01.10.2017

Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia

E-Mehari on minun silmissäni vähän niinkuin moderni rantakirppu sähkömoottorilla ja ajoakulla. Tällä hauskan näköisellä avoautolla on varmasti suurempiakin markkinoita lämpimämmissä maissa, mutta täällä meillä se ei kovin merkittäväksi ajoneuvoksi nouse.  Auto on ollut tuotannossa jo 2016 alkaen, mutta en ollut sitä koskaan aiemmin luonnossa nähnyt.

Toki E-Meharissa olisi meikäläisillekin markkinoille jotain positiivista, nimittäin nelipaikkaisen vaunun koripaneelit ovat jotain lujitemuovin kaltaista materiaalia eivätkä siis näin ollen ruostuisi. No eipä se muutoinkaan meidän Suomalaisten vesisateista säikähtäisi, nimittäin auton voi vesipestä yhtä hyvin sisältä, kuin ulkoakin. Olihan messuilla esillä olevassa autossa myös kovakatto ja sivuikkunat, joten sikäli sillä voisi meilläkin pärjätä talvellakin.

Vaikka autossa on 30 kWh akku, niin toimintamatkaa Citroen lupailee vain 200 km verran NEDC-mittaustavalla, joka varmasti puolittuu helposti nopeuden noustessa, koska kori ei kovin aerodynaamiselta näytä. Toisaalta E-Meharilla eivät kovin kovat nopeudet pääse toimintamatkaa lyhentämään, koska auton huippunopeus on vain 108 km/h.

Moottori on tässä etuvetoisessa autossa 50 kW tehoinen ja kiihtyvyys 0-100 km/h lukemaan on mielestäni aika turha tieto. Tämä auto ei ole tarkoitettu revittelyyn, vaan avonaisena auringosta nauttimiseen hiljaisemissa vauhdeissa.

Pituutta autolla on 3,5 metriä, leveyttä 1,73 metriä ja korkeutta 1,65 metriä sekä painoa 1405 kg.

E-Mehari maksaa ilman akkua Ranskassa noin 25 000 euroa ja siihen akun vuokra sitten kuukausittain päälle.

Olisi hienoa nähdä Citroenilta pian uusia laajemman kohderymän sähköautoja.

 

Keskustelu

Kaija Hoo
12.10.2017 00.23

Älkää viitsikö koko ajan vemputtaa tekstiä ylösalasylösalas tuon bannerinne kanssa! Joku idioottinörtti taas keksinyt "elävöittää" sivua jatkuvasti rullaavilla erikorkuisilla bannerijutuilla, joiden vaihtuessa koko sivu pomppaa ylös tai alas. Järkyttävää hölmöilyä!

Sähköautoileva motor
12.10.2017 06.21

Kiitos Kaija Hoo viestistäsi. Välitän palautteesi vielä erikseen Autotien ylläpidolle. t. Sähköautoileva motoristi.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb