10.09.2016

Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica

Kanadasta ponnistava Electra Meccanica tuo yksipaikkaisen SOLO -sähköauton markkinoille

lähde: https://electrameccanica.com/#specs

Lisäsin tämän myös blogini Tulossa olevia sähköautoja -sivustolle.

Auto on tulossa markkinoille vuonna 2017 ja se tulee maksamaan USA:ssa ja Kanadassa selkeästi alle 20000 euroa.

Kyseessä on vain noin kolme metriä pitkä ja vain noin 128 cm korkea sekä ainoastaan 120 cm leveä kolmipyöräinen auto. Auton renkaat ovat 15" vanteilla.

Kapeus ja mataluus tekevät sen,  että auton kokonaisilmanvastus on varmasti hyvin alhainen. Auton ilmanvastuskerroinkin on alhainen 0.24, mutta pieni otsapintala siis pienentää kokonaisilmanvastusta merkittävästi.



Markkinoille kaivataan erilaisia sähköautoja

Tämä on erinomainen esimerkki, jonka todella toivon lähtevän kansainvälisesti menestykseen. Auton kapeus on sitä luokkaa, että oma BMW K1200 RS moottoripyöräni ei juurikaan ole kapeampi leveine sivulaukkuineen. Tämä tuo maailman suurkaupunkeihin varmasti lisää toivottua tilaa liikenteeseen päästöttömyyden lisäksi.

Erittäin iso osa työmatkaliikenteestä suoritetaan yksin. Niin myös Suomessa. Hyvin useilla talouksilla on kakkosauto todellisuudessa vain työmatkojen pakottamana. Uskoisin, että hyvin monen työmatkaliikenteeseen tästä löytyisi Suomessakin erittäin halpa ja vähintään paikallisesti päästötön vaihtoehto.
kuvan lähde: https://electrameccanica.com/reveal-image-gallery/ VANCOUVER, CANADA - SEPTEMBER 7, 2016: The 2017 ElectraMeccanica SOLO in Vancouver, British Columbia, Canada September 7, 2016. (Photo by Jeff Vinnick/ElectraMeccanica)


Ei mikään mopoauto

Ei tämä SOLO Electra Meccanica ole mikään mopoauto, vaikka komposiittirakenteiden ansiosta vain 450 kg painaakin. Auto kiihtyy 0-100 km/h noin 8 sekunnissa ja huippunopeutta se kerää noin 130 km/h. Tavaratilaa löytyy hieman auton etuosasta.

Autossa on 15" vanteet ja akseliväli sekä raideleveys ovat maksimoitu. Painopiste on erittäin alhainen, joten ilman koeajoakin on helppo uskoa, että auto on kolmpipyöräisyydestä huolimatta melko tukeva ajaa.

kuvan lähde: https://electrameccanica.com/reveal-image-gallery/ ANCOUVER, CANADA - SEPTEMBER 7, 2016: The 2017 ElectraMeccanica SOLO in Vancouver, British  Columbia, Canada September 7, 2016. (Photo by Jeff Vinnick/ElectraMeccanica)


Pieni ilmanvastus ja keveys saavat 16,1 kWh akun riittämään 160 km

Zero sähkömoottoripyöristä saamani kokemuksen perusteella minun on helppo uskoa ilmoitetun 160 km toimintamatkan pitävän aika hyvin paikkaansa. Laskennallisestihan tuo tarkoittaisi noin 10 kWh/100 km keskikulutusta. Alhainen ilmanvastuskerroin 0.24 ja pieni otsapinta-ala yhdistettynä keveyteen saattavat sen tosiaan mahdollistaa.

Ja tässä on tämän auton nerokkuus. Sähköauton toimintamatkan pidentäminen ei tarvitse aina olla pelkastään isomman akkukapasiteetin tekemistä. Se voi olla myös kulutuksen pienentämistä. Käyttötarkoituksen mukaan tietenkin tarvitaan kumpaakin.

kuvan lähde: https://electrameccanica.com/reveal-image-gallery/ 2017_electrameccanica_solo_48


Toivottavasti tulee joskus Suomeenkin

Valitettavasti en jaksa kovin korkealle toiveitani asettaa tämän näkemisestä Suomen maahantuontiohjelmissa, mutta hienoa se olisi. Toki noin 20000 euroa yksipaikkaisesta sähköautosta edelleen karsii aika paljon Suomessa ostajapotentiaalia, mutta varmasti myisi paremmin kuin VW:n tai MB:n sähköautot tällä hetkellä.

Tässä autossa kojelauta näyttää kuvien perusteella mielestäni hieman prototyyppiautomaiselta, viimeistelemättömältä, mutta kuljettajan istuimeen näyttäisi kyllä panostetun hieman enemmän.
kuvan lähde: https://electrameccanica.com/reveal-image-gallery/ VANCOUVER, CANADA - SEPTEMBER 7, 2016: The 2017 ElectraMeccanica SOLO in Vancouver, British Columbia, Canada September 7, 2016. (Photo by Jeff Vinnick/ElectraMeccanica)

kuvan lähde: https://electrameccanica.com/reveal-image-gallery/ VANCOUVER, CANADA - SEPTEMBER 7, 2016: The 2017 ElectraMeccanica SOLO in Vancouver, British Columbia, Canada September 7, 2016. (Photo by Jeff Vinnick/ElectraMeccanica)


Type1 lataus noin 6 kW teholla

Auton saa ladattua Type1 -latausliittimen kautta. Autolle ilmoitetaan noin 3h 220V virralla latausajaksi, joten epäilen autossa olevan noin 6 kW sisäisen laturin. Tämä riittää varmasti nimenomaan tuollaiseen työmatka-ajeluun käytännön noin 120 - 160 km toimintamatkalla erinomaisesti.

Toki en voi mitään itselleni, että toivoisin kovasti tähänkin myös pikalatauksen. Tiedän itseni, jos minulla olisi tällainen kakkosautona, niin ajaisin sillä kyllä myös merkittävästi pidempiä matkoja, jolloin pikalatausmahdollisuus olisi erinomainen lisä.

edit 10.9.2016 kello 11.02, Sähköautot -Nyt! -ryhmässä tulleen keskustelun johdosta.
Tarkemmin ajatellen monilla käyttäjillä tämän kaltaisessa autossa pikalataustakin tärkeämpi latauksen kehittämisen näkökulma olisi sisäinen kolmivaihelaturi 22 kW teholla. Sillä tämän auton 16,1 kWh akku latautuisi Type2-latauspisteestä noin 45 minuutissa tyhjästä täyteen!

kuvan lähde: https://electrameccanica.com/reveal-image-gallery/ VANCOUVER, CANADA - SEPTEMBER 7, 2016: The 2017 ElectraMeccanica SOLO in Vancouver, British Columbia, Canada September 7, 2016. (Photo by Jeff Vinnick/ElectraMeccanica)

Kaksipaikkainen olisi myös toiveenani mallistoa laajentamaan

Merkittävästi auton käytettävyyttä ainakin Suomen oloissa kuitenkin laajentaisi, jos autosta olisi saatavilla 1+1 paikkainen versio, jossa istuimet olisivat peräkkäin, kuten prätkissä. Silloin kauppareissut yhden perheenjäsenen kanssa onnistuisivat myös tällä kakkosajokilla.

Suurempi volyymi, massatuotanto ja alhaisempi hinta olisivat ratkaisijoita

Kyllä tässäkin autossa on kuitenkin kyse myös siitä, että näiden kilpailijoita pitäisi tulla myös esimerkiksi Kiinalaisesta autotehtaasta, jossa valtavalla massatuotanolla painetaan yksikkökustannukset niin alas, että tällainen kolmipyöräinen sähköauto voitaisiin myydä asiakkaalle Suomessakin noin 10000 euron hintaan. Silloin alkaisi kauppa käymään aika voimakkaasti.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb