23.11.2015

Kun sähköautoilijalta loppui sähkö

Aika usein kuulen sähköautoilijana kommentteja, joissa oletetaan sähköauton jättäneen välille sähkön loputtua kesken matkan. Muutaman kerran on ollut vieläpä niin, ettei keskustelukumppani usko vaikka sanon ettei ole loppunut. "Et kuitenkaan tunnustaisi jos olisi loppunut..."

Tunnustaisin, vastaan aina, ja nyt tunnustan:

Tältä sähköautoilijalta loppui sähkö sunnuntaina 22.11.2015 kello 17 paikkeilla!

Nimittäin tuolloin katkesi kylältä sähköt vuorokauden kestäneen voimakkaan lumisateen jälkeen. Lunta oli satanut noin 30 cm, ja se oli märkää, painavaa ja tarttui puihin kiinni tehden maisemasta satumaisen.

Sähkönsiirtoyhtiön tiedote ennakoi vähintään 24-tunnin katkoa. Eihän siinä sitten muuta kuin leivinuuniin tulet ja pizzat paistumaan. Hetken kuluttua oli perheen yhteinen kynttiläillallinen käynnissä.
Mutta miten aamulla töihin? Pakkasta oli noin 3-astetta. Eihän tuokaan olisi mikään ongelma, koska työmatkani 40 km kuluttaisi tuossa pakkasessa moottoritietä nopeusrajoitusten mukaan ajaen vain noin 8 kWh, joten perillä olisi vielä yli 60% lataustaso.
Mutta:
Olin tullut autolla kotiin vain hetken ennen sähkökatkoa, ja autoon oli jäänyt alle 10% lataustaso silloin. Lähimmälle julkiselle latauspaikalle Prisma Kangasalaan olisi 21 km.
Tarkistus autossa näytti lataustason nousseen 20%:iin ennen sähköjen katkeamista. Onneksi on tuo 20A säädetty laturi kotona.
Päätimme 12-vuotiaan pojan kanssa kello 20:00 lähteä Prismaan ostoksille, onhan kaupat nyt sunnuntaisin avoinna 21:00 saakka. Ostosten aikana auto saisi latautua täyteen.
 
Pakkanen oli kiristynyt -4c ja kylmällä autolla lähtö osoittivat hyvin pian, että perille ei päästäisi ilman poikkeustoimia. Lämmityslaite piti siis sammuttaa, ja keskittää ajoittaisiin huurteenpoistoihin. Lisäksi päätin ajaa enintään 70 km/h nopeutta. Onneksi muuta liikennettä ei ollut häiriintymässä mainittavasti.
 
Pääsimme perille Prismalle. Laturiin laittaessa LeafSpy-Applikaatio kertoi akussa olevan enää 0,6 kWh lataus. Prisman Type2-rasiasta latasimme 5kW-teholla noin puolen tunnin ostosten ajan. Siinä ajassa lataustaso kipusi 17% asti, ja lähdimme jatkamaan vielä noin 14 km matkan ABC Lahdesjärvelle, eli lähimmälle CHAdeMO-pikalaturille.
 
Sieltä lataisimme riittävän täyteen asti (esim 85%), jotta pääsen aamulla töihin.
Latauksen aikana saimme kuitenkin tiedon, että sähköt kotona toimivat jälleen, ja keskeytin latauksen 45 minuutin ja 79% kohdalla.
Kotimatka eco-reittiä käyttäen pudotti latauksen noin 50% tasolle, mutta silläkin olisin päässyt aamulla töihin.
Mutta nyt siis taas kuitenkin aamun lähtö olisi tuttuun tapaan 100% lataustasolla.
 
Yhteenveto:
Sähköautoilusta ei tullut ongelmaa edes sähkökatkon takia. Toki pientä vaivaa aiheutti ylimääräinen tankkausmatka huoltoasemalle.
Vähän kuin polttomoottoriautoilu ennen wanhaan :-)
(aika paksua sarkasmia, myönnän)
Kuitenkin olennainen oppi on se, että sitten kun on taloudellisesti mahdollista toteutan kotiin aurinkokeräin + akkuvarasto -ratkaisun. Sillä turvataan sähkökatkojen varalta kodin lämmitys ja muut välttämättömyydet. Samalla varmistuu myös sähköauton kotilataus jopa jakelun häiriötilanteissa. Myös sähköautoilun, ja koko kodin ekologisuus nousevat silloin aivan uudelle tasolle.
 
Ja vielä lopuksi ihan selvyyden vuoksi: sähköautoni ei ole ajettujen 26.000 km matkalla kertaakaan jättänyt välille. Eli siis vieläkään autosta ei sähkö loppunut kesken matkan.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb