10.08.2015
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
Muutamia tilastoja Carwingistä poimittuina.
3kk vanha, 12tkm ajettu Leaf.
Nämä ovat kaikki kesäisissä olosuhteissa ajettuja ajoja.
Käynnistyksiä, eli yksittäisiä matkoja on tullut tuossa ajassa 416 kpl,
eli keskimääräinen ajosuoritus on ollut 27,48 km.
Pikalatauksia on tullut suoritettua 21 kpl ja muita latauksia 377 kpl, eli yhteensä 398 kpl.
Eli auto on ollut lähes joka pysähdyksellä laturissa.
Keskikulutus 11 435 km matkalla keskikulutus:
Carwingsiin 11.8.2015 mennessä kertyneiden ajojen kokonaiskeskikulutus on 14,7 kWh/100km
Keskinopeus on laskennallisesti ollut tuolla kokonaismatkalla 54,45 km/h.
Tämän hetken sähkösopimukseni mukaan maksan 0,10 e/kWh (sis siirtomaksut ja verot), joten laskennallisesti tuo 11435 km matka on maksanut 168,90 euroa, eli noin 1,47 e/100 km. Tuo siis vastaisi diesel-ajoneuvolla noin 1,1 l/100 km kulutusta, ja bensiiniautolla pitkästi alle litran sataselle. Ei taida sellaisia löytyä. Ei edes plugin-hybrideistä vielä.
Toisin ilmaisten 5,7 l/100 km kuluttavalla diesel-autolla tuo sama hieman yli 11tkm matka olisi maksanut 905 euroa, eli rahallista säästöä on kertynyt 737 euroa!
Huomioitavaa on myös tässä vaiheessa jo 2000 kg lähestyvä CO2-pääästöjen vähennyksen määrä!
Puhumattakaan kaikista muista päästämättä jääneistä saasteista. (lataan kotona aurinko/tuulisähköä)
Pienimmät keskikulutukset (suodatettu vain yli 30 km yhtämittaiset ajot):
Päätin rajata tämän pienimmän keskikulutuksen tilaston yli 30 km kerta-ajosuorituksiin.
Silloin mielestäni Suomen liikenteessä jää pois pääsääntöisesti spekulaatiot lähtö- ja loppupisteiden korkeuserojen vaikutukset.
Ilmeni, että ajossani pienimmät kulutukset on ollut 11,2 kWh/100km.
Toisen ajomatka on ollut 10.6.2015 peräti 137,9 km, ja toinen on ollut toukokuussa vain 38,6 km.
Huomioitavaa on, että tuolla keskikulutuksella Leafilla olisi teoriassa ajanut yli 210 km.
Tehokas regeneraatio tuo lisää toimintasädettä ja säästöä
Autossa on valittavissa B-ajomoodi, joka kasvattaa moottorijarrutusta ja regeneroi enemmän virtaa vauhtia hidastettaessa. Motoristille tuo moottorijarrutuksen tunne kelpaa hyvin. Saisi olla vaikka vahvempikin. Ja on sillä myös vaikutusta. 1.5.2015 - 30.7.2015 mittariin kertyi 8 890 km, jolla matkalla on regeneroitu yhteensä 208,1 kWh verran energiaa, joka on peräti 13,9 % moottorin kuluttamasta energiamäärästä!
Tässä jälleen yksi ylivertainen sähköauton energiatehokkuus asia, johon ei polttomoottoriautot pysty (pl parhaimmat hybridit jossain määrin)
Suurimmat energiakulutukset yli 30 km matkoilla
Jälleen tarkasteluväli vain yli 30 km matkat. Näistä pystyn heti sanomaan, että ne ovat kaikki TRE-HKI moottoritiellä kesänopeusrajoitusten mukaan ajettuja osuuksia.
Onhan tuo ero keskikulutuksessa pienimpiin melko rajusti korkeampi. Lähes kaksinkertainen.
Silti maksamallani sähkön hinnalla 2,14 e/100 km on edelleen selkeästi polttomoottoriautoja halvempaa. (5,7 l/100 km dieseliä hinnalla 1,39 tekisi noin 7,9 e/100km).
Laskennallisesti noilla suurimmilla 21,4 kWh/100 km kulutuksilla Leafilla pääsee noin 100 km (24kW akku).
Pisimmät yhtäjaksoiset ajot 100-139 km
Yhteenveto:
Sähköautolla ajo on ylivertaisen energiatehokasta, saasteetonta ja halpaa kaikkiin muihin tämän hetken moottoritekniikoilla varustettuihin autoihin nähden.
Leafissa sähkön kulutus kuitenkin kasvaa voimakkaasti nopeuden kasvaessa, kuitenkin vielä moottoritienopeuksissakin se on ylivoimaisen energiatehokas polttomoottoriautoihin verrattuna.
Käynnistyksiä, eli yksittäisiä matkoja on tullut tuossa ajassa 416 kpl,
eli keskimääräinen ajosuoritus on ollut 27,48 km.
Pikalatauksia on tullut suoritettua 21 kpl ja muita latauksia 377 kpl, eli yhteensä 398 kpl.
Eli auto on ollut lähes joka pysähdyksellä laturissa.
Keskikulutus 11 435 km matkalla keskikulutus:
Carwingsiin 11.8.2015 mennessä kertyneiden ajojen kokonaiskeskikulutus on 14,7 kWh/100km
Keskinopeus on laskennallisesti ollut tuolla kokonaismatkalla 54,45 km/h.
Tämän hetken sähkösopimukseni mukaan maksan 0,10 e/kWh (sis siirtomaksut ja verot), joten laskennallisesti tuo 11435 km matka on maksanut 168,90 euroa, eli noin 1,47 e/100 km. Tuo siis vastaisi diesel-ajoneuvolla noin 1,1 l/100 km kulutusta, ja bensiiniautolla pitkästi alle litran sataselle. Ei taida sellaisia löytyä. Ei edes plugin-hybrideistä vielä.
Toisin ilmaisten 5,7 l/100 km kuluttavalla diesel-autolla tuo sama hieman yli 11tkm matka olisi maksanut 905 euroa, eli rahallista säästöä on kertynyt 737 euroa!
Huomioitavaa on myös tässä vaiheessa jo 2000 kg lähestyvä CO2-pääästöjen vähennyksen määrä!
Puhumattakaan kaikista muista päästämättä jääneistä saasteista. (lataan kotona aurinko/tuulisähköä)
Pienimmät keskikulutukset (suodatettu vain yli 30 km yhtämittaiset ajot):
Päätin rajata tämän pienimmän keskikulutuksen tilaston yli 30 km kerta-ajosuorituksiin.
Silloin mielestäni Suomen liikenteessä jää pois pääsääntöisesti spekulaatiot lähtö- ja loppupisteiden korkeuserojen vaikutukset.
Ilmeni, että ajossani pienimmät kulutukset on ollut 11,2 kWh/100km.
Toisen ajomatka on ollut 10.6.2015 peräti 137,9 km, ja toinen on ollut toukokuussa vain 38,6 km.
Huomioitavaa on, että tuolla keskikulutuksella Leafilla olisi teoriassa ajanut yli 210 km.
Tehokas regeneraatio tuo lisää toimintasädettä ja säästöä
Autossa on valittavissa B-ajomoodi, joka kasvattaa moottorijarrutusta ja regeneroi enemmän virtaa vauhtia hidastettaessa. Motoristille tuo moottorijarrutuksen tunne kelpaa hyvin. Saisi olla vaikka vahvempikin. Ja on sillä myös vaikutusta. 1.5.2015 - 30.7.2015 mittariin kertyi 8 890 km, jolla matkalla on regeneroitu yhteensä 208,1 kWh verran energiaa, joka on peräti 13,9 % moottorin kuluttamasta energiamäärästä!
Tässä jälleen yksi ylivertainen sähköauton energiatehokkuus asia, johon ei polttomoottoriautot pysty (pl parhaimmat hybridit jossain määrin)
Suurimmat energiakulutukset yli 30 km matkoilla
Jälleen tarkasteluväli vain yli 30 km matkat. Näistä pystyn heti sanomaan, että ne ovat kaikki TRE-HKI moottoritiellä kesänopeusrajoitusten mukaan ajettuja osuuksia.
Onhan tuo ero keskikulutuksessa pienimpiin melko rajusti korkeampi. Lähes kaksinkertainen.
Silti maksamallani sähkön hinnalla 2,14 e/100 km on edelleen selkeästi polttomoottoriautoja halvempaa. (5,7 l/100 km dieseliä hinnalla 1,39 tekisi noin 7,9 e/100km).
Laskennallisesti noilla suurimmilla 21,4 kWh/100 km kulutuksilla Leafilla pääsee noin 100 km (24kW akku).
Pisimmät yhtäjaksoiset ajot 100-139 km
Käytännössä pisimpiä yhtäjaksoisia ajorupeamia on rajoittanut eniten latauspisteiden harvalukuisuus.
Jos Nissan julkaisee syksyllä 2015 isommalla, 30kW akkukapasiteetilla varustetun mallin, parantaa se tuntuvasti auton matkailukäyttöä.
Yhteenveto:
Sähköautolla ajo on ylivertaisen energiatehokasta, saasteetonta ja halpaa kaikkiin muihin tämän hetken moottoritekniikoilla varustettuihin autoihin nähden.
Leafissa sähkön kulutus kuitenkin kasvaa voimakkaasti nopeuden kasvaessa, kuitenkin vielä moottoritienopeuksissakin se on ylivoimaisen energiatehokas polttomoottoriautoihin verrattuna.
Keskustelu
Ei kommentteja