11.06.2016

Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo

Osoite kopioitu
Tämä Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo on yksi pala moniosaisesta juttusarjastani Sähköautoilevan motoristin Super-perjantaista.

Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016 päästi vauhtiin, kun sain Sähköutoilijat ry:n puheenjohtajan Teollisuusneuvos Kari Kallosen Brammo Empulse R- sähkömoottoripyörän koeajoon.



Tämä oli ainutlaatuisen hieno tilaisuus, nimittäin Karin Brammo on se toinen kahdesta Suomeen rekisteröidyistä kappaleista!


Taustaa Brammosta

Brammon osti hiljattain Polaris, joka valmistaa mm. Vicotry ja Indian -merkkisiä moottoripyöriä. Brammo tunnetaankin nyt Victory Empulse TT -nimellä. Lisätietoja Victory Empulse TT sähkömoottoripyörästä: http://www.victorymotorcycles.com/en-us/electric
Tällä hetkellä Victoryn sähköpyörää ei käsittääkseni Suomeen virallisia kanavia myöten tuoda.

Moottori ja voimansiirto

Brammo Empulse R- moottoripyörässä on 90 Nm vääntöä ja 40 kW tehoa.
Voimansiirto poikkeaa Zerosta siltä osin, että Brammossa on vesijäähdytyksellä varustetun sähkömoottorin jatkona hydraulisesti käytettävä kytkin ja kuusilovinen suorahampainen moottoripyörän vaihteisto.  (Zerossa suoraveto, ei kytkintä, ei vaihteita).

Tämä lisätekniikka ainakin osaltaan vaikuttaa siihen, että Brammo on 200 kg painollaan hieman Zeroa painavampi, mutta edelleen minun kokemuksiini perustuen kevyt pyörä. Moottori, kytkin ja vaihteisto ovat hyvin tiivis paketti pyörässä. Toisioveto on hoidettu tukevalla ketjulla.



Pyörällä lähdetään liikkeelle valitsemalla vaihde aivan kuten "perinteisessä" moottoripyörässä vasemman jalan vaihdevalitsimella. Ykkönen on alinna ja vapaa on kakkosen ja kolmosen välissä. Kytkintä käytetään vain vaihdetta vaihdettaessa, eli liikkeelle lähdöissä ja pysähtyessä ei kytkintä tule käyttää lainkaan.

Ajossa tuli nopeasti ristiriitainen olo vaihteistosta. Zero S koeajon jälkeen olin aivan varma, ettei sähkömoottoripyörä tarvitse vaihteistoa mihinkään. Olin ihastunut Zeron yksinkertaisuuden nerokkuuteen. Kuitenkin kun ajelin Brammolla huomasin nopeasti miksi osassa e-formuloitakin on kaksi tai kolme vaihdetta.

Brammolla ajo oli juuri vaihteiston ansiosta merkittävästi lähempänä ajokokemukseltaan tuttuja moottoripyöriä, positiivisessa mielessä. Kiihtyvyys on olennaisesti herkemmällä, moottoripyörämäisemmällä tasolla kuin Zerossa ja onhan tämä ymmärrettävää, että pienemillä välityksillä pyörä kiihtyy rivakammin.

Silti ajossa tuli sellainen olo, että kuusi vaihdetta on hiukan liioiteltua. Kaksi tai kolme olisi varmasti riittävä määrä.

Pieni välitysten klappi ajossa tuntuu, aivan kuin polttomoottorisella ketjuvetoisella moottoripyörälläkin. Tuo tunne Zerosta puuttui täysin. Minua tuo pieni klapin tunne ei vaivannut, koska olen siihen aina pyörissäni tottunut.


Mittaristo ja hallintalaitteet

Brammossa on suuri kierroslukumittari ja digitaalinen näyttö useille toiminnoille, kuten vaihdenäyttö, sähkön kulutus, toimintamatka-arvio ja tietenkin ajonopeus. Brammossa kierroslukumittari on perusteltua, jotta pystyy ajoittamaan vaihteiden vaihdot paremmin kun tutut pakoäänet eivät oikeasta hetkestä kieli kuljettajalle.

Ajomoodeja voi valita kahden väliltä, joista Sport tekee miellyttävän tuntuisen moottorijarrutuksen regenerointia lisäämällä. Ajoakun varaustilanne prosentteina myös näkyy selkeästi mittaristosta.

Muilta osin hallintalaitteet ovat kuin mistä tahansa moottoripyörästä. Peilit ovat Karin tyylittelyä ja tukevat pyörän streetlookkia mielestäni hyvin. Yllättävän hyvin niistä pystyi seuraamaan myös takanäkymiä (ensimmäisen kerran ajoin kahvanpääpeileillä varustetulla pyörällä).



Suorituskyky

Suorituskyky on varmasti hyvin samaa luokkaa Zerolla ja Brammolla. Brammo saa pientä lisäetua kiihtyvyyden tunteeseen ja tehtaan ilmoittama huippunopeus 177 km/h on varmasti eniten kiinni rattailla muutettavista välityksistä.

Liikkeellelähdöt tein aina kakkosvaihteella ja vauhdin noustua maantienopeuksiin pykälsin kolmosta ja moottoritiellä sitten jo nelosta. Vaihteet loksahtelivat silmään kuin ainakin suorahampaisissa olen tottunut tapahtuvan.

Vaihteita suositellaan käytettäväksi Brammossa siten, että moottorin kierrosluku on 4000 kierroksen yläpuolella. Sähkömoottorin voima on tasainen, mutta tuo alue on taloudellisempi ja rasittaa vähemmän vaihteistoa.

En lähtenyt kokeilemaan moottoripyörän huippunopeuksia, vaan ajoin enimmillään suurinta sallittua moottoritien kesänopeusrajoitusta ja siinä vauhdissa Brammo oli vielä hyvin halukas kiihtymään, kuten moottoripyörät yleensäkin.

Suorituskyvyltään Brammo kyllä vakuutti minut paremmin kuin Zero.

Akku ja toimintamatka

Akku on Brammossa 10,2 kWh, josta on käytettävissä 9,31 kWh.
Zero SR-mallin  13 kWh akku ja etenkin sen laajennusmahdollisuus 15,8 kWh tasolla saakka ovat kyllä valtteja Brammoon verrattuna.



Brammossa on vakiona Mode2-latausmahdollisuus Type1-liittimellä, jolla akku täyttyy tyhjästä 3,5 tunnissa. DC-pikalatausmahdollisuutta ei ole Brammossakaan.




Toimintamatkaa on tehtaan lupauksen mukaan 90 - 195 km ja tuo kuulostaa erittäin uskottavalta käytännössäkin.

Ajoasento

Brammossa istutaan hyvin luonnistuvan tuntuisesti pyörässä. Mitoitus on ainakin tällaiselle 177 cm pituiselle miehelle erinomaiset.  Ajoasento on vain hieman eteenpäin nojaava, kuitenkin aika pysty. Jalat tulevat sopivalle koukulle ja jalkatapit ovat hyvällä kohdalla tukevan ajoasennon saamiseksi.

Zeroon verrattuna ajogoemetria poikkeaan Brammossa todella paljon. Zerossa istutaan huomattavasti korkeammalla käsiin tuntuvasti siromman pyörän päällä. Brammossa on enemmän isomman pyörän tuntua ohjaimissa.

Brammonkin istuinkorkeus on 800 mm ja istuin oli hiukan kova, mutta siinäkin pystyi hieman vaihtelemaan ajoasentoa. Takamatkustajalle on Zeroa reilumpi tila ja kiinnipitokahvat ovat erinomaiset.



Ajokokemus ja alusta

Brammo on varustettu erittäin tukevalla alustalla. Edessä on kaksi 310 mm halkaisijaltaan olevaa jarrulevyä Brembon nelimäntäpuristimin. Etupumput ovat tukevaa tekoa, eli 43 mm Marzocchit ja tietenkin täysin säädettävissä. Säädettävissä on myös tukevaan takahaarukkaan ja runkoon kiinnittyvä  Sachs takajousitus.



Rengastus Brammossa on nykyisiin isoihin moottoripyöriin hyvin tyypillinen 180/55-17. Tämä Zeroa raskaampi rengastus on perusteltua Brammon suuremman painon takia, mutta oikeastaan olennaismpaa on ulkomuodollinen seikka. Brammo näyttää varsin katu-uskottavalta pyörältä.



Ajossa jousitus oli säädetty hieman pintakovaksi minun makuuni, mutta se toimi täydellisesti näissä Suomalaisissa routatieheitoissa. Keli oli märkä ja mielessä painoi pyörän ainutlaatuisuus, joten en lähtenyt kokeilemaan ajo-ominaisuuksia edes moottoritien rampissa polvea maassa raahaamalla. Minulla on kuitenkin täysi syy uskoa, että Brammo olisi radalla kuin kotonaan. Onhan se käsitykseni mukaan alunperin suunniteltukin kisakäyttöön.

Maalipinta (teippaus)

Kari on teipannut koko pyörän. Teippaus on osittain hänen omaa grafiikkaansa ja osittain anonyymien  paikallisten grafiittitaiteilijoiden käsialaa. Erittäin onnistunut kokonaisuus tämä teippaus, joka korostaa pyörän machoa steetlookkia. 



Erinomainen osoitus pyörän teippauksen onnistumisesta tuli, kun pysähdyin Karin kotikadulla merenrantanäkymään kuvaamaan pyörää jalkakäytävän reunaan. Varttunut rouva koiraansa ulkoiluttaessaan tuli juttusilleni ja ihaillen pyörää soi:"siinäpäs vasta pyörä kuin karkki". Ja niin onkin! Melkoinen kunnianosoitus tuolta arviolta reilusti yli 80-vuotiaalta rouvalta.




Kukahan tekisi sähkömoottoripyörien Teslat?

Esimerkiksi 100 kW ja 200 Nm luokkaa oleva suoravetoinen ilmajäähdytteinen sähkömoottori hihnavedolla suoraan takapyörälle.

Akkukoot tarjolle vaikka 16 kWh, 20 kWh ja 24 kWh sekä kaikkiin mahdollisuus laittaa esim. 4 kWh  lisäakku.

Ehdottomasti DC pikalataus, olkoon vaikka CCS (tai mieluummin Teslan SuperCharger :-) )
Type2-lataus 22 kW sisäisellä laturilla ehdottomasti.

Näillä eväillä pyörälle kertyy painoa noin 210 kg ja suorituskyky on jo varmasti riittävä.
Ohjelmat ja pyörän järjestelmien hallinta kuten Teslassa ja mobiiliapplikaatiot käytössä.
Perusohjelmat voiman annolle esim. eco - urban - sport - ja aivan hullu.

Toimintamatkaa tuollaiselle nyt Zerosta saamieni kokemusten perusteella on helppo luvata 24 kWh + 4 kWh akulla peräti 300 - 600 km. Lataaminen hoituu aina noin tunnissa tai nopeammin tyhjästä täyteen sisäisellä laturilla ja pikalaturissa jopa vartissa.

Kaiken pitäisi kruunata näyttävä ja virtaviivainen olemus. Tässä mennään vahvoille mielipidealueille, koska moottoripyörissä on niin paljon herkullisia genrejä. Itse toivoisin jotain legendaarisesta Hondan "Bläkkäri" XX -moottoripyörästä merkittävästi modernisoituna. Rinnalle pitäisi tietenkin olla vähintään nakupyörä ja tourin-malli myös.

Loppuun vielä kerran kiitos Kari Kallonen ajokokemuksesta!
Osoite kopioitu

Keskustelu

Kari Kallonen
11.06.2016 21.32

Ole hyvä vaan. Hienoa että kokenut motoristi on tyypittänyt pyörän ja minulle tietysti mieleisellä tuntemuksella. Itse en pysty kokemattomuuttani analysoimaan samoja asioita joita Marko tuo esiin, mutta yhdyn kyllä näihin asioihin.

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb