05.02.2020

#evwintertour 2020 päivä 6, Pyhältä Jaguar I-Pacella Tampereelle

Kirjoitan tähän tarinaan #evwintertour2020 viimeisen, eli kuudennen päivän paluumatkastani Jaguar I-Pacella Pyhältä Tampereelle.

Lähtö Pyhältä Sunday Morning resortista kello 8.30

Jaguaarin akku oli ehtinyt latautua Sunday Morning resortin autokatoksessa ennen lähtöä 100% tasolle asti ja sitä oli esilämmitetty pieni hetki, joten sisällä oli jo mukava lämpötila. Energiaa ehti kuitenkin kulua jonkin verran ennen liikkeelle lähtöä. Päätimme tehdä viimeisen aamun ryhmäkuvat käyttäen Jaguaria taustakuvana ja auto piti kabiininsa lämpimänä noin 20 minuutin ajan yli 20°C pakkasessa.  

Pohjoisen aamussa ajellessa pakkanen kiristyi enimmillään -27°C tasolle asti. Matka Rovaniemelle sujui mallikkaasti Jaguarilla pakkasista huolimatta. Auton ajo-ominaisuudet ovat erinomainen yhdistelmä tarkkuutta, jämäkkyyttä sekä mukavuutta. I-Pace kertoo kuljettajalle koko ajan sopivasti ajoalustasta ja pidon muutoksista, joten kuljettajalla säilyy hyvä ajoneuvon hallinnan tunne.

Istuin on muutoin hyvin tukea antava sekä mukava, mutta en ainakaan löytänyt ajossa olevasta autosta lainkaan ristiseläntuen säätöä ja olisin itse kaivannut voimakkaampaa tukea. Sähkösäädöillä ja ratin säädöillä sai kuitenkin muilta osin kiitettävän ajoaennon. 

Asetin auton ajotilan eco-asentoon ja lämmityslaitteelle tavoitelämmöksi 17°C koska en pidä liian lämpimästä autosta. Kanssamatkustajani sääti oman puolensa lämmön 20°C tasolle. Käytimme lämmityksessä auton tarjoamaan älykästä ilmastointiominaisuutta, joka varmasti säästää hieman energiaa. Istuinlämmittimet sekä ratinlämmitin toimivat erinomaisesti. Muutaman kerran jouduin laittamaan hetkeksi tuulilasinlämmitintä päälle alkavan huurtumisen poistamiseksi.

Hiukan ennen Rovaniemeä pysähdyimme hetkeksi reippaaseen -25°C auringonpaisteeseen kuvaamaan ajokalustoamme. 

Napapiirille saapuminen Rovaniemiellä on itselle ollut aina henkinen portti Lappiin. Nyt palumatkalla jäi taas kaipuu pohjoisen lumisiin maisemiin odottamaan seuraavia kokemuksia.

Rovaniemellä pikalatausta kello 10.31

Rovaniemen K-latauspisteelle saavuimme kaksi tuntia ja 136 kilomertriä lähdön jälkeen kello 10.31. Auton akussa oli silloin 135 kilometrin toimintamatkaan riittävä 42% varaustila. Olisimme siis päässeet Jaggella tämän latauspaikan ohi seuraavallekin laturille, mutta halusin aamukahvia lisää. Jaguarin keskikulutus asettui tällä ensimmäisellä ja kuluttavalla etapilla 29,2 kWh/100 km tasolle. Kulutusta nostivat lähtiessä puolen tunnin kuvaustauon ajan auton sisätilojen lämpimänä pitäminen sekä noin puolen tunnin kuvaustauko matkan aikana.

Laturille saapuessamme näin matkan toisen autoerikoisuuden. Tällä kertaa kohdalle sattui DS 3 E-Tense -täyssähköauto. DS 3 E-Tense on hinnoiteltu Suomessa alkaen hiukan alle 42 000 eurosta. Valitettavasti tämä selkeästikin tehtaan testiajossa oleva yksilö oli hylätty toiselle kahdesta K-latauksen pikalatureista ja perässämme tullut Mersun EQC joutui odottamaan meidän latauksemme valmistumista hetken ennen omaa vuoroaan.

Aamun ensimmäisen latauksen käynnistymisen kanssa oli hieman muutakin haastetta. Vapaana olevan K-latauksen CCS-pistokkeen kaksi pinniä olivat täynnä kiveksi jäätynyttä lunta, mutta selvisin siitä mustekynän sisältä irroittamallani mustesäiliöllä rassaamalla noin kymmenessä minuutissa.

Jatkoimme matkaamme kello 11.24 ja akussamme oli tuolloin 67% varaus, jolla auto ilmoitti pääsevänsä 198 kilometriä. Suuntasimme siis auton keulan kohti Keminmaata, jossa päätimme tarkistaa pitkään epäkuntoisena olleen Fortum Charge&Driven pikalaturin Neste Tupasvillassa. Tiesimme siis sen olevan 99,99% varmuudella epäkunnossa, mutta päätimme kokeilla ja lounastaa siellä.

Pian matkaan lähdettyämme totesin renkaiden ravistavan niin paljon, että oli pakko pysähtyä ja puhdistella vanteiden sisäpuolilta jäätyneet lumet pois auton lumiharjalla. Lunta tulikin usemman kilon verran yhteensä neljästä vanteesta! Kaikkea en saanut pois ja lievä tärinä jäi, mutta nyt autoa sentään kykeni ajamaan turvallisesti. Tuo lumi oli kertynyt kaikkien ajoneuvojemme vanteiden sisälle, koska pohjoiseen päin ajaessa ja etenkin Ruotsin puolella jääradalla ajellessa olosuhteet olivat lunta voimakkaasti pöllyttävät ja jäätäen joka paikkaan pakkaavat. En ole koskaan aiemmin nähnyt noin paljoa lunta auton vanteiden sisällä

Neste Tupasvillassa hidasta pikalatausta ja lounasta kello 13.06

Tupasvillaan saavuimme kello 13.00 paikkeilla. Matkaa oli kertynyt 115 kilometriä lisää, eli lähdöstä alkaen 250 kilometrin verran. Jaggen kulutus oli tippunut nyt koko päivän matkalla 28,1 kWh/100 km tasolle. Toimintamatkaa auto lupasi vielä 79 kilometriä. Olisimme siis voineet ohittaa tämänkin latauspaikan halutessamme.

Parin kokeilun jälkeen saimme kuin saimmekin Tupasvillan Charge&Driven pikalaturin toimimaan, mutta jo viiden minuutin latauksen seuranta osoitti, että latausteho jäi heti alusta alkaen keskimäärin noin 20 kW:n tasolle. Päätimme kuitenkin jättää auton laturiin ja mennä lounaalle. Olisihan se tuokin hidas pikalataus pientä lisäenergiaa akkuun.

Pian lounaan aikana huomasimme, että I-Pacemme lataus oli käytännössä pysähtynyt 26% tasolle ja pikainen laskentatoimi laturilla osoittikin keskilataustehon pudonneen jo alle 10 kW:n tasolle. Siirsin auton saamaan type2-latausta, josta saisi varmasti ainakin 7 kW:n verran loppulounaani ajan.

Kirjoitin Fortum Charge&drivelle sähköpostiin reklamaation laturista ja sainkin todella nopasti vastauksen, jossa kerrottiin vian olevan heillä tiedossa ja että huolto on jo tilattu laitteelle ja toivoivat saavansa pian kuntoon. No niin todella toivomme me sähköautoilijatkin, koska Tupasvilla on tärkeä latauspaikka pohjoisessa sähköautoileville.

Lounaan jälkeen siis lähdimme jatkamaan matkaamme etelään päin ja otimme kohteeksi Neste Nelosparkin Virran pikalaturin.

Nelosparkin pikalaturilla kello 14.23

Nelosparkille saapuessa Jaguaarin kulutus oli jatkanut laskuaan ja oli nyt 27,8 kWh/100 km. Olimme tulleet aamun startista 296 kilometrin verran. Huomioitavaa on, että tähän mennessä olimme käyttäneet laskennallisesti 82 kWh:n verran akkua. Jaguaarissa on 90 kWh:n akku, joten olisimme päässeet suoraan aamun lähdöstä ajaen tänne asti ilman huolen häivää akun riittävyydestä, jos olisimme halunneet. Tämä olisi ollut matkan nopeutumisenkin kannalta parempi ratkaisu, mutta me halusimme muista syistä tehdä ylimääräisen stopin ja koukauksen reitillämme.

Oulussa Kaakkurin pikaturilla kello 15.58

Oulussa K-latauksessa olimme kello 15.58 ja matkaa oli kertynyt aamusta alkaen 374 kilometriä. Keskikulutus jatkoi laskuaan ollen nyt 27,5 kWh/100km. Kaakkurin CM:n pikalaturilla oli oikein ruuhkaa.

  • Tiedän sieltä ensin lähteneen meidän porukassamme olleen Teslan Model 3:sen ja samaan aikaan aloittaneen Model S:n latauksen.
  • Kun me saavuimme Jaggella pikalaturille, oli toisessa pikalaturissa Model S ja toisessa meidän seurueemme Kona. Juuri meidän saavuttuamme laturille tuli Konan kuljettaja ja jatkoi matkaansa vapauttaen meille toisen pikalatureista. 
  • Vähän ennen meidän matkamme jatkumista paikalle saapui meidän seurueen EQC ja molemmat pikalaturit olivat varattuina. Toisessa oli edelleen Model S ja toisessa meidän Jagge.  Noin viisi minuuttia tilannetta ihmeteltyämme Model S:n seurue saapui autolleen ja vapautti Mersullekin pikalaturin. 
  • Paikalla oli ilmeisesti pikalatausvuoroaan odottamassa myös yksi Ioniq.
  • Lisäksi meidän latauksen aikana viereiseen parkkirivistöön pysäköi myös musta Teslan Model kolmenen. Taitaa siis olla aika suosittu tämä Oulun pikalaturi.

Oulusta me siis otimme Jaguaariin vain sen verran sähköä, että pääsemme Kärsämäen Juustoportille päivällistämään.

Juustoportti Kärsämäki pikalaturi kello 18.18

Kärsämäen pikalaturille saavuimme kello 18.18 ja silloin matkamittariin oli lähdöstä alkaen kertynyt 497 kilometriä. Nyt auton keskikulutus oli pysynyt 27,5 kWh/100 km tasolla. Laturille saapuessamme auto ilmoitti toimintamatkaa olevan 21 kilometriä jäljellä ja akun varaustilan olevan 7%. 

Päivällistimme rauhassa Kärsämäellä ja lähdimme jatkamaan matkaamme kohti Jyväskylää. Tämän jälkeen kotimatkasta tuli lähinnä ajamisen ja lataamisen vuorottelua.

Jyväskylässä pikalatausta kello 22.24

Jyväskylän K-latauksen pikalaturilla olimme kello 22.24 ja auton akussa oli jälleen 7% varaustaso ja sillä olisi jälleen päässyt saman 21 kilometriä kuin edellisellekin pikalaturille saapuessa. Päätimme ottaa vain sen verran tässä pikalatausta, että pääsemme Jämsän Patalahden Teboilille iltapalalle.

Patalahden Teboilin pikalarurilla kello 22.31

Patalahdelle saapuessamme matkaa oli aamun lähdöstä alkaen kertynyt jo 775 kilometriä. Kulutus oli pudonnut nyt 26,4 kWh/100 km tasolle.  Otimme latausta iltapalan verran ja matka jatkui kohti Tamperetta.

Tampere Pyynikinranta kello 1.35

Minun osaltani tämä antoisa ja kokemusrikas sähköautomatka Tampereelta pohjois-Ruotsin kautta Pyhälle ja takaisin Tampereelle päättyi siis tuolloin. Jaguaarin oli paluumatkalla kertynyt tähän mennessä 861 kilometriä ja keskikulutus oli 26,4 kWh/100 km.

I-Pace jatkoi vielä matkakaverini kanssa taivaltaan etelää kohti.

Yhteenveto paluumatkasta Jaguar I-Pacella

Lähdimme liikeneeseen Pyhältä aamulla kello 8.30 ja olin perillä kello 1.35, joten kokonaismatka-aika toteutui 17 tunnin tasolle. Kokonaismatkaa kertyi 861 kilometriä ja auto laski ajamisen keskinopeudeksi 79 km/h, joten ajoaika oli laskennallisesti noin 11 tuntia. Noin tunnin verran matkan aikana pysähtelimme muista kuin latauksellisista syistä, joten matka-ajasta Ison Kissan osan, eli noin viisi tuntia ottivat latauspysähdykset.

Kun puhutaan Jaguarin soveltuvuudesta pohjois-Suomen talviseen matkailuun, on minusta reilua huomioida, että olisimme niin halutessamme tosiaan päässeet aamun lähdöstä ensimmäiset noin 285 kilometriä suoraan Nelosparkin pikalaturille asti ilman minkäänlaista toimintamatkan jännitystäkään. Nimittäin sinne kahden autosta riippumattoman tauon jälkeen oli kulunut 82 kWh:n verran energiaa ja autossa on 90 kWh:n akku.  Tuo olisi jouduttanut matkaa tuntuvasti.

Laskennallisesti koko 861 kilometrin matkaan kului 26,4 kWh/100 km toteutuneella keskikulutuksella 227 kWh:n verran energiaa. Aamulla Jaggessa oli 90 kWh:n akku täynnä, joten lisälatausta paluumatkalla ennen Temperetta tarvittiin noin 138 kWh:n verran. Tasaisella 45 kW:n latausteholla tuon energiamäärän ltaaminen kestäisi noin kolme tuntia. Latauksen aloittamiseen ja lopettamiseen menee aina myös oma aikansa. Me saimme myös yhdellä laturilla vahvasti hidastunutta latausta lounaamme ajan, mutta sille hitaammalle laturille jäänti oli meidän päätöksemme muista kuin lataustekniikoista johtuen.

Olisimme siis päässeet tuon välin myös kolmella välilatauksella esimerkiksi seuraavasti:

  • Lähtö - Nelosparkki, Virtapiste 274 km, olisi tarvittu noin 60 kWh lisää energiaa. Tuo olisi tullut alle 1,5 tunnissa.
  • Nelosparkki - Juustoportti Kärsämäki C&D pikalataus 197 km, olisi tarvittu noin 60 kWh lisää energiaa, joka olisi tullut alle 1,5 tunnissa.
  • Juustoportti - Äänekosken energia C&D pikalataus 172 km ja vielä kerran olisi tarvittu noin 60 kWh:n verran lisäenergiaa, joka olisi tullut jälleen noin 1,5 tunnissa.
  • Äänekosken energia - Tampere 201 km

Emme siis edes pyrkineet alkumatkasta optimoimaan pysähdyksiä Jaguarin akun latailun näkökulmasta vaan pysähdyimme oikeastaan parikin kertaa turhaan. Tuosta matka-ajasta olisi siis saanut puristettua ehkä tunnin pari pois niin halutessaan. Jaguarin kaltaiselle isolle sähköautolle, jonka kulutus on aika korkea matka-ajossa olisi erittäin tärkeää, että pääteiden varsille yleistyisi nopeasti suurteholatureita. Muutama sellainen kun olisi ollut reitillä, niin latailuihin kulunut aika olisi voinut puolittua ja matka-aika olisi nopeutuntut noin tunnilla.

Jaguar I-Pace on erinomainen sähköauto ja tämän matkakokemuksen perusteella sopii erinomaisesti normaaliin arkiseen ajoon ja säännöllisille perheen mökki- ja mummolamatkoille. Tämän retken paluumatkan kokopäivän kestävän yhtäjaksoisen ajon sijan itse valitseisin Jaggella liikenteessä ollessani yhden väliyöpymisen taktiikan. 

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

#evvintertour2020 sähköautomatkailu

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (59) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (32) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb