24.04.2015
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Kirjoittelen tagille energian kulutus työmatkani eri vaihtoehdoista kulutuskokemuksia sitä mukaan, kuin niitä onnistun keräämään. Onnistumisen edellytyksenä on mahdollisuus ajaa reitti keskeytyksettä (ei esim. kaupassa pistäytymisiä).
Tänään oli ensimmäinen mahdollisuus.
Reitti 1:
Lyhyin reitti, Nissan Carwings -nettiselaimen kautta laadittu ja suoraan auton naviin lähetettynä.
Reitin pituus: 34km
Korkeusero reitillä: 80m - 131m merenpinnasta.
Ajon kesto: 42 minuuttia
Akku liikkeelle lähtiessä: 98%
Akku perillä: 70%
Akun varaustilan muutos -28 -prosenttiyksikköä
Keskimääräinen energian kulutus reitillä ajotietokoneen mukaan 15,9 kwh /100km
Matkalla laskennallisesti kulutettu energia 5,406 KW/h
Kotona maksamani vihreän sähkön hinta (siirto + energia + verot) 0,12e/kwh
Matkalla kulutetun energian hinta: 0,649e
Edellisellä diesel-käyttöisellä Ford Grand C-max 2,0A (7hlö) vastaava matka maksoi 2,89 - 3,18e/kerta. Eli säästöä kertyy yli 2e/kerta.
Tänään oli ensimmäinen mahdollisuus.
Reitti 1:
Lyhyin reitti, Nissan Carwings -nettiselaimen kautta laadittu ja suoraan auton naviin lähetettynä.
Reitin pituus: 34km
Korkeusero reitillä: 80m - 131m merenpinnasta.
Ajon kesto: 42 minuuttia
Akku liikkeelle lähtiessä: 98%
Akku perillä: 70%
Akun varaustilan muutos -28 -prosenttiyksikköä
Puhelimen trackerin muistin pistää päälle vasta noin 1km lähdön jälkeen. Keskinopeudeksi muodostui noin 49,9km/h. Ajoin mahdollisimman tarkasti Navin nopeutta liikennenopeusrajoitusten mukaisesti. Tänä aamuna liikenne sujui hyvin, pysähdysaikaa oli vain 52 sekuntia.
Matkalla laskennallisesti kulutettu energia 5,406 KW/h
Kotona maksamani vihreän sähkön hinta (siirto + energia + verot) 0,12e/kwh
Matkalla kulutetun energian hinta: 0,649e
Edellisellä diesel-käyttöisellä Ford Grand C-max 2,0A (7hlö) vastaava matka maksoi 2,89 - 3,18e/kerta. Eli säästöä kertyy yli 2e/kerta.
Keskustelu
Ei kommentteja