03.02.2020

#evwintertour 2020 päivä 5, sähköistä elämää Pyhän kauniissa maisemassa

Kirjoitan tähän evwintertour 2020 viidennestä päivästä tarinan, kunhan ehdin. Viides päivä vietettiin Pyhällä Sunday Morning resortin erittäin hyvästä palvelusta ja kauniista talvipäivästä sekä etenkin sähkökelkoista nauttien.

Majoituksen isäntä ymmärtää kestävän matkailun päälle ja on varustanut majoitustilat nykyaikaisella ja ympäristöystävällisellä tekniikalla. Tästä esimerkkinä tilat lämpiävät maalämmöllä ja huoneistojen ilmanaihto on älykäs, jonka tehokkuutta ohjaavat co2-tunnistimet tarpeen mukaan.

Majoitusta on tarjolla päärakennuksen tasokkaissa hotellihuoneissa sekä erillisissä mökkimallisissa rakennuksissa. Huoneet ovat erittäin siistit, tilavat sekä hyvin varustellut. Sängyt ovat jotain nukkujan painon tai ilmeisesti ruumiin lämmön avulla mukautuvaa materiaalia ja erittäin hyvät nukkua. Käytimme Sunday Morning resortissa myös kotaa ja erillistä rantasaunaa sekä sen paljua. Myös savusauna olisi löytynyt.

Meille sähköautoilijoille ehkä kuitenkin kaikkein mielenkiintoisimmat asiat majoituspaikassa olivat sähkökelkat ja niiden lataaminen sekä omien ajopeliemme tehokas yölataaminen Type2-latauslaitteilla.

Sähkökelkat ovat suomalaisen startup-yrityksen Aurora Powertrainsin valmistamia Esled-merkisiä tuotteita. Niissä on 9,5 kWh:n kapasiteetin omaavat akustot, joissa on aktiivinen ja mobiilisovelluksellakin hallittavissa oleva lämmitystoiminnallisuus. Kelkat ladataan aivan samaisella Type2-latauskaapelilla, kuin useimmat sähköautotkin hidaslatauksessa. Esledin sisäisen AC-laturin teho on 6,6  kilowattia, joten akku täyttyy täysin tyhjästä alle kahdessa tunnissa. Yhden sähkömoottorin tehoksi valmistaja ilmoittaa 100 kW:n ja vääntöä 240 Nm verran ja voin kertoa noiden lukemien olevan erittäin riittävä välittömän voiman saannin ansiosta.

Rungoltaan kelkka on aika perusmallinen ja lyhyt telainen. Käytännössä omaan makuuni erittäin makean ketterästi reagoiva ennenkaikkea erittäin nopeasti reagoivan voimansiirron ansiosta. Kelkasta puuttuvat kaikki polttomoottorikelkan moottorin kierrosten noston ja variaattorin viiveet.

Hienosti toimivan voimansiirron lisäksi sähkökelkka tarjoaa huomattavasti polttomoottorisia vastineita hiljaisemman ja hajuttomamman tavan nauttia talvisista lumihangista moottorin voimaa hyväksi käyttäen. Ymmärtääkseni näille luvataan raskaimmissakin olosuhteissa yli 30 kilometrin toimintamatkaa, joten parhaimmillaan nillä varmasti pääsee lähemmäs satakin kilometriä. Nämä ovat jo sellaisia määriä yhdistettynä nopeahkoon latautumiseen, että juuri Sunday Morning restortin kaltaisissa lomakohteissa ne ovat juuri oikeinlaisia kelkkoja asiakkaiden ilon lähteiksi.

Kelkka kulki peak-tehoasetuksella helposti umpihangessakin lyhyestä ja melko matalakyntisestä matostaan huolimatta. Tällaisessa harrastekäytässä myös kelkan alustan ominaisuudet riittävät hyvin. Kilpamaisempaan, työkelkaksi tai pidemmille esimerkiksi yön yli safareille erämaihin näitä ei ymmärrettävästikään vielä ole tehty. 

 

Kelkkailun ohessa ehdimme käydä myös tunturin laella kuvaamassa hiukan muutamaa sähköautoamme.

 

Kiitos vielä Sunday Morning Resortin isännälle ja koko henkilökunnalle erittäin hyvästä palvelusta ja maukkaasta illallisesta.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

#evvintertour2020 Sähkökelkka

Arkisto

nwdb