01.02.2020

#evwintertour 2020 päivä 2, MB EQC400:lla Oulusta Jokkmokkiin

Kirjoitan tähän blogitarinaan matkakokemustamme Mercedes Benz EQC400 -sähköautolla #evwintertour2020 toisesta päivästä.

Toinen matkapäivä alkoi 31.1.2020 kello 9.33 Oulusta Lapland Hotellin lämpimästä autotallista 100% täyteen ladatulla akulla ulkolämpömittarin näyttäessä noin -5°C ja päivän mittaan oli pientä pakkaslumen pyrytystä. Oikein kiva talvinen keli siis ajella kohti Ruotsissa olevaa Jokkmokkia.

Mersun toimintamatka-arvio kertoi autolla päästävän noin 362 kilometriä, joten Google-mapsin kertomaa vähän yli 400 kilometrin päivätaivalta ei taitettaisi ilman välilatausta.

Matkamme taittui Haaparannan kautta Ruotsin puolella ja heti rajan jälkeen oli ensimmäinen pysähdys, joskin ilman latausta. Halusimme nähdä Candy World -karkkikaupan ja jatkoimme matkaamme. 

Ajan itse ensimmäisen kerran pohjois-Ruotsissa ja tein nopeasti havainnon, että tiet ovat heikompi kuntoisia ja kapeampia sekä huonommin hoidettuja kuin Suomen puolella tällä korkeudella. Lisäksi niillä saa ajaa aivan tolkuttoman lujaa nopeusrajoituksiakin noudattaen. En sitten hämmästynyt oikeastaan yhtään, kun näimme onnettomuuksiakin matkan varrella.

Päivän ainoan pikalatauksen teimme Kalixin kaupungissa InCharge-verkostossa olevasta pikalaturista paikallisen huoltoaseman pihassa kello 11.47 alkaen. Söimme myös samalla viereisestä Coopin marketista ostamaamme salaattilounasta. Latauksesta otimme 50,89 kWh lisää energiaa. Mersun keskilatausteho toteutui 40,2 kW, joten aikaa kului lataamiseen 1h16 minuuttia. Tuo ei kuitenkaan ollut meille suurikaan ongelma, koska jokseenkin tuon verran meillä kului aikaa vessakäynteihin, ruuan ostamiseen, syömiseen ja kahvitteluun. Latauksen hinta oli 2,5 ruotsin kruunua kilowattitunnilta, joten hintaa koko lataukselle kertyi 127,23 kruunua, eli 12,27 euroa. Matka jatkui siis kello 13.04 Kalixista eteenpäin pohjois-Ruotsin lumisissa maisemissa.

Teimme matkalla vielä yhden lyhyen vessatauon Bodenissa sijaitsevalla huoltoasemalla lataamatta kuitenkaan yhtään lisää, koska sähkö riittäisi perille asti.

Mersun matka-ajon ominaisuuksista kelpaa nauttia kaikissa liikenneolosuhteissa. Auto osaa tehdä luotettavan tunteen kuljettajalle. Istuin on erittäin hyvä ja siinä saa sähkösäädöillä hyvän ajoaesennon.

Ajelimmekin aivan huoletta nauttien sähkö-Mersun hyvistä ajo-ominaisuuksista. Meillä oli koko ajan tasainen 20°C lämpö mersun automatiikan hoitaessa lämmityksen lisäksi esimerkiksi ajovalojen toimintaa. Kaukovaloautomatiikalla varustetut valot ovat niin hyvät, että kuljettaja ei oikeastaan edes huomaa niiden toimintaa. Ne vain pimentävät automaattisesti vastaantulijoita häikäisevän osan valoistaan. Melko usein kuitenkin vastaantulijat kuvittelevat Mersun tulevan pitkillä valoilla päin ja valojen räpsyttelijäitä oi aika paljon.

Perillä Jokkmokkissa olimme kello 16.35 ja akussa oli vielä 18% energiaa jäljellä auton arvioidessa pääsevänsä vielä 47 kilometriä. Koko 404 kilometrin päiväajon keskikulutus Mersulla oli 26,8 kWh/100 km. Keskinopeus jäi 62 km/h tasolle, koska meille sattui muutamakin pysähdys matkalle. Keskikulutuksen kautta laskien matkan aikana kuluis sähköä yhteensä matkalla kului sähköä 110 kWh:n verran.  

Laitoimme auton saamaan 7,3 kW:n tehoista AC-latausta mukaani ottamalla kolmivaihepistorasiasta virtansa ottavalla säädettävällä latauskaapelilla. Hotellilla illallisella totesin , että hienosti toimii Mersun sähköauto talvisissakin olosuhteissa. Iso ja tehokas nelivetoinen vaatii toki veronsa muita runsaammin kuluvan sähkön muodossa, mutta auto on kyllä mukava ajaa ja todella hiljainen.


 

Yön pimeinä tunteina aloitin kirjoittamaan tätä blogikirjoitusta ja tekemään tarkistuslaskelmaa päivän kulutuksesta tiedossa olevien arvojen kautta, niin saan oheisen laskelman aikaiseksi.

  • Lähtiessä akussa oli 100% varaustaso, eli tehtaan ilmoituksen mukaan 85 kWh.
  • Autoa ladattiin Kalixissa 50,89 kWh:n verran lisää.
  • Perillä Jokkmokkissa akussa oli 18%, eli 15,3 kWh (Eli laskutoimituksena 85kWh+50,89kWh-15,3kWh=120 kWh).
  • Auton kulutusmittarin kautta laskettuun laskennalliseen kulutukseen eroa on siis 10 kWh:n verran, joka on varmuudella enemmän, kuin käytimme auton lämpimänä pitämiseen pikalatauksen 1h16 minuutin aikana. Huomasin toki, että Mersu lämmitteli itseään sisältäkin myös esimerkiksi CandyWorldin pysähdykemme aikana.  

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

#evvintertour2020 sähköautomatkailu

Arkisto

nwdb