POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet

keskiviikko 08.08.2018 Avainsanat: Kaupunkiajo , Tampere

Päädyin viime kesänä aikamoiseen liikennehärdelliin, kun ajoin vahingossa Tampereen keskustaan neljän ruuhkaan. Jonoja ja raitiotietyömaan takia suljettuja katuja ja kaistoja joka puolella!

Keskustaseikkailun jälkeen mietin, että olisipa siistiä, jos Tampereen Enska, Aamulehden Moron liikennetohtori, liikenneopettaja Arto Grönroos haluaisi joskus esitellä minulle kaupungin liikennejärjestelyjä. Kun minulla sitten kesäkuun alussa tuli reissu Tampereelle, kysäisin Artolta, että kiinnostaisiko ja Artohan oli heti valmis!

Mainio kaupunkioppaani Arto Grönroos.

Ratikkalinjaan tutustumista

Ensimmäisenä suunnaksi otettiin Hervanta, jonne on rakentumassa raitiovaunuvarikko. 

Matkalla Hervantaan ajettiin ylös hurjan jyrkkä (12%) Lukonmäki, mikä on kuulemma ajo-oppilaille jännittävä. Siinä on arvottu vaihteita suuntaan jos toiseenkin. Arto kertoi kysyneensä siinä oppilaalta, että vaihtaisiko hän siinä polkupyörällä ajaessa isommalle vai pienemmälle vaihteelle. Sama pätee autoonkin.

Kuvassa mäki ei tietystikään näytä yhtä jyrkältä kuin luonnossa, mutta ainakin liikennemerkki on todistamassa.

Seuraavaksi ajoimme Kalevan kaupunginosaan, jonka halki kulkee Sammonkatu. Se vaikutti jotenkin tutulta, ja Arto vahvistikin, että kesällä 2008 ottamani valokuva on tältä nimenomaiselta kadulta.

Ajoin silloin ensimmäistä kertaa Tampereelle autolla ja otin silloin muutamia kuvia liikenteestä sen aikaisella kännykkäkameralla. Talvella 2009 päädyin taas ajelemaan Tampereelle ja muistelin blogissani myös edelliskesän seikkailuja. Silloin kadulla oli lisäksi viherkaistaleella varsinaisesta pääväylästä erotetut “talouskaistat”, mutta nyt puita ei enää ole vaan katu on yksi suuri erämaa, jonka keskelle tulee kiskot.

Sammonkatu vuonna 2008.

Suunnilleen sama kohta Sammonkadusta vuonna 2018.

Hieman aiemmasta kohdasta Sammonkadulla raitiotyömaa oli merkitty vähän huonosti. Vai miten ajaisitte tämän kohdan? Voisin kuvitella, että moni jatkaa vahingossa suoraan työmaalle, koska siinä ei ole liikenteenjakajaa ohjaamassa oikealle.

Suoraan vai oikealle?

Raitiotyömaan ansiosta keskusta oli aika sekaisin ja kaduilla poikkeusjärjestelyjä.

Ränni Pirkankadulla.

Rautatieaseman edessä mikään ei ollut ennallaan. Tässä ajoin itsekin harhaan viime kesänä.

Tampereen rantatunneli

Kalevasta jatkoimme katsomaan 2,4 km pitkää Tampereen rantatunnelia, joka on Suomen pisin maantietunneli. Ennen tunnelin rakentamista samalla valtatie 12:n osuudella oli Arton mukaan viidet liikennevalot ja autojonot seisoivat ruuhkassa pahimmillaan Hervannasta Lielahteen saakka. Nyt liikenne kulkee sujuvasti maan alla 60 km/h nopeudella ilman pysähdyksiä.

Eteläinen sisäänkäynti.

Ledeillä saadaan aikaiseksi miellyttävä päivänvalon sävyinen valaistus toisin kuin perinteisillä natriumlampuilla, joiden valo on tosi keltaista. 

Siniseksi valaistu seinä piristää pitkää matkaa maan alla.
Edit: Lukija vinkkasi, että väri kertoo, että ollaan Tammerkosken alla. Kiva idea!

Tunneli-liikennemerkki (565) saattaa tuntua turhalta, mutta sisältää tosiasiassa lukuisia liikennesääntöjä. Pysähtyminen ja U-käännös ovat kiellettyjä ja lisäksi ajovalojen käyttö on pakollista. Maan pinnalle palatessa on tunneli päättyy -liikennemerkki (566), jolla säännöt perutaan.

Tampereen rantatunnelissa on kielletty jalankulku sekä pyörällä, mopolla ja traktorilla ajaminen erillisillä liikennemerkeillä (324 ja 315). Mopoautolla saa ajaa; osin erikoisesta syystä: ei ole olemassa liikennemerkkiä, jolla ne voisi kieltää, vaan pitäisi laittaa erillinen lisäkilpi.

Kävelyn ja polkupyörällä ajamisen kieltävä merkki kieltää myös mopot.

Arto kertoi, että joku päivä hänen ohitseen oli kaahannut tunnelissa mopoauto 90-100 km/h nopeudella. Siinä ylitettiin aika reilusti niin ajoneuvon (45 km/h) kuin tunnelin omakin (60 km/h) nopeusrajoitus!

Pispalan harju

Jottei ihan pelkäksi autoiluksi menisi, poikkesimme välissä Arton ja takapenkillä matkustaneen Otso-koiran vakiokahvilassa Lapinniemen Ansarissa nauttimassa herkulliset salaatit. Jos muuten käytte siellä, muistakaa pyytää kahvilasta lupalappu pysäköintiin tai voi tulla kalliit kahvit!

Evästauon jälkeen hyppäsimme takaisin autoon. Keli oli muuttunut sateisesta aurinkoiseksi ja olikin mitä parhain heti lähteä seikkailemaan Pyynikin ja Pispalan harjuille.

Siis wow! Pispalan harju oli ihan mielettömän hienoa seutua täynnä vanhoja taloja ja kapeita kujia. Jossain kohtaa ihmettelin, että mitenkäs tuossa yhdessä aidassa on yksisuuntaisen merkki, niin siinä tosissaan oli yksisuuntainen tie jyrkkään alamäkeen.

Tuollako muka autotie?

Kyllä, juhannusruusupuskaan piiloutunut yksisuuntaisen merkki johdattaa alamäkeen.

Pispalassa asuessa on syytä hallita pieneen tilaan pysäköinti, sillä paikkoja ei ole turhan paljon. Joissain taloissa on autotallit ja osaan niistäkin on aika temppu peruuttaa kapeilta kadulta.

Ei ole leveydellä pilattu nämä kadut!

Saisitko auton taittumaan kerrasta tähän autotalliin?

Olen harrastanut satunnaisesti ihan huvin vuoksi Helsingin keskustassa ajelua, koska siellä on mielenkiintoiset ja monipuoliset liikenneympäristöt. Tampeen tietyöt ja ruhkat eivät tuntuneet yhtään houkuttelevilta Helsinkiin nähden, mutta sitten kun päästiin noille pienille harjujen kujille niin johan muuttui ääni kellossa.

Hurjan jyrkkä katu! Tässä jännittäisi ajaa talvella.

Viinikan liikennejärjestelyt 

Jossain vaiheessa päädyimme Viinikan risteysalueelle, joka on yksi Tampereen liikenteen solmukohtia. Sitä remontoidaan tällä hetkellä liikenteen sujuvoittamiseksi, mutta vielä nyt se oli aikamoinen härdelli! Tosin vaikutti siltä, että se on ollut härdelli jo ennen remonttia. 

Arto ajoi siitä mielestään liikenteenjakajan mukaan, mutta yhtäkkiä huomasimme, että meidän oikealta puolelta tulee autoja samalle kaistalle ja jouduimme pysähtymään. Mitäs ihmettä?

Eikö tästä ajolinja mene aikalailla suoraan kohti tuota isoa vasemmalle osoittavaa nuolta?

Noh, ajoimme sen sitten uudestaan oikein tarkkaan ja kun tarkkaan katsoimme, risteyksessä olikin meihin nähden vähän liian poikittain kahdelle kaistalle ohjaava liikenteenjakaja, jonka mukaan meidän olisi pitänyt ottaa vasen kaista. Että sattuu näitä ammatilaisillekin. Arto totesikin, että saa olla valppaana, kun kaupungin liikennejärjestelyt muuttuvat jatkuvasti. 

Uusintakierros. Kun tarkkaan katsoo, keskellä risteystä on kahteen suuntaan jakava nuolimerkki. Kuvasta huomaa myös ajoratamaalaukset, jotka sekoittuivat kadun jyrsintöihin.

Ratapihankadun vaarallinen risteys

Yksi erikoinen liikenteellinen paikka oli myös Ratapihankadun ja Vellamonkadun risteys. Siinä on jokaisesta suunnasta tuleville autoilijoille stop-merkit! Jos useampi auto on pysähtyneenä, risteys ajetaan perussäännön mukaan eli oikealta tulevaa väistetään riippumatta siitä, kuka pysähtyi ensin. 

Paikka on vaarallinen, koska autoiijat joutuvat väistämään pyöräilijöitä, jotka tulevat alamäessä olevaan risteykseen kovaa vauhtia. Olisi ehkä hyvä, että pyöräilijöilläkin olisi siinä pakollinen pysähtyminen? Tosin eivät siinä kaikki autoilijatkaan pysähdy stopeista huolimatta...

Risteyksessä oli iltasellakin jos jonkinlaista liikkujaa.

Risteyksestä puuttui kuulemma ennen suojatien/pyörätien jatkeen merkinnät, mutta kun Aamulehti teki siitä Arton kanssa jutun, maalaukset ilmestyivät risteykseen jo samana iltana.

Muita huomioita

Yksi keskustan vaaranpaikka on Näsijärvenkadun ja Hämeenpuiston risteyksessä. Arto selitti, että turistit suuntaavat tästä suoraan kohti Särkänniemeä eivätkä huomaa ollenkaan olevansa väistämisvelvollisia. Kuten minäkin Artolta kysyin, että "ai, oliko siinä kolmio?" En tajunnut ollenkaan, mistä hän puhui ennen kuin kotona katsoin videokameran tallenteen risteyksestä. "Ai tuo kolmio!"

Havaitsin risteyksen liikennemerkin vasta videolta...

Oli muuten hassua huomata, että kun istun auton kyydissä, tsekkaan aina oikealle kääntyessä kuolleen kulman. Kommentoin sitä Artollekin, joka sanoi tekevänsä samaa aina kun istuu jonkun muun kyydissä. Se vaan tulee niin automaattisesti! Jossain risteyksessä mietin oikein että ei nyt tartte katsoa, mutta kun ajatus karkasi, huomasin taas vilkaisseeni olkani yli. 

Hämpin parkkihalli

Päätimme kiertoajelun Hämpin parkkihalliin, joka sai valmistumisvuonnaan 2012 euroopan moderneimman pysäköintilaitoksen palkinnon.

Pysäköintihalli on poikkeuksellisen avara, sillä sen kerrokset eivät yhdisty umpinaisilla luiskilla, vaan se on yksi suuri luola, jossa on kaksi kerrosta ja alempaan näkee kaiteen takaa. Keskellä komeutta on jopa liikenneympyrä!

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että keskelle kaupunkia talojen alle on pystytty louhimaan niin valtava luola!

P-Hämppi on tosi viihtyisä ja hienosti valaistu. Tässä laskeudutaan parvelta pohjakerrokseen.

Yhteenveto

Kiertoajelun jälkeen jäi fiilis, että kyllä Jyväskylä on ihan älyttömän pieni kaupunki. Ja Tampere puolestaan suuruudenhullu kaupunki raitiotietyömaineen, rantatunneleineen ja parkkihalleineen. Ja junaradan päälle rakentuvine jäähalleineen! Mistä niillä riittää tuohon kaikkeen rahaa?

Kierroksen jälkeen jäi myös fiilis, että ehkä sinne sittenkin voisi mennä ajelemaan autolla huvikseen. Kaupunki on niin iso, että raitiotyömaa ei ulotu ihan kaikkialle, vaikka aluksi tuntui siltä, että paikka on pelkkiä rännejä täynnä.

Suuret kiitokset Artolle kiertoajelusta! Ensi kerralla mennään sitten maistamaan Pyynikin näkötornin kuuluisia munkkeja. :)

Näkemiin ensi kertaan!

Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia

torstai 12.07.2018 Avainsanat: Kia , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Vuokraus

Tiesitkö, että auton vuokraamisessa ulkomailla on merkitystä sillä, mitä kautta auton vuokraa, vaikka autovuokraamo olisi koko ajan sama?

Vuokrasimme auton Tsekissä Prahan lentokentältä Car Rental RENTplus -nimisestä liikkeestä viime syksyn Skoda Economy Run -reissun yhteydessä. Tai itse asiassa kaksi, koska meitä oli kuuden hengen joukkio reissussa. Harkitsimme ensin tila-autoa, mutta päädyimme ottamaan kaksi erillistä, sillä silloin pystyimme tarvittaessa jakautumaan kahteen porukkaan.

Autot otettiin Intermediate kokoluokasta. Toinen oli Skoda Octavia ja toinen Kia Ceed Wagon. Hinta vaihteli vähän sen mukaan, mitä kautta auto varattiin ja mitä ominaisuuksia mukana.

Minun ja kaverini käytössä ollut Kia Ceed.

Kaverini oli varannut toisen auton Rentalcars.com-sivuston kautta ja toisen suoraan vuokraamosta. Rentalcars.com sivustosta jäi todella huono maku, koska alustavasta varauksesta tulikin parissa tunnissa automaattisesti lopullinen, ja sen peruminen olisi maksanut 170 e. Kaverini vannoikin, ettei enää ikinä varaa sen kautta mitään!

Vuokra-autojen vakuutukset erosivat myös riippuen siitä, oliko auto varattu suoraan vai välittäjäfirman kautta. Rentalcarsista varatessa kaverini oli ottanut autoon perusvakuutuksen, joka oli maksanut muistaakseni 60 e. Varaus maksettiin suoraan netissä.

Suoraan RENTplus -vuokraamosta varattu auto maksettiin vasta tiskillä autoa noudettaessa. Otimme autoon vakuutuksen, joka korvasi maalipintavauriot, muttei renkaita eikä sivuikkunoita. Sen hinta oli 80 e. Laajempi vakuutus olisi maksanut 200 e. 

Suurin ero vakuutuksissa oli siinä, miten toimitaan, jos autoon tulee jokin vaurio.

Ilman välikäsiä vuokratun auton sai palauttaa liikkeeseen vahingoittuneena ja that's it. Ei mitään ylimääräisiä kuluja. Sen sijaan jos rentalcars.comin kautta vuokrattuun autoon olisi tullut vaurio, RENTplus olisi laskuttanut siitä omavastuun 400 e ja asiakas olisi joutunut sen jälkeen pyytämään rahat rentalcars.comilta.

Ainakin itselle jäi sellainen fiilis, että mieluummin vuokraisin auton suoraan liikkeestä kuin jonkun välittäjäfirman kautta.

Kokemukset vuokraamosta

Prahan lentokentän Car Rental RENTplus autovuokraamon palvelu oli sujuvaa ja auto ok. Minulla käytössä olleessa Kiassa oli aika paljon kiveniskemiä ja pieniä naarmuja, mutta yleisilme oli kuitenkin ok. Kaikki vauriot oli dokumentoitu tarkasti vuokrauspapereihin.

Ainut miinus autossa oli, että se vaati huoltoa heti ensimmäisestä käynnistyksestä alkaen. Olisin halunnut käydä sanomassa siitä vuokraamon tiskille, mutta muu porukka oli sitä mieltä että antaa olla, joten piti sitten antaa sen olla... 

Autot olivat meillä käytössä kuusi päivää; keskiviikkoillasta maanantaiaamuun. Molempien hinta vakuutuksineen oli 180 e kieppeillä; liikkeestä varatulla ja kattavammin vakuutetulla Kialla aavistuksen enemmän.

Auton palautus kävi näppärästi. 

Lentokentän parkkihallissa oli oma sisäänkäynti kaikkien autovuokraamojen autoille. Auto pysäköitiin ruutuun ja tarkastaja tuli paikalle katsomaan, että auto on kunnossa. Aika ylimalkaisesti hän auton katsoi sillä tavalla että ei kyllä huomaisi jotain kiveniskemää kyljessä. Sellaiset kun vaativat tarkemman syynäyksen. Kun tarkastaja oli todennut auton olevan kunnossa, allekirjoitettiin tabletilla luovutustodistus ja siinä se sitten olikin. Tarkastaja otti auton avaimet ja dokumentit ja me saimme suunnata lentokentälle.

Kia ja maissipelto.

Koeajossa Kia Ceed

Ajoin reissun aikana Kialla liki 300 km, ja täytyy sanoa, että olin positiivisesti yllättynyt, miten hyvä auto se oli ajaa!

Olin aiemmin ollut parin Kian kyydissä ja fiilis oli että ne olisivat aika karuja. Ceedinkään kojelauta ei ollut tyyliltään mitään uusinta uutta, mutta se istuin. Siinä oli tukea vähintäänkin yhtä hyvin kuin meidän Seat Leonin urheilullisissa istuimissa ja sivuttaistuki riitti tiukempiinkin mutkiin, mitä Tsekin maaseudun teillä riitti. Olisin kaivannut samoja penkkejä myös kilpailussa ajamaani Skoda Octaviaan... En tiedä olivatko ne vakioistuimet, mutta kuvittelisin niin, koska en usko, että autovuokraamossa panostettaisiin autojen lisävarusteisiin.

Ohjaustuntumaa oli myös varsin hyvä. Aluksi ohjaus tuntui turhan tehostamattomalta, mutta totuin siihen nopeasti. Parempi se, kuin täysin tunnoton ohjaus.

Auton moottorista minulla ei ole muuta havaintoa muuta kuin että se oli bensaturbo. Siinä oli kivasti vääntöä matalillakin kierroksilla ja toisaalta se myönsi kiihtyi 80 -> 100 km/h varsin mukavasti. Täytyisi melkein käydä koeajamassa Kia Ceed joku päivä, etenkin kun se uudistui vastikään.

Ajoimme Kialla mm. näille upeille Prachov Rocks -kallioille.

Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä

keskiviikko 04.07.2018 Avainsanat: Katsastus , Leonidas , Seat , Seat Leon

Autojen katsastuslaki muuttui tämän vuoden toukokuussa niin, että alle kymmenen vuotta vanhat autot katsastetaan jatkossa joka toinen vuosi ja uudet autot ensimmäisen kerran vasta neljäntenä vuonna.

Kahden vuoden sääntö ei tule kuitenkaan voimaan automaattisesti, vaan auto on katsastettava seuraavan kerran silloin, kun se on rekisteriotteeseen merkitty. Uuteen rekisteriotteeseen tulee sitten merkintä kahden vuoden päähän, jos auto on alle 10-vuotias. Eli esimerkiksi viime vuonna katsastettu kuusivuotias auto katsastetaan tänä vuonna normaalisti, mutta seuraava kerta onkin vasta kahden vuoden päästä.

Kohti nosturia.

Leonin ensimmäinen katsastus piti tehdä viimeistään sinä päivänä kun auto täytti kolme vuotta eli huhtikuun lopulla. Se ei siis päässyt vielä uuteen sykliin. Sillä ei tosin ole merkitystä, sillä sen seuraava kerta on joka tapauksessa kahden vuoden päästä. Vanhan lain aikaan uudet autot katsastettiin kolmantena ja viidentenä vuonna.

Katsastuksessa on aina pieni jännitys, että onko jotain hajonnut, vaikka ei pitäisi. Näin kävi aikoinaan Polo Seniorin kanssa, joka hylättiin, koska jousesta puuttui pala - ja auto oli juuri huollettu!

Leonidas sen sijaan pääsi läpi heittämällä.

Yllättävin juttu tuloksissa oli iskunvaimentimet. Käytin Leonin samalla asemalla kuntotarkastuksessa vuosi sitten ja silloin iskunvaimentimien tulokset erosivat toisistaan tosi paljon. Tämä viittasi piilevään vikaan, vaikka mitään näkyvää vauriota tai vuotoja ei ollutkaan. Iskarit testattiin myös kuntotarkastuksen jälkeisessä huollossa, jolloin niissä ollut enää niin isoa eroa.

Nyt iskunvaimennintesti kertoi, että iskarit olivat yhtä tehokkaat niin taka- kuin etuakselillakin, mikä on ilmeisesti melko harvinaista. Mutta olen viimeiset puoli vuotta joutunut ajamaan kaupunkiin kuoppaisen tietyöalueen läpi, joten ehkä ne ovat siinä jatkuvassa pomputuksessa vetristyneet. Vai mitä sanotte?

Myöskin jarrut olivat hyvässä kunnossa eikä niissä ollut puolieroa kuten viime vuonna. Olivat tainneet herkistyä, kun jarrutin taannoisessa taloudellisuuajokilpailussa kimpaannuttuani niin kovaa, että tavaratkin lentelivät…

Jarrutusvoima oli aavistuksen viime vuotta matalampi, mutta toisaalta autolla jarrutettiin silloin monta kertaa peräjälkeen ennen kuin saatiin hyvä tuloksen. Nyt toimitus meni aika rutiinilla ja jarrujen ja iskarien testaamiseen riitti yksi kerta.

Läpi meni!

Polo Juniorin ensimmäisen katsastuksen yhteydessä kuvattiin työpaikkani tekemälle Muster-katsastusjärjestelmälle mainosvideo. Tänä keväänä kyselivät töissä, että löytyisikö joku jonka auto pitäisi katsastaa, sillä uudesta nettiajanvarauksesta haluttaisiin tehdä video. No minähän olin heti käsi ojossa ja yksi huhtikuinen päivä käytettiinkin sitten videon kuvaamiseen ja auton katsastukseen.

Jos kiinnostaa, niin voitte katsoa videon tuosta alta. Mitään etua en kyllä saanut videon teosta, vaan katsastuksestakin piti maksaa normihinta. (Tiskillä maksaessa olisin saanut jopa nettiä edullisemman hinnan, koska kuntosalini jäsenkortti oikeuttaa alennukseen.) Mutta olipahan hauska päivä!

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun

torstai 28.06.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon

DSG-vaihteiston kytkimen ja takavalojen takuukorjausten lisäksi Leonille tehtiin huhtikuun lopussa määräaikaishuolto, jossa suoritettiin laaja tarkastushuolto ja jarrunesteiden vaihto sekä huolto-ohjelman ulkopuolisina lisätöinä öljynvaihto ja ilmastoinnin täyttö sekä desinfiointi.

Leonin mittarissa oli 34 100 km huollon aikaan eli pikkaisen reilu 10 000 km ajoa tulee vuodessa.

Pissapojan suuttimien säätö

Leonin pissapoika oli pissinyt kuskin puolen keskimmäisestä suuttimesta jo pidemmän aikaa suoraan katolle.

Yritimme säätää sitä joskus mieheni kanssa, mutta lopputuloksena oli lähinnä menetetyt hermot. Kulmaa on sairaan vaikea säätää tarkkaan kotikonstein; ainakin kun työkaluna on hakaneula… Se siis työnnetään pieneen pallon muotoiseen suuttimen sisään ja käännetään ja toivotaan, että kääntyisi riittävän vähän. Vesi tulee aina joko liian ylös tai alas. 

Epäonnistuneesta säädöstä johtuen olen joutunut ruiskuttamaan tuulilasille hirveästi vettä, että se kastuisi riittävästi. Taisin keväällä silti naarmuttaa sitä. Olin ensin säästellyt pyyhkimien käytössä ja sitten sainkin rekasta superravat lasille, jotka oli pakko pyyhkiä pois. Veden kanssa toki, mutta se rapakuorrutus olisi kaivannut vähän enemmän vettä.

Nyt huoltoon viedessä kysyin, että mitä maksaisi säätää suuttimet kuntoon. Aikoinaan kysyin samaa Polosta ja silloin sanoivat, että säätö voidaan tehdä takuutyönä enintään puoli vuotta vanhaan autoon. Noh, nythän olin valmis maksamaankin siitä, mutta iloiseksi yllätyksekseni pissapojan tarkistus ja tarvittaessa säätö kuului laajaan tarkastushuoltoon eikä siis kustantanut mitään ylimääräistä.

Nyt vesi ei lennä enää katolle, vaan tuulilasin keskivaiheille. Mielestäni se saisi päätyä vähän korkeammalle, koska nyt se osuu aika paljon pyyhkijän varteen, mutta on tämä kuitenkin parempi kuin aiempi tilanne.

Naapurini kertoi, että vedentuloaikaa ennen pyyhkijöiden liikkumista voi muuttaa VCDS:llä (VAG-COM Diagnostics System) ja mietinkin, että jos sitä vähän pidentäisi, niin kastuisi ennemmin tuulilasi kuin pyyhkijöiden varret.

Tuulilasin pyyhkimen sulkien vaihto

Minulla oli myös tarkoitus vaihdattaa pyyhkimen sulat huollon yhteydessä, mutta se ei onnistunut, koska yllättäen niitä ei ollut hyllyssä. Olisi pitänyt tajuta sanoa niistä jo huoltoa varatessa.

Huoltoneuvoja pyysi käymään joku päivä kun heillä on sulkia niin vaihtavat ne, jolloin sulat ja vaihto olisi mennyt huolenpitosopimuksen piikkiin. Vaihtotyöstä pitää kuitenkin maksaa n. 10 e, joten mieluummin hain sulat varaosatiskiltä ja asensin ne itse. 

Uudet tuulilasin pyyhkimen sulat Seat Leoniin maksoivat varaosatiskillä 42,50 e. Have a Drive -blogin Manu kertoi, että Boschin tarvikesulat maksoivat Leoniin 33,80 e, joten ne ostamalla säästäisi vajaan kympin. Itse kieltäydyn ostamasta enää muita kuin alkuperäisiä, sillä joskus Poloon ostamistani tarvikesulista toinen hipoi A-pilaria vaikka oli ihan oikea sulkamalli ja asennus. Lisäksi autoliikkeessä ei tarvitse arpoa, vaan voi ostaa rekisteriumeron perusteella varmasti oikean pituiset sulat.

Öljynvaihto

Minulla on ollut tapana vaihtaa autoni öljyt vuosittain, vaikka LongLife-huolto-ohjelma vaihdattaisikin sen vain joka toinen vuosi. Suomen vaihtuvissa sääoloissa ja pätkäajolla parempi näin.

Mobil1 öljypänikän ostin Minimanin tarjouksesta 29,90 e / 4 litraa, ja sovin, että se puuttuva puoli litraa laitettaisiin sitten taas autoliikkeen kalliista hanasta. Laskulla lisäöljyä ei kuitenkaan näkynyt, joten mietin, että olivatko unohtaneet laskuttaa sen kuten viime vuonna tai jopa laittaa sen. 

Kävikin ilmi, että moottoriin ei ollut mahtunut kuin neljä litraa. Hassua, koska aina ennen sinne on mennyt 4,5 litraa.

Tehdas määrää laittamaan vain neljä litraa eli mittatikun puoliväliin, mutta Suomessa laittavat 4,5 litraa eli mittatikun yläreunaan, jotta sitä ei tarvitse heti olla lisäämässä. Paitsi että nyt mittatikun yläreuna tuli vastaan jo neljän litran kohdalla. Mekaanikko kertoi, että joskus moottori ei vaan tule ihan tyhjäksi vaikka auto onkin vaakasuorassa nosturilla.

Ilmastointihuolto

Auton ilmastointihuolto on mielestäni hieman mystinen. Onko oikeasti tarvetta vaihtaa kylmäainetta, jos jäähdytys toimii? Miksei sitä ole auton huolto-ohjelmassa? Miten usein se kannattaisi tehdä?

Kyselin siitä jo viime vuonna, mutta silloin se olisi pitänyt maksaa erikseen. Nyt kolmantena vuonna ilmastoinnin täyttöhuollon saa tehdä Seatin huolenpitosopimuksen piikkiin.

Ilmastointihuolto maksoi huhtikuussa vielä 79 e, mutta nyt kesäkuussa se maksoi 99 e eikä hinta tule edes jäämään siihen. Kylmäaineen hinta on moninkertaistunut, koska EU rajoittaa sen saatavuutta asetuksella, joka pyrkii vähentämään kylmäaineiden vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.

Kylmäaineen vaihtoa tärkeämpää minusta on auton ilmastoinnin desinfiointi. Polo alkoi haista vähän kummalle neljäntenä vuotena ja siitä viisastuneena halusin nyt kolmantena vuonna desinfioida Leonin ilmastoinnin.

Ilmastoinnin desinfiointi tehdään “räjäyttämällä” autossa desinfiointipanos. Sitä ennen autosta poistetaan raitisilmasuodatin ja laitetaan ilmastointi sisäkierrolle.

Raitisilmasuodatin vaihdettiin juuri viime vuonna, joten se otettiin pois desinfioinnin ajaksi, ettei aineen haju pinttyisi siihen. Määrätyn ajan jälkeen aerosolipullo poistetaan ja auto tuuletetaan.

Desinfiointiin käytetty Forte Air Conditioner Cleaner maksoi 39,00 e. En tiedä olisiko hinta eri, jos sen olisi vain ostanut varaosatiskiltä ja desinfioinut itse.

Huollon jälkeen auto oli niin superraikas, että meinasin saada päänsäryn kotiin ajaessani.

Mieheni mielestä hajussa oli imelä yhdistelmä kynttiläpajaa ja karkkikauppaa, kun taas minusta tuoksu oli raikkaan eukalyptuksinen. Pullossa luki sitruuna, että ota siitä nyt sitten selvää.

Joka tapauksessa tuoksu tasaantui muutamassa päivässä miellyttäväksi ja nyt reilun kuukauden jälkeen tuoksun huomaa enää vain harvakseltaan, kun auto on seissyt auringonpaisteessa. Mutta eipä haise myökään epäpuhtauksille!

Laajennettu tarkastushuolto

Joka toinen vuosi Leonille tehdään huolto-ohjelman mukainen tarkastushuolto ja joka toinen vuosi laajennettu tarkastushuolto.

Laajemmat tarkastukset olivat mielestäni aika pitkälle samoja, mitä katsastuksessakin tutkitaan: jarrupalat ja jarrujärjestelmä, pakoputkisto, alusta, moniurahihna, pallonivelet, raidetangon välykset jne.

Huollossa tsekataan jopa ensiapulaukun olemassaolo ja parasta ennen päiväys. Viime vuonna ea-laukun päiväystä ei ollut merkitty, mutta tänä vuonna se oli löytynyt ja todettu viime vuonna vanhentuneeksi... Huoltoneuvoja tosin totesi, että parempi se varmasti on kuin ei mitään.

Laajennettu tarkastushuolto maksoi 39,60 e enemmän kuin perustason tarkastushuolto, joka taas öljynvaihdon kanssa maksoi 89,10 e.

Kustannukset

Työt yhteensä 237,40 e:

  • Tarkastushuolto ja öljynvaihto: 89,10 e
  • Laajennettu tarkastushuolto: 39,60 e
  • Jarrunesteen vaihtotyö: 29,70 e
  • Ilmastointilaitteen täyttöhuolto: 79,00 e (sis. aineen)

Osat yhteensä 84,55 e:

  • Öljynsuodatin: 4,10 e
  • Tiiviste: 5,80 e
  • Öljyproppu: 5,00 e
  • Ongelmajätemaksu; 5,00 e
  • Jarruneste: 17,25 e
  • Ilmastoinnin puhdistusaine Forte: 39,00 e

Lisäksi laskun lopussa oli erillinen rivi “tarveaineet”, mihin oli mennyt 10,68 e. Tämä tarkoittaa mm. muttereita, voiteluaineita, hanskoja jne., joita kuluu huolloissa, mutta joilla ei ole omaa varaosanumeroa. Tämä ns. pientarvikelisä on yleisesti käytössä autohuolloissa. Jyväskylän Autotarvikkeella se on 4,5% työn osuudesta laskun loppusummasta, mutta kuitenkin enintään 70 e.

Kokonaisuudessaan huolenpitotililtä veloitettiin 332,63 e. Lisäksi itse ostamani moottoriöljy maksoi 29,90 e ja pyyhkijänsulat 42,50 e.

Eiköhän tällä autolla taas rullaa pitkän matkan ennen seuraavaa huoltoa! Ainakin ajattelisin, että nyt siitä on ehtinyt levitä kaikki mikä on levinnyt, joten nyt vaan kovaa ajoa. Ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa uuteen, koska Seat Leon FR on niin erinomainen auto ajaa. 

Paras Leonidas!

Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa

torstai 31.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Eräänä huhtikuisena iltana katseeni sattui kiinnittymään Leonin upeaan perään tavallista tarkemmin. Mitä ihmettä, takavalojen umpiossa on murtumia! Mistä ne on oikein tulleet, kun auto ei ole osunut mihinkään? Tutkiessani niitä tarkemmin havaitsin, että umpiot halkeilevat sisäpuolelta ja ulkopuoli on koskematon.

Alkoi kauhea vanhojen valokuvien penkominen. Milloin säröt on tullut? Että mulla pitääkin olla tapana kuvata lähinnä kuskin puoleista kylkeä, joten kuvaa ei noin vain löytynytkään. Lopulta bongasin jäljet niinkin vanhoista kuvista kuin viime vuoden keväältä. Ne on siis olleet vähintään vuoden eikä niitä ollut huomannut niin minä, autohuolto kuin fiksarikaan, jolla käytän autoani käsinpesussa.

Oikean takavalon murtumat näkyvät oikeassa reunassa ja yläreunassa.

Vasemman takavalon murtuman huomasin vasta seuraavana aamuna. Yläreunassa on samanlainen jälki kuin oikeanpuoleisessa.

Koska murtumat eivät johtuneet ulkoisista tekijöistä, mietin voisiko kyseessä olla vika, jonka saisi korjattua takuuseen. Tai goodwillin piikkiin, koska takuuhan autosta loppui jo kahden vuoden jälkeen. Tuntui melko epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä silti kysyä.

Seuraavaksi läksin googlettamaan, josko jollain muulla olisi ollut samanlaista ongelmaa. Aikani etsittyäni löysinkin blogikirjoituksen, jonka kirjoittajan Leonissa oli sama ongelma ja juttuun oli kerätty kuvia myös muista Leonien umpioista. Ihan samanlaisia säröjä kuin mulla!

Jutun mukaan kyseessä on valmistusvirhe: takaumpion lasi on ruuvattu liian tiukkaan, minkä seurauksena se on murtunut. Monilla sen sisään oli tästä johtuen päässyt kosteutta sisään, mutta minulla se oli vielä ihan kuiva.

Seuraavana aamuna riensin Jyväskylän Autotarvikkeelle. Johan siitä olikin kolme päivää, kun olin hakenut auton kytkinremontista… Asian kanssa ei voinut kuitenkaan yhtään aikailla, sillä auto oli täyttämässä parin päivän päästä kolme vuotta, mikä saattaisi vaikuttaa korvattavuuteen.

Huoltoneuvoja otti valokuvat takavaloista ja lupasi selvittää asiaa. Ja totta tosiaan - tehtaalla oli tiedote umpioiden murtumista ja ne vaihdettaisiin veloituksetta.

Itse vaihtotapahtuma oli todella nopea, mistä kertoi itse vaihtotyön hinta: 19,80 e. (Siitä laskutusosuus oli 50 %; en tiedä miksi puoleen hintaan.) Katsoin jälkeenpäin YouTubesta videon umpioiden irrottamisesta ja se olikin todella yksinkertainen toimenpide. Takakontissa oleva luukku auki, iso käsin kierrettävä kiinnike auki ja sitten valomoduulin saakin vedettyä irti.

Leonin vasen takavalo maksoi 150,99 e ja oikea 158,00 e. Hinta sisältää koko umpiomoduulin, jossa on takavalo, jarruvalo, vilkku ja puolesta riippuen joko sumuvalo tai peruutusvalo.

Minulle ei tullut tästä kokonaisuudessaan 323,68 e keissistä mitään kuluja, joten tyytyväisenä lähdin korjaamolta; uuden kytkimen lisäksi nyt ehjin valoin. Jokohan tämän maanantaikappaleen takuukorjaukset olisivat tässä?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (15)
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!