19.11.2016

Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana

Tein lauantaina päivällä nopean muutoksen iltapäivän suunnitelmiin ja suuntasin Leafin kohti Helsingin Messukeskusta ja siellä käynnissä olevaa Auto 2016 -tapahtumaa. 

 
 
Mielessä kiilsivät ennenkaikkea Renault Zoen sekä Huyndai Ioniq -sähköautojen näkeminen sekä ehkä jopa koeajo. Kummastakaan en ole vielä ehtinyt ottamaan edes kylmätyyppejä. Erityisesti kiinnostaa uusi Zoe 40, uudella 41 kWh akullaan. Tiedossani tosin on, että täällä on koeajettavana vielä vanhemmalla, pienemmällä akulla varustettu versio. Auton näkeminen livenä kuitenkin kiinnostaa, koska se on tämän hetken tilattavissa olevista sähköautoista minun tarpeisiini varteenotettavin. 
 

 

Matkani alkoi siis kotoa kello 13:00 ja Leafini pikkuinen 24 kWh akku näytti 78% varausta, joten ei huolta. Ensimmäiseen pikalatauspaikkaan, eli Tiiriön ABC:lle Hämeenlinnaan on matkaa vain 70 km, joten sähköä jää ylikin. Siispä lähes nollakelissä ja jatkuvassa vesisateessa matkaan. 
 
Yhden suuntainen matka on 183 km ja navigaattori arvioi matka-ajaksi 2 tuntia 10 minuuttia. Todellisuudessa matkaa kertyi 178,9 km ja aikaa kului latauksineen tasan 3 tuntia. Leafini tarvitsi kaksi lataustaukoa ABC-asemilla Hämeenlinnan Tiiriössä sekä Hyvinkäällä. 
 
Sähköä menomatkalla kului yhteensä 33,9 kWh. Koko matka ajettiin nopeusrajoitusten ja liikennetilanteiden mukaisia nopeuksia käyttäen, yhtään säästelemättä sähköä. Keskikulutus oli 18,9 kWh/100 km.
 
Tämän 24 kWh Leafin pikalataaminen maksaa lähes saman kuin taloudellisella diesel-autolla ajaminen. Tiiriössä latasin 24 minuuttia, eli hinnaksi muodostui 4,80 euroa. Hyvinkäällä latasin 20 minuuttia eli hinnaksi muodostui 4 euroa, eli yhteensä lähes 9 euroa/ 178 km. Perillä loppulatauksen hintaa ei voi laskea mukaan, koska se sisältää myös pysäköintimaksun. Onneksi sähköauto ladataan useimmiten kotona tai muualla kohtuullisemmalla hinnalla.
 
Hieman ennen Messukeskukseen pääsemistä sain autobloggareiden Facebook-ryhmästä Jenniltä viestin, että olisi minulle lippukin. Sehän kyllä kelpasi. 
 
Auto 2016 tarjonta
Messukeskuksessa oli mielestäni Suomalaisittain hyvin kattava tarjonta katseltavaa ja kokeiltavaa. Oli nähtävillä jos jonkinmoista Lamborghinia, mutta minua ne eivät kiinnostaneet. Kiinnostuksen kohteeni oli rajallisen aikani takia puhtaasti täyssähköautoissa, joita ilokseni paikalla olikin useampia.
 
Renault Zoe

 

Messukeskuksen ovella sain pääsylipun Jenniltä, joka on laadukaan ja monipuolisen POLOinen autoblogin kirjoittaja. Samalla kuulin, että hän oli sopinut aivan hetken päähän Zoen koeajon. Tiesin tilaisuuteni olevan tässä. Nimittäin tuohon aikaan enää oli turha yrittää Zoen koeajolle sen suosiosta johtuen. Hyppäsin siis kartturin paikalle nauttimaan taitavan kuljettajan ohjastamana Zoen äänettömästä matkasta. Auton keskikulutusmittari näytti yli 18 kWh/100 km keskikulutusta, joka oli Leafini lähes 70 tkm matkan 16 kWh/100 km kulutukseen verrattuna korkea. Toisaalta kun miettii koeajopäivän ajorakennetta, voi sitä pitää sittenkin maltillisena huomioiden miten lyhyitä kaupunkiajon lenkkejä koeajot ovat. Huomion arvoista on sekin, että 1,8 l bensiiniä sisältää tuon verran energiaa, eikä taida moni bensa-autokaan mennä aivan noin pienellä kulutuksella näitä toistuvia koeajopyrähdyksiä. Tuo myös tarkoittaa kotilataamisessa edelleen noin 2e/100km liikenne-energiakuluja. Ei paha.
 
Koeajossa ollut, sekä sisällä esillä ollut Zoe olivat vielä varustettuja pienemmällä akulla, mutta uuden 41 kWh Zoen voi ostaa vaikka heti messuilla. Minua ei nyt tuo akun pienuus haitannut, koska halusin nähdä mikä Zoe on muutoin autojaan.
 
Ulkomitoiltaan Zoe on kuin Renault Clio. Sisä- ja tavaratilat ovat kuitenkin ainakin minun tarpeisiini täysin riittävät. Olen noin 176 cm pitkä ja kun säädin kuljettajan penkin itselleni sopivaksi, jäi taakse vielä toiselle kokoiselleni jalkatilaa. Ei mikään ruhtinaallinen, mutta riittävä. Pidemmän kuljettajan takana tosin jalkatila ei enää aikuiselle riittäisi.
 

 

Zoe kulkee samalla tavoin vaivattoman eleettömästi, kuin Leaf. Hetkellisesti vain kuljettajan oven seudulta tuleva säröääni häiritsi hiljaista matkantekoa, verhoilunateriaaleista osasta huomaa pientä säästöä, mutta esimerkiksi etuistuimen on verhoiltu fiksun näköisesti. Istumismukavuus oli mielestäni normaalilla tasolla. Parempia on kalliissa autoissa, joista löytyy mm istuinosan pituuden säätökin. Zoesta tuollaiset hienoudet luonnollisesti puuttuvat.
 
Zoessa on siis jatkossa peräti 41 kWh akku hyvin kilpailukykyiseen hintaan, eli alkaen 32990 euroa. Vakiovarusteena jo autossa on hyvin tehokas Type2-liittimen kautta toimiva kolmivaihelaturi. Parhaimmillaan Zoe latautuu esimerkiksi kauppojen latauslaitteista 22 kW teholla, eli tunnin kauppa-asioinnin aikana ehtii saada helposti 150 km matkan verran lisää sähköä.
 
Zoen 41 kWh akku olisi riittänyt kotoa Messukeskuksen parkkiin lataukseen ilman yhtään välilatausta. Lisäksi Zoen akku olisi ehtinyt superlyhyen kahden tunnin messukäyntini aikana latautua 22 kW Type2-latauslaitteesta täyteen asti ja kotiin takaisin olisi päässyt jälleen ilman yhtään välilatausta. Zoella ajaessa siis pidemmätkin matkat minulla taittuisivat selkeästi alle 2e/100km hinnalla. Tämä on sitä ajamisen vaivattomuutta, edullisuutta ja puhtautta parhaimmillaan! 
 
Jos olisin nyt ostamassa autoa, olisi valintani ollut ehdottomasti Zoe 40.
Zoesta olen aiemmin kirjoitellut ensin täällä ja sitten vielä lisää täällä.
 
 
Hyundai Ioniq electric

 

Toinen kovan mielenkiintoni kohde oli Hyundai Ioniq -auton täyssähköinen versio. Minulla oli nyt ensimmäisen kerran tilaisuus tutustua autoon edes kylmätyyppien merkeissä. Ionigille luvataan erittäin alhainen, vain 0,24 ilmanvastuskerroin. Auto silmäillessä se on kyllä helppo uskoa, niin virtaviivaisen näköinen se on. Lisäksi otsapinta-ala on maltillinen, joten 28 kWh akku saattaa riittää todellisuudessakin pidempään kuin Leafin 30 kWh. 
 
Ioniqille luvataan 280 km toimintamatka, mutta itse sanoisin 200 km jo vaativan kulutusta alentavia ajotaparatkaisuja. Toisin kuin Zoella, ei Ioniqilla olisi päässyt kotoani Kangasalta Helsingin messukeskukseen ilman välilatausta. Tosin omaan 24 kWh Leafiini verrattuna olisi yksi lataus tarvittu vähemmän. Ioniqille olisi ilman muuta riittänyt yksi noin viiden minuutin mittainen CCS-pikalataus esimerkiksi ABC Hyvinkäältä perille pääsyyn. Perillä oloni kahden tunnin aikana Ionig olisi ehtinyt latautua noin 12 kWh lisää, ja sillä olisi päässyt paluumatkalla takaisin Hyvinkään ABC:lle pikalataamaan.
 
Ioniq siis soveltuu omaan käyttööni selkeästi Zoeta huonommin, koska ajan paljon noin 150 - 200 km ajosuoritteita. Tuo ero tulee siis Zoen 13 kWh isomman akun lisäksi merkittävästi nopeammasta asioinnin aikaisesta lataamisesta. Sitä ei Ioniqin nopea CCS DC -pikalataus pysty paikkaamaan.
 
Tuo on harmillinen havainto siksi, että Ioniq oli autona kylmätyyppien perusteella houkuttelevampi. Sisätilat ovat ainakin minun makuuni laadukkaamman oloiset ja väljyyttä on kieltämättä enemmän. Tavaratila on ehkä aika lähelle saman kokoinen tilavuudeltaan, mutta tilat ovat täysin eri malliset. Zoessa tavaratila on syvä, mutta lyhyt, kun taasen Ionigin tavaratila on matala. Tuo taasen johtuu siitä, että Ioniqin akustosta suurin osa sijaitsee tavaratilan alla.
 
Ioniqin hinta alkaen noin 37000 euroa saattaa olla osalle potentiaalisista asiakkaista ongelma, koska Zoessa saa 13 kWh suuremman akun halvemmalla hinnalla.
 
Muut näytteillä olleet sähköautot: BMW i3, Volkswagen e-Golf ja Nissan Leaf sekä e-NV200 7-paikkaisena tila-autona

 

Esillä olivat myös edellä mainitut sähköautot ja kävin nekin kaikki kylmätyypittämässä. Näistä i3 uudella isommalla 33 kWh sekä Leaf 30 kWh akullaan olisivat pystyneet samaan matkantekosuoritteeseen, kuin Ioniq, mutta jääneet selkeästi Zoen vaivattomuudesta jälkeen. 
 
BMW i3 sähköauton koeajostani voit lukea lisää: BMW i3 koeajoraportti. Pidän kovasti i3:sen tyylistä ja viimeistelystä. Valitettavasti varusteltuna hinta kipuaa kilpailijoitaan merkittävästi korkeammalle. Omaan käyttöni i3:sen rajaa ulos sen nelipaikkaisuus.
 
Nissan Leaf on näistä sähköautoista minulle ylivoimaisesti tutuin. Auto on vanhasta olemuksestaan huolimatta erittäin varteenotettava. Se on erittäin toimintavarma ja helppo auto omistaa ja ajaa. Mielestäni 30 kWh Leaf tarjoaa heti ajoon ostettavista sähköautoista parasta vastinetta rahalle, kunnes Zoen toimitukset alkavat. Nissan Leaf 30 kWh:sta voit lukea lisää: Nissan Leaf 30 kWh koeajoraportti
 
Volkswagenin osastolla oli esillä vielä nykyisen korin ja nykyisen pienemmän akun omaava e-Golf. Se ei herätä minussa suurta kiinnostusta, mutta tilanne muuttuu, kun esille saadaan Suomessakin pian tulossa olevassa uudessa Golfin korissa luvattu isompi 35,8 kWh akku.
 
Nissan e-NV200 olisi seitsemän paikkaisena erittäin kova lisä sähköautomarkkinoille, jos siinä olisi esim 45 kWh akku, mutta ainoa tarjolla oleva 24 kWh akku rajoittaa aika rajusti käyttöpotentiaalia. Suuren ilmanvastuksen omaavassa autossa 24 kWh akulla toimintamatka jää matka-ajossa pääosin 100 km tasolle tai alle.
 
Niin ja olihan esillä myös Renault Twizy, tuo hurmaavan erilainen sähköauto.
 
 
Näitä jäin erityisesti kaipaamaan: 
Teslaa ja Opel Ampera-e -sähköautoja jäin kaipaamaan, kuten myös uutta jo USA:ssa myynnissä olevaa isommalla akulla ja pikalatauksella varustettua Ford Focus Electrikiä.
 
Yhteenveto
Hienoa, että meillä on Auto 2016 tapahtuma. Toivottavasti tulevina vuosina saadaan nähdä kasvava tapahtuma, jossa on vielä laajempi kirjo myös sähköautoja koettavina.
 
Sähköautot tulevat nyt. Halusivatpa Suomalaiset autonostajat tai virkamiehet sitä tai eivät. Uudet yli 40 kWh akkuja omaavat mallit tulevat nostamaan myyntejä uusiin lukemiin. Malleja on tulossa seuraavan kolmen vuoden aikana huikeasti lisää.
 
Messukeskuksen olisi nyt aika näyttää mallia ja ratkaista pikaisesti asioinnin aikaisen lataamisen mahdollistaminen P-tiloissaan. Parhaimmillaan olisi eri tavoin hinnoiteltuina erilaista lataustehoa tarjolla. Esimerkiksi 1x16A latausvirtaa kannattaisi tarjota jopa ilmaiseksi pysäköintimaksuun sisältyen. Useimmille koko päivän ajan viipyville messuvieraille tämä saattaisi olla houkuttelevin vaihtoehto, eikä sen tarjoamisen rakentaminen maksaisi juuri mitään. Sitten olisi hyvä olla tarjolla Type2-rasioista 3x32A latausvirtaa. Olen sitä mieltä, että tämä kannattaisi hinnoitella, kuitenkin maltillisesti kWh-peusteisesti. DC-pikalataus olisi parhaimmillaan tarjolla jossain hyvin lähellä Messukeskusta ja Hartwall Areenaa.
 

Keskustelu

suorama
20.11.2016 20.01

Summasummaarum... omalta osaltani.
Jos olisi mahdollisuus ja varaa. Niin juuri nyt suuntaisin katseen Zoen suuntaan. Harmillista lienee se, että vuokramalli akuissa ei liene vaihtoehto Suomessa vieläkään. Sillä edullisempi ostohinta houkutelisi jos kerran akun vuokraushinta jäisi vuositasolla sellaiseksi, että reilun viiden vuoden perioidila hinta olisi sama ostetuilla akuilla.
Tuo 41kWh ns. todellista riittäisi omiin ajoihini yli 99% tasolla. Joskus jos poikkeasimme Ruotsissa sukuloimassa niin kenties ei koko matkalle piisaisi suoraan. Mutta muuten lähes sataprosenttisesti päivälle.

Karmolis
25.11.2016 19.33

Vähän sama harmitus oli itsellä, etukäteen olen Zoe:sta haaveillut mutta kylmien tyyppien perusteella oli todella karu ja halvan oloinen, kun taas Ioniq tuntui hintaluokkaa paremmalta. Edelleen kylmätyyppien perusteella. Speksien valossa se voisi toki riittää, Zoe toki paremmin ja Zoe myös ulkoisesti miellyttää silmää enemmän.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autonäyttely BEV Ioniq Electric sähköauto Zoe

Arkisto

nwdb