevan kunnossa, joten matka jatkui.

Ajaessa kuitenkin alkoi kuulua toistuva matala jumputusääni. Pienen matkan kuluttua mittariston tuli näkyviin alhaisesta rengaspaineesta oikealla takana kertova ilmoitus. Pysäytin auton ja huomasin rengassokan tapin menneen kumista läpi niin että suhina vain kävi, mutta sokka oli vielä paikallaan. Varmaan kannattaisi myös kokeilla jotain lotto-peliä. Päätin yritää päästä ajamalla hiljaa ja varovasti kohti Tuuloksen Nestettä, mutta en päässyt kuin pari kilometriä ja sokka lähti irti renkaasta. Rengas tyhjeni kokonaan parin auton mitan verran tien viereen hiljentäessä.

Siispä selvittelemään tienposkessa mikä neuvoksi. Autostahan löytyy kompressori ja paikkavaahto, mutta ei vararengasta. Tämähän on varsin yleistä nykyautoissa. Laitoin vaahtopullon kompuraan sille kuuluvalle paikalle ja puhalsin sisällön renkaaseen. Paine ei vain noussut renkaassa lainkaan, koska reikä oli niin suuri.

Hinuri paikalle

Sain Hämeenlinnasta päivystävän hinausauton paikalle noin tunnin odotelun jälkeen. Hinurin kuljettaja totesi, että niin vaarallisessa paikassa tienvarressa hän ei ala rengasta edes katsomaan, vaan ajetaan auto lavetille ja katsotaan Tuuloksen Nesteellä.

Nesteellä korjaustaitoinen hinausauton kuljettaja nopeasti paikkasi renkaan "kamelinpaskalla" ja matka pääsi jatkumaan. Kulut vakuutusyhtiölle. Pitää muuten ostaa autoon vastaisen varalle pakkaus kyseisiä tubeless-renkaan paikkaussarjoja, koska niiden käyttö on helppoa ja ne toimivat.

Meidän matka jatkui noin parin tunnin viivästyksellä. Onneksi olin varannut matka-aikatauluun runsaasti särkymävaraa, joten emme myöhästyneet mistään merkittävästi ja poika ehti vielä vapaisiin harjoituksiin Kokonniemeen ja minä rakkaani kanssa tutustumaan vanhaan Porvooseen.

Sähköauto vain toimii

Kun Ttuota matkan viivästystä sitten mietin jälkikäteen, niin oikeastaan olennaisin ajatus oli, että kyllä Leaf on ylivoimaisesti luotettavin auto, mitä minulla on koskaan ollut. Sillä vain ajetaan, ladataan, ajetaan ja ladataan. Huollot 30 000 kilometrin välein ovat lähinnä raitisilmasuodattimen vaihtoja.

En ole yhtään kaivannut näiden viiden vuoden ja yli 200 000 sähköutolla ajetun kilometrin aikana mitään näistä vanhan autoilun vaivoista:

  • ei yhtään bensa- tai dieseltankkausta pakkasessa tai helteessä tai muutoinkaan
  • ei yhtään moottoriöljyn vaihtoa
  • ei yhtään öljynsuodattimen vaihtoa eikä yhtään polttoainesuodattimen vaihtoa
  • ei yhtään ilmansuodattimen vaihtoa
  • ei yhtään tulppien vaihtoa, suuttimien vaihtoa
  • ei yhtään EGR:n tai DPF:n rikkoutumista tai tukkeutumista ja kallista vaihoa
  • ei yhtään jakopäänhihnan vaihtoa
  • ei yhtään kytkin tai vaihteistoremppaa tai huoltoa
  • ei yhtään talvella kylmäkäynnistyksen tuomia jännityksiä saati käyntiin saamisen jälkeisiä kylmiä väristyksiä voitelemattoman moottorin kalkattaessa
  • ei kansiremontteja
  • ei yhtään pakoputkiston vaihtoja
  • ... jne...

Ai niin oli siinä edellisessä 24 kWh Leafissa kerran yksi vikakin, kun jäähdytysnesten termari lakkasi toimimasta. Ei se ajamista estänyt, mutta korjattiin takuuseen.

Nojoopajoo, tunnustan. Tämän tarinan kirjoitin täysin kieli poskella, ehkä vähän samalla irvaillen vanhoille muistoilleni polttomootoritautoilun historiallisista ajoista. Ei kannata vetää hernettä kenenkään nenään :-)

Keskustelu

SJU
08.08.2019 19.02

Hei. Mikä tuo kyseinen tubeless renkaanpaikkasarja olikaan? Mitä muita varusteita tulisi olla mukana haveria varten?

Sähköautoileva motor
08.08.2019 19.11

Moi SJU,
esim tuolla on Motonetissä noin 6e tubeless paikkaussarja
https://www.motonet.fi/fi/tuote/451332/MTX-Automotive-Tubeless-renkaan-paikkaussarja

Ei siihen muuta tarvita, kuin tuo ja sitten joku millä saa ilma tilalle. Leafissahan on kompura mukana vakiona.

zzs
12.08.2019 23.47

Tällä setillä saa ilmatkin sisään, sis. 3 patruunaa:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/808832/MP-renkaan-paikkaussarja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Leaf40kWh sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb