POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!

sunnuntai 17.09.2017 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily

Olin tässä jo jonkun aikaa (lue: pari vuotta) miettinyt, että olisi näppärää olla moottoripyöräkypärä, jossa olisi sisäänrakennettu aurinkovisiiri. Minua nimittäin häikäisee tyyliin aina, vaikka olisi pilvinenkin sää, joten käytän aurinkolaseja lähes aina moottoripyöräillessä.

Aurinkolasit ovat kuitenkin hieman ärsyttävät tunkea kypärän alle, vaikka niissä onkin suorat sangat. Lisäksi ne alkavat aina pidempään ajaessa painaa päätä, koska pehmusteen silmälasiurat eivät ole aivan optimaalisella korkeudella. Sitten jos ajaessa aurinko meneekin kunnolla pilveen, aurinkolasit ovat turhat ja pitää pysähtyä ottamaan ne pois. Mutta mihin laitan ne? Ajotakin taskussa ei oikein ole tilaa kotelolle ja ilmankaan ei viitsisi säilyttää.

Että näin, eiköhän tässä ollut jo riittävästi perusteluja, että saan lähteä kaupoille?

Totta puhuen sovitin aurinkovisiirillistä HJC IS-17 kypärää jo joitakin vuosia sitten moottoripyörämessuilla, mutta ei tullut kauppoja, koska se kiinnitettiin pikalukolla. Olen siinä uskossa, että D-lenkki on ainut oikea tapa kiinnitystapa, jotta se on aina varmasti kireällä. En kyllä tiedä olisiko se muutenkaan ollut ihan hirveän hyvä laadukas, sillä nyt kun katsoin, niin hintaa näyttäisi olevan vain parisataa. Kuulostaa liian halvalta ollakseen kunnollinen...

Tänä kesänä keksin käydä googlettamaan, millaista tarjontaa HJC:llä on nyt aurinkovisiirillisissä kypärissä. Nykyinen kypäräni on HJC R-PHA 10 ja koska olen tykännyt siitä, oli luontevaa lähteä etsimään uuttakin samalta valmistajalta. Mallistosta löytyikin R-PHA 70, joka vaikutti tupla-D-lenkki -kiinnityksen lisäksi kaikin puolin tarpeisiini sopivalta.

Eipä aikaakaan, kun löysin jo itseni Jyväs-Marinelta sovittelemassa kypäriä mukavan myyjän avustuksella. Käytännössä kokeilin kyllä vain tuota R-PHA 70:ä sekä lähinnä verrokiksi jotain halvempaa, mutta se ei istunut päähäni alkuunkaan. R-PHA 70 istui sen sijaan kuin valettu. Koko oli sama XS kuin vanhassakin kypärässäni, mutta se oli tietty vähän jämptimpi, kun ei ollut muotoutunut vielä omaan päähän.

Aurinkovisiiri avattiin ja suljettiin leuan sivulla olevasta liukukytkimestä. Aluksi tuntui vähän vaikealta löytää sitä käsikopelolla, mutta arvelin, että kyllä sen paikan oppii tuntemaan kun muutaman kerran käyttää. Sain myös käydä ulkona testaamassa visiirin tummuutta. Vaikutti olevan ihan okei, joskin olisin kaivannut testiolosuhteisiin kirkkaampaa auringonpaistetta. 

Aurinkovisiiri avataan ja suljetaan alareunan liukusäätimestä.

Sovittelun jälkeen totesin, että tämä on se mitä tulin hakemaan, joten ostetaan pois. Tässä vaiheessa tuli vasta ekaa kertaa kysyttyä hintaakin! Se oli varsin sopuisa 399 e, sillä ovh on 449 e.

Suurin ongelma olikin arpoa, minkä värisen kypärän haluan. Olin valinnut mielessäni jo valko-punaisen Octar MC-1 mallin, mutta mattapintainen harmaan ja mustan kirjava MC-5SF vei lopulta voiton. Onneksi myyjällä ei tuntunut olevan kiirettä, vaan malttoi palvelella minua koko arpomiseni ajan. :)

Octar MC-1 vai Grandal MC-5SF?

Kokemuksia HJC R-PHA 70 -kypärästä

Ensimmäisen ajolenkin jälkeen olin ihan myyty, sillä integroitu aurinkovisiiri on niin kätevä! Ihanaa päästä eroon aurinkolasien kanssa sähläämisestä! Samat tunnelmat ovat jatkuneet koko kesän. Avausmekanismista täytyy tosin antaa hieman miinusta. Se on sinänsä helppo käyttää, mutta joudun edelleen välillä hieman etsiskelemään sitä leuan sivusta. Se voisi siis olla hieman selkeämmin merkitty.

Painoa aurinkovisiiri toi kypärään parisataa grammaa lisää. Vanha painaa 1200 g, kun taas uudella painoa on 1400 g. En kuitenkaan ole kokenut, että uusi kypärä olisi mitenkään erityisen painava päässä. 

Aurinkovisiiri kasvattaa tietysti myös kypärän ulkoista kokoa, koska mekanismi pitää saada mahtumaan pehmusteiden ja kuoren väliin. Kokoeroa on itse asiassa yllättävän paljon, nyt kun näen ne kuvissa omassa päässäni. 

Wow! Vasta tästä kuvaparista muuten tajusin, miten paljon isompi tuo uusi kypärä on! Hyvin huomaa myös, miten pinlock on paljon isompi kuin ennen.

Ostin uuden kypärän saadakseni aurinkovisiirin, mutta iloiseksi yllätyksekseni siinä oli muitakin plussia.

Parasta on, että se on huomattavasti hiljaisempi kuin R-PHA 10. Se ei myöskään vihellä yhtään moottoripyöräni etupleksin ilmavirrassa. Vanha kypäräni tekee sitä, jos istuu tietyllä etäisyydellä pleksistä, mutta tällä uudella voi olla missä asennossa tahansa ja se on hiljaa. En minä tälläkään ilman korvatulppia ajaisi, mutta siinä missä en aiemmin viitsinyt hirveästi ajaa melun takia 100 km/h, niin nyt se menee ihan mukavasti.

Nettiarvosteluissa R-PHA 70:n on sanottu olevan ihan keskitasoinen ääneneristäjä. Minulla ei ole oman kypäräni lisäksi kokemuksia kuin kaverin SHOEI:n kypärästä ja se oli aika samantasoinen melultaan kuin R-PHA 10.

R-PHA 70 vs. R-PHA 10

Jotkut pitävät moottoripyöräkypärän alla aina huppua, mutta itse taivun käyttämään huppua vasta tosi kylmillä keleillä. Muuten vältän, koska se painaa pehmusteita kasaan. En halua, että joutuisin käyttämään huppua kesäkuumallakin! Muistelisin jopa, että joku myyjä olisi joskus sanonut, että kypärän alla ei pitäisi pitää mitään.

Uusi kypärä on kyllä niin jämpti päähän, ettei sen alle tee mieli edes yrittää laittaa mitään. Se tuntuu kuitenkin ajaessa vanhaa viileämmältä. Mietinkin, että pitääkö säilyttää vanha kypärä kylmien kelien ajoja varten. Kypäriä sovitellessa huomaa selkeästi, että vanha on aavistuksen väljempi.  

Uuden kypärän mukana tuli sen alaosaan tarranauhalla kiinnitettävä leukasuoja. Kokeilin sitä kosteassa +10 C kelissä ja sillä olikin hämmästyttävän iso vaikutus. Kypärän sisällä alkoi olla ihan oma ilmastonsa, kun tuuli ei päässytkään enää puhaltamaan alakautta sisään. 

Leukasuoja näyttää mitättömältä, mutta sen vaikutus oli suuri.
(Aurinkovisiirin kytkin näkyy muuten tuossa oikeanpuoleisen emergency-nauhan vieressä.)

Tämä oli samalla todellinen testi visiirin huurtumista estävälle pinlock-kalvolle. Pinlock-kalvon ulkopuoliset alueet menivät nopeasti paksuun huurteeseen, mutta kalvon kohta pysyi puhtaana kirkkaana. Kun sitten piti pysähtyä moniin liikennevaloihin, meinasi kalvokin alkaa vähän huurtua - kypärän sisällä oli todennäköisesti vain liian huono ilmanvaihto. Korjasin tilanteen raottamalla visiiriä aina valoissa. Ajaessa ilma vaihtui sen verran, että kalvo pysyi kirkkaana. Täytyy nyt kuitenkin vielä miettiä, että pidänkö viimasuojan käytössä vai käärinkö vain buff-huivin tiukemmin leukaani saakka, kuten olen tehnyt aiemmin.

Pinlock-kalvo on muuten uudistunut kypärien välillä, sillä se on nyt huomattavasti isompi kuin ennen. Ennen sen alareuna oli vähän ärsyttävällä korkeudella mittariston katselun kannalta, mutta nyt pinlock täyttää lähes koko visiirin, eivätkä sen reunat ole enää näkökentässä.

Kaverini Shoeissa ei ollut kalvoa kun sitä aikoinaan testasin ja siinä visiiri meni kyllä huurteeseen alta aikayksikön, vaikka keli oli paljon lämpimämpi kuin nyt. En ollut sitä ennen edes tajunnut miten hienosti kalvo toimii, kun se oli kypärässäni vakiona.

Pinlock-kalvo täyttää lähes koko visiirin ja todistaa hyödyllisyytensä. Varsin paksu huurre nimittäin tuossa sen vieressä.

 

Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa

keskiviikko 30.08.2017 Avainsanat: Ecorun , Taloudellinen ajo

Toissa viikonloppuna järjestetyssä ecorunissa oli kansainvälistä tunnelmaa, kun mukana oli kilpailijoita Suomen lisäksi kolmesta muustakin maasta. Kauimpaa eli Tsekistä saakka saapuivat Marek Tomisek ja David Kazda, jotka ajoivat liki 2000 km Tsekistä Suomeen. Autona heillä oli Skoda Rapid 1.6 TDI 85 kW, jonka moottori on todettu erittäin taloudelliseksi. 

Matkalla Suomeen tavoitteena oli tehdä Tsekin ennätys siinä, miten pitkän matkan henkilöautolla pääsee yhdellä tankillisella dieseliä. Tavoitteena oli ollut 1800 km, mutta lukuisat kaupungit heikensivät tulosta, koska autolla ei päässyt ajamaan koko ajan optimaalista nopeutta. Lopputuloksena 55 litraa dieseliä riitti “vain” 1601,4 kilometriin, mikä tarkoitti 3,44 l/100 km keskikulutusta. Kyllä tällaisella kulutuksella pääsee jonkin matkaa, mutta ajapa koko tankillinen yhtä taloudellisesti!

Hengasin kilpailun jälkeen Marekin ja Davidin kanssa ja he olivat kyllä tosi mukavia tyyppejä. Yli kymmenen vuotta taloudellisuusajoa harrastanut Marek ylläpitää usporne.info (suomeksi “taloudellisesti”) -nettisivua, johon hän kirjoittaa autojen ekologisuudesta ja testaa, miten vähällä polttoaineella eri autot kulkevat. Tunsin heti jonkinlaista veljeyttä Marekin kanssa, koska kirjoitan myös itse blogia autoista ja liikenteestä!

Olin yllättynyt siitä, että Tsekissä ajetaan vuosittain vain yksi taloudellisuusajokilpailu; Skoda Economy Run, johon osallistuu vuosittain kymmeniä autoja. Olisin luullut, että sillä suosiolla kilpailuja olisi enemmänkin, kuten meillä on 3-4 kilpailun cup. Heillä on kyllä uusien energiamuotojen ralli, mutta se vastaa lähinnä suomalaista regularity- eli tasanopeuskilpailua eikä taloudellisuusajoa.

Suomen Ecorun oli ensimmäinen kerta, kun Marek ja David ajoivat taloudellisen ajon kilpailua hiekkatiellä. Se oli kuulemma todella mielenkiintoista ja toi ajoon ihan uuden ulottuvuuden. Adrenaliini virtaa, kun auto tahtoo välillä vähän luistaa hiekalla. 

Tsekkien polttoaineen kulutus kilpailussa oli aika yllättävä. Kilpailun päätteeksi ajotietokone oli näyttänyt 4,0 litraa, joka olisi tarkoittanut 4,2-4,3 l/100 km todellista kulutusta, jos mittarivirhe olisi sama kuin 1600 km ennätysajossa. Nyt kilpailun tankkauksista laskettu kulutus oli kuitenkin huimat 4,9 l/100 km eli  0,9 l/100 km enemmän kuin ajotietokoneen näyttämä! Näin suuri ero viittaa mielestäni siihen, että tankki ei ole jostain syystä tullut aamulla täyteen, mistä olen todella pahoillani tsekkien puolesta.

Skoda Rapidin aamuinen tankkaus.

Toinen outo asia Skoda Rapidin tankkauksissa oli se, että kilpailun lopun jälkimmäisessä tankkauksessa tankkiin oli mennyt yli 6,5 litraa polttoainetta, vaikka yleensä tankkiin mahtuu siinä vaiheessa enää pari litraa. Miksi tankki ei mennyt täydemmäksi ensimmäisellä tankkauksella? Miten siellä voisi olla yli kuuden litran ilmakupla?

Marek oli tutkinut tuloksia kilpailun jälkeen, ja havainnut, että suurimmat toisen tankkauksen määrät olivat uusilla VW-konsernin autoilla: Seat Ibizaan oli mennyt 5,12 l ja minun Seat Leoniini 3,99 l. Onko niiden tankeissa jokin erikoinen tekniikka? Toisaalta tämänvuotiseen Leoniin oli mennyt vain 2,13 l, joten ihan varmaa kaavaa tässä ei mielestäni kuitenkaan ole.

Marek oli kysynyt kilpailun jälkeen myös Skodalta, miten Rapidin polttoainejärjestelmä toimii, mutta ei saanut vastausta liikesalaisuuteen vedoten. 

Suomen taloudellisuusajokilpailuissa auto tankataan niin sanotusti kurkkuaan myöten täyteen. Skoda Economy Runissa tästä tekniikasta luovuttiin jo vuonna 2011, koska se todettiin epäluotettavaksi uudempien autojen monimutkaisten polttoainejärjestelmien kanssa. Skoda Rapidin ohjekirja suorastaan kieltää näin täyteen tankkaamisen!

Ecorunin Skodat. Ahti ja Kari ajavat 2. korimallin Skoda Octavialla. Davidilla ja Marekilla oli kilpailussa puolestaan upouusi Skoda Rapid.

Marek mietti, että suomalaisten kannattaisi ehkä muuttaa taloudellisuusajokilpailujen polttoaineen mittaus toisenlaiseksi. Hän on tässä asiassa mielestäni ihan oikeassa! On todella turhauttavaa ajaa kilpailussa mahdollisimman hyvin mutta lopputulokseen ei voi luottaa. Ja jos auton manuaali kieltää täyteen tankkaamisen, niin sitä olisi parempi noudattaa. Ei vi tietää, mitä kaikkea tekniikkaa sinne kätkeytyy, minkä voi rikkoa liialla polttoaineella. Marek arveli, että Rapid tuskin on ainut auto, jossa täyteen se on kielletty. Tiedä vaikka minun autossanikin olisi, sillä en ole lukenut käyttöohjetta.

Kaikista parasta olisi, jos tankkauksista päästäisiin kokonaan eroon, mutta miten, on hyvä kysymys. Jos Drivecon tyyppisen ajotavanseurantalaitteen saisi kalibroitua näyttämään kulutuksen luotettavasti, se olisi yksi vaihtoehto.

Yksi mahdollinen tapa tankata auto olisi Skoda-kilpailuissa muutamana vuonna käytetty “kolmen naksahduksen tekniikka”, jossa polttoainetta lasketaan tankkiin kunnes pistooli katkaisee syötön automaattisesti. Ensimmäisen naksahduksen jälkeen odotetaan 40 sekuntia, jotta vaahto tankissa laskeutuu. Sitten lasketaan taas bensaa täysillä naksahdukseen saakka, pidetään tauko ja sitten sama juttu vielä kolmannen kerran. Sitten ajetaan tankkauslenkki kuten meillä nykyisinkin ja toistetaan tankkausrutiini. Tällä tekniikalla he myös mittasivat 1600 km ennätyskulutuksen.

Epäselvästä tuloksesta huolimatta tsekit pitivät suomalaisesta ecorunista tosi paljon ja olisivat valmiit tulemaan uudestaan ensi vuonnakin, tosin vanhemmalla tekniikalla varustetulla autolla. Hiekkatiet toivat kuulemma perinteisen rallin tunnelmaa ja maisemat olivat mahtavia. Hauska huomata, miten uudet maisemat ovat itse kullekin mahtavia. Rakastuin viime vuoden Skoda Economy Runissa Tsekkien äärettömiin peltomaisemiin, jotka ovat heille arkipäivää. Meille taas järvet ja metsät ovat tuttuakin tutumpia.

Olen jutellut kilpailun jälkeen monta kertaa Marekin kanssa Messengerissä tankkaustekniikoista yms., mikä on ollut tosi mukavaa. Ensi kuussa näemme jälleen, kun me suomalaiset lähdemme vuorostamme Tsekkiin Skoda Economy Runiin! :) 

Katso alla olevalta videolta Marekin ja Davidin tunnelmia kilpailusta! Video on puhuttu tsekiksi, mutta siihen saa tekstitykset englanniksi, kun klikkaa oikeassa alakulmassa olevaa CC-nappia.

 

Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017

keskiviikko 23.08.2017 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Kauden 2017 toinen taloudellisuusajokilpailu ajettiin Jyväskylässä elokuun puolivälissä. Heinäkuun kilpailussa pääsin maistamaan voittoa ja luulin, että kokenut kartturi ja yhteinen harjoittelu olisivat tuottaneet toistamiseenkin tulosta, mutta toisin kävi. Bensaluokassa tuli sija 4/5 ja yleiskilpailussa 16/18, mitkä olivat molemmat todella pettymyksiä! 

Suurajot Ecorun (aiemmin 1000 Lakes Ecorun) oli pohjoiseuroonpan alueen yhteinen kilpailu, jossa oli mukana kilpailijoita myös Virosta ja Norjasta. Lisäksi kilpailuun saapui NEZ-alueen ulkopuolelta Tsekistä yksi kilpaiijapari. Suomalaisia kilpailijoita oli 15 autokuntaa, joista jo kahdeksan ajoi hybrideillä.

Kilpailupäivän sää oli varsin vaihteleva: vesisadetta, poutaa, auringonpaistetta, kaatosadetta ja lopussa vielä sateenkaaria. Ja sieltä sateenkaaren päästä löytyi Ecorunin maali ja pystejä voittajille.

Kojelautakameran kuvassa ei oikein erottanut sateenkaarta taivaasta, joten vahvistin sitä hieman... :P (Vektorikuva: Freepik)

Liian monimutkaista on auton tankkaus, sano minun sanoneeni!

Luulisi, että kohta neljä kautta kisanneena tietäisin jo kaikki jutut, mitkä pitää huomioida auton tankkaamisessa taloudellisen ajon kisaa varten, mutta ei... 

Kuulin Jaakolta pari päivää ennen kilpailua, että polttoaineen lämpötilakertoimen huomioimalla kilpailussa voi saada huomattavaa etua. Temppu perustuu siihen, että maanalaisesta säiliöstä tuleva polttoaine on ilmaa kylmempää ja kun se laajenee auton tankissa lämpimän päivän aikana, tankki onkin sen seurauksena täydempi. Bensan lämpötilakerroin on 0,0009, mikä tarkoittaa, että jos esimerkiksi jos tankkaisin 40 litraa 10 asteista bensaa ja se lämpenisi 20 asteeseen, tapahtuisi lämpölaajenemista 3,6 dl verran. Se on jo ihan huomattava määrä!

Nesteen lämpölaajenemisen kaava

Tällä perusteella päätin käydä kikkailemaan. Koska Leonilla oli ajettu edellisen tankkauksen jälkeen vain 300 km, kävin pyörähtämässä siskoni luona Kuopiossa, jotta tyhjennettyä tankkia. Kisan alkutankkauksessa autoon menikin yhteensä yli 45 litraa bensaa. Kilpailupäivän sää tosin oli sen verran viileä, että se ei tainnut hirveästi lämmetä.

Jaakko ehdotti minulle myös pari päivää aiemmin, että kannattaisi tankata auto ennen kisaa niin, että tankkiin jäisi tilaa vain sääntöjen vaatimat kymmenen litraa. Lämpötilakikkailuun yhdistettynä auto olisi siis pitänyt auto juuri ennen kisapaikalle saapumista, mutta suoraan sanottuna unohdin, koska en nähnyt sen hyötyjä.

Mietin, että miten esimerkiksi 30 litran tankkaaminen juuri ennen kisaa auttaisi mitään, koska ongelmat tulevat vasta, kun tankki alkaa olla kurkkuaan myöten täynnä. Jos tankki on 10 litraa vaille täysi, siinä tuskin on vielä ilmataskuja, jotka pitäisi saada hölskytettyä bensaa täyteen. Kilpailun jälkeen tajusin, että kyse on ajankäytöstä. Koska tankki vastaanottaa bensaa loppuvaiheessa hyvin hitaasti, olisi lirutteluun käytettävissä hieman enemmän aikaa, jos  aikaa ei menisi alussa ensimmäisen 30 litran tankkaamiseen.

Leonin mitattu kilpailukulutus oli 4,773 l/100 km, kun taas ajotietokone näytti vain 4,5 l/100 km eli lähes 3 desilitraa vähemmän. Viime kisassa sekä tankkaus että ajotietokone näyttivät samaa tulosta ja yleensäkin uskottavien tulosten heitto on ollut vain desin luokkaa, joten menikö kilpailun alkutankkaus pieleen?

Aamun ensimmäisessä tankkauksessa Leonin tankkausluukun puoleinen takarengas oli ihan kuopassa aseman maan painumisen takia ja tankkaaja sanoikin viiden minuutin täyttyessä, että bensaa olisi kyllä mennyt enemmänkin. Eli aiemmista kisoista tuttu tilanne; bensa ei vaju riittävän nopeasti, jos auto on huonossa asennossa. Toisaalta pukilta tehdyssä kakkostankkauksessa tankki tuli täyteen jo hyvän aikaa ennen viiden minuutin aikarajan täyttymistä, joten voisi kuvitella, että alkutankkaus onnistui.

1. alkutankkaus oli olevinaan tasamaalla, mutta Leon oli selkeästi kuopassa.

2. alkutankkaus suoritettiin korokkeelta.

Noh, vaikka auton kulutus olisi ollut täsmälleen sama kuin ajotietokoneen näyttämä, ei se olisi muuttanut neljättä sijaani paremmaksi. Kolmanneksi tulleen jyväskyläläisten Jarien tiimin Volkswagen Polon kulutus oli  4,438 l/100 km eli yli 3 desiä parempi. Ykköseksi tuloksella 4,171 l/100 km ajoi edellisen kisan tapaan Kalervo 1,0 TSI Seat Ibizalla ja kakkoseksi tuli toinen jyväskyläläinen tiimi 1,0 TSI Seat Leonilla.

Mutta mikä minulla oikeasti meni vikaan? Miksi kulutus oli niin suuri?

Ensinnäkin ajoimme ohi parista risteyksestä! Eka huomattiin saman tien risteyksen kohdalla ja käänsi auton ympäri. Jälkimmäisessä hihkaisin, että tuonne muuten mentiin eilen, kun harjoiteltiin ja jatkoin suoraan, missä vaiheessa Jaakko tajusi että sinne piti muuten mennä nytkin... Jaakko arveli, että näihin meni ehkä noin desi polttoainetta eli oikeasti niillä oli kokonaismatkassa hyvin pieni merkitys.

Tuonne käänyttiin eilen - ja on tainnut jäljistä päätellen kääntyä tänään muutama kilpailija. Minä puolestani tyytyväisenä ajoin risteyksen ohi mäen päälle saakka...

Eniten mietin, että ajoinkohan liikaa ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näyttöön luottaen. Viime kisassa opin, että Leonidas jaksaa kulkea vielä tosi matalilla kierroksillakin ja niiden oppien mukaan jatkoin nytkin eli pakotaen auton käyttämään tasaisella usein suurempaa vaihdetta, kuin mitä se itse käyttäisi. Testailin kilpailun aikana vaihteen vaikutusta hetkelliseen kulutukseen useamman kerran ja aina se vain näytti, että 7. vaihde olisi taloudellisempi kuin 6. vaihde, vaikka kierrokset olivat enää 1150 rpm tuntumassa.

Kilpailun jälkeen yksi järjestäjistä kommentoi pohdintaani, että pitäisikö minun mahdollisesti ajaa enemmän fiiliksellä kuin teknisesti. Ehkäpä pitäisi yrittää kuunnella vain, miten auto kulkee parhaiten. Vaikka en sanoisi, että nytkään olisin täysin kuuro autolle ja vaihdoin vaihdetta pienemmälle tarpeen tullen, mutta ehkä silti pitäisi vielä ottaa lisää fiilistä mukaan… Toisaalta minulla ei nytkään ollut fiilistä, että auto kuluttaisi paljon väärien vaihteiden takia, vaan enimmäkseen tiet vain tuntuivat tahmeilta. 

Tällainen märkyys edusti onneksi ääripäätä. Siinä auto tuntui oikein liimautuvan tiehen...

Tästä päästään siihen, että Jaakko mietti voisiko Leonin erinomainen pito märällä hiekkatiellä lisätä kulutusta. No, tietysti märkä ja hiekka lisäävät kulutusta, mutta voiko siihen vielä vaikuttaa rengasvalinta niin, että huonommin pitävä rengas olisi taloudellisempi?

Nyt Jaakko ihasteli jälleen kerran, miten mahtavasti Leonidas pysyi tiessä kaarteissakin tuossa haastavassa kelissä. Rengaspaineet olivat viime kisan tyyliin 2,7 bar ja minusta pito oli jopa parempi kuin silloin, kun tiet olivat kuivat. Kysäisin asiaa myös tutusta rengasliikkeestä, mutta sieltä ei osattu kommentoida asiaa. Epäiltiin, että ei varmaan ole tutkittu renkaiden märän kelin vierintävastusta hiekkateillä. En kyllä ihmettele… :D

Haastavaa kisassa oli kelin lisäksi myös reitin hitaus. Pari vuotta sitten vauhdikas ajaminen hiekkateillä oli kauhistus, mutta ei enää. Se nyt vain on niin, että jos Leonidas ei saa lentää, se syö polttoainetta turhan paljon. Lentämistä on se, kun vauhdin saa vähän yli 70 km/h:iin. Silloin ajaminen alkaa tuntua paljon jouhevammalta, kuin esimerkiksi 60 km/h ajaessa.

Nyt tiet olivat monessa kohtaa niin huonokuntoisia tai mutkaisia, että lentovauhtiin ei päässyt. Loppupäässä kisaa oli myös edellispäivänä harjoittelemamme osa, joka oli vastikään lanattu ja oli ihan irtosoralla ja sitten tuli vielä kaatosade. Siinä ei nimittäin juuri yli 50 km/h pystynyt ajamaan. Kiire ei ollut, mutta kun Leonidas olisi tarvinnut sen kunnon vauhdin…

Tällaisilla pätkillä sai ajaa kunnollista taloudellista vauhtia.

Taloudellisuusajon NEZ-säännöt vs. kansalliset säännöt

Suurajot Ecorun oli tosiaan NEZ eli pohjois-euroopan alueen kilpailu, jonka tuloslaskentasäännöt eroavat jonkin verran meidän suomalaisten tämän kauden säännöistä.

Siinä missä meillä hybridit saivat kokonaan oman sarjansa tällä kaudella ylivoimaisuutensa takia, NEZissä ne kilpailevat edelleen samassa yleiskilpailussa tavallisten polttomoottoriautojen kanssa. Käytännössä oli tiedossa jo ennen kisaa, että vain hybridillä on asiaa yleiskilpailun palkintopallille. Suorastaan seitsemän ensimmäistä sijaa meni Toyota Priuksille ja Hyundai Ioniqeille. Sijat 8-11 menivät dieseleille ja peränpitäjinä sijoilla 12-18 olivat perinteisillä bensamoottoreilla varustetut autot joukossaan yksi Toyota Yaris hybrid.

NEZ-kilpailussa auton massa otetaan myös huomioon täysimääräisenä, kun taas Suomen säännöissä sillä on vain 30 % painoarvo yleiskilpailupisteitä laskettaessa. Tutkin Excel-tiedostoa, jossa laskukaavat ovat, mutta ne ovat kyllä niin monimutkaisia, että en oikein tahtonut pysyä kärryillä… Suomen säännöillä bensa- ja dieselautojen keskinäiset sijoitukset olisivat muuttuneet jonkin verran, mutta hybridien asemaa nekään eivät  olisi horjuttaneet. Vain osan järjestys olisi hieman muuttunut. 

Yleiskilpailun tulokset.

Yhteenveto

Suurajot Ecorunin reitti oli hieman yli 300 km pitkä, mikä oli itselleni tähän mennessä pisin kilpailumatka. Yleensä kilpailut ovat olleet lähempänä 250 km:iä, mutta mitä pidempi, sen parempi. Pidemmällä matkalla esimerkiksi yksittäiset pysähdykset eivät näy niin voimakkaasti tuloksessa ja desien kymmenesosien tankkausvirheet eivät myöskään tee niin isoa vaikutusta.

Reitti oli viime kilpailua huomattavasti haastavampi, vaikka nytkin ajettiin keski-Suomen hiekkateillä. Kisaan oli valikoitu pienempiä teitä, jotka olivat kaiken lisäksi huonommassa kunnossa kuin tiet kuukausi sitten. Osa oli lanattu vastikään, kun taas osalla oli niin paljon sateiden aiheuttamia kuoppia, että muutamaan tuli pari jysäytettyä oikein kunnolla, kun ei ehtinyt väistää... Myös märkä keli aiheutti omat haasteensa. Onneksi matkalle mahtui myös asfalttia ja hyviä leveitä hiekkateitä, joilla sai lentää. Ja viime kesän harjoitusreitti!

Ikävä tunne kun vauhtia on liki 70 km/h ja sitten edessä on yhtäkkiä tien leveydeltä kuoppia...

Vaikka oma tulos ei ollut toivotunlainen, oli itse kilpailupäivä oikein kiva ennen kaikkea hyvän seuran vuoksi. Odottelua oli kyllä aika paljon, sillä 18 auton tankkaamiseen menee kahdella pisteellä menee lähemmäs tunti. Ja tämä kerrotaan neljällä, koska tankkauksia on neljä...

Leonin lopputankkaus. Pikkaisen tarttui kuraa mukaan.

Tällä kaudella ajetaan vielä yksi taloudellisuusajokilpailu; Toyota Ecorun, joka ajetaan nimensä mukaisesti riisikupeilla. (Kysyin mieheltäni miten Toyota taivutetaan ja kuulemma noin. :’D ) Ecorun cupin kymmenen parasta pääsee siihen suoraan. Loput 21 loppukilpailupaikkaa jaetaan seitsemässä Toyota-liikkeessä erityisen ecorun-koeajoreitin parhaiten ajaneille. Lue lisää Toyota Ecorunista täältä.

Omalla autolla seuraava kilpailu on ensi vuonna. Silloin pitäisi lopulta osata huomioida kaikki jutut tankkauksessa, harkita paremmin rullaavien renkaiden hankkimista ja ennen kaikkea harjoitella! Tämän kauden tulokset olivat vähän ristiriitaisia, kun molemmat kisat menivät omasta mielestä hyvin, mutta tulokset olivat ääripäissä. Olisi ainakin tutkittava, missä kierroslukemassa 7. vaihde on liian suuri. Luulen, että tämä harjoittelu on minulle suurimman työn takana, koska vaikka autoilusta tykkäänkin, en malta lähteä ajamaan jotain samaa reittiä uudestaan ja uudestaan... 

Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin

keskiviikko 02.08.2017 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Volkswagen

Kävin koeajamassa viime viikolla lyhyesti uuden ja upean Volkswagen Arteonin. Se on niin kaunis auto! Ajomukavuudessa ei myöskään ollut valitettavaa, kyyti oli tasaista ja suorastaan ylvästä.

Koeajoauton dieselmoottorista annan kyllä henkilökohtaiset miinukset; on se bensaan tottuneelle kaupunkiajossa niin kauhean meluisa! Moottoria lukuunottamatta auto oli kyllä varsin hiljainen. Lisävarusteena siihen saa vielä ääntä eristävät ikkunat, joten sisällä on sitten varmaan tosi mukavan hiljaista.

Useammassakin arvostelussa on moitittu, että Arteonin sisusta on liian tavallista Volkswagenia. Siinä on kuitenkin kaikki uusimmat ja hienoimmat mittaristot ja näytöt Volkswagenilta, joten mitä muuta voi vielä toivoa? Volkkarin hallintalaitteet nyt vain ovat äärimmäisen käytettävät, joten en näe syytä, miksi Arteoniin olisi pitänyt keksiä mittaristo uudestaan. Sitä paitsi on siinä pientä luksusta tuomassa analoginen kello keskellä kojelautaa!

Arteonin sivuprofiili on kaunis viistoperä.


Arteonin hienoin ominaisuus oli ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin.

Ai mikä?

Adaptiivinen on sama kuin meillä, eli auto sovittaa nopeuden mun liikenteen mukaiseksi, jos se on hitaampaa kuin pyydetty nopeus. Sen lisäksi auto ennakoi nopeusrajoituksia, eli jos olen pyytänyt sitä kulkemaan satasta ja tuleekin 80 km/h rajoitus, auto alkaa hidastaa vähän ennen merkkiä ja jatkaa kulkua 80 km/h nopeudella. Ja päinvastoin.

Ennakoiva vakionopeussäädi ennakoi myös maaston muotoja. Rantaväylän rampissa Tourulassa on 40 km/h suositusnopeus, johon auto myös hidasti. Se ilmoitti kaarretta lähestyessä, että 70 km/h nopeus on liikaa ja hidasti sitten 40 km/h tuntumaan. Kaarteen jälkeen nosti nopeuden takaisin 70 km/h:iin. Käytännössä asetin vakionopeussäätimen päälle moottoritien alussa Vaajakosken liikenneympyrän jälkeen ja ajoin sen jälkeen siihen koskematta Tourulan liikennevaloihin saakka; koko ajan rajoitusten mukaisesti mutta en alinopeutta. Siistiä!

Kuvittelisin, että vakionopeussäädin nopeusrajoitukset ensisijaisesti navigaattorista, mutta sen täytyy varmistaa ne vielä lähempänä kameralla. Nyt ei tullut vastaan rajoituksia, jotka olisivat olleet luonnossa ja navissa erilaiset, joten en päässyt sitä vaihtoehtoa testaamaan.

Nopeusrajoitus nousee 80 -> 100 km/h ja auto nostaa nopeutta sen mukaan. Digitaalinen mittaristo näyttää kivasti vihreällä myös sen, mikä on pyydetty ja mikä todellinen nopeus.


Toinen Arteonin teknisistä hienouksista oli kaistallapitoavustin.

Olen testannut sellaista kerran aikaisemmin; kolme vuotta sitten konsernimallissa Seat Leonissa. Sen ohjausliikeet olivat varsin kulmikkaita, enkä tykännyt siitä. Arteonin kaista-avustin on tullut pois kivikaudelta ja sen ohjausliikkeet olivatkin varsin sivistyneitä. Oikeastaan maantiellä ajaessa riitti, että piti ratista kiinni, niin auto kyllä kulki. Se oli muutaman kilometrin ajon jälkeen jopa niin luontevaa, että kun ominaisuuden kytki pois, tuntui tyhmältä ohjata itse. 

Tässä aletaan olla vaivihkaa yhä lähempänä autonomista ajamista!

Yhden outoudenkin ehdimme Arteonista reilun tunnin koeajolla bongata. Miehenihän testaa koeajoilla aina infotainment-järjestelmät ja niin myös Arteonista. Kännykkä siis kiinni bluetoothilla ja musiikkia kuuntelemaan! Mutta miten musiikki kuulostaa näin huonolta? Vaikka teki mitä säätöjä, Spotifysta soitettu musiikki oli tosi latteaa. Kun taas laittoi radion päälle, musiikissa oli vivahteita. Ihan samanlaisen ongelman bongasimme talvella Lexus IS 300 h koeajolla. Siinä vika korjantui kun puhelimen kytki USB:llä, mutta meillä se oli jäänyt kotiin, joten emme voineet testata.

Koeajon jälkeen mies alkoi jo sovitella ostohousuja jalkaan, mutta minusta Arteon on turhan iso auto. Esimerkiksi Golf GTE olisi paljon sopivamman kokoinen! Koeajoauto oli juuri myyty, mutta kävimme sitten vielä pikaisemmalla koeajolla uudella 1.5 TSI -moottorisella Golfilla. Se ei muuten herättänyt mitään tunteita. Ainoastaan mediasysteemit olivat tuoreemmat, mutta muuten ei tullut fiilistä, että Leon pitäisi päivittää. (Musiikki muuten soi Golfissa bluetoothin kautta kaikissa sävyissään toisin kuin Arteonissa. Mitä ihmettä?)

Ainut järkevä vaihtoehto Arteonistakin meidän perheeseen olisi ladattava hybridi eli GTE-versio, mutta vielä ei ole mitään tietoa, aikooko Volkswagen ylipäätään tehdä sellaista. 

Musta väri tuo mielestäni hienosti esiin auton upeat muodot.

Takakontissa on ihan mielettömästi tilaa!

Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin

perjantai 28.07.2017 Avainsanat: Kaupunkiajo , Pohdiskelu

Olen ajanut autolla Tampereen keskustassa viimeksi suunnilleen vuonna kivi ja keppi. Tänä kesänä tein paluun sinne, kun vierailimme mieheni kanssa Suomen pelimuseossa Vapriikissa. Pyynikin kupeessa vietetyn yön jälkeen lähdimme takaisin Jyväskylään, mutta Tampere ei olisi halunnut päästää meitä pois…

Leveillä kaduilla kaipaa kaistamerkintöjä

Blogasin vuonna 2009, että en pidä Tampereella ajamisesta, koska keskustassa ei ota tolkkua, miten monta kaistaa kaduilla on. Näköjään samaa vikaa oli nyt kahdeksan vuotta myöhemminkin. Kadut ovat leveitä, mutta monesti kaistaviivat on piirretty vain juuri ennen risteystä. Missä ihmeen kohdassa tietä pitäisi ajaa?

Liikennesääntöjen mukaan tietenkin oikeassa reunassa. Kun katujen reunassa on pysäköitynä autoja, ajan keskemmällä katua, mutta kun autot loppuvat, olenkin yhtäkkiä keskellä kaistaa. Ajanko sitten reunaan ja taas seuraavien autojen kohdalla keskelle kaistaa? Entä milloin siirryn keskiviivan tuntumaan vasemmalle käännöstä varten?

Ajan toisen auton perässä keskellä ainutta kaistaa. Ei ehkä järkevin ajolinja?

Nyt se keskellä kaistaa ajaminen onkin oikeassa reunassa ajamista, koska vieressä on autoja.

Autokoulussa neuvottiin aikoinaan, että vilkkua pitää näyttää aina, kun autoa siirtää sivuttaissuunnassa. Meillä Jyväskylässä tällaisia paikkoja ei juuri ole, koska tiehen on maalattu kaistat (toki niissäkin vilkutetaan, kaistanvaihdon vuoksi), mutta näillä Tampereen baanoilla on leveyttä niin, että todellakin tulee sivuttaissiirtymiä. Joku voisi sanoa, että eihän talvellakaan näe kaistamerkintöjä, mutta toisaalta silloin näkee, missä muut ovat ajaneet ja jatkaa laumaeläimenä samaa linjaa.

Oma jännittävyytensä oli myös Hämeenpuisto-nimisessä kadussa, jossa oli risteystä ennen kaksi kaistaa, mutta risteyksen jälkeen toinen kaista mystisesti katosi ja muuttui pysäköintipaikaksi. Kuka on syyllinen, jos tässä kaksi autoa ajaa vierekkäin risteyksen yli ja kiilaa toisensa?

Risteystä ennen on kaksi kaistaa, joita molempia pitkin ajaa auto suoraan.

Risteyksen jälkeen kaistoja onkin enää yksi. Vierekkäisillä kaistoilla ajaneet autot siirtyivät ajamaan peräkkäin, tosin toinen oikeaa ja toinen vasenta laitaa.

Suljettuja katuja ja tietöitä joka puolella

Kaistaihmetykset koin jo ekana päivänä, eivätkä ne yksinään olisi olleet blogauksen arvoiset. Se mistä halusin kertoa, oli vaikeus päästä pois Tampereelta!

Auton navigaattorin nopein mutta pisin reittivaihtoehto Scandic Rosendahlista olisi ollut suunnata etelään moottoritielle. Mieheni olisi valinnut sen, mutta minusta oli turha kiertää niin paljon minuutin säästämiseksi ja päätin ajaa suoran näköistä reittiä keskustasta. Virhe!

Ensinnäkään en kesälomalaisena tajunnut, että viiden korvilla maanantaina saattaa olla pientä iltapäiväruuhkaa. Toisekseen Leonin navigaattori ei tiennyt, että suora reitti keskustan läpi ei onnistu, koska Hämeenkatu oli suljettu. Ja kolmanneksi tamperelaiset olivat vielä keksineet alkaa rakentaa junarataa keskelle kaupunkia, joten tietöitä oli siellä täältä ja kadut ilmeisesti siksikin erityisen ruuhkaiset. (Toisaalta ylileveillä kaduilla on kyllä tilaa vaikka mille, vaikka sitten raitiotielle...)

Ensimmäisen virheen tajusin jo lähestyessäni Pyynikintien ja Mariankadun risteystä, mistä halusin jatkaa suoraan Hallituskadulle. Autoja tuli oikealta jatkuvana virtana ja minä tulin vielä kolmion takaa. Tässä varmaan seistäisiin pitkään… Katu oli kuitenkin niin tukossa, että autot eivät päässeet etenemään, joten oikealta tulevat jättivät ystävällisesti tilaa risteyksen läpi ajamiseen eikä siinä tarvinnut lopulta seistä kuin 50 sekuntia.

Väärä reittivalinta alkoi paljastua...

Pari korttelia meni sen jälkeen mukavasti, mutta sitten huomasin, että olin päästänyt helpotuksen huokauksen ihan liian ajoissa. Hallituskadun ja Hämeenpuiston risteys oli nimittäin vielä enemmän tukossa! Risteyksessä oli liikennevalot, mutta katu oli niin tukossa, että vasemmalle ei päässyt kääntymään kuin muutama auto kerrallaan. Lopulta neljän minuutin ja kolmen pysähdyksen jälkeen pääsin jatkamaan matkaa. Mietin kyllä, että onko tämä edes paljon? Ulkopaikkakuntalaisena en tiedä yhtään.

Edellinen risteys ei tosin ollut mitään tähän verrattuna.

Seuraavassa eli risteyksessä navi olisi ohjannut meidät kääntymään oikealle Hämeenkadulle, mutta katu olikin suljettu. Oli siis arvottava uusi reitti. Navi ehdotti, että ajaisimme suoraan ja kääntyisimme oikealle Paasikiventielle/Kekkosentielle Näsijärven rannassa. Minulla oli mielikuva, että rantatunnelien avaamisen jälkeen siellä on kuitenkin suljettu katuja eikä oikealle pääsisi, joten päätin pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja ajaa keskustan läpi. Navin kartta näytti, että seuraavan kerran Tammerkosken yli pääsee Satakunnankatua pitkin. Sinne siis.

Hämeenkadulle kääntyminen kielletty.

Satakunnankadulla ja sen jälkeen Rautatienkadulla liikenne sujui ihan sutjakkaasti. Mutta sitten, kun olisi pitänyt kääntyä rautatieaseman kohdalla vasemmalle Itsenäisyydenkadulle ja ajaa tunnelin läpi, katsoin opasteista että kääntyminen olisi kielletty. Jaha, ja ei muuta kuin suoraan ja uukkari viereisen rautatieaseman pihassa. Tähän tuhrautui viisi minuuttia!

Vasta kotona tuulilasikameran video paljasti, että tein risteyksessä lukuvirheen. Vasen vasemmalle kääntyvien kaista oli suljettu (ja muutettu vastaantulijoiden kaistaksi), mutta oikeanpuoleista olisi voinut käyttää. Siinä rasti oli vedetty opasteen päälle, mutta ei kääntyvien nuolen päälle.

Lukuvirhe; olisihan tuonne vasemmalle saanut kääntyä. Hyvä kysymys on kyllä myös se, että miksi olen oikeanpuoleisella kaistalla, mistä ei ainakaan käännytä.

Itsenäisyydenkadulla oli jonkin verran liikennettä, ja jossain vaiheessa katsoin kaistan yläpuolisista opasteista, että vasen kaista veisi ysitielle. Niinpä vaihdoin siihen. Hieman ärsyttävää olikin tajuta heti seuraavassa risteyksessä, että vasen kaista on suljettu - yllätys yllätys - raitiotietyömaan takia. Ja ei muuta kuin kaistanvaihto takaisin oikealle.

Keskimmäinen kaista näytti vievän 9-tielle, joten siirryin siihen.

Risteyksen jälkeen kaista kuitenkin loppui...

Kalevan puistotien ja Teiskontien risteyksessä oli myös työmaahärdelliä ja mietin mielessäni, että ole kiltti ja päästä minut nyt Jyväskylään. Ja lopulta Tampere päästi otteestaan ja pääsin suuntaamaan väljempiä teitä pitkin kohti kotia.

Lopulta Jyväskylä kutsuu!

Sen pituinen se Tampereen reissu. Olisi vaan kannattanut valita navin tarjoama pisin reitti, sillä kokonaisuudessaan reilun neljän kilometrin matka Scandic Rosendahlista Teiskontien risteykseen vei 25 minuuttia...

Drivecon piirtämä reitti Pyynikiltä Teiskontielle. Siniset pallot ovat pysähdyksiä, joista tummansiniset yli minuutin mittaisia. (Driveco saatu käyttöön Falckilta.)

Totta puhuen mulla jäi kyllä pieni kutina päästä ajamaan lisää Tampereen keskustaan. Helsingin keskusta on niin nähty! :P Lähtisiköhän Tampereen Enska oppaaksi?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2017 (22)
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!