05.07.2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Aloitin heinäkuun 2019 alussa pohdinnan ekologisen ajoneuvon valinnasta vuonna 2019 kolmelle erilaiselle taloudelle. Tässä blogitarinassa perehdyn hieman syvemmin esimerkkitalouden "Tytti Työpsykologin" auton valintaan.
Autonhan tulee olla seitsemän paikkainen automaattivaihteinen ja sen kattohinnaksi on asetettu 40 000 euroa automaattivaihteisena. Sähköauton lataaminen kuten myös kaasun tankkaus on helposti toteutettavissa. Autolla tulee kuitenkin voida myös vetää laillisesti peräkärryä säännöllisesti.
Sain blogissani parikin hyvää ehdotusta taloudelle. Toinen oli Nissan Evalia ja toinen oli VW Caddy Max TGI DSG. Molemmat ovat sikäli hyviä ehdotuksia, että kovinkaan montaa muuta vaihtoehtoa en tunnista olevan olemassa. Muita varteenotettavia autoja hintaa huomioimatta olisi ollut tarjolla ja laajennan hieman katselmusta. Esimerkiksi Mitsubishi Outlander PHEV kuulostaa hyvältä, vaikka sen hinnat alkaen hinta 43 400 euroa karkaa hieman turhan korkeaksi. Otetaan kuitenkin mukaan selvittelyyn. Teslan mallit ovat kiinnostavia, kun sähköauto on harkinnassa, vaikka hinta karkaakin äkkiä kovin korkeaksi.
VW Caddy Max TGI DSG -ei saatavilla enää
Soitto Tampereen Auto Cennter Oy:hyn puhelun ja hyötyajoneuvojen asiantuntevan ja ystävällisen myyjän toimesta kertoi, että Caddy on vasta siirtymässä WLTP-mittaustapaan, eikä tehtaalta tule saamaan DSG:tä jatkossa lainkaan kaasuversioon. Lisäksi Caddy Maxiin ei ole saatavilla vetokoukkua edes manuaalivaihteiseen versioon. Se siis kaasu-Caddysta tällä erää, koska automaattivaihteisto ja vetokoukku ovat kynnyskysymyksiä auton ostossa.
(kuva https://www.volkswagen-hyotyautot.fi)
Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishinkään sivuilta en löytänyt vastausta hakemaani tietoon lataushybridiversion mahdollisesta seitsemänpaikkaisuudesta, joten soitto Tampereen Delta-autoon tarvittiin. Nopean puhelun jälkeen olin jälleen kerran pettynyt. PHEV Outlanderia ei saa lainkaan seitsemänpaikkaisena. Vetokoukun ja vetomassan sen sijaan siihen saisi ja autohan on aina automaattivaihteinen. Kuitenkin koska seitsemänpaikkaisuus oli kynnyksenä, jää PHEV Outikin rannalle tässä vaiheessa.
(kuva: https://media.mitsubishicars.com)
Teslat
Teslan Model S:ää ja X:ää on saatavilla myös seitsemänpaikkasina, mutta S:ään ei saa koukkua ja X:ä taasen on käytettynä Euroopastakin tuotuna vielä yli 70 000 euron hintaluokassa ja siten nämä Teslat jäävät ulos suoraan selvittelystä. Model Y seitsemänpaikkaisena näyttäisi tällä hetkellä hinnaksi noin 65 000 euroa, mutta sen toimitusaikataulu on niin pitkä, että se ei tule siksi kyseeseen.
(kuva: oma ottamani Vetokujalta)
Nissan E-NV200 Evalia 7-paikkaisena
Nissanin pikkuinen sähköpako E-NV200 ja sen paremmin varusteltu versio Evalia olisivat seitsemänpaikkaisina myös erittäin houkuttelevia vaihtoehtoja. Seitsemänpaikkainen E-NV200 maksaa 45 395 euroa ja siihen saa kahden tuhannen euron ostotuen, joten hinta jää vain vähän yli asetetun katon. Autoon on myös sallittu peräti 100 kg kattotaakka, mutta valitettavasti vetomassa menee nollaan kiloon kun auto on varustettu seitsemänpaikkaiseksi. Jälleen pettymys talouden vähäpäästöisen auton haussa.
(kuva: Nissan.fi)
Lopputulema ja yhteenveto
Esimerkkitalouteni Tytti ei saa ainakaan kesällä 2019 vähäpäästöistä autoa tarvitsemillaan määreillä. Kaikkein olennaisimmiksi määritellyistä seikoista pitäisi tinkiä jopa useammasta kuin yhdestä, kun halutaan vähäpäästöiseen autoon automaattivaihteisto, vetokoukku sekä seitsemänpaikkaisuus noin 40 000 euron hintakatolla. Hintakaton korottaminenkaan ei kovin helpolla asiaa helpota.
Kaasuautoista en löytänyt yhtään määriteltyihin ehtoihin sopivaa autoa. Hybrideistä Outlanderi olisi lähinnä tarpeita vastaava, muita en löytänyt spekseihin sopien. Sähköautoista Nissanin E-NV200 menee myös lähelle, mutta vetomassa jää puuttumaan. Ensimmäisenä mahdollisena oikeastaan vastaan tulisi noin 30 000 euroa, eli noin 70 000 euron tasolle hintakattoa korottamalla käytetyn Teslan Model X:n tuominen Euroopasta. Veroahan sähköautoista ei tuodessa kovinkaan paljoa mene. Vaikka sähköautolla säästää liikenne-energiakuluissa perheen vuotuisilla jopa 45 000 kilometrin ajoilla säästäisi noin 4500 euroa vuodessa ajamalla sähköautolla bensiiniversioon verrattuna, niin ei tuota lisäpanostusta pysty oikein perustelemaan mitenkään (4725e/v bensaan vs 90 euroa sähköön).
Tämä talous päätyi tällä kertaa ostamaan Peugeot 5008 -auton seitsemänpaikkaisena ja automaattivaihteisena, jolle kertyi hintaa jokseenkin asetetun hintakaton, eli 40 000 euron verran. Tuon auton CO2-päästöt ovat 169g/km ja kun siihen lisätään poltoaineen valmistuksen päästöt noin 42g/km, päädytään yli 200g/km päästöihin. Toivottavasti sähköautojen, lataushybridien sekä kaasuautojen tarjooma laajentuisi pian kattamaan erilaisia talouksien tarpeita. Luultavimmin seuraavan kerran, eli 3-4 vuoden kuluttua autoaan ostaessa tämäkin talous päätyy ostamaan sähkö- tai kaasuauton. Tässä on mielestäni jälleen yksi hyvä esimerkki myös siitä, että vielä vuonna 2019 ei saa syyllistää ketään auton ostopäätöksen tehnyttä, vaikkei se täytäkään vähäpäästöisyyden kriteereitä. Tarjooma vaan on yksinkertaisesti sanottuna erittäin huono.
Yleisesti on pakko todeta tästä selvittelykierroksesta, että netistä näitä tietoja on todella vaikea löytää. Toivottavasti tarjoajat kehittäisivät vähäpäästöisten autojen tarjonnan esittelyä myös internetsivuistoillaan sitä mukaa, kun niitä alkaa tulla lisää tarjolle.
Erittäin mielelläni täydennän tämän blogi-tarinan autovalintakertomusta lukijoiden erilaisilla näkemyksillä ja vaihtohdoilla, joten kirjoitelkaa ihmeessä jos mielessänne on joku osuvampi valintaehdokas määriteltyihin rajoihin suunnilleen sopien.
Jatkan tätä juttusarjaa lähiaikoina kahdella erilaisen talouden autotarpeen selvittelyllä.
Keskustelu
Onhan Caddy Maxia uutena tarjolla wltp. Sitä en tiedä saako koukkua, jossain hinnastossa sellainen oli.https://www.autotalli.com/uusi-auto-heti-ajoon/36741150/volkswagen/caddy%20maxi/trendline%20risto%20räppääjä%201,4%20tgi%2081kw%20dsg%20maakaasu/2019
Moi Marko,
on sitä vielä vanhaa varastoa vielä tarjolla jossain kaasu + automaatti.
Uusia ei tulla enää tekemään automaattivaihteisina myyjältä saamani vastauksen mukaan. Koukkua ei saa 7-paikkaiseen Caddyyn ainakaan kaasuversion.
Jos intoa pieneen säätämiseen ja pioneerityöhön löytyy niin eikö lähes minkä tahansa (bensa)auton saa muutettua jälkikäteen kaasuautoksi? Ainakin löytyy yrityksiä jotka noita muutostöitä tekevät ja ihan kohtuulliseen hintaankin.
Käytännössä samoilla kriteereillä oli auto itselläkin hakusessa. Ei löytynyt. Vaihdoin sitten kakkosauton sähköiseksi ja ajan sillä suurimman osan kilometreistä. 7-paikkainen jäi vielä toistaiseksi polttomoottorin varaan, mutta eiköhän tuota tarjontaa tule lähivuosina lisää niidenkin suhteen. Model Y kiinnostaa, mutta siinäkin kyllä hinta karkaa.
Sama lopputulema täällä, tosin vuoden 2012 5008 manuaalidiesel. Mutta vain 80000km takana! Ai että on nätti ja kiva auto. Tuo uusin malli on liian macho mun makuun :)
Hei Juhani,
eipä löydy tuoltakaan taloudelta intoa leikkiä konversioilla. Auto ostetaan kaupasta.
Moro Vesa,
jep, tuo on kätevä tapa, kun taloudessa tarvitaan kaksi autoa.
Yllättävän usein sähköautosta tuleekin sitten käytännössä se ykkösauto.