POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja

keskiviikko 11.04.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Kävin viikonloppuna harjoittelemassa taloudellista ajoa talvitauon jälkeen. Viime kirjoituksen aikoihin vaihdoin tosiaan auton takaisin kulkemaan eco-tilassa, jossa se vaihtaa vapaalle aina, kun kaasusta päästää irti. Kylläpä sillä on taas ihana ajaa, kun se rullaa niin pitkiä matkoja!

En jostain syystä päässyt talven aikana oikein sinuiksi perinteisen moottorijarrutuksen kanssa, vaan auto tuntui aina pysähtyvän nopeammin kuin odotin. Leonin vapaarullaus on mulla sen sijaan selkäytimessä ja pysyn hyvin kärryillä, milloin kaasusta kannattaa irrottaa, että auto hidastuu sopivasti esimerkiksi nopeusrajoitusmerkkin kohdalle.

Kulutus Seat Leon 1,0 TSI vs. 1,4 TSI ACT 

Ajoin viime syksynä Skoda Economy Runin Octavialla, jossa oli 1,0 TSI moottori. Tutustuakseni moottorin sielunelämään otin yhdeksi illaksi koeajoon Seat Leonin, jossa oli vastaava moottori. Itse asiassa kyseessä oli sama auto, Erkki ja Seppo ajoivat toiseksi Suurajot Ecorunin bensaluokassa.  

Seat Leon 1,0 TSI

Päästäkseni selville yksilitraisen moottorin taloudellisimmista vauhdeista keksin ajaa yhtä ja samaa 80 ja 50 km/h rajoituksia sisältävää Vaajakosken ja Leppäveden välistä maantielenkkiä uudestaan ja uudestan niin, että maksiminopeus oli joka kerta 5 km/h vähemmän kuin edellisellä lenkillä. Maksiminopeus tarkitti tässä sitä, mihin nopeuteen kiihdytin auton kaasua painamalla - oli vain positiivista, jos auto kiihtyi itsekseen alamäessä tämän yli. 

Tutkimustulokset olivat kiinnostavia! Mitä hitaammin ajoin, sitä vähemmän polttoainetta kului. Luonnollisesti? 80 km/h nopeudessa kulutus oli 4,2 l/100 km, kun taas maksiminopeudella 60 km/h, kulutus oli enää 3,6 l/100 km. Kulutus tippui keskimäärin desillä, kun nopeus tippui 5 km/h.

Ensimmäisessä testissä ajoin ihan rajoitusten mukaan eli max 80 km/h, mutta koitin toki pihistellä.

Max 60 km/h. Ennätyshyvä kulutus näkyi myös ECO-pisteissä.

Viikonloppuna kokeilin samaa 15 km pituista lenkkiä omalla autollani. Vähän hassua, etten ole tehnyt näin tarkkaa tutkimusta oman autoni kulutuksille ennen? Se on ollut meillä jo kuitenkin kolme vuotta. Toisaalta keksin yleensäkin selvittää kulutuksen suhdetta nopeuteen vasta viime syksynä, joten annettakoon se anteeksi.

Kuten jo viime kirjoituksessani totesin, uudet yksilitraisilla moottoreilla varustetut autot ovat ajaneet Leonidaksen 1,4 TSI ACT -moottorin ohi. Se tuli todistettua myös eri nopeuksia testatessa. Leon 1,4 TSI ACT kulutti melkein kaikilla nopeuksilla 0,2 l/100 km enemmän kuin 1,0 TSI Leon. Vain 70 km/h lenkillä tulos oli sama.

Jännää näissä testeissä oli huomata, että Leonidaskin vie sitä vähemmän bensaa, mitä hitaammin sillä ajaa. Olen kuitenkin pitänyt sitä vauhtia rakastavana autona, joka kuluttaa vähiten, kun ajaa kovaa. Toisaalta 60 km/h lenkin tulos oli desin huonompi kuin 65 km/h lenkillä, joten onko tässä taitekohta? Ajokertoja oli kuitenkin vain yksi, joten ihan suoraa johtopäätöstä ei voi vetää. Mutta voihan sitä aina spekuloida... Yksilitrainen Leon muuten pudotti kulutusta 65 -> 60 km/h lenkeillä vielä kaksi desiä.

Mtä hitaammalla maksiminopeudella ajaa, sitä enemmän aikaa tietysti kului. Ecorunissa on kuitenkin määrätty tarkkaan, miten kauan jaksoilla saa käyttää aikaa. Ei siis voi ajaa 65 km/h, vaikka se kuinka olisi taloudellisinta.

Nyt päästään Leonin lentämisvaiheeseen. Saisinko kulutuksen pysymään alhaisena, jos ajaisin maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan (80 / 50 km/h) mutta antaisin vauhdin pudota mäissä? Ekalla yrittämällä kulutus oli 3,9 l/100 km eli sama kuin max 65 km/h ajamalla, mutta nopeus oli 56 km/h sijaan 58 km/h. Toisella yrittämällä en päässyt ihan yhtä hyvään tulokseen, vaan kulutus oli 4,0 l/100 km. Keskinopeus oli silloin 59 km/h.

Tämän perusteella voi todeta, että Leonilla kannattaa nähtävästi ajaa kiihdytä-rullaa tekniikalla, mikä on tätä lentämistä.

Max 60 km/h vs. kiihdytä-rullaa, maksiminopeudet nopeusrajoituksien mukaan.

Testi oli vain kovin lyhyt ja en ole siihen ihan täysin tytyyväinen. Haluaisin tarkempaa dataa! Olen insinööri ja tämä mutuilu käy luonteeni päälle. Mikä esimerkiksi on maksiminopeus, mihin kannattaa kiihdyttää? Tai mikä on se kulutuslukema, mitä ei kannata ylittää hetkellisen kulutuksen mittarissa? Koska nythän alamäissä kiihdyttäessäni kuutus saattoi olla aika reilu (unohdin jo mikä). Toisaalta ylämäkeen saatoin mennä 2,3 l/100 km nopeuden samalla tippuessa 60 km/h:iin, mikä on ehkä paljon tärkeämpi tieto, koska tasanopeudella ajaessa kulutus voi olla ylämäessä koko ajan tosi korkea.

Ekoilla kierroksilla pystyi myös toteamaan, että autolla ei kannata ajaa yli 80 km/h. Luulen, että sellainen 70-74 km/h (mittarin mukaan, joten luonnossa 65-70 km/h) on nopeus, mitä ei kannata ylittää kuin alamäissä.

Mutta mitä jos kilpailussa on paljon 60 km/h alueita? Silloin Leonidas ei vain ole parhaimmillaan.

Ajoin Leonilla viime kesänä kaikkien aikojen parhaan tuloksen AKU Ecorunissa, missä keskinopeudet olivat tavallista hieman korkeampia. Silloin todella tuntui, että auto lensi. Toivotaan, että tämänkin kauden kisat ovat lentokisoja! 

Seat Leon 1,4 TSI ACT. Testissä oli alla kitkarenkaat 2,6 bar paineella. Tiet olivat kuivat toisin kuin tämä levike josta aina lähdin uudelle kierrokselle.

AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä

maanantai 09.04.2018 Avainsanat: AL-Sport , Tapahtuma

Autoliiton AL-Sport-päivät pidettiin tänä vuonna Sveitsissä. Äkkiseltään luulisi, että autourheilijat olisivat kokoustaneet kaukana keski-euroopassa, mutta yksi Sveitsi löytyy lähempääkin; Hyvinkäältä.

Hyvinkään Sveitsi on ollut matkailukohde jo 1800-luvun puolella, ja tätä nykyä se on todella monipuolinen matkailukeskittymä. Alueen keskuksena on vastikään uusittu Hotelli Sveitsi, jonka ympäristöstä löytyy mm. uimahalli, elokuvateatteri, seikkailupuisto, kuntokeskus, laskettelurinteet ja hulppeat ulkoilumaastot. Aika mahtava kokonaisuus!

AL-Sport-päivien ideana ei kuitenkaan ollut tutustua mahdollisimman moneen Sveitsin viihdykkeeseen, vaan tarjota viikonlopun mittainen tiivis paketti ajankohtaisia autourheiluasioita. Aiheena oli mm. tiedottaminen, sponsorihankinta, eMotorsports ja crosskart.

Tapahtumassa oli esillä Porschen valmistama Austro V vm. 1967, jolla ajetaan Historic Formula B -sarjaa.

Avaussanat

Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna aloitti päivät katsauksella ajankohtaisiin asioihin.

Ensimmäiseksi Merilinna kertoi meille mielenkiintoista taustaa FIA:n eli maailman autourheilun kattojärjestön liikenneturvallisuustyöstä. Yleishyödyllinen toiminta antaa oikeuttaa FIA:n pääbisneksen eli autourheilun.

FIA panostaa voimakkaasti liikenneturvallisuuden parantamiseen ja autoilun ja liikenteen haittojen ja päästöjen vähentämiseen. Sillä on erillinen liikenneturvallisuutta edistävä säätiö, joka perustettiin, kun FIA myi aikoinaan televisio-oikeudet formulaan ja kuittasi siitä hyvät rahat. 

Säätiön näkyvin aikaansaannos on NCAP-kolaritestit, joiden ansiosta autojen liikenneturvallisuus on parantunut valtavasti. Kaikki kunnia ei tosin mene siitä FIA:lle, mutta se on ollut testien liikeelle paneva moottori. 

FIA:lla on myös globaali liikenneturvallisuuskampanja Action for Road Safety, jota edustaa Suomessa AKK:n Turvassa tiellä -kampanja.

Muita Merilinnan esiin nostamia asioita olivat uuden tieliikennelakiehdotuksen luottamusperiaate ja rangaistukset, joista hän kertoi jo viime vuoden puheessaan. 

Viimeisenä aiheenaan Merilinna pohti, että autoilu ei ole vähenemässä, vaikka media niin tuntuukin väittävän. Maailmassa myydään kuulemma enemmän autoja kuin koskaan. Myös Suomessa autoilu on viimeisen neljän vuoden aikana lisääntynyt ja joukkoliikenteen käyttäminen vähentynyt, mikä ilmenee Liikenneviraston tekemästä tutkimuksesta.

Kilpailun järjestämisen tiedotusopas

Seuraavana aiheena oli Autoliiton vastavalmistunut tiedotusopas kilpailun järjestäjille. Se kiteytyy sanoihin mitä, missä ja milloin!

Nykyään medialla ei ole aikaa jäädä odottelemaan vastauksia, vaan tiedon kilpailuista pitää löytyä heti. 

Esittelijä vertasi tilannetta automessuihin: lehtien toimituksiin ei enää lähetetä kilokaupalla ennakkomateriaalia autoista, vaan messuilla katsotaan vain lyhyt esittely autosta ja rynnistetään sitten lehdistöhuoeneseen julkaisemaan siitä juttu.

Esityksessä pohdittiin myös paljon kriisiviestintää ja sitä, miten se hoidetaan. Siihen pitää olla valmistautunut, jos jotain sattuu. Joku yleisöstä kylläkin huomautti, että KUN jotain sattuu - se on vielä “jos", mutta joskus tulee sattumaan. 

Suuri haaste kriisiviestinnälle on nykyajan sikanopea tiedonvälitys. Ennen kuin tiedotusvastaava on ehtinyt tiedottaa esim. onnettomuudesta, internet on todennäköisesti jo täyttynyt kuvilla siitä. Kisaorganisaatiossa on syytä huolehtia siis ainakin siitä, että sieltä asiasta vastaa vain yksi taho, eikä kukaan anna mutukommentteja.

Kummikuljettajat

Autoliiton vuoden 2018 kummikuljettajat Kaisa Eiristö ja Joona Häyrinen kertoivat meille viime kauden kuulumisia.

Kartingia ajavan Kaisan kausi ei ollut oikein mennyt putkeen, sillä plakkarissa oli kasa nelossijoja

Rallisprintiä ajava Tonilla oli mennyt hyvin ja hän oli ajanut useita luokkavoittoja. Tonin kilpa-auton moottorin lohkosta oli kyllä tullut syksyllä “yksi verkonpaino lisää" sen haljettua.

Ihan liian monessa Kaisan kisassa satoi vettä.

Sponsorihankinta

Yhden tapahtuman kiinnostavimmista puheenvuoroista piti Vehon viestintäpäällikkö Pekka Koski. Ohjelmassa esityksen nimi oli sponsorihankinta, mutta heti alkajaisiksi Koski jyrähti, sponsorointi on kirosana, sillä sponsori auttaa vastikkeetta. Onkin puhuttava yhteistyökumppaneista.

Autourheilu on lajina todellinen eurojen oravanpyörä, joka vaatii strategista miettimistä. Jos jokin pala putoaa pois, ei ole mitään. Esimerkiksi väärä sarjavalinta voi aiheuttaa sen, että ei tule tulosta, jolloin ei saa julkisuutta, jolloin ei saa yhteistyökumppaneita, jolloin ei ole varaa kalustoon ja jolloin ei taas pysty osallistumaan sarjaan...

Koski täräytti, että yksikään yritys ei tarvitse moottoriurheilijaa markkinointinsa tueksi. Liki jokainen moottoriurheilija kuitenkin tarvitsee yrityksiä tukijoikseen, joten on löydettävä tapa, jolla tuottaa yritykselle lisäarvoa. 

Haasteena on moottoriurheilun tunnettuus. Ennen vanhaan toimittajilla oli nykyistä enemmän aikaa ja mielenkiintoa autourheilua kohtaan. Nykyisin palstatilasta on kisaamassa lukuisat uudet lajit ja niistä kirjoitetaan, mitkä on toimittajille tuttuja ja/tai missä lajiliiton tiedotus toimii. Ei siis passaa olettaa, että yhteistyökumppania hakiessa tämä tietäisi, mistä lajissasi on kyse.

Yhteistyökuvioista neuvotellessa on tärkeää jättää yrityksen edustajalle muistijälki. Koski neuvoi varustautumaan tapaamiseen kuvitetulla presentaatiolla, jossa on laji- ja kalustoesittely, selkeää dataa näytöistä, tavoitteet sekä budjetti. Tuen hakeminen on syytä aloittaa pienestä ja ajan kuluessa osoittaa olevansa suuremman tuen arvoinen. 

Kun yhteistyökumppani on saatu, yhteydenpito ja raportointi on äärimmäisen tärkeää. Siihen kannattaakin luoda säännöllinen tapa toimia, niin asiat on helpompi tehdä. Jos yhteistyökumppani soittaa kilpailun jälkeen, että miten meni, niin siinä vaiheessa ei mene hyvin… Sinä olit se, jonka piti raportoida!

Ryhmätyö

Pekka Kosken esityksen oppeja pääsimme soveltamaan ryhmätyöllä, missä jossa sai pohtia yhteistyökumppanien hankinnan eri vaiheita: suunnittelu, myynti, toteutus ja jälkihoito.

Ryhmätyö olisi mielestäni kaivannut alustusta, että mitä siinä tavoitellaan ja miten eri ryhmien tehtävät eroavat toisistaan. Nyt alkuun kaikki eivät oikein hiffanneet, mistä kyse. Itseni mukaan lukien. Oli myös hankala asennoitua tehtävään, koska omassa marginaalilajissa liikkuu lähinnä minimaaliset bensarahat; pihtausajajia kun ollaan.

Pitkiä asialistoja ryhmät kuitenkin saivat aikaiseksi, joten ilmeisesti tavoite tuli täytettyä.

Loppupäivän ohjelmat

Päivän päätteeksi saimme kuulla luennon kilpa-auton alustan rakentamisesta, mikä oli käytännössä hirveän teknistä juttua jousituksesta ja iskunvaimentimista. Viimeiseksi oli vielä juttua toimitsijalisenssiuudistuksesta.

Erilaisissa autoissa käytetään erilaisella heilahdustaajuudella olevia jousia.

Lauantai-iltana oli perinteiset iltajuhlat, joissa palkittiin vuoden 2017 AL-Sport autourheilija, toimitsija ja ratatuomari. 

Vuoden 2017 ratatuomari: Tuula Kanerva, AL- Helsingin Seudun osasto,
Vuoden 2017 AL-Sport toimitsija: Kurt Sjödahl, AL-Helsingin Seudun osasto, 
Vuoden 2017 AL-Sport autourheilija: Petteri Ruotsalainen, AL-Kuopion osasto (karting) 

eMotorsports

Sunnuntaiaamun ensimmäisenä aiheena oli eMotorsports eli virtuaalinen autourheilu, josta meille oli kertomassa promoottori Valtteri Leitola.

eMotorsports saattaa kuulostaa siltä, että pojat pelaa vähän tietokoneella, mutta taso on huipulla todella kova ja kuljettajilla on perinteisen autourheilun tapaan omat managerit, sponsorit, mekaanikot, kunto-ohjelmat yms. eMotorsports on Suomessa AKK:n alainen laji ja sarjalla on virallinen SM-arvo.

Leitola kertoi, että eMotorsportsin kokeilemiskynnys on hyvin matala, sillä ajamiseen ei tarvitse kuin keskitehoisen tietokoneen, ratin, polkimet ja Live for Speed tai Assetto Corsa -pelin. SM-sarjaa pelataan Assetto Corsa -pelillä. SM-sarjaan osallistuminen vaatii AKK jäsenseuran jäsenyyden sekä ratatutkinnon tai eMotorspots-tutkinnon, jonka voi suorittaa ajamalla debytanttikilpailuissa.

Lajin lähtökohdat ovat ihan erilaiset kuin perinteisessä autourheilussa. Kilpailijoiden asennoituminenkin erilaista, mistä johtuen on haastavaa saada kilpailijoita tulemaan paikan päälle kilpailutapahtumaan tai valokuvattavaksi. Nuorilta kuljettajilta puuttuu myös ymmärrystä, että lajiin pitää panostaa muutakin, kuin omaa aikaa ratin ja tietokoneen kanssa.

Lajin tavoitteena on lisätä sen tunnettuutta, koska siten saadaan lisää yleisöä, lisää uutisointia ja lisää sponsoreita. Eli ihan sama juttu, kuin mitä Pekka Koski jutteli edellispäivänä yhteistyökumppanien hankinnasta. Tilanne on tällä hetkellä jo varsin hyvä, sillä Ilta-Sanomien nettisivut ja Nelonen ovat alkaneet uutisoida lajista. Tällä kaudella mukaan tulee myös Veikkauksen vedonlyönti.

Lisätietoa lajista löytyy sivuilta iema.fi ja circuit.fi.

Sponsor Insight tutkimusyrityksen tekemän tutkimuksen mukaan elektroninen urheilu on toiseksi kiinnostavin urheilulaji 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa.

Crosskart

Sunnuntain toisen esitelmän aiheena oli nopeatempoinen crosskart, joka on ympärivuotisesti ajettava laji kartingin rinnalle. 

Crosskartia ajetaan esimerkiksi rallicross-radoilla. Pienin luokka on yli kuusivuotiaile tarkoitettu Mini, jonka autot kulkevat maksimissaan 60 km/h. Suosituin luokka on Xtreme. Sitä ajetaan Suzukin 750-kuutioisilla moottoreilla varustetuilla putkirunkoisilla autoilla, jotka painavat kuljettajan kanssa noin 420 kg ja kulkevat jopa 180 km/h.

Crosskart on tullut Suomeen vasta vuonna 2012 ja etsii vielä vähän paikkaansa muun moottoriurheilun seassa. Muualla pohjoismaissa laji on paljon suurempi ja esimerkiksi Ruotsissa sitä on ajettu 1980-luvun puolivälistä saakka.

Kuluttajaturvalain muutokset

Päivän viimeisenä aiheena oli kuluttajaturvalain muutoksiin liittyvä pilottiprojekti Hyvinkään vauhtipuistossa. Siitä saadaan hyvä pohja muille radoille, ettei jokaisen tarvitse miettiä asioita uudestaan, kuten kävi ympäristölain muutosten yhteydessä 2000-luvun alussa.

Yhteenveto

AL-Sport-päivillä oli tänä vuonna todella monipuolisesti esitelmiä autourheilun alalta. Osa oli tosi kiinnostavia kun taas osa ei koskettanut itseä yhtään. Mutta varmaan jokaiselle jotakin?!

Tapahtumapaikkana toiminut Hotelli Sveitsi oli mukava tuttavuus ja voisin kuvitella meneväni sinne toistekin. Vasta remontoidut tilat olivat viihtyisät ja kivan näköiset. Tykkäsin erityisesti seinien kokoisista luontovalokuvista ja isoista kävyistä, jotka toistuivat logoissa ja koristeissa. 

Ruoka oli hyvää, mutta aamupalalla henkilökunta ei tuntunut ehtivän täyttää astioita sitä mukaa, kun ne tyhjenivät. Perjantai-illaksi klo 21 ennakkoon tilattua ruokaa piti puolestaan odottaa tunti ravintolaan saapumisen jälkeen, mikä oli käsittämätöntä. 

Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?

lauantai 31.03.2018 Avainsanat: Ecorun , Taloudellinen ajo

Tämän vuoden taloudellisuusajokilpailukausi startataan 14.4. eli kahden viikon päästä, kun Vantaalla järjestetään AL Helsinki Ecorun. Seuraava kilpailu on jo seuraavana päivänä Lohjalla, jossa kisataan Neste Pusula Ecorun. Oikein reipas startti kisakauteen siis!

Huhtikuun jälkeen seuraava kilpailu onkin vasta elokuussa 12.8. Jyväskylässä järjestettävä Suurajot Ecorun, joka on myös NEZ- eli pohjois-euroopan alueen kilpailu. Kauden päättää lokakuussa 6.10. ajettava Toyota Ecorun, jonka ensimäiset karsinnat onkin jo pidetty pääkaupunkiseudulla.

Lisäksi Norjassa Bod ajetaan 8-9.6. KNA Midnightsun Economy Run, joka on NEZ-kilpailu. Perinteinen Skoda Economy Run puolestaan ajetaan Tsekissä 22.9.

Aion osallistua tietenkin kaikkiin kauden kotimaisiin kilpailuihin ja jos vain mahdollista, myös Skoda-kilpailuun. Norjan kilpailun jätän väliin, koska se ajetaan yöllä ja mä nukun yöllä. Olin ratissa tai en…

Rengas- ja autovalinnat

Suunnittelin viime kesänä, että hankkisin erilliset 16" renkaat ja vanteet taloudellisuusajokilpailuja varten. Huhtikuun kisat ovat kuitenkin niin aikaisin, että uusia kesärenkaita ei ole mitään mahista ehtiä sisäänajaa ennen kisoja. Lajisäännöistä poiketen kisoissa on kuitenkin sallittu talvirenkaat, mikä sopii minulle paremmin kuin hyvin: voin ajaa kitkoilla, jotka ovat kesärenkaita taloudellisemmat!

Hankkisinko kesäkisarenkaat sitten elokuun kilpailua varten? Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että en. Kolme vuotta vanha Seat Leon 1.4 TSI moottorilla ei vain yksinkertaisesti enää pärjää kisoissa, eikä sitä korjata renkailla, sillä uusilla yksilitraisilla bensakoneilla varustetut autot menevät ohi oikealta ja vasemmalta.

Elokuun kilpailuun meinasin pyytää lainaan uuden Polon yksilitraisella moottorilla. Kyselin sitä alustavasti jo huhtikuun kisoihin, mutta tulin siihen tulokseen, että ajan ne sittenkin mieluummin omalla autolla, koska siinä on kitkarenkaat. Polossa saattaisi olla vielä nastarenkaat, jos kelit olisivat talviset.

Kenen kanssa?

Koko viime kauden kartturinani oli Jaakko, jonka kanssa tykkään kisata, koska hän osaa hirveän hyvin laskea, millä nopeuksilla jaksot kannattaa ajaa. Jaakko on kuitenkin järjestämässä AL Helsinki Ecorunia, joten jouduin metsästämään kisaan jonkun muun kartturin.

Viidennellä yrityksellä tärppäsi: kauden ekaan kisaan kartturikseni lähtee Tero, jonka kanssa olen ajanut Polon viimeisen kisan kolme vuotta sitten. Olimme silloin molemmat aika ulapalla, millä nopeuksilla olisi kannattava ajaa, että ehtii sopivasti AT:lle. Pitäisi ehkä pyytää Jaakolta pieni briiffaus ennen kisaa? Hänellä on kyllä niin hieno Excel-taulukko sitä varten, että voi olla, ettemme edes yritä ymmärtää sitä, vaan ajetaan vaan fiiliksellä. 

Lohjan ja Jyväskylän kisat Jaakko lupasi olla kartturinani. Toyota-kisassa hän on järjestäjänä, mutta siihen on niin paljon aikaa, etten jaksa vielä miettiä, ketä siihen pyydän. Eiköhän joku löydy.

Tällä kaudella pitää sopia kartturin kanssa, että hän pitää sormea aina karttakirjan vuorossa olevalla rivillä. Näin pystyn vilkaisemaan sivusilmällä itsekin kirjaa aina tarvittaessa. Jos tämän olisin tajunnut viime vuonna, ei Tsekin kisassakaan olisi ollut kauheaa stressiä yhdestä risteyksestä, kun olisin voinut lukea kirjaa lennossa itsekin.

Oonko ecoruosteessa?

Kauden ekoihin kisoihin on siis aikaa enää kaksi viikkoa. Olen siitä vähän huolissani, sillä minulla on fiilis, että taloudellisen ajon taitoni ovat päässeet ruostumaan talven aikana. Olisi siis aloitettava tiukka harjoitusrupeama!

Mutta miksi talvi on sitten ruostuttanut pihistelytaitoni? Ensinnäkin olen ajanut todella vähän muuta, kuin 13 liikennevalot sisältävää alle 10 km pituista työmatkaani. Siinä ei aina tule hirveästi ajateltua taloudellisuutta, vaikka yritänkin vältellä pysähtymistä.

Lisäksi olen koko talven ajanut perinteisellä moottorijarrutuksella, kun taas kisoissa (ja kesäkaudella muutenkin) ajan moottorin ekomoodilla, jossa auto rullaa vapaalla, kun vaan päästää kaasun ylös. Talvella olen pitänyt moottorin normaalitilassa, koska huoltoneuvoja niin suositteli. Ekomoodissa auton moottori käy tavallista matalemmilla kierroksilla, mikä ei kuulemma lataa akkua riittävästi.

Vaikka olen koko talven ajanut tavallisella moottorijarrutuksella niin tuntuu, etten oikein osaa ajaa sillä. Kaupunkiajossa auto tuntuu hidastuvan aina liian nopeasti ja joudunkin monesti antamaan vielä lähellä risteystä lisää kaasua, että voin pysähtyä niihin seuraaviin liikennevaloihin. Ei kovin taloudellista? 

Tänään napsautin Leonin ekomoodin takaisin päälle. Nyt pitäisi siis taas omaksua vapaarullauksen käyttö ja muistaa, miten pitkiä matkoja auto kulkee sillä!

Sähköautot mukaan!

Ecorunin sarjat pysyvät samana kuin viime vuonna: on hybridiautojen Modern Cup sekä perinteisten bensa- ja dieselautojen Traditional Cup. Viimevuotisesta Fossil Cup nimestä hankkiuduttiin eroon, koska se ei ollut kovin mairitteleva.

Uusi juttu tämän vuoden ecoruneissa on, että niihin voi osallistua myös sähköautoilla. Ne eivät ole vielä mukana virallisissa cupeissa, vaan harrasteluokkana. Sähköautoja ei ladata kisoissa, vaan kulutus katsotaan yksinomaan auton ajotietokoneesta. Kausi on samalla testi, että miten sähköautot saadaan mukaan kisoihin! Autobloggaajakollegani Marko eli Sähköautoileva motoristi on ainakin tulossa Vantaan kilpailuun. Toivottavasti muitakin innokkaita löytyisi! 

Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h

keskiviikko 28.02.2018 Avainsanat: Koeajo , Lexus , Muilla autoilla ajaminen

Auto ostetaan yleensä kai enemmän järjellä kuin tunteella. Mutta mitä jos ollaan Lexus-kaupoilla ja pistetään peliin enemmän tunnetta ja vähemmän järkeä?

Koeajoin järkevän ostajan valinnan Lexus IS 300h:n viime talvena ja tykkäsin siitä tosi paljon. Sporttinen isoveli Lexus RC 300h on kaikkea sitä, mutta lisänä on upeat muodot ja mahtavat urheilulliset penkit. Eivät niin tärkeitä ominaisuuksia järkevälle ostajalle, mutta tunnetta sitäkin enemmän.

Uskaltaako RC:tä edes ottaa koeajoon, kun vaarana on vakava autokuume?

Talven ensilumi satoi koeajon aikaan, mutta onneksi keli ei ollut liian liukas. Komeat puitteet valokuvaamiselle se kyllä tarjosi!

Ajettavuus

Koeajoin Lexus RC 300h Executiven ensimmäistä kertaa lokakuussa, jolloin mittariin kertyi liki 450 km. Jokin ei kuitenkaan ollut kunnossa, sillä auto yritti välillä ihan suoralla tiellä lähteä omille teilleen.

Luikertelua tapahtui niin 30 kuin 60 km/h nopeudessakin. Vaikutti siltä, että auton leveä raideväli ja 235/45 R 18 kokoiset renkaat eivät vain sovi Suomen uraisille teille. Todella ikävä juttu, mitä en pystyisi sulattamaan, vaikka auto olisi muuten kuinka mahtava.

Palautettuani auton siitä yatkastettiin pyöränkulmat talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja niissä olikin korjattavaa. Kun sitten koeajoin auton tammikuussa uudelleen, oli se ajotuntumaltaan täysin erilainen kuin ekalla kertaa! Vetelystä ei ollut tietoakaan, vaan auto kulki tasan sinne minne ohjasin. Oli todellinen nautinto ajaa sillä! 

18" kesärenkaat näyttivät hyvältä, mutta jättivät ristiriitaiset fiilikset.

Urheilullisesta ulkonäöstä huolimatta RC 300h ei ole sporttitykki, mutta ei sillä kuitenkaan jalkoihin jää. Ilmoitettu kiihtyvyys 0-100 km/h on 8,6 s. Auto kiihtyi niin eleettömästi, että se tuntui melkein lussulta. Vauhtia löytyi kuitenkin riittävästi, kun tajusin polkaista kaasua kickdown-pykälän yli.

Ergonomia

Lexus RC 300h:ssa on vallan erinomaiset istuimet. Sivuttaistukea on reilusti; niin kuin urheilullisessa autossa kuuluukin.

Istuimessa on erilliset sähkösäädöt etu- ja takaosan korkeudelle, joten sen sai muokattua todella hyvin omiin mieltymyksiin sopivaksi. Itse tykkäsin istua kuopassa ja nostaa etureunan kohtuullisen ylös.

Penkin etureunan etäisyyttä ei ole mahdollista säätää. Se ei haitannut minua, mutta mieheni mielestä penkki olisi saanut olla vähän pidempi - joko yleisesti ottaen tai säädettävänä. Tuntuu siltä, että kaikissa japanilaissa autoissa istuimet ovat melko lyhyitä verrattuna saksalaisiin.

Matkustajan istuimessa on muuten samat säädöt kuin kuskilla, mutta ristiseläntuki puuttuu.

Nahalla päällystetyt ovat hienot ja säädöt oivalliset. Pakkasella nahkapenkki on kylmä, mutta peppugrillillä penkki lämpenee nopeasti mukavaksi.

Koeajamieni Lexusten hallintalaitteet ovat olleet muuten hyvin samanlaiset, mutta yllättäen monitoiminäytön ja ajotilan ohjausnupit on sijoitettu RC 300h:iin päinvastaisille paikoille IS 300h:iin verrattuna.

IS 300h:ssa monitoiminäyttöä oli tosi miellyttävä käyttää, koska käsi lepäsi tattia kääntäessä keskikonsolin päällä. RC 300h:ssa ergonomia on kuitenkin aivan hukassa, koska nuppi on kuskin lantion vieressä, mihin käsi ei luonnollisesti taivu. Ajotilan valinta sen sijaan on paraatipaikalla.

Keskikonsolin hallintalaitteet. Kännykän näytöllä näkyy kytkinten asettelu IS 300h:ssa.

Ajotilan valinta onnistuu ergonomisesti, mutta keskinäytön käyttö ei.

Käytännöllisyys

Jos auton ostaa tunteella, lienee valmis tinkimään hieman sen käytännöllisyydestä? Urheiluautomaisuus nimittäin tekee Lexus RC 300h:sta hieman pikkuveljeään IS 300h:ta epäkäytännöllisemmän.

RC:ssä on istumapaikat neljälle, mutta mukavasti siinä matkustaa vain kaksi henkeä.

Kun 180 cm pitkä mieheni istui etupenkilllä, hänen taakseen ei olisi mahtunut istumaan kukaan, sillä etupenkki oli melkein kiinni takapenkissä. Minä 160 cm pituisena istun paljon edempänä, joten penkkini taakse jäi hieman enemmän tilaa ja sainkin sinne mahtumaan kokonaista kassillinen omenoita. Kai sinne jonkun jalatkin siis mahtuisivat...

Mutta hei, tuskin tunnepuolen autonostajaa kaverien kuskaus kiinnostaa! Ei, sillä hän on ostanut auton itseään varten!

Mieheni taakse ei jäänyt turhan paljon tilaa...

Epäkäytännöllisyys jatkuu coupen ovissa. Koska ovia on vain kaksi, ne ovat hillittömän pitkät. Vielä kun niistä puuttuu pykälät eri asentoihin pysähtymistä varten, niin saa olla tosi tarkkana, ettei ovea päästä vahingossa kolhaisemaan viereisessä parkkiruudussa olevaa autoa.

Tunnepuolen autonostajaa ovetkaan tuskin hirveästi haittaavat. Auto on hänen silmäteränsä ja se pysäköidään aina turvallisen etäisyyden päähän muista autoista, jotta kukaan ei vahingossakaan hipaise sitä. Syrjässä ovetkin mahtuu avaamaan levälleen!

Riippumatta siitä, ostaako auton tunteella tai järjellä, Lexuksen käytännöllistä keskuslukitusta ei voi olla rakastamatta. Kun avaimet ovat taskussa, keskuslukitus aukeaa oven kahvaan tarttumalla tai takaluukun nappia painamalla. Oven kahvan ulkopuolen hipaisu puolestaan lukitsee auton uudestaan.

Mutta ei tässä vielä kaikki! Kun autoa lähestyy avaimet taskussa, sen ovenkahvat alkavat jo hehkua kutsuvasti. "Aja mun kanssa!" se tuntuu viestittävän.

Taloudellisuus

On ehkä vähän hassua miettiä taloudellisuutta tällaisen ison coupen kohdalla, koska eihän sitä osteta pihtaamista varten!?

Mutta kun minä olen ratissa, taloudellisuus on aina yksi koeajojen teemoista. Sitäpaitsi taloudellisuus tarkoittaa aina myös pienempää autoveroa.

Koeajossa olleen Lexus RC 300h Executiven autoveroton hinta on 47100 e. Sen ilmoitetut hiilidioksidipäästöt ovat 113 g, mikä tarkoittaa tänä vuonna 15,9 % autoveroa. Euroissa maksettavaa tulee vähän vajaa 7100 e, joskaan en tajua miten siihen päädytään. Autoveron laskeminen on suurta mystiikkaa!

Vertailun vuoksi RC:stä on olemassa myös ärjy viisilitrainen RC F 5.0 versio. (Niille todella tunteella auton ostaville!) Sen lähtöhinta on 84700 e ja CO2-päästöt hurjat 251 g, mikä tarkoittaa 43,4 % autoveroa. Valtio kiittää ostajaa tuesta ja kuittaa reilut 61000 e, mikä on enemmän kuin koeajamani auton kokonaishinta veroineen! 

Minulle CO2-päästöjä tutumpia yksiköitä ovat kulutetut polttoainelitrat satasella. Lexus RC 300h:n ilmoitettu keskikulutus on 4,9 l/100 km, mikä on varsin hyvä 1750 kg painavalle bensakulkineelle.

Omaan autooni ja etenkin Toyota Auris Hybridiin verrattuna kulutus on reiluhko. Täytyy kuitenkin huomioida, että nämä minulle tutut verrokit ovat paljon pienempiä autoja. Leonidas painaa 1263 kg ja sen päästöt ovat 108 g ja kulutus 4,6 l/100 km. Auris Hybrid puolestaan painaa farkkuna vajaa 1400 kg, päästöt ovat 83 g ja kulutus 3,6 l/100 km.

Lexus RC 300h:n keskikulutus kesärenkailla suoritetulla 450 km koeajolla oli ajotietokoneen mukaan 6,2 l/100 km. Bensa maistui sille siis huomattavasti enemmän, kuin mitä valmistaja antoi ymmärtää. Suurin osa matkasta oli maanteitä 70-100 km/h nopeudella, mikä oletettavasti nosti kulutusta.

Nastarenkailla ajoin 120 km, mistä ehkä kolmanneksen lumisia mutkateitä ja kolmanneksen taajamassa. Koeajon keskinopeus oli vain 58 km/h, minkä seurauksena kulutus oli hyvin maltillinen 5,1 l/100 km. Osin pienempään kulutukseen vaikutti varmaan hillitympi rengaskoko, mutta uskoisin, että enimmäkseen hitaampi nopeus.

Eivät ole koon puolesta pöllömmän näköiset nuo tuumaa pienemmät vanteetkaan. Talviselle koeajole auton luovutti minulle näyttelyemäntänä toiminut Esteri Minipossu, joka itsekin kulkee Lexuksella. 

Yhteenveto

Oliko Lexus RC 300h niin ihana, kuin miltä se ennakkoon vaikutti?

Ensimmäisen koeajon päällä oli synkkiä pilviä kummallisen ajotuntuman vuoksi, mutta kulmien säädön ja talvirenkaiden vaihdon jälkeen ajotuntuma oli erinomainen.

Vähän harmittaa, että en päässyt testaamaan autoa enää uudelleen kesärenkailla. Lopullinen käytös siis jäi mysteeriksi, vaikka myyjä vakuuttikin sen olevan nyt kunnossa. Tietysti jos olisin nyt ostamassa autoa, koeajaisin sen uudestaan ja asia selviäisi, mutta tähän blogikirjoitukseen se ei nyt ehdi.

Executive-varustetasoa 7000 euroa kalliimmassa F-Sport-varustetasossa autoon tulee mukautuva jousitus ja 19 tuumaiset renkaat; eteen 235/40 R 19 ja taakse 265/35 R 19. Olisi mielenkiintoista päästä vertailemaan, että miten ne muuttavat ajotuntumaa. 

Vielä viime syksynä turvallisuutta lisääviä varusteita sai autoon lisää sitä mukaa, mitä kalliimman varustetason valitsi. Ihan tuoreessa hinnastossa autoon sen sijaan tulee ihan vakiona Lexus Safety System+ -paketti, joka sisältää Precrash-järjestelmän (= automaattinen hätäjärrutus), adaptiivisen vakionopeussäätimen, kaistavahdin ja liikennemerkkien tunnistuksen.

Kuolleen kulman varoitinta ei saa vielä Executive-varustetasoon, vaan vasta F-Sporttiin 900 e arvoisena lisävarusteena. Se on vähän hassua, ja olisinkin mielelläni nähnyt ominaisuuden ihan vakiovarusteissa.

Vielä viime syksynä RC:een oli mahdollista ostaa lisävarusteena 900 e arvoinen perusnavigaattori, joka olikin koeajoautossa. Seitsemän tuuman multimedianäytön koko on pieni ja grafiikka vanhentunutta, mutta itse navigointisovelluksesta tykkäsin.

Navigaattori näyttää selkeästi, mihin ei pidä kääntyä.

Nyt tuo edullisempi navigaattori on poistunut myynnistä ja tarjolla on enää vain 10,3" näytön ja touchpadin sisältävä Lexus Premium Navigation, joka maksaa hurjat 2500 e (+autovero). Minulla ei ole siitä käyttökokemusta, mutta automyyjän mukaan se on samanlainen kuin uudessa Lexus NX:ssä.

Täytyy sanoa, että Lexus RC 300h olisi varsin kiinnostava auto omistaa. Se on kallis, mutta hieno. Ja hybridi! Kahden aikuisen perhe ei tarvitsisi isoja tiloja, joten listaamani epäkäytännöllisyydet eivät maata kaataisi. Ja tuli muuten taas pakottava tarve saada takavetoinen auto, koska se on niin hauska talvella!

Sivuprofiili on niin upean linjakas, että sitä vain jää tuijottamaan lasittunein katsein.

Keulan ilme on tuima. Ledivalot ovat samalla tavalla vähän turhan irralliset kuin IS 300h:ssakin. 

Upeat muodot jatkuvat perään saakka.

Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?

sunnuntai 18.02.2018 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt

Mikä kysymys tämä nyt on? Tietysti pitää! Kotini lähistöllä Jyväskylän Palokassa olevassa risteyksessä tosi monet kuitenkin jättävät käyttämättä, koska he ajavat risteyksessä etuajo-oikeutettuun suuntaan. 

Kyseessä on tietyön ajaksi rakennettu T-risteys, jossa T:n hatusta vasemmalle kääntyvä suunta on merkitty etuajo-oikeutetuksi. Normaaleissa olosuhteissa risteys on myös T-kirjaimen muotoinen, mutta silloin päätie kulkee suoraan.

Seppäläntien ja Heinälammentien risteys tietyön aikaan vs. normaalisti. 

Ilmeisesti autoilijat kuvittelevat, että tiessä on nyt vain väliaikaisesti vasemmalle kääntyvä mutka, jossa ei tarvitse näyttää vilkkua. Kyseessä on kuitenkin selkeä risteys, josta kertoo liikennemerkki ja vielä varoitus muuttuneista liikennejärjestelyistä.

Etuajo-oikeutettua suuntaa osoittava merkki ei muuta sitä tosiasiaa, että kääntyvän auton on aina näytettävä suuntamerkkiä. Ajoi risteystä sitten mihin suuntaan tahansa!

Vilkun käyttämiseen pakottaa lakipykälän lisäksi myös maalaisjärki. Miettikääpä tilanne kolmion takana vuoroaan odottavan silmin!

Häntä vastaan on tulossa auto, joka ei näytä vilkkua vasemmalle. Jatkaako se suoraan, jolloin kolmion takana seisova pääsee risteykseen? Tähän pitäisi pystyä luottamaan, mutta monet autoilijat kääntyvät silti tuosta risteyksestä muina miehinä (ja naisina) vasemmalle etuajo-oikeutettuun suuntaan. Ymmärtääkseni paikassa on tapahtunutkin jonkin verran vaaratilanteita tämän takia.

Vasemmalle kääntyvä taksi ei näyttänyt vilkkua. Kolmion takaa tuleva Peugeot olisi voinut kuvitella, että taksi jatkaa suoraan ja hänellä olisi vapaa pääsy risteykseen. 

Jotkut päätien suunnasta tulevat autoilijat näyttävät vilkkua oikealle, kun ajavat suoraan T:n hattua pitkin. Eihän siinä mihinkään käännytä, eikä ketään tarvitse edes väistää. Kenties autoilijat näyttävätkin suuntamerkkiä vanhasta tottumuksesta. Tai sitten he viestittävät vastaantulijoille, etteivät ole kääntymässä heidän eteensä. 

Sinänsä tämä on ihan ystävällistä, eikä vaaranna mitään. Vaan eipä sitä tarvitsisi, jos kaikki käyttäisivät suuntamerkkiä asianmukaisesti.

Suoraan ajava Honda näytti vilkkua oikealle, jotta kolmion takaa vastaan tuleva auto tietäisi varmasti, että hänellä on vapaa pääsy risteykseen.

Liikenne on yhteispeliä. Jos autoilija kääntyisi vieraalla paikkakunnalla tällaisesta etuajo-oikeutetusta risteyksestä, hän todennäköisesti näyttäisi vilkkua, jolloin kaikki tietäisivät hänen kääntymisaikeensa. Suoraan ajava vain ajaisi suoraan eikä edes miettisi vilkuttamista. Miksi tutussa paikassa tilanne on niin vaikea?

Ps. Toki vilkkua kuuluu käyttää kaikkiin muihinkin suuntiin kääntyessä. Nostin esiin vain tämän eniten muille autoilla vaivaa tuottavan ajosuunnan.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (7)
huhtikuu (2)
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute