POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto

sunnuntai 20.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Autoni alkoi pitää huhtikuun taloudellisuusajokilpailuissa kummallista ääntä. Siitä kuului muutaman tunnin ajon jälkeen *kviik* kun automaatti vaihtoi vaihteen ykköseltä kakkoselle ja hiljaisempi *kviik*, kun se vaihtoi kakkoselta kolmoselle. Kartturini Tero epäili, että äänenlähde olisi Leonin 7-vaihteisen DSG-vaihteiston kytkin.

Kilpailujen jälkeen kiirehdin varaamaan Leonille huoltoa Jyväskylän Autotarvikkeelta. Sille oli määrä tehdä määräaikaishuolto huhtikuun loppuun mennessä, jolloin se täyttäisi kolme vuotta, ja äänenlähde olisi hyvä selvittää samalla. 

Kuvaukseni perusteella huoltoneuvoja selasi valmistajan tiedotteita ja löysi mahdolliseksi syyksi DSG-vaihteiston monitoimikytkimen.

DSG-vaihteiston oudot äänet

Mutta … vaihteisto ei tietenkään pitänyt mitään ääntä kilpailun jälkeen, kun ajoin vain lyhyitä pätkiä töihin ja takaisin ja esimerkiksi autoliikkeeseen reklamoimaan äänestä. Niinpä tietysti! Miten huolto voisi huomata sen, kun minäkään en huomaa? 

Huoltoa edeltävä viikonloppua suuntasin kuulosteluajelulle, jotta voisin kertoa huollossa, miten "kviik"-äänen saa aikaiseksi. Ajoin Leonilla 95 km samantyylistä ajoa kuin taloudellisuusajokilpailuissa, mutta auto pysyi hiljaa liikkeelle lähdöissä.

Täysin hiljaa auto ei kuitenkaan ollut. Havaitsin, että isoimmalla eli seiskavaihteella matalilla 1150-1200 rpm kierroksilla ajaessa konepellin alta kuului jatkuva hiljainen ääni, joka kuulosti siltä, kuin siellä olisi linnunpesä täynnä poikasia sirkuttamassa.

Heti kun vaihteen vaihtoi kutoselle, ääni poistui. Ja seiskalle vaihtaminen palautti sen. Tämä oli tilanteessa, jossa käskin autoa käyttämään isompaa vaihdetta kuin automaatti olisi itse käyttänyt, mutta se kuitenkin antoi käyttää sitä. Myöhemmin huomasin, että sama ääni kuului myös, kun ajoin taajamassa nelosvaihteella, jonka auto oli itse valinnut käyttöön.

Kerroin uusista havainnoistani huoltoneuvojalle kun vein autoa ja harmittelin samalla, että en sitä alkuperäistä ääntä kuullut. Se ei haitannut, vaan mekaanikot tutkivat auton joka tapauksessa. Ja autohan piti tosiaan viedä liikkeeseen jo edellisenä päivänä, että mekaanikot saavat käynnistää sen aamulla kylmänä.

DSG-vaihteiston äänen lähde ja korjaus

Seuraavana iltapäivänä menin jännityksellä hakemaan autoa huollosta.

Huoltoneuvoja kiitteli, että reklamaationi vaihteen vaihdossa kuuluvista äänistä oli ollut erinomainen ja johdattanut mekaanikot heti oikeille jäljille. Vaihteistossa oli todella ollut toimintahäiriö ja monitoimikytkin oli vaihdettu uuteen.

Ihmettelin, että miten mekaanikot pystyivät löytämään äänen, vaikka en kuullut itse mitään kisojen jälkeen. 

Huoltoneuvoja kertoi, että tällaista ääntä menee kuuntelemaan aina kaksi mekaanikkoa. Ensin he avaavat konepeiton, istuvat sitten autoon ja käynnistävät sen. Ja kun mekaanikot tiesivät mitä kuunnella, niin se olikin sitten selvä tapaus. Sanonpahan vaan, että tämä on sitä ammattitaitoa!

Huoltoneuvoja arvioi, että vika olisi muuttunut toiminnalliseksi häiriöksi parin vuoden päästä; ehkä noin 60 tkm kohdalla. Tämä ilmenisi auton nykimisenä ja äänenä. Nythän autolla oli ajettu vasta 35 tkm ja vika oli vasta ns. kosmeettinen. 

Ääni johtui kuulemma jostain jutusta kytkimen materiaalin rakenteessa. Monitoimikytkin vaihdettiin uudenlaiseen, jossa materiaali on vaihtunut toiseen eikä siinä pitäisi tapahtua vastaavaa.

 Leonin DSG-vaihteiston monilevykytkin huoltoneuvojan kuvaamana. Kaikista tehtaalle reklamoitavista osista otetaan aina kuva, jotta voidaan osoittaa niiden liittyvän tiettyyn työmääräykseen. 

Kyselin myös mielenkiinnosta, millainen projekti monitoimikytkimen vaihtaminen uuteen on. Sain kuulla, että kaksoiskytkinten lukkojen vapautuspisteen säätäminen vaatii suurta tarkkuutta, jotta vaihde saadaan vaihtumaan synkronoidusti parittomilta parillisille ja toisinpäin.

Mekaanikko kertoi, että kytkinten esijännitys säädetään oikeaksi lisäämällä kytkimeen 1,5-3 mm paksuisia shim-levyjä, kunnes digitaalinen syvyysmittari näyttää kytkimen asennon olevan oikea. Työvaihetta ei tarvittaisi, jos kaikki tehtaalta tulevat kytkimet olisivat identtisinä, mutta niissä on tietyt valmistustoleranssit ja siksi pitää tehdä tämä säätö.

Seitsenportaisessa DSG-laatikossa säätö pitää tehdä kuulemma erikseen parittomille ja parillisille vaihteille, mutta kuusiportaisessa riittää yksi.

Mekaanikko jätti minulle muistoksi osan, jonka päälle shim-levyt laitetaan, kun olin kysellyt siitä niin paljon. Luulin ihan, että se olisi ollut paljon pienempi! Kuvassa mittakaavaa antamassa Skoda-aurinkolasit, jotka arvoin Facebookin puolella osan tarkoitusta veikanneiden kesken. 

Mitä DSG-vaihteiston korjaaminen maksoi?  

Kokonaisuutena Leonin monitoimikytkimen vaihtaminen maksoi n. 1500 e, josta tehtaan piikkiin meni kytkimen hinta 500 e. Auton myyjäliike ja maahantuoja korvasivat loput 1000 e.

Minun ei onneksi tarvinnut maksaa korjauksesta mitään. Leonin takuu päättyi jo vuosi sitten, mutta myyjällä on silti vastuu virheestä, sillä vaihteiston oletettu kestoikä on huomattavasti pidempi kuin kolme vuotta ja 35 000 km. 

Asiakkaalle annetun hyvityksen suuruuteen vaikuttaa huoltoneuvojan mukaan mm. auton ikä, ajetut kilometrit ja sitä myöten saatu käyttöhyöty, huoltohistoria, huolenpitosopimusasiakkuus, se onko ensimmäinen omistaja ja miten autoa on käytetty.

Oli onnekas sattuma, että havaitsin Leonin vaihteistossa oudon äänen jo ennen kuin auto täytti kolme vuotta. Myöhemmin sen korjauskulujen jakamisesta olisi saattanut tulla vääntöä, mutta nyt kaikki sujui ongelmitta.

Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018

maanantai 07.05.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Tupla-ecorun-viikonlopun jälkimmäinen kilpailu järjestettiin sunnuntaina Pusulassa. Jos en olisi maksanut kisaa ennakkoon, olisin varmaankin jättänyt sen väliin. 

Lauantain kisan jälkeen kysyttiin kilpailijoiden mielipidettä kahden kisan viikonlopusta. Kaikki olivat tyytyväisiä paitsi minä, joka mietin kauhulla miten väsyneenä joudun ajamaan 300 km kotiin sunnuntai-iltana. Siinä vaiheessa en vain arvannut, että olisin jo sunnuntaiaamuna niin väsynyt, että meinaisin torkahtaa rattiin 75 km siirtymällä hotellilta kisapaikalle!

Kisapaikalle päästyäni olo oli kuin zombiella, paitsi että en örissyt. Koska en jaksanut… Kartturini Jaakkokin kommentoi, ettei ole nähnyt minua koskaan niin hiljaisena kuin olin silloin.

Onneksi sain kisan jälkeiselle kotimatkalle kuskiksi toisen jyväskyläläisen tiimin kartturin, koska kisan jälkeen ajamisesta ei olisi tullut enää mitään.

Zombiekuski odottamassa auton tankkauksen valmistumista.

Vauhdikas kilpailu

Vaikka olin tosi väsynyt, ajaminen kilpailussa tuntui hyvältä! Kaikki energia kuluikin sitten ajamiseen, eikä minusta ollut reitillä juttuseuraa. Mutta tulipahan keskityttyä 110% ajamiseen.

Jatkoin ajamista edellisen päivän tyyliin kiihdytä-ja-rullaa-tekniikalla, missä otin aina vauhtia alamäistä ja annoin nopeuden pudota ylämäissä.

Siinä missä lauantaina ajettiin varsin maltillisilla nopeuksilla, päästiin sunnuntaina jo ihan vauhdin makuun, koska suurimmalla osalla jaksoista keskinopeus oli yli 60 km/h. Vieläkin vauhdikkaampaa olisi ollut, ellei osalla kilpailun teistä olisi tiekirjan painamisen jälkeen pudotettu nopeusrajoitusta 80 -> 60 km/h:iin teiden huonon kunnon takia.

Lehdissä on uutisoitu, että kelirikko on tänä vuonna pahempi kuin vuosiin. Tämä ecorun-viikonloppu todellakin näytti kaikessa kaameudessaan, miten luokattoman huonossa kunnossa tiet ympäri maata ovat talven jäljiltä!

Kilpailun ainut hiekkatiepätkä poistettiin lisämääräyksellä, koska se oli niin huonossa kunnossa. Lisäksi tienpitäjä oli laskenut muutamien teiden nopeusrajoituksia kuoppien takia.

Yhden 60 km/h rajoitetun alamäen laskettelin vauhdikkaasti alas 69 km/h nopeudella suoraan tutkaan. Kyllä, tiesin että ajan ylinopeutta, mutta kun en halunnut surmata hyvää vauhtia jarruttamalla. Yksi kilpailija kommentoi mulle, että kumpi on nolompaa: ajaa ecorunissa alamäessä tutkaan 69 km/h vai 59 km/h alinopeutta kuten he. Niinpä... 

Alamäen tutkan huomasin, mutta lisäksi järjestäjät olivat tutkanneet jotain risteystä. Ei mitään havaintoa missä! Kilpailun järjestäjä kommentoi mulle, että ajoit siitä aika vauhdikkaasti, mistä huolestuin, että nytkö meidät diskataan koko kisasta?! Onneksi oli kuitenkin ajanut sen ihan rajoitusten puitteissa.

Yhdellä jaksolla oli liki 30 km pätkä 120 km/h rajoitettua moottoritietä, mikä vaati hieman taktikointia.

Millä nopeudella pitäisi ajaa, että pysyy aikataulussa, muttei myöhästy? Muistelen ajaneeni motarilla parin vuoden takaisessa kisassa pääosin 80 km/h, mikä on toki tasaista, mutta ylämäissä kulutus nousee.

Nyt ajoin kaikki alaspäin viettävät osuudet satasen pintaan ja ylämäissä annoin vauhdin hiipua 80 km/h pintaan. Hetkellisen kulutuksen mittaria seuraamalla pyrin pitämään kulutuksen matalalla ja onnistuinkin siinä mielestäni ihan hyvin, koska ajoin pitkiä matkoja satasta tyyliin 3,2 l/100 km kulutuksella.

Turhan paljon virheitä

Harhauduimme kilpailureitiltä harmillisen monta kertaa. Yksi kohta tiekirjassa oli ihan outo ja päädyimme jonkun rakennuksen pihaan pyörimään. Siitä päästyämme käännyimme seuraavasta risteyksestä väärään suuntaan.

Siitä olikin paha tehdä uukkaria, sillä liikennevirta oli jatkuva eikä missään mitään risteystä kääntymistä varten. Lopulta Jaakko käski tehdä uukkarin ihan vaan tien varteen pysähtyen ja kyllä se Leonidas siitä juuri ja juuri mahtui kääntymään, kun pientareita vähän käytti hyväksi.

Lounastauolta lähtiessä käännyimme ekasta risteyksestä väärään suuntaan, minkä Jaakko tajusi jo 50 metrin jälkeen ja pyysi pysähtymään. Siinä ei ollut hyvää kääntymispaikkaa, joten jatkoin toisen mokoman eteenpäin. Tästä tuli noottia, että minun pitäisi pysähtyä nopeammin. Mutta ei siinä pystynyt kääntymään!

Parisataametriä uukkarin jälkeen Jaakko tajusi, että olimmekin nyt väärässä suunnassa (eli alkuperäinen suunta oli oikea) ja pyysi pysähtymään. Aaargh, ei nyt oikeasti!

Tuppaan välillä kiihtymään nollasta sataan nopeammin kuin autoni, joten kimpaantuneena jarrutin niin, että asfaltiin jäi mustat jäljet. Joko nyt oli riittävän nopeasti pysähdytty?

Ennen kuin pääsimme taas liikenteeseen, seuraavana lähtövuorossa oleva autokunta näkyi jo lähtevän. Eli tähän uukkarisekoiluun tuhraantui kaksi minuuttia kallista aikaa. Maantiet joutui posottamaan vauhdilla, että saimme aikataulun kiinni. Mutta emme myöhästyneet!

Tiekirjaan oli yhdelle jaksolle eksynyt ikävä matkavirhe: yksi risteys oli merkitty tulevaksi monta kilometriä ennen todellisuutta. Tämä ei meitä kuitenkaan hämännyt, sillä olimme varmoja, ettemme olleet kääntyneet mitään edeltävää risteystä väärin. Niinpä vain jatkoimme matkaa ja saavutimme siinä sivussa seuraavan joukkueen.

Yhtä vakaata uskoa ei ollut jyväskyläläisellä Seat Leon -tiimillä, joka ajoi jossain vaiheessa meitä vastaan. He olivat päättäneet lähteä tarkistamaan edellistä risteystä, mutta kun kaksi autokuntaa tuli vastaan, he tekivät uukkarin ja karauttivat pian ohi.

Seat Leon ohittamassa Seat Leonia.

Tulokset

Kilpailun bensaluokassa oli kaksi osanottajaa kuten edellisenäkin päivänä: Minun Seat Leon 1,4 TSI ACT ja toisen jyväskyläläisen tiimin Seat Leon 1,0 TSI. Mietimme ennen kilpailua, että voisimme jakaa viikonlopun voitot. He voittaisivat hitaan kilpailun ja minä nopean, koska autoni sopii paremmin nopeaan ajoon.

Valitettavasti Leonidas jäi tässäkin kisassa kakkoseksi eli viimeiseksi. Seatien kulutusero oli kuitenkin huomattavasti pienempi kuin edellisenä päivänä: voittajien kulutus oli 4,248 l/100 km kun taas minun 4,475 l/100 km/h. Ennen ylinopeussakkoa kulutukseni oli 4,336 l/100 km eli vain reilun desin ero! 

Auton ajotietokone näytti molemmilla Seateilla samaa kulutusta kuin mitattukin.

Yksilitraisen Leonin kulutus kasvaa todella radikaalisti, kun ajetaan kovempaa, sillä edellisen päivän hitaasta kisasta mun kulutus kasvoi vain 2 dl/100 km, mutta yksilitraisella Leonilla 5 dl/100 km.

Tästä voi päätellä, että isommalla moottorilla varustettu Leonidas todella tykkää kovemmista nopeuksista kuin pienimoottorinen veljensä.

Hauskana sivuhuomiona täytyy mainita, että samansuuntaiset erot kulutuksissa oli myös dieseleissä. Edellispäivän hitaassa kisassa yleensä tosi hyvin pärjännyt Markku Lehisto jäi yleiskilpailun viimeiseksi isolla Jaguar XE:llä, jonka kulutus oli 4,117 l/100 km. Sunnuntain maantiepainotteisessa kisassa Jaguar näytti kyntensä ja Markku voittikin yleiskilpailun 3,668 l/100 km kulutuksella.

Mutta takaisin Leoneihin.

Vaikka kisasta olisi karsinut muutamat harhaanajot, niiden aiheuttaman kirimisen ja ylinopeuden, olisi Leonien ero ollut varmaan jo aika pieni. Epäilen silti voittomahdollisuuksia. Nyt alla oli myös kitkarenkaat, joista sain etua kesärenkailla varustettuun Leoniin verrattuna. Kesärengaskisassa ero olisi taas kasvanut.

Summa summarum: nopeissa kisoissa Leonidaksella on vielä periaatteessa mahiksia, mutta hitaissa kisoissa sillä ei tee mitään. Harmittaa oikeasti, sillä rakastan autoani ja haluaisin kisata sillä. :(

Koko traditional-luokka tuntuu kyllä olevan kuolemassa ecoruneista kun kilpailijat siirtyvät kisaamaan yhä enenevissä määrin hybrideillä. Autot ovat järjestäin lainattuja ja uusinta tekniikkaa. Mieheni ehdotti, että pitäisikö harrastelijaluokka olla niille, jotka ajavat omilla autoillaan? Voisin siirtyä itsekin siihen... Kun mieluummin ajan huikealla alustalla ja istuimilla varustetulla Leonilla kuin esimerkiksi Hyundai Ioniqilla, jonka penkit ovat kuin sohvat.

Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018

maanantai 30.04.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Huhtikuun tupla-ecorun-viikonloppu alkoi lauantaina AL Helsinki EcoRun -kilpailulla. Tiet olivat suurimmaksi osaksi 60 km/h rajoitettuja, joten en päässyt hirveän hyvin toteuttamaan kiihdytä-ja-rullaa ajotyyliä. Kilpailu sujui siitä huolimatta vallan mainiosti, sillä ajoin parhaan tulokseni ikinä!

Kilpailu

Olin ennakkoon ollut vähän huolestunut kilpailureitin teiden kunnosta, sillä yksi kisasta pois jäänyt tuttu sanoi ettei halua rikkoa siellä autoaan. Tiet ovat tosiaan olleet tänä keväänä luokattoman huonossa kunnossa aikakin täällä Jyväskylän seudulla. Juuri kisaa edeltävänä päivänä jouduin soittamaan Tien käyttäjän linjalle, kun Lohikoskentiessä oli niin iso monttu, että olisi varmaan rikonut auton, jos siihen olisi ajanut!  

Kilpailun järjestäjät olivat kuulleet huoleni ja ystävällisesti merkinneet tiekirjaan pahimmat montut. Yhdestä mäen harjanteelle merkitystä kuopasta Tero mainitsi, että katsotaan mitä sieltä löytyy ja sitten kuuluikin jo JYMPS!

Ajoin suoraan kuoppaan, koska en erottanut sitä ollenkaan tiestä. Kirkas auringonpaiste, reikäiset tiet ja puiden varjot eivät ole hyvä yhdistelmä! Kojelautakamera tulkitsi jysäyksen vaaratilanteeksi ja lukitsi videon. Onneksi jysäys ei se sentään ollut niin paha kuin viime talvena kotini läheisellä tietyöalueella, missä kuoppaan ajamisen jälkeen jouduin käyttämään auton pyöränkulmien tarkastuksessa…

Monttu, jota en osanut yhtään varoa varoituksesta huolimatta, koska en nähnyt sitä lainkaan.

Yhdessä kohtaa reitillä jouduin poliisin pysäyttämäksi. Ei, en sentään tutkaan, vaan kyseessä oli tavallinen puhallusratsia. Siinä me kilpailijat nätisti jonossa pysähdyttiin puhaltamaan ja sitten taas jatkettiin pihistelyä.

"Hyvää huomenta, puhalluskoe."

Dynaaminen Duo

Tero oli kartturina varsinainen monitoimimies, joka ei tyytynyt pelkkään kartanlukuun. Hän käski monesti rullaamaan ja kielsi jarruttamasta tilanteissa, joissa olisin ehkä itse jo vähän himmannut.

Päivän edetessä Tero ryhtyi myös automaattiseksi vaihteenvaihtajarobotikseni. Automaattiautolla? Jep, sillä siinäkin voi käskeä auton kulkemaan isommalla vaihteella kuin automaatti oletuksena valitsisi.

Monesti toimimme sanattomasti synkronoidusti niin, että samalla hetkellä kun mä päästin kaasusta irti, Tero vaihtoi ajatuksen voimalla vaihdelaatikon takaisin omaan päätäntävaltaansa, jolloin coasting eli vapaarullaus meni päälle. Kisan lopulla robottini oli välillä vähän turhankin virkaintoinen, mutta enivei oli aika hauskaa ajaa tälleen!

Tiimimme toimi koko kisan hyvin emmekä ajaneet kertaakaan harhaan. Tutkiinkaan emme ajaneet, koska niitä ei ollut. Muutoin olisi saattanut tulla dynamic duolle vähän sanktiota dynaamisesta ajosta, kun koitin parhaani mukaan ottaa alamäistä vauhteja ylämäkiin. Ja just näistä tilanteista meilä oli välillä vähän erimielisyyttä, että miten kovaa ajan. “Älä nyt koske jarruun” “Mutta liikaa ylinopeutta!”

Minusta on tosi siistiä seurata lentokoneita kun ajan nelostietä Helsinkiin, joten kun kisareitti meni ihan lentokentän vierestä, piti oikein keskittyä ajamaan, etten jää tuijottamaan taivaalle... Ikinä en ole nähnyt näin läheltä lentokonetta autoa ajaessa!

Tulokset

Kisan lopputulos oli paras, mitä olen Leonilla koskaan ajanut: 4,115 l/100 km! Tämä oli uskomatonta, koska kilpailu oli aika hidas ja testailujeni mukaan Leonidas toimii paremmin nopeilla reiteillä. Taitaakin olla oikeasti niin, että se toimii muihin nähden paremmin korkeilla nopeuksilla, koska tietenkin kulutus on isompi kovaa ajaessa.

Kilpailun pieni kulutus oli takuulla kitkarenkaiden ansiota! Mutta miten paljon na vaikuttivat - sitä en osaa sanoa. Renkaat antoivat lupaavia tuloksia jo kotoa Vantaalle ajaessa. Auton keskikulutus Heinolan moottoritien alkaessa 4,9 l/100 km, kun kesärenkailla se on ollut aina yli 5 l/100 km. Nyt ajettiin jo kesärajoituksilla enkä hidastellut matkalla turhia, joten tulokset ovat vertailukelpoisia.

Vaikka ajoin kilpailussa Leonilla sen kaikkien aikojen pienimmän kulutuksen, ei silllä hätyytelty ykkössijaa.

Erkki Tiirikaisen Seat Leon 1,0 TSI:n kulutus oli 3,821 l/100 km eli kolme desiä vähemmän kuin mulla. Ja peräti neljä desiä vähemmän, jos ei lasketa tiimin saamaa 3% sakkoa myöhästymisestä. Olinhan mä toki bensaluokan toinen, mutta sillä ei hirveästi kannata juhlia, sillä cup-kilpailussa oli kokonaista kaksi bensa-autoa... Lopputulos meidän kahden välillä oli kyllä ihan sitä mitä odotin, paitsi että litrainen moottori meni vieläkin pienemmällä. 

Myös dieseleitä oli kisassa vain kaksi. Modern Cup vetää kilpailijoita enemmän puoleensa, sillä itse lataavia hybridejä oli kisassa viisi ja latayshybridejä yksi. Tomi Salo voitti yleiskilpailun suvereenisti Toyota Prius PHEV -lataushybridillä, vaikka auton kulutuksessa huomioidaan ladattu energia. 

Uutena luokkana Cupin ulkopuolella oli sähköautot, joita olikin uskaltautunut mukaan neljä kappaletta: kolme Hyundai Ioniqia ja lisäksi autobloggaajakollegani Marko uudella Nissan Leafillaan. Sähköautojen kilpailun voitti Petri Munukka Moottori-lehden “Vuosi sähköllä” -juttusarjan Hyundai Ioniqilla. Marko jäi odotustensa mukaisesti Leafillaan viimeiseksi, koska Hyundai Ioniqit vain ovat yksinkertaisesti taloudellisempia. Mukavaa kuitenkin oli ollut. Markon jutun kilpailusta voit lukea täältä!

Uutta tässä kilpailusa oli myös harrastesarja, jonka tuloksia ei huomioida Cup-pisteissä. Harrastajien osallistumismaksu kilpailuun oli pienempi kuin cuppilaisilla, mikä voisi madaltaa osallistumiskynnystä. Nyt mukaan oli rohkaistunut yksi kilpailija diesel-Avensiksella. Toivottavasti sarja pysyy mukana jatkossakin ja houkuttelisi lajin pariin uusia kokeilijoita!

Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja

keskiviikko 11.04.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Kävin viikonloppuna harjoittelemassa taloudellista ajoa talvitauon jälkeen. Viime kirjoituksen aikoihin vaihdoin tosiaan auton takaisin kulkemaan eco-tilassa, jossa se vaihtaa vapaalle aina, kun kaasusta päästää irti. Kylläpä sillä on taas ihana ajaa, kun se rullaa niin pitkiä matkoja!

En jostain syystä päässyt talven aikana oikein sinuiksi perinteisen moottorijarrutuksen kanssa, vaan auto tuntui aina pysähtyvän nopeammin kuin odotin. Leonin vapaarullaus on mulla sen sijaan selkäytimessä ja pysyn hyvin kärryillä, milloin kaasusta kannattaa irrottaa, että auto hidastuu sopivasti esimerkiksi nopeusrajoitusmerkkin kohdalle.

Kulutus Seat Leon 1,0 TSI vs. 1,4 TSI ACT 

Ajoin viime syksynä Skoda Economy Runin Octavialla, jossa oli 1,0 TSI moottori. Tutustuakseni moottorin sielunelämään otin yhdeksi illaksi koeajoon Seat Leonin, jossa oli vastaava moottori. Itse asiassa kyseessä oli sama auto, Erkki ja Seppo ajoivat toiseksi Suurajot Ecorunin bensaluokassa.  

Seat Leon 1,0 TSI

Päästäkseni selville yksilitraisen moottorin taloudellisimmista vauhdeista keksin ajaa yhtä ja samaa 80 ja 50 km/h rajoituksia sisältävää Vaajakosken ja Leppäveden välistä maantielenkkiä uudestaan ja uudestan niin, että maksiminopeus oli joka kerta 5 km/h vähemmän kuin edellisellä lenkillä. Maksiminopeus tarkitti tässä sitä, mihin nopeuteen kiihdytin auton kaasua painamalla - oli vain positiivista, jos auto kiihtyi itsekseen alamäessä tämän yli. 

Tutkimustulokset olivat kiinnostavia! Mitä hitaammin ajoin, sitä vähemmän polttoainetta kului. Luonnollisesti? 80 km/h nopeudessa kulutus oli 4,2 l/100 km, kun taas maksiminopeudella 60 km/h, kulutus oli enää 3,6 l/100 km. Kulutus tippui keskimäärin desillä, kun nopeus tippui 5 km/h.

Ensimmäisessä testissä ajoin ihan rajoitusten mukaan eli max 80 km/h, mutta koitin toki pihistellä.

Max 60 km/h. Ennätyshyvä kulutus näkyi myös ECO-pisteissä.

Viikonloppuna kokeilin samaa 15 km pituista lenkkiä omalla autollani. Vähän hassua, etten ole tehnyt näin tarkkaa tutkimusta oman autoni kulutuksille ennen? Se on ollut meillä jo kuitenkin kolme vuotta. Toisaalta keksin yleensäkin selvittää kulutuksen suhdetta nopeuteen vasta viime syksynä, joten annettakoon se anteeksi.

Kuten jo viime kirjoituksessani totesin, uudet yksilitraisilla moottoreilla varustetut autot ovat ajaneet Leonidaksen 1,4 TSI ACT -moottorin ohi. Se tuli todistettua myös eri nopeuksia testatessa. Leon 1,4 TSI ACT kulutti melkein kaikilla nopeuksilla 0,2 l/100 km enemmän kuin 1,0 TSI Leon. Vain 70 km/h lenkillä tulos oli sama.

Jännää näissä testeissä oli huomata, että Leonidaskin vie sitä vähemmän bensaa, mitä hitaammin sillä ajaa. Olen kuitenkin pitänyt sitä vauhtia rakastavana autona, joka kuluttaa vähiten, kun ajaa kovaa. Toisaalta 60 km/h lenkin tulos oli desin huonompi kuin 65 km/h lenkillä, joten onko tässä taitekohta? Ajokertoja oli kuitenkin vain yksi, joten ihan suoraa johtopäätöstä ei voi vetää. Mutta voihan sitä aina spekuloida... Yksilitrainen Leon muuten pudotti kulutusta 65 -> 60 km/h lenkeillä vielä kaksi desiä.

Mtä hitaammalla maksiminopeudella ajaa, sitä enemmän aikaa tietysti kului. Ecorunissa on kuitenkin määrätty tarkkaan, miten kauan jaksoilla saa käyttää aikaa. Ei siis voi ajaa 65 km/h, vaikka se kuinka olisi taloudellisinta.

Nyt päästään Leonin lentämisvaiheeseen. Saisinko kulutuksen pysymään alhaisena, jos ajaisin maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan (80 / 50 km/h) mutta antaisin vauhdin pudota mäissä? Ekalla yrittämällä kulutus oli 3,9 l/100 km eli sama kuin max 65 km/h ajamalla, mutta nopeus oli 56 km/h sijaan 58 km/h. Toisella yrittämällä en päässyt ihan yhtä hyvään tulokseen, vaan kulutus oli 4,0 l/100 km. Keskinopeus oli silloin 59 km/h.

Tämän perusteella voi todeta, että Leonilla kannattaa nähtävästi ajaa kiihdytä-rullaa tekniikalla, mikä on tätä lentämistä.

Max 60 km/h vs. kiihdytä-rullaa, maksiminopeudet nopeusrajoituksien mukaan.

Testi oli vain kovin lyhyt ja en ole siihen ihan täysin tytyyväinen. Haluaisin tarkempaa dataa! Olen insinööri ja tämä mutuilu käy luonteeni päälle. Mikä esimerkiksi on maksiminopeus, mihin kannattaa kiihdyttää? Tai mikä on se kulutuslukema, mitä ei kannata ylittää hetkellisen kulutuksen mittarissa? Koska nythän alamäissä kiihdyttäessäni kuutus saattoi olla aika reilu (unohdin jo mikä). Toisaalta ylämäkeen saatoin mennä 2,3 l/100 km nopeuden samalla tippuessa 60 km/h:iin, mikä on ehkä paljon tärkeämpi tieto, koska tasanopeudella ajaessa kulutus voi olla ylämäessä koko ajan tosi korkea.

Ekoilla kierroksilla pystyi myös toteamaan, että autolla ei kannata ajaa yli 80 km/h. Luulen, että sellainen 70-74 km/h (mittarin mukaan, joten luonnossa 65-70 km/h) on nopeus, mitä ei kannata ylittää kuin alamäissä.

Mutta mitä jos kilpailussa on paljon 60 km/h alueita? Silloin Leonidas ei vain ole parhaimmillaan.

Ajoin Leonilla viime kesänä kaikkien aikojen parhaan tuloksen AKU Ecorunissa, missä keskinopeudet olivat tavallista hieman korkeampia. Silloin todella tuntui, että auto lensi. Toivotaan, että tämänkin kauden kisat ovat lentokisoja! 

Seat Leon 1,4 TSI ACT. Testissä oli alla kitkarenkaat 2,6 bar paineella. Tiet olivat kuivat toisin kuin tämä levike josta aina lähdin uudelle kierrokselle.

AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä

maanantai 09.04.2018 Avainsanat: AL-Sport , Tapahtuma

Autoliiton AL-Sport-päivät pidettiin tänä vuonna Sveitsissä. Äkkiseltään luulisi, että autourheilijat olisivat kokoustaneet kaukana keski-euroopassa, mutta yksi Sveitsi löytyy lähempääkin; Hyvinkäältä.

Hyvinkään Sveitsi on ollut matkailukohde jo 1800-luvun puolella, ja tätä nykyä se on todella monipuolinen matkailukeskittymä. Alueen keskuksena on vastikään uusittu Hotelli Sveitsi, jonka ympäristöstä löytyy mm. uimahalli, elokuvateatteri, seikkailupuisto, kuntokeskus, laskettelurinteet ja hulppeat ulkoilumaastot. Aika mahtava kokonaisuus!

AL-Sport-päivien ideana ei kuitenkaan ollut tutustua mahdollisimman moneen Sveitsin viihdykkeeseen, vaan tarjota viikonlopun mittainen tiivis paketti ajankohtaisia autourheiluasioita. Aiheena oli mm. tiedottaminen, sponsorihankinta, eMotorsports ja crosskart.

Tapahtumassa oli esillä Porschen valmistama Austro V vm. 1967, jolla ajetaan Historic Formula B -sarjaa.

Avaussanat

Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna aloitti päivät katsauksella ajankohtaisiin asioihin.

Ensimmäiseksi Merilinna kertoi meille mielenkiintoista taustaa FIA:n eli maailman autourheilun kattojärjestön liikenneturvallisuustyöstä. Yleishyödyllinen toiminta antaa oikeuttaa FIA:n pääbisneksen eli autourheilun.

FIA panostaa voimakkaasti liikenneturvallisuuden parantamiseen ja autoilun ja liikenteen haittojen ja päästöjen vähentämiseen. Sillä on erillinen liikenneturvallisuutta edistävä säätiö, joka perustettiin, kun FIA myi aikoinaan televisio-oikeudet formulaan ja kuittasi siitä hyvät rahat. 

Säätiön näkyvin aikaansaannos on NCAP-kolaritestit, joiden ansiosta autojen liikenneturvallisuus on parantunut valtavasti. Kaikki kunnia ei tosin mene siitä FIA:lle, mutta se on ollut testien liikeelle paneva moottori. 

FIA:lla on myös globaali liikenneturvallisuuskampanja Action for Road Safety, jota edustaa Suomessa AKK:n Turvassa tiellä -kampanja.

Muita Merilinnan esiin nostamia asioita olivat uuden tieliikennelakiehdotuksen luottamusperiaate ja rangaistukset, joista hän kertoi jo viime vuoden puheessaan. 

Viimeisenä aiheenaan Merilinna pohti, että autoilu ei ole vähenemässä, vaikka media niin tuntuukin väittävän. Maailmassa myydään kuulemma enemmän autoja kuin koskaan. Myös Suomessa autoilu on viimeisen neljän vuoden aikana lisääntynyt ja joukkoliikenteen käyttäminen vähentynyt, mikä ilmenee Liikenneviraston tekemästä tutkimuksesta.

Kilpailun järjestämisen tiedotusopas

Seuraavana aiheena oli Autoliiton vastavalmistunut tiedotusopas kilpailun järjestäjille. Se kiteytyy sanoihin mitä, missä ja milloin!

Nykyään medialla ei ole aikaa jäädä odottelemaan vastauksia, vaan tiedon kilpailuista pitää löytyä heti. 

Esittelijä vertasi tilannetta automessuihin: lehtien toimituksiin ei enää lähetetä kilokaupalla ennakkomateriaalia autoista, vaan messuilla katsotaan vain lyhyt esittely autosta ja rynnistetään sitten lehdistöhuoeneseen julkaisemaan siitä juttu.

Esityksessä pohdittiin myös paljon kriisiviestintää ja sitä, miten se hoidetaan. Siihen pitää olla valmistautunut, jos jotain sattuu. Joku yleisöstä kylläkin huomautti, että KUN jotain sattuu - se on vielä “jos", mutta joskus tulee sattumaan. 

Suuri haaste kriisiviestinnälle on nykyajan sikanopea tiedonvälitys. Ennen kuin tiedotusvastaava on ehtinyt tiedottaa esim. onnettomuudesta, internet on todennäköisesti jo täyttynyt kuvilla siitä. Kisaorganisaatiossa on syytä huolehtia siis ainakin siitä, että sieltä asiasta vastaa vain yksi taho, eikä kukaan anna mutukommentteja.

Kummikuljettajat

Autoliiton vuoden 2018 kummikuljettajat Kaisa Eiristö ja Joona Häyrinen kertoivat meille viime kauden kuulumisia.

Kartingia ajavan Kaisan kausi ei ollut oikein mennyt putkeen, sillä plakkarissa oli kasa nelossijoja

Rallisprintiä ajava Tonilla oli mennyt hyvin ja hän oli ajanut useita luokkavoittoja. Tonin kilpa-auton moottorin lohkosta oli kyllä tullut syksyllä “yksi verkonpaino lisää" sen haljettua.

Ihan liian monessa Kaisan kisassa satoi vettä.

Sponsorihankinta

Yhden tapahtuman kiinnostavimmista puheenvuoroista piti Vehon viestintäpäällikkö Pekka Koski. Ohjelmassa esityksen nimi oli sponsorihankinta, mutta heti alkajaisiksi Koski jyrähti, sponsorointi on kirosana, sillä sponsori auttaa vastikkeetta. Onkin puhuttava yhteistyökumppaneista.

Autourheilu on lajina todellinen eurojen oravanpyörä, joka vaatii strategista miettimistä. Jos jokin pala putoaa pois, ei ole mitään. Esimerkiksi väärä sarjavalinta voi aiheuttaa sen, että ei tule tulosta, jolloin ei saa julkisuutta, jolloin ei saa yhteistyökumppaneita, jolloin ei ole varaa kalustoon ja jolloin ei taas pysty osallistumaan sarjaan...

Koski täräytti, että yksikään yritys ei tarvitse moottoriurheilijaa markkinointinsa tueksi. Liki jokainen moottoriurheilija kuitenkin tarvitsee yrityksiä tukijoikseen, joten on löydettävä tapa, jolla tuottaa yritykselle lisäarvoa. 

Haasteena on moottoriurheilun tunnettuus. Ennen vanhaan toimittajilla oli nykyistä enemmän aikaa ja mielenkiintoa autourheilua kohtaan. Nykyisin palstatilasta on kisaamassa lukuisat uudet lajit ja niistä kirjoitetaan, mitkä on toimittajille tuttuja ja/tai missä lajiliiton tiedotus toimii. Ei siis passaa olettaa, että yhteistyökumppania hakiessa tämä tietäisi, mistä lajissasi on kyse.

Yhteistyökuvioista neuvotellessa on tärkeää jättää yrityksen edustajalle muistijälki. Koski neuvoi varustautumaan tapaamiseen kuvitetulla presentaatiolla, jossa on laji- ja kalustoesittely, selkeää dataa näytöistä, tavoitteet sekä budjetti. Tuen hakeminen on syytä aloittaa pienestä ja ajan kuluessa osoittaa olevansa suuremman tuen arvoinen. 

Kun yhteistyökumppani on saatu, yhteydenpito ja raportointi on äärimmäisen tärkeää. Siihen kannattaakin luoda säännöllinen tapa toimia, niin asiat on helpompi tehdä. Jos yhteistyökumppani soittaa kilpailun jälkeen, että miten meni, niin siinä vaiheessa ei mene hyvin… Sinä olit se, jonka piti raportoida!

Ryhmätyö

Pekka Kosken esityksen oppeja pääsimme soveltamaan ryhmätyöllä, missä jossa sai pohtia yhteistyökumppanien hankinnan eri vaiheita: suunnittelu, myynti, toteutus ja jälkihoito.

Ryhmätyö olisi mielestäni kaivannut alustusta, että mitä siinä tavoitellaan ja miten eri ryhmien tehtävät eroavat toisistaan. Nyt alkuun kaikki eivät oikein hiffanneet, mistä kyse. Itseni mukaan lukien. Oli myös hankala asennoitua tehtävään, koska omassa marginaalilajissa liikkuu lähinnä minimaaliset bensarahat; pihtausajajia kun ollaan.

Pitkiä asialistoja ryhmät kuitenkin saivat aikaiseksi, joten ilmeisesti tavoite tuli täytettyä.

Loppupäivän ohjelmat

Päivän päätteeksi saimme kuulla luennon kilpa-auton alustan rakentamisesta, mikä oli käytännössä hirveän teknistä juttua jousituksesta ja iskunvaimentimista. Viimeiseksi oli vielä juttua toimitsijalisenssiuudistuksesta.

Erilaisissa autoissa käytetään erilaisella heilahdustaajuudella olevia jousia.

Lauantai-iltana oli perinteiset iltajuhlat, joissa palkittiin vuoden 2017 AL-Sport autourheilija, toimitsija ja ratatuomari. 

Vuoden 2017 ratatuomari: Tuula Kanerva, AL- Helsingin Seudun osasto,
Vuoden 2017 AL-Sport toimitsija: Kurt Sjödahl, AL-Helsingin Seudun osasto, 
Vuoden 2017 AL-Sport autourheilija: Petteri Ruotsalainen, AL-Kuopion osasto (karting) 

eMotorsports

Sunnuntaiaamun ensimmäisenä aiheena oli eMotorsports eli virtuaalinen autourheilu, josta meille oli kertomassa promoottori Valtteri Leitola.

eMotorsports saattaa kuulostaa siltä, että pojat pelaa vähän tietokoneella, mutta taso on huipulla todella kova ja kuljettajilla on perinteisen autourheilun tapaan omat managerit, sponsorit, mekaanikot, kunto-ohjelmat yms. eMotorsports on Suomessa AKK:n alainen laji ja sarjalla on virallinen SM-arvo.

Leitola kertoi, että eMotorsportsin kokeilemiskynnys on hyvin matala, sillä ajamiseen ei tarvitse kuin keskitehoisen tietokoneen, ratin, polkimet ja Live for Speed tai Assetto Corsa -pelin. SM-sarjaa pelataan Assetto Corsa -pelillä. SM-sarjaan osallistuminen vaatii AKK jäsenseuran jäsenyyden sekä ratatutkinnon tai eMotorspots-tutkinnon, jonka voi suorittaa ajamalla debytanttikilpailuissa.

Lajin lähtökohdat ovat ihan erilaiset kuin perinteisessä autourheilussa. Kilpailijoiden asennoituminenkin erilaista, mistä johtuen on haastavaa saada kilpailijoita tulemaan paikan päälle kilpailutapahtumaan tai valokuvattavaksi. Nuorilta kuljettajilta puuttuu myös ymmärrystä, että lajiin pitää panostaa muutakin, kuin omaa aikaa ratin ja tietokoneen kanssa.

Lajin tavoitteena on lisätä sen tunnettuutta, koska siten saadaan lisää yleisöä, lisää uutisointia ja lisää sponsoreita. Eli ihan sama juttu, kuin mitä Pekka Koski jutteli edellispäivänä yhteistyökumppanien hankinnasta. Tilanne on tällä hetkellä jo varsin hyvä, sillä Ilta-Sanomien nettisivut ja Nelonen ovat alkaneet uutisoida lajista. Tällä kaudella mukaan tulee myös Veikkauksen vedonlyönti.

Lisätietoa lajista löytyy sivuilta iema.fi ja circuit.fi.

Sponsor Insight tutkimusyrityksen tekemän tutkimuksen mukaan elektroninen urheilu on toiseksi kiinnostavin urheilulaji 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa.

Crosskart

Sunnuntain toisen esitelmän aiheena oli nopeatempoinen crosskart, joka on ympärivuotisesti ajettava laji kartingin rinnalle. 

Crosskartia ajetaan esimerkiksi rallicross-radoilla. Pienin luokka on yli kuusivuotiaile tarkoitettu Mini, jonka autot kulkevat maksimissaan 60 km/h. Suosituin luokka on Xtreme. Sitä ajetaan Suzukin 750-kuutioisilla moottoreilla varustetuilla putkirunkoisilla autoilla, jotka painavat kuljettajan kanssa noin 420 kg ja kulkevat jopa 180 km/h.

Crosskart on tullut Suomeen vasta vuonna 2012 ja etsii vielä vähän paikkaansa muun moottoriurheilun seassa. Muualla pohjoismaissa laji on paljon suurempi ja esimerkiksi Ruotsissa sitä on ajettu 1980-luvun puolivälistä saakka.

Kuluttajaturvalain muutokset

Päivän viimeisenä aiheena oli kuluttajaturvalain muutoksiin liittyvä pilottiprojekti Hyvinkään vauhtipuistossa. Siitä saadaan hyvä pohja muille radoille, ettei jokaisen tarvitse miettiä asioita uudestaan, kuten kävi ympäristölain muutosten yhteydessä 2000-luvun alussa.

Yhteenveto

AL-Sport-päivillä oli tänä vuonna todella monipuolisesti esitelmiä autourheilun alalta. Osa oli tosi kiinnostavia kun taas osa ei koskettanut itseä yhtään. Mutta varmaan jokaiselle jotakin?!

Tapahtumapaikkana toiminut Hotelli Sveitsi oli mukava tuttavuus ja voisin kuvitella meneväni sinne toistekin. Vasta remontoidut tilat olivat viihtyisät ja kivan näköiset. Tykkäsin erityisesti seinien kokoisista luontovalokuvista ja isoista kävyistä, jotka toistuivat logoissa ja koristeissa. 

Ruoka oli hyvää, mutta aamupalalla henkilökunta ei tuntunut ehtivän täyttää astioita sitä mukaa, kun ne tyhjenivät. Perjantai-illaksi klo 21 ennakkoon tilattua ruokaa piti puolestaan odottaa tunti ravintolaan saapumisen jälkeen, mikä oli käsittämätöntä. 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (10)
toukokuu (2)
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute