29.03.2020

A-energialuokan kesärengas ei säästänytkään sähköautoni energiaa

Mitkä olisivat sähköautoon parhaat kesärenkaat toimintamatkan maksimointia ajatellen? Lähtökohtaisesti olettaisin energialuokituksen antavan aiheeseen osviittaa. Minulla on edellisestä 24 kWh Leafistani positiivinen kokemus kulutuksen maltillisuuden ja pidemmän toimintamatkan suhteen Nokian A-energialuokan kesärenkaasta.

Kun nykyisen Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoni talvi- ja kesärenkaat menivät syksyllä 2019 samaan aikaan vaihtokuntoon, joten minulle tarjoutui tilaisuus vaihtaa 17" kesävanteet talvikäyttöön ja kesäkäyttöön aiemmin talvikäytössä olleet 16" vanteet.

Syksyllä 2019 olin ostanut 17" vanteille aiemmasta kokemuksestani erittäin energiataloudellisiksi tietämäni Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaat 205/55R17-koossa. Hakkapeliitta R3:set ovat parhaimmillaan B-energialuokan renkaita ja omanikin tuon energialuokan omaavat. Ne kitkat olivat jo palvelleet talven hienosti ja nyt oli aika vaihtaa hankkimani kesärenkaat autoon alle.

Kesäkäyttöön olin hankkinut Vianorista Nokian Hakkagreen 2:set 205/55R16-koossa. Kyseessä on 94W XL-kumit, joilla on A-energialuokkamerkintä. Tämä A-energialuokkamerkintä on Nokian kesärenkaista vain näissä W-nopeusluokan renkaissa.

Nyt kesärenkaiden vaihdon yhteydessä pääsen vertaamaan kahden täysin eri käyttöön tarkoitetun ja erilaisen renkaan vaikutusta Leafini kulutukseen ajamalla ensin vakioimani testireitti 325-tiellä talvirenkailla ja heti perään kesärenkailla.

Olin positiivisen odottavalla kannalla ja odotin A-energialuokan renkaan näyttävän selkeästi havaittavaa kulutussäästöä B-energialuokan talvirenkaaseen verrattuna. Kuinka vertailussani sitten kävikään? 

Testimatka ja olosuhteet

Kulutustestini matka oli 40,8 kilometriä 325-tietä Sahalahdelta Kuhmoisten suuntaan ja sama reitti takaisin. Näin sain eliminoitua vastatuulen ja korkeuserojen vaikutukset testien välillä. Keli oli aurinkoinen ja lämpömittari näytti 0°C, mutta pidimme molemmilla kerroilla auton lämmityslaitteen poiskytkettynä estääksemme lämmityksen vaikutukset tuloksiin. Autossa tarkeni hyvin ja ikkunat säilyivät koko ajan huurteettomina kuivassa kevätauringonpaisteessa. Molemmilla testimatkoilla kuljettajana toimi ajotuntiaan suorittanut 16-vuotias poikani ja meitä oli kaksi muuta kyydissä.

Ensimmäisellä ajokerralla päädyimme poliisin punavalon pysäyttämäksi kohta lähtömme jälkeen. Poliisipartio halusi nähdä opetuslupamme ja polkimemme olevan asianmukaisessa kunnossa. Ratsiasta tuli matkaan 3 minuutin ja 26 sekunnin ylimääräinen pysähdys, jonka vaikutusta testikertojen välillä poistettiin tekemällä samanmittainen pysähdys toisellakin ajokerralla samalla bussipysäkillä.

40,8 kilometrin matkan keskinopeudeksi muodostui ensimmäisellä kerralla 55 km/h ja toisella kerralla 57,3 km/h. Nopeudet ja matkat tarkistettiin ja kirjattiin ajoneuvosta riippumattomalla GPS-paikantimella, joten renkaiden kehän pituuserotkin saatiin eliminoitua tulosten vaikutuksista pois.

Energian kulutus laskettiin ottamalla molempien matkojen alku- ja loppu energiamäärät ajoakustosta LeafSpyn avulla. Molempien rengaskertojen paineet asetettiin samaan noin 3,1 barin tasoon, joka on oman kokemukseni mukaan Leafille hyvä lukema kulutuksen ja käyttömukavuuden kannalta.

Testimatkojen tulokset

Ensimmäiselle, eli kitkarenkailla ajetulle matkalle lähtiessä akussa oli energiaa 28,3 kWh ja reitiltä palatessa 23,2 kWh, eli energiaa kului 5,1 kWh. Keskikulutus Nokian Hakkapeliita R3 205/55R17-kitkarenkailla oli 12,5 kWh/100 km. 

Autossa oli ensiasenusrenkaina 17" vanteilla 205/50R17 -kesärenkaat, joten näiden kitkojen vierintäkehä on hieman suurempi kuin alkuperäisillä renkailla. Näin ollen auton nopeusmittarivirhe on mukavan pieni, vain parin prosentin luokkaa. Samaan aikaan matkamittarivirhe painui -2...-4% paikkeille.

Toisella, eli kesärenkailla ajetulle matkalle lähtiessä akussa oli energiaa 23,2 kWh ja reitiltä palatessa 17,1 kWh, eli energiaa kului 6,1 kWh. Keskikulutus Nokian Hakkagreen2 205/55R16 94W XL -renkailla oli 14,95 kWh/100 km.

Autossa oli toimitettaessa maahantuojan toimesta 16" vanteilla 205/55R16 -kokoiset kitkarenkaat, joten nämä kesärenkaat ovat samalla vierintäkehällä varustetut. Näillä renkailla nopeusmittarivirhe on ärsyttävän suuri, jopa yli 10%. Oppihan senkin ulosmittaamaan muutaman viikon kuluessa renkaiden vaihdosta. Matkamittarivirhe on myös selvästi havaittavissa jopa tällä 40 km testimatkalla. Siksi käytin GPS-matkaa ja LeafSpyn antamia kWh-tietoja kulutusten laskemiseen.

Leafini kulutus siis nousi 19,6% vaihtaessani alle A-energialuokan kesärenkaat B-energialuokan talvirenkaiden sijaan! Kuinka tämä tulos on edes mahdollista? Kulutuksen kasvuhan on aivan posketon! Yritän tähän vielä hiukan itse analysoida tuloksen taustoja. 

    • Tämä oli tietenkin vain yksi yksittäinen testi, jota olisi pitänyt päästä toistamaan vähintään kolme kertaa molemmilla renkailla, mutta valitettavasti ajankäyttöni ei sitä mahdollistanut.
    • Olen aiemminkin huomannut, että aivan pakasta repäistyt renkaat kuluttavat enemmän kuin kuluneet, mutta tuo ero on siihen aivan liian suuri selittyäkseen pelkästään kulumiseroilla koska talvirenkaat olivat vielä kuitenkin erinomaisella kulutuspinnalla. 
    • Osa kulutuserosta voi johtua ajotuntiaan suorittaneen poikani ajamisen ja eroavuuksista. Hän kuitenkin ajoi todella tarkoin samoja nopeuksia ja samoilla tavoilla tilanteisiin hidastaen. Jopa ensimmäisen mittausmatkan reitille sattunut poliisin pysäytys toistettiin tosella ajokerralla samalla pysäkillä saman aikaa pysähtymällä.
    • Lämmityslaitteen käytöstä ero ei voi tulla, koska sitä ei käytetty kummallakaan testimatkalla.
    • Onko LeafSpyn laskema kWh-lukema sittenkään riittävän luotettava? Laskeeko se sittenkään riittävän lineaarisesti akun varaustason laskiessa? Nythän testikerroille ei päästy lähtemään samoilla lähtövaraustasoilla, vaan toiselle testimatkalle lähdettiin lataamatta ensimmäisen testimatkan jälkeen lainkaan.
    • Keli oli molemmilla ajokerroilla erittäin sama ja sivutuulikin oli niin lievä, että se ei voinut tehdä mitään käytännön eroa.
    • Lukijoiltani tuli FB-keskusteluissa yksi hyvä mahdollinen selitys tulokselle: Kesärenkaat toimivat paremmin vasta lämpimämmällä kelillä, kun taas kitkarengas on vielä nollakelissä optimikäyttölämpötilassa. Tuossa voi olla osa selitystä, mutta noin suurta eroa sekään ei kata.

Kun pyrin sulkemaan pois mahdollisia selittäviä tekijöitä, jää mieleeni jäljelle yksi merkittävä vaihtoehto: Nokian Hakkapeliitta R3:set ovat erityisen hyvät renkaat sähköauto Nissan Leafiin kulutuksen minimoimisen kannalta ainakin 17" vanteille 50-profiilisina asennettuina. Tuota käsitystä vahvisti kesärenkailla kulutustestin jälkeen suoritettu ajosiirtymä Kangasalta Tampereelle. Kulutus nousi todella tuntuvasti. Saa nähdä, miten kulutus tasoittuu renkaiden kuluessa ajojen myötä sekä kelien lämmetessä kesää kohti.

Olisi erittäin hyvä nähdä tieteellisesti kestävästi toteutettu ja realistisesti dokumentoitu sähköautoilla ajettu kesä- ja talvirenkaiden kulutus- ja toimintamatkatesti esimerkiksi Tekniikan Maailman tekemänä. Siis yhden kerran kesä- ja talvirengastestin kylkeen sähköautojen rengastesti.

    • Valitaan kaksi yleisintä sähköautoa, esimerkiksi Tesla ja Leaf testikalustoksi. 
    • Valitaan testirenkaiksi muutamilta valmistajilta kaikkein energiatehokkaimmiksi väitetyt renkaat ja sovelletaan testiauotoihin rekisteriotteen sallimissa eri rengaskoko- ja nopeusluokissakin hakien ne kaikkein taloudellisimmat renkaat sähköautoihin.

 

Keskustelu

Markku K
04.04.2020 16.56

Olen huomannut omassa autossa, että Continentaalit (CONTINENTAL CONTIECOCONTACT 6 205/55R17 91W)
rullaa melko nihkeästi kylmillä ilmoilla, mutta +7C asteen kohdalla tuntuisi rullaavan jo selvästi paremmin. Minulla oli edellisessä autossa Hakkapeliitta R3 ja se rullasi kylmällä tosi hyvin. Jostakin luin, että kesärenkaiden vierintävastuksen testauslämpötila olisi +25 astetta. Tuli mieleen, että mikä mahtaa olla talvirenkaiden testauslämpötila? Onko se mahdolliseti alhaisempi? Mikäli testit eivät olisi yhteneviä, niin tämä voisi selittää myös havaittua vierintävastuseroa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto Toimintamatka

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb