03.05.2022

Leonin myynti ja kokemuksia Autovex palvelusta

Osoite kopioitu

Uusi automme Polestar 2 tilattiin netistä, joten vanha automme Seat Leon ei mennyt perinteiseen tapaan vaihdossa. Polestarilla on kyllä yhteistyökumppanina muutamia autoliikkeitä, joille vanhaa autoa voi tarjota, mutta joka tapauksessa se pitäisi myydä itse pois.

Mihin myydä vanha auto?

Vaihtoehdot olivat käytännössä myydä yksityiselle Nettiauton tms. kautta, myydä suoraan jollekin paikalliselle autoliikkeelle tai kilpailuttaa autoliikkeiden ostotarjoukset Autovex-palvelun kautta.

Yksityiselle myyminen ei oikein innostanut, sillä tuntui, että se vaatisi ylimääräistä säätöä koeajojen järjestelemisten ja mahdollisten renkaanpotkijoiden takia. Paperisodan osalta yksityiselle myyminen on kyllä tosi helppoa, sillä Traficomin sivuilta löytyy omistajanvaihdokseen valmiit lomakkeet ja toiminnot. Myin viime kesänä moottoripyöräni yksityiselle ja se kävi kyllä kätevästi.

Mites sitten paikallinen autoliike? Sain muutamaltakin taholta vinkin, että Jyväskylässä J. Rinta-Jouppi maksaa hyvin käytetyistä autoista. Kävimme kysymässä sieltä tarjousta, joka oli 13 200 e. Oli se enemmän kuin minimi, mutta ehkä vähän turhan vähän. 

SAKA:llakin pyörähdimme, mutta kuultuaan että mietimme auton laittamista Autovexiin myyjä kehotti laittamaan auton suoraan sinne, sillä heidän ostajansa ovat siellä.

Tosiasiassa olimme jo ennen tarjousten kysymistä päättäneet, että pistetään Leon myyntiin Autovexiin. Kenelläkään lähipiirissä ei ollut Autovex kokemuksia, mutta meille oli silti muodostunut käsitys, että sieltä saisi autoliikkeiden parhaimman hinnan.

Leonin myyntivaltit

Mieheni selvitteli tarkemmin, miten paljon Leonista voisi/toivoisi/pitäisi saada rahaa vertailemalla vastaavien Leonien hintoja Nettiautossa ja kokeilemalla myös jonkin automerkin sivuilta löytynyttä vaihtoauton hintalaskuria. Hän tuli tulokseen, että Leonista pitäisi saada minimissään 13 000 e, mutta mielellään vähintään 14 000 e.

Mietimme, että Leonin myyntihintaan positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olisi ainakin 

Myyntihintaa alentavia tekijöitä olisi

  • Vaihdekepin asennosta tulee välillä virheilmoitus. Korjaus maksaisi merkkiliikkeessä n. 270 e
  • Auto pitää huoltaa ja katsastaa tässä kuussa
  • Vihreä väri voi mahdollisesti karkottaa ostajia

Mitkä asiat sitten käytännössä merkitsee, voi olla ihan eri tarina.

En tiedä esimerkiksi miten paljon maalipinta merkitsee. Kun viime keväänä etsittiin ystävälleni uutta autoa, järkytyin miten huonossa kunnossa Leonin ikäisten autojen maalipinnat oli. Meidän auto on siinä poikkeus, mutta miten ostajat sitä sitten arvostaa? 

Luulen myös, että äänieristyksellä ei ole mitään merkitystä, koska tuskinpa kukaan etsii käytettyä autoa joka olisi erityisen hiljainen.

Auton myynti-ilmoituksen lisääminen Autovexiin

Myynti-ilmoituksen lisääminen Autovexiin oli helppoa selkeän käyttöliittymän ansiosta.

Toki oli oma vaivansa kirjoittaa selkeä lista auton huoltohistoriasta ja ominaisuuksista ja ottaa siitä hyvät valokuvat, mutta nämä pitäisi tehdä vaikka myisi auton yksityiselle. Näihin kannattaa panostaa, jotta ilmoitus olisi mahdollisimman myyvä.

Perustiedoissa kysytään rekisterinumero, kilsat, polttoaine jne. Sen jälkeen päästäänkin täyttelemään lisätietoja ja varusteita. Näitä piti oikeasti miettiä, että muistaa kaiken ja hain mm. varustelistauksen suoraan Leonin tilaamisesta kertovasta blogijutusta. (Kätevää säilyttää asiat netissä!)

Perustiedot.

Huolto- ja kuntotiedoissa on valintakentät renkaiden kunnolle ja vanteille, tuulilasin kunnolle ja huoltokirjalle. Hyvä ominaisuus, ja tällä tavalla tiedot tulee varmasti annettua. Itse olisin kaivannut rengaskenttään myös mahdollisuutta täyttää renkaiden urasyvyys, sillä “hyvät” renkaat voivat tarkoittaa eri ihmisille ihan eri kuntoa. Mutta ehkä ostajille riittä suuntaa antava tieto? Itse täytin vielä renkaiden urasyvyydet, merkin ja mallin auton lisätietoihin.

Huolto- ja kuntotietoihin pääsi listaamaan auton huoltohistorian.

Huolto- ja kuntotiedoissa oli myös valmiit valintalista renkaiden ja tuulilasin kunnolle, vanteiden tyypille ja huoltokirjalle.

Kuvia pyydettiin lisäämään niin ulkoa, sisältä kuin huoltokirjasta ja mahdollisista virheistäkin. Kuvia voi laittaa maksimissaan 20 kpl, mikä oli minulle pari liian vähän. Huoltokirjasta oli sen verran monta sivua, että kuvat äänieristyksestä eivät mahtuneet enää mukaan. 

Auton sijainti on tärkeä asia ja on vähän hassua, että se oli samalla välilehdellä kuvien kanssa. Sijaintiosiossa määritellään postinumeroalue missä auto sijaitsee ja etäisyys, miten isolta alueelta tarjouksia halutaan ottaa vastaan eli käytännössä mihin saakka on valmis toimittamaan auton.

Laitoin Leonin tarjouksille 200 km rajan ajatuksella, josko jokin tamperelainen autoliike sattuisi tarjoamaan siitä ja voisimme viedä Leonin sinne samalla kun haemme Polestarin Tampereen Käyttöautolta.

Kuvien ja sijainnin lisäys.

Tietojen täyttämisen jälkeen Autovex antoi arvion, paljonko autosta tulisi saada autoliikkeelle myydessä. Arvio pohjautuu GT-X palveluun, jota autoliikkeet käyttävät käytettyjen autojen hinnoitteluun. Leonin hinta-arvio oli 14 114 e - 14 690 e. Se kuulosti ihan hyvältä siihen nähden, että oltiin mietitty, että autosta pitäisi saada mielellään vähintään 14 000 e.

Hinta-arvion alle pyydettiin täyttämään pyyntihinta. Sen pitäisi olla realistinen, että useampi autoliike osallistuisi tarjouskilpaan. Pyyntihinta ei kuitenkaan velvoita mihinkään. Laitoin ensin 14 000 e, mutta laskin sen 13 500 euroon, että saisimme varmasti tarjouksia.

Sitten enää ilmoituksen tarkastus ja julkaisu ja eikun tarjouksia odottamaan!

Pyyntihinnan asettaminen.

Autovex huutokauppavaihe

Autovexiin lisätty ilmoitus on voimassa 4 vuorokautta. Kun kohdetta huudetaan ensimmäisen kerran, autoliikeet voivat osallistua tarjoushuutokauppaan seuraavien 10 työtunnin ajan klo 9-17 välillä. Koska työpäivä on alle 10 h, huutokaupan selkeutuminen menee aina seuraavalle tai sitä seuraavalle päivänä riippuen siitä, mihin aikaan eka tarjous on tullut. Huutoja voi tulla työajan ulkopuolellakin; laskuri vain huolehtii että kauppa ei sulkeudu työajan ulkopuolella. Jos kisa menee lopussa tiukaksi, ei huutokauppa lopu tasan 10 h aikarajan kohdalla vaan 2 minuuttia viimeisen tarjouksen jälkeen.

Julkaisin Leonin myynti-ilmoituksen myöhään sunnuntai-iltana ja ensimmäinen tarjous tuli heti seuraavana aamuna. Sen jälkeen koko päivänä ei tullut yhtään huutoa, ja mietin jo, että onko koko palvelusta mihinkään. Vai oliko asettamani pyyntihinta vieläkin liian korkea?

Tiistaiaamuna, kun huutokauppaa oli jäljellä vajaa 3 tuntia, tilanne oli kääntynyt päälaelleen. Tarjoajia oli 3 ja huutoja 277 kpl. Kun aikaa oli jäljellä 1:40 h, huutoja oli jo 357 kpl. Vauhti vain kiihtyi!

Tässä vaiheessa, kun huutokauppa on vielä kesken, auton myyjälle ei näytetä tarjottuja summia, vaan vain tarjoajien ja tarjousten määrät. Jännitys pysyy siis loppuun saakka.

Leonin huutokaupan piti päättyä klo 11:04, mutta kisa jatkui vielä neljä minuuttia sen yli.

Korkein tarjottu summa oli peräti 15 350 e!

En olisi koskaan uskonut, että  hinta nousee näin korkealle. Auto oli selvästi haluttu, sillä tarjouksia tuli lopulta 508 kpl yhteensä seitsemältä autoliikkeeltä.

(Minimikorotus on 50 e, mutta jos useampi huutaa samaan aikaan saman summan, lasketaan ne eri huudoiksi.)

Leonin tarjoukset. Osa liikkeistä on jättänyt leikin kesken jo aiemmin.

Huutokaupan päätyttyä myyjälle näytetään eri liikkeiden tarjoukset ja sijainnit, mutta ei liikkeiden nimiä. Tarjoukset ovat voimassa 30 tuntia.

Tarjouksista voi hyväksyä minkä tahansa eikä vain korkeinta. Tai jos mikään tarjous ei miellytä, voi kaikki tarjoukset hylätä.

Leonin korkein tarjous 15 350 e oli lempääläiseltä autoliikkeeltä. Mietin mieheni kanssa, että emme viitsi ajaa Polestarin noudon yhteydessä Tampereelta Lempäälään 50 e takia, vaan hyväksytään toiseksi paras tarjous 15 300 e liikkeeltä, joka hakisi auton kotoa.

Kun klikkasin hyväksyväni toiseksi parhaan tarjouksen, Autovex kysyi, että olenko varma, ja suositteli neuvottelemaan parhaan tarjouksen antaneen liikkeen kanssa noutomahdollisuudesta. 

Tosiaan, Lempäälän liikkeestä varmaan voisivat ajaa Tampereelle hakemaan auton!

Kun vastasin kysymykseen “Kyllä”, Autovex palvelu kysyi hintaehdotusta (laitoin tuon saman) ja lähetti sitten autoliikkeelle automaattisen viestin, jossa toivottiin auton noutamista. 

Viestikenttään ei voinut kirjoittaa tämän jälkeen mitään, vaan piti jäädä odottamaan autoliikkeen vastausta. Vähän ikävää, ettei viestiä voinut kirjoittaa itse, sillä nyt liike luulisi, että auto pitäisi hakea Jyväskylästä.

Tämä viestien lähetyksen esto liittyy ehkä siihen, että sivusto antaa neuvotella hinnasta vain 2 kertaa ja tämä automaattiviesti oli nyt se eka neuvottelukierros. Siinä mielessä olisi vielä tärkeämpää saada kirjoittaa viesti itse.

Automaattinen viesti kysyy, että voisiko auton noutaa.

Parin tunnin päästä sivustolle ilmaantui vastaus, että liike soittaa minulle. Sen jälkeen viestikenttä avautui taas ja kirjoitin siihen, että auto olisi oikeasti haettavissa Tampereelta. 

Pian sain autoliikkeestä tekstiviestin, jossa kysyttiin, sopisiko minulle soittaa. Ehkä siksi että monet ihmiset eivät vastaa tuntemattomiin numeroihin? Allekirjoitus paljasti myös lopulta kenen kanssa olen asioimassa; kyseessä oli Autoliike KymppiPlus.

Kauppojen sopiminen

Soitin takaisin numeroon saman tien. Auton nouto Tampereen Käyttöautolta sopi liikkeelle oikein hyvin, ja sovimme, että tehdään kaupat Käyttöauton aulassa puoli tuntia ennen Polestarin sovittua luovutusaikaa.

KymppiPlus tekisi kaikki paperit valmiiksi kaupantekoa varten. Minulta tarvittiin vain henkilötunnus ja tilinumero. Lupasin tehdä myös valmiiksi Traficomin sivuilla varmenteen, jolla auton omistajan voi vaihtaa. Tämän olisi toki voinut tehdä vasta paikan päällä puhelimella.

KymppiPlussan ostajalla ei ollut Leonista liiemmin kysymyksiä, sillä ilmoitukseni oli ollut sen verran perusteellinen. Kerroin kyllä oma-aloitteisesti vielä uudelleen huoltojen tilanteen ja vaihteenvalitsimen mikrokytkimen vian.

Kyselin ostajalta myös, että mitkä seikat ilmoituksessani vaikuttivat siihen, että he halusivat ostaa auton. 

Ostajan mukaan kokonaisuus vaikutti. Ilmoitus oli hyvä ja siinä oli kerrottu hienosti kaikki oleellinen. Huollot on tehty säännöllisesti, eikä niistä jäänyt epäselvää.

Kysyin myös, oliko jotain, mitä olisin voinut lisätä Autovex-ilmoitukseeni. Hän mainitsi, että kesäkuva voisi olla myös, sillä siitä näkisi, millaiset kesärenkaat autossa on. Ne kun voivat olla ihan eri tuumakoolla kuin talvirenkaat. Tämä oli hyvä huomio. Panostin kyllä kuviin, mutta en tajunnut laittaa kuvaa autosta kesätassut alla. (Nyt kuvan puute ei ehkä haitannut niin paljon koska olin kirjoittanut kuvaukseen vanteiden mallit ja renkaiden täydelliset kokomerkinnät.)

Tiedustelin lisäksi ostajan mielipidettä auton väristä. Kerroin hänelle, että aikoinaan Leonia tilatessa kaverini varoitteli, että ei kannata hankkia vihreää, koska se on vaikea saada myytyä eteenpäin. (Itsellemmehän me sen ostimme, enkä seuraavalle!) Ostaja nauroi kertomukselleni, ja totesi, että väri on erikoinen, mutta ei mikään ongelma. Kiva kuulla!

Puhelun jälkeen KymppiPlussan ostaja merkitsi Leonin kaupat sovituksi Autovexissä ja Autovexkin näytti lopulta liikkeen nimen. Muut jäivät arvoitukseksi.  

Valmistautuminen myyntiin

Auton myyntiä edeltävänä iltana kävin hakemassa rengasliikkeestä Leonin kesärenkaat, etsin toisen avaimen käsiini, tyhjensin auton omaisuudestani ja irrotin kojelautakameran tuulilasista.

Hanskalokeroon jätin seuraavaa omistajaa varten kuitit viimeisimmistä huolloista sekä vanhemman kuitin, jossa kerrottiin DSG-vaihteisto kytkimen vaihdosta. Tällaiset dokumentithan ei ole mitenkään pakollisia, mutta ainakin itse arvostaisin niitä kovasti käytettyä autoa ostaessa. Kun viime keväänä etsittiin ystävälleni uutta autoa, kävin autojen paperit tarkasti läpi.

Vielä viimeiseksi kirjoitin auton käyttöohjeeseen terveiset seuraavalle omistajalle, että täältä blogistani voi lukea auton koko historian. Jätin myös sähköpostiosoitteen, josta voi kysellä lisätietoja autosta tai lähettää terveisiä Leonin uusilta seikkailuilta. Ehkä siis kuulemme Leonista vielä jossain yhteydessä!

Kirjoitin Leonin käyttöohjekirjaan reilun sivun verran ajatustenvirtaa auton ominaisuuksista yms.

Heippa Leon!

Polestarin luovutuspäivänä ajoimme Leonilla Tampereelle ja pysäköimme sen Käyttöauton pihaan. Piti tietysti etsiä vielä sellainen parkkiruutu, josta sai hyvät läksiäisvalokuvat!

Sateinen keli ei mahdollistanut kovin hyviä läksiäiskuvia, mutta tässä Leonidas nyt on viimeisen kerran niin edustavana kuin mahdollista. <3

KymppiPlussan edustaja oli ehtinyt jo sisälle autoa kuvatessani. 

Auton omistajanvaihdos kävi kymmenessä minuutissa. Piti vain lukea ja allekirjoittaa kauppakirjat, luovuttaa ostajalle Traficomin varmenne ja avaimet ja näkemiin! Autoa ei käyty mitenkään läpi, ja kaupatkin tehtiin sisätiloissa. Toki ostosopimuksessa oli kohta, että jos auto ei vastaa sitä mitä on sovittu, ostajalla on mahdollisuus purkaa kauppa.

Kauppasumma 15 350 e kilahti tililleni samana iltana.

Kymppi Plussan edustaja kertoi kysyessäni, että Leon olisi tarkoitus myydä 17 900 eurolla. Se on nyt heidän nettisivuillaan 18 270 e hinnalla, eli pikkaisen on tinkivaraa laitettu.

Hyvä kysymys on, että olisinko saanut itse kaupattua Leonin yksityiselle 17 900 eurolla? Siinä olisi saanut vielä 1550 e enemmän omaan taskuun, mutta Autovexiä käyttämällä auton myynti oli tosi vaivatonta. Laitoin auton Autovexiin sunnuntai-iltana ja tiistaina iltapäivällä kaupat oli sovittu. Torstaina auto vaihtoi omistajaa. Tehokasta! Ja oli se hinta kuitenkin paljon parempi, kuin mitä olisin saanut paikallisesta liikkeestä suoraan, joten olen ihan tyytyväinen.

Jos erinomaisen hyvä Seat Leon (ENR-523) kiinnostaa, niin tuolta löytyy! Tuossa ei kyllä kerrota autosta paljon mitään; kyllä minun Autovex-ilmoitukseni oli paljon myyvempi! :D

Leonidas tuli meille vuonna 2015, jolloin se maksoi 32 397 e. Nyt siitä saatiin 15 350 e eli arvo aleni seitsemässä vuodessa 17 047 e. Kovin hyvä sijoitus ei siis ole ollut, mutta eihän auto ole koskaan! Auton vaihto sattui silti hyvään saumaan, sillä vaihtoautoista maksetaan tällä hetkellä enemmän kuin esimerkiksi puoli vuotta sitten.

Kirjoitan Leonin kuluista loppukuussa erillisen postauksen, joten pysy kuulolla!

Osoite kopioitu

Keskustelu

Egge
04.05.2022 17.09

Tosi hyvä kirjoitus Autovexistä, kiitos :) Oon kuullut palvelusta kuukausi sitten, mutta muiden kokemuksista en. Vaikuttaa tosi näppärältä ja harkitsen vahvasti kun auton vaihto tulee

Juho
05.05.2022 13.17

Mietinkin jo tuon Polestar postauksen kohdalla että mitähän Leonidakselle käy. Tässähän se selvisi :) Ja mukava lukea vähän perusteellisempi selvitys Autovex:in toiminnasta, itseäni ainakin on palvelu kiinnostanut mutta ei ole ollut myytävää autoa.
Jään odottamaan postausta Polestarin hankinnasta ja ominaisuuksista sekä tietysti uuden tulokkaan nimeä.

Jenni
05.05.2022 22.09

Kiitos Egge kiitoksista! :) Mieheni oli kuullut siitä viime vuoden puolella ekaa kertaa ja myöhemmin oli lukenut siitä hyviä kokemuksia jostain foorumilta. Nyt sitten päästiin itse testaamaan hyvin tuloksin. :)

Juho, mukavaa että tulit taas kommentoimaan! Vakilukijat on best! :) Jep, Leonidakselle on nyt toivotettu hyvät jatkot ja toivotaan, että se pääsee hyvään kotiin. Autovexistä piti luonnollisesti kirjoittaa yhtä perusteellinen juttu kuin mitä kaikesta muustakin kirjoitan. :D

Polestar hankintajuttu menee todennäköisesti kesäkuulle, toivottavasti jaksat odottaa! Meinasin kirjoittaa eka yhteenvedon Leonista ja sitten siirtyä uuteen autoon. Mutta nimen voin kyllä paljastaa, Polestar on Polle. Todennäköisesti ei Suomen ainut, sen verran helposti se vääntyy Polleksi. Sain myös parikin ehdotusta, että olisi Poleinen, mutta hänen raamikas olemuksensa ei ole kovin Poloinen eikä edes Poleinen. :) Sinänsä olisi hyvin vääntynyt kyllä blogin nimeen sopivaksi.

PNE
13.05.2022 20.27

Taas kerran aivan mahtava juttu.
Ajattelin syksyllä kokeilla itsekkin Autovexia ja katsoa saako tuon kautta paremman hinnan nykyisestä autostani kuin antamalla vaihdossa.
Hieman jo odottelen kokemuksia Pollesta.

Jenni
13.05.2022 22.27

Kiitos mahtavata palautteesta PNE! :)

Onkin tosi hyvä testata auton hintaa Autovexissä, ja myydä sen sitten joko sitä kautta tai autoliikkeelle riippuen siitä kumpaa kautta saa paremman hinnan.

Huippua kun teitä kiinnostaa Polestar! Pitäisikö siitä sit kuitenkin kirjoittaa ennen Leonin tilinpäätöstä kun toiveita satelee?! :)

Jope
15.05.2022 15.15

VW-konsernin auto pitää parhaiten arvonsa. On koettu.

Zeat
17.05.2022 02.45

Autovex näemmä toimi yli odotusten. Tarkoitushan on juuri oikea, laittaa myyjät kilpailemaan keskenään. Olihan tuossa Honk/Autoteddy viritelmää muutama vuosi takaperin mutta kuihtui pois.

Sinällään tilanne yksityinen myyjä vs. yksityinen ostaja tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä kohtaamiselta, sillä käytettyjä on niin paljon myynnissä ellet etsi jotain precis kärryä. Ja mikä vääntö syntyy kelvosta markkinahinnasta yms. artikkelissa mainituista asioista.

Mutta miltä kehitys näyttää Suomen sähköistyvässä autoilupolitiikassa? Jossain vaiheessahan on tapahduttava polttomoottoriautojen, ihan uusienkin, arvon notkahdus. Ja miten automarkkinoiden silloin käy? Kannattaako silloin enää myydä pm-autoa vai ajaa loppuun? Jotenkin näkisi teoreettisesti myynnin suuntautuvan kehittyviin maihin mutta kukapa enää lähtee parin tonnin tai alle katiskaa niihin kauppaamaan arvoautoista puhumattakaan. Eivätkä ne oikeastaan kärsi autopulasta.
(Anteeksi etukäteen, että otin tämän kiistakapulan puheeksi.)

Pille
18.05.2022 15.27

Liian kaunis juttu, että uskoa sitä. Se ennemmin mainos. Olin just myymässä arvokasta autoa kaikilla lisäillä. Tuli neljä tarjousta kahdelta autoliikkeltä, minulle oli näkyvissä vain kaksi tarjousta ja ne olivat auto arvosta 3x matalampia. En hyväksynyt kumpaakin. Mun mielestä autoliikkeet haluavat ostaa ihan pienellä rahalla, että saada itse isot etuut! Mieluummin myyn auto yksityiselle halvalla kun autoliikkelle! Hyvää kesä kaikille autoilijalle!

TuoliNalle
19.05.2022 10.30

Olipa mukava lukea kokemuksistasi Autovexin huutokaupasta. Itsellä todennäköisesti sama edessä loppukesästä kun Polestar tulee. Pitäisi jonnekin "hukata" nykyinen auto. Kävin jo varovaisesti aiemmin kyselemässä sen ostohintaa parista Jyväskylän autoliikkeestä mutta ei oikein napannut kun oli hinta aika alakanttiin molemmilla. Toiveet ja odotukset on kovat Autovexin suhteen. Jos sitä kautta saisi paremman hinnan. Yksityiselle myynti ei oikein innosta. Voi olla pitkä ja työläs prosessi. Eikä jaksaisi alkaa vääntämään hinnasta ja kaikenlaisista pikkujutuista. Puhumattakaan siitä nillityksestä jos autossa ei jokin ostajaa miellyttänyt. Parasta olisi jos joku autoliike hakisi auton pihasta ja maksaisi vieläpä järkevän hinnan.
Kokemukset Pollesta kiinnostaisi kovasti - toivottavasti saamme pian lukea siitä lisää!

zsi
07.06.2022 19.29

Varsin kiinnostava ja valaiseva kertomus auton myyntiprosessista. Hienoa, että auton sait myytyä hinnalla johon olit tyytyväinen! Noin hyvin pidetty ja dokumentoitu auto varmasti löytää ostajansa, vaikka väri olisi pinkki.

Itsekin kokeilin Autovex:iä ensimmäisen covid-vuoden syksyllä, kun auton vaihto tuli ajankohtaiseksi. Päätin vanhan myydä itse, jotta uutta ostettaessa on selkeämpi neuvotteluasema. Autovex:in kautta saamani tarjoukset eivät olleet huonoja joskaan eivät huippuhyviäkään.

Kävin vanhan auton kanssa myös kierroksella lähiseudun autoliikkeissä tarjouksia kyselemässä. Osa tarjouksista oli sellaisia, että niitä ei voinut vakavissaan ottaa, mutta yksi isomman ketjun toimipiste erottui selkeästi muista edukseen ja sainpa vielä tingittyä tarjottua hintaa ylöspäin, kun autossa oli yhä voimassa huoltosopimus, jonka piikkiin juuri ennen auton luovutusta sai tehtyä jakohihnan vaihdonkin. Kaupat syntyivät sitten loppujen lopuksi aika helposti.

Olen useasti aiemminkin myynyt vanhan auton itse, mutta ainakin nyt covid-aikana, kun ihmiset ovat suosineet käytettyjä autoja, tuntuu vanhan auton myynti poikkeuksellisen vaivattomalta, kun niillä on runsaasti kysyntää. Vastaavasti, kun uusia ostetaan varovaisemmin, saa niistäkin ostajana näinä aikoina neuvoteltua hyvät kauppaehdot. Eli onnellinen tilanne vanhan uuteen vaihtavalle.

Jenni
09.06.2022 21.56

Kääk, olen ihan unohtanut vastata teille kaikille kommentoijille! Kiitos viesteistä ja anteeksi!

Zeat:

Käytettyjen markkinat on tosiaan suuret. Meidän autolle esim olisi pitänyt löytää sitä kautta ostaja, joka arvostaa kaikkia ominaisuuksia mitä siinä on, että maksaisi siitä niin paljon. Vastaavia mutta vähemmillä varusteilla olevia autoja saa paljon halvemmalla. Pitäisi löytää se toinen Jenni, joka haluaisi kaikkea siistiä käytetyltä autoltaan. Että oli tää vaan kätevää kun liikkeet kilpaili kuka auton saa ostaa. :)

Honk ja Autoteddy onkin mulle ihan vieraita palveluja.

Kiistakapulaan minulla ei ole oikein mielipidettä. Hyvää pohdintaa sinulta kyllä, ei tarvitse pyydellä anteeksi!

Pille:

Ikävä kuulla, ettei sinun autosi herättänyt Autovexissä autoliikkeiden ostajien kiinnostusta! Ihan aito käyttäjäkokemus tämä oli, mutta ymmärrän, että voi tuntua mainokselta jos omat kokemukset palvelusta on huonot. Luulen, että autoni oli juuri sopivassa km/ikä/ominaisuus-haarukassa, että se sai autoliikkeet kiinnostumaan siitä. Olihan tuossa toki muutamia liikkeitä, joiden tarjoukset jäivät tosi alhaisiksi.

Vähän sellainen fiilis minulle on jäänyt netin keskusteluista, että uudehkot autot ei saa niin hyvin autoliikkeitä liikkeelle Autovexissä kuin tällaiset sopivasti käytetyt. Ehkä autosi oli juuri niitä?

Toivottavasti saat myytyä autosi yksityiselle hyvään hintaan!

TuoliNalle:

Kivaa että sinullekin tulee Polestar! Leon lähti kyllä näppärästi Autovexin kautta eteenpäin, toivottavasti saat omastasi myös hyvän hinnan siellä! Ja vaikka se olisi vähemmän kuin yksityiselle myynnissä, niin se on niin helppoa että siitä vähän maksaakin. Etenkin jos saa paremman hinnan kuin paikallisia liikkeitä kiertelemällä. Ei itseänikään innostanut renkaanpotkijat ja se epätietoisuus, että miten kauan saa pyörittää kahta autoa...

Eka kokemusjuttu Pollesta on työn alla! Mahtavaa kun se herättää kiinnostusta! Viikon päästä on Polestarin eka taloudellisuusajokilpailu (menestystä ei tosin ole odotettavissa koska kova ruokahalu...), joten ne tiedä kumpi juttu tulee eka; kisa vai perusjuttuja autosta. Malta vielä odottaa siis hetki!

zsi:

Kiitos kommentista! Oli kiinnostavaa lukea myös sinun kokemuksiasi Autovexistä ja auton myynnistä noin muuten. Hienoa, että sait myytyä auton suoraan jollekin liikkeelle ja puskettua hintaa vielä ylöspäin!

Hyvä jos joissain uusissa autoissakin on neuvotteluvaraa! Itse olen seurannut vain sähköautojen myyntiä ja ymmärtänyt että niissä ei juuri neuvotella, koska ostajia olisi enemmän kuin autoja tarjolla. Ehkä polttiksissa on eri meininki. :)

Hyvin toimii
27.01.2023 17.11

Myin autoni tämän palvelun kautta ja meni hyvin. Nyt on tullut uusi vastaavan tyyppinen palvelu: www.autokilpailutus.fi

Kaveri myi tuon kautta auton ja sanoi että yksinkertaisen helppo käyttää ja sai kuulemma paremman hinnan. Täytyy itsekin kokeilla tuota kun myynti osuu taas ajankohtaiseksi

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa Leonidas Seat Leon

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb