25.02.2015

Oho, tilattiin auto

Niin siinä sitten kävi, että Jyväskylän Autotarvikkeen Seat-myyjä Jarno sai puristettua Leonista niin hyvän tarjouksen, että pistimme auton tilaukseen.

Meidän perheessämme on ollut tapana tehdä kaupat sitä nopeammin, mitä kalliimmasta asiasta on kyse. Nykyisestä asunnosta jätimme tarjouksen kaksi tuntia ensiesittelyn jälkeen, koska se oli niin ihana, ja showroomista löytynyt Polo ostettiin kahden päivän harkinta-ajalla, koska sekin oli niin ihana. Nyt kun uutta ihanaa autoa oltiin tilaamassa tehtaalta eikä kukaan ollut viemässä sitä nenämme edestä, pystyimme rauhassa tinkimään hintaa ja kyselemään tarjouksia myös muualta. 

Kaverini suositteli kiiruhtamaan autokaupoilla hitaasti, mutta turhan pitkään emme viitsineet kiusata myyjää tai “roikottaa löysässä hirressä”, kuten mieheni asian ilmaisi. Jarnon ekan tarjouksen väliraha 18000 e oli mielestämme huono, mutta toisessa oli jo yritystä; väliraha 16800 e. Tarjouksen perään Jarno laittoi vielä toisen mailin, että hän haluaa oikeasti myydä auton meille ja yrittää tehdä tarjouksen sen mukaan. Mailista oli varmaankin unohtunut kuva äärimmäisen söpöstä anovasti katsovasta koiranpennusta, mutta toisaalta sitä ei tarvinnut, sillä fiilis välittyi ilmankin... ;) Että sen mailin jälkeen tuntui sitten siltä, että meillä on koiranpentu löysässä hirressä. Raukkaparka! Mutta pysyimme kovina ja pyysimme tarjouksia myös muualta ennen kuin muita peliliikkeitä.

Tarjouspyyntö eri autoliikkeisiin

Tarjousten pyytäminen eri liikkeistä oli mielenkiintoista puuhaa. Lähetin sähköpostia neljälle Seatin jälleenmyyjälle kertoen, että olemme ostamassa uutta Leonia ja haluamme tietää, jos sen saisi edullisemmin joltain muulta paikkakunnalta. Saamani vastaukset olivat hyvin eri tasoisia niin kommunikaatioltaan kuin hinnaltaankin.

Parhaan palvelun tittelin saa Espoon LänsiAuto, jonka myyjä vastasi illalla lähettämääni viestiin alle tunnissa ihan vain ilmoittaakseen, että palaa asiaan heti seuraavana päivänä. Valitettavasti liikkeen tarjous oli kaikista kallein. Kun kiitin ja kerroin saamieni tarjousten hintahaitarin, sain vielä uudemman tarjouksen, mutta valitettavasti se oli edelleenkin kaikista kallein. Myyjä pahoitteli, että se on paras johon he pystyvät, mutta kommentoi, että jos haluan parasta palvelua, niin häneen kannattaa olla yhteydessä. Ja totta tosiaan, huonosta tarjouksesta huolimatta myyjästä jäi erittäin mukava fiilis, sillä yhteydenpito oli aktiivista ja iloista. Väliraha 20073 e / 180073 e.

Parhaan ensimmäisen tarjouksen antoi Autotalo Lohja. Ehkä myyjä oli tajunnut heti, että olemme oikeasti ostamassa autoa, sillä tarjous ihan eri luokkaa kuin muut. Jätin hyvän tarjouksen muhimaan ja lopulta kävi niin, että myyjälle tuli vastattua vasta, kun olimme kaupat tehneet. Tarjouksensa perään myyjä ei kysellyt. Poimin liikkeen mukaan vertailuuni, koska sen myyjää oli kehuttu jollain autofoorumilla. Väliraha 16400 e.

Tarkimmat speksit vaihtoautosta tiedusteli Tampereen Laakkonen. Kun muut laskivat tarjouksen vain auton rekisterinumeron ja kilsojen mukaan, Laakkonen halusi tietää kaiken viimeisimmästä huollosta mahdollisiin korjattaviin asioihin ja renkaisiin. Olisi pitänyt tajuta kertoa kaikki heti tarjouspyynnössä, mutta kuvittelin, että auton tiedot näkyvät jossain autoliikkeiden yhteisessä tietokannassa. Väliraha 17500 e.

Tylsimmän fiiliksen jätti Ylivieskan Autotalo Antti-Roiko. Myyjän sähköpostivastaukset olivat hieman tylyjä, kun niissä ei edes tervehditty. Ensimmäisen tarjouksen saatteena oli vain ilmoitus, että viimasuojaa ei tarvitse eikä heillä ole sitä tarjota. Kun kiitin tarjouksesta ja sanoin “ei kiitos”, sain vielä toisen tarjouksen, josta jäi fiilis, kuin se olisi viskattu eteeni. “Tuo on millä kaupan teen ja oletan että Polo on siistissä kunnossa, eikä, siihen minulta mene rahaa kuluihin.” Sähköpostin allekirjoituksen “Ystävällisin terveisin” oikein pelasta, kun mailista muuten jää fiilis “pidä hyvänäsi”. Tarkemmin tarjousta lukiessani huomasin, että siitä puuttui 730 e arvoinen FR Pack, joten hinnaltaan parhaalta näyttänyt tarjous ei ole vertailukelpoinen muiden tarjousten kanssa. Väliraha 17600 e / 16000 e. 

Kaupat

Saatuamme muiden liikkeiden tarjoukset tulimme siihen tulokseen, että väliraha pitää pystyä tinkimään 16000 euroon, sillä sen verran lähelle sitä jo muutamassa tarjouksessa mentiin. Kun Jarno sitten taas kyseli tilannetta, kerroimme, että sillä teemme kaupat. Saimme vastatarjouksen 16500 e + eka huolto ja sijaisauto ilmaiseksi, mutta siitä ei olisi hyötyä meille, koska ottaisimme autoon huolenpitosopimuksen johon huollot kuuluvat.

Mainitsinko muuten, että kommunikoin Jarnon kanssa sähköpostin sijaan melkein pelkästään tekstiviestein? Minusta se oli hauskaa. :) Kun edellisen tarjouksen jälkeen puhelin sitten oikeasti soi, se vaikutti lupaavalta. Totta tosiaan, maahantuojan suosiollisella avustuksella Jarno kertoi saaneensa puristettua hinnasta vielä viimeiset 500 e pois ja saisimme auton siihen hintaan, millä olimme sanoneet tekevämme kaupat. Jes!

 

Jyväskylän ja jonkun muun paikkakunnan tarjouksen olisi lopulta pitänyt erota usealla satasella, että olisimme lähteneet tekemään kauppaa muualle. Sen verran siitä olisi vaivaa ja tuttu myyjä on kuitenkin aina tuttu myyjä. Etenkin, kun kyseessä on niin hyvä tyyppi mitä Jarno on. :)

Parin päivän päästä suuntasimme Autotarvikkeelle tekemään kaupat uudesta Seat Leonista. Tilaukseen pistettiin lopulta seuraavanlainen auto:

SEAT Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG

- Ulkoväri: Lima Green I3I3

- Istuinverhoilu: Uusi Leon FR Black

- LED Pack

- LED-sisävalopaketti

- Mukautuva vakionopeudensäädin

- Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä

- Mapcare (sis. Euroopan kartasto)

- Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin 

- SEAT Sound system (10 kaiutinta, subwoofer), tilapäinen varapyörä

- Moottorilämmitin ja sisähaara asennettuna

- Viimasuoja

- Kangasmatot

Vielä viime hetkellä tingimme mukaan kangasmatot, jotka olimme unohtaneet sisällyttää alkuperäiseen Jarnolle laittamaamme tarjouspyyntöön. Lisäksi saamme kylkiäisenä jo edellisviikon tarjouksessa mukana olleet pienet ekstrat: Seat ensiapulaukku (koska nykyinen ei mahdu istuimen alla olevaan lokeroon...), Seat takki ja Defa Termini sisätilanlämmitin. Erityisesti sisätilalämmitin oli tosi kiva lisä, sillä olisimme joutuneet ostamaan sen muutenkin, koska Polon lämmitin Defa Termina on Leoniin turhan paksu.

Leonin autoverollinen kokonaishinta lisävarusteineen oli 32396,73 e eli 16000 euron välirahalla Polosta saatiin hyvitystä 16396,73 e. Hyvityshinnan euromäärä ei tosin meitä hirveästi kiinnostanut, koska käytännössä vain sillä oli merkitystä, miten paljon pitää maksaa väliä että vanha auto vaihtuisi uuteen.

Vanteet

Tarkkasilmäisimmät lukijat huomasivat edellisessä merkinnässäni ristiriidan: valitin 18” vanteiden meluisuudesta, mutta olin laittanut ne silti tarjouspyyntöön. Todellisuudessa autoon on ollut koko ajan tulossa FR-varustetasossa vakiona olevat 17” vanteet. Suunnittelimme vain alunperin myyjän kanssa sellaista puljausta, että vaihdettaisiin pyörät päikseen showroomissa olevan Leonin kanssa, jolloin liikkeelle jäisi isot edustavat vanteet ja me saisimme FR:n perus 17” vanteet. Tämä siksi, että led-valot ja 18” vanteet sisältävä FR Pack on halvempi kuin pelkät ledit sisältävä LED Pack (730 vs 770 e, missä ei ole mitään järkeä!). Kaupantekovaiheessa myyjä vaihtoi FR Packin kuitenkin LED Packiin, niin ei tarvitse säätää.

Mieheni olisi huolinut Leoniin 18” vanteet, mutta minä halusin ehdottomasti pienemmät, koska ainakin kuvittelen niiden olevan hiljaisemmat. Lukijalta tosin tuli jo kommenttia, että myös 17” on meluisat. Noh, kuulostellaan niitä sitten kun auto tulee. Voi olla, että vaihdatan saman tien uudet hiljaiset kesärenkaat tehtaan “random”-renkaiden tilalle. Riippuu siitä, millä renkailla auto tulee tehtaalta.

Style-varustetason vakiona olevilla 16” pyörillä Leon olisi tietysti hiljaisin ja myös taloudellisin. Sen verran minussa on kuitenkin turhamaisuutta, että en kelpuuta niitä. Mielestäni ne vain ovat liian läskit urheilulliseen autoon.

Odottavan aika ei olekaan niin pitkä

Seat Leonien toimitusaika on 2,5-3 kuukautta. Tämänhetkisen arvion mukaan vihreän ihanuutemme tuotantoviikko on kuulemma 15 eli kuuden viikon päästä; kahdeksan viikkoa tilauksesta. Suomeen auto ehtii toukokuussa. Ei minusta mitenkään paha aika odottaa. Nyt odotetaan vain jännityksellä, kumpi ehtii ensin: vihreät lehdet puihin vai vihreä Leon meille!

Keskustelu

Sampo
26.02.2015 22.11

Minkä vuosimallin auto Polo on ja paljonko olette sillä ajanut?

Jenni
27.02.2015 23.14

POLOinen on vm. 2011 ja kilsoja mittarissa nyt n. 33000, kauppakirjaan merkittiin 35000 km. Ja kyseessä on siis 77 kw 1.2 TSI DSG Highline Polo kaikilla herkuilla! <3

Tässä vanhoja kirjoituksiani Polosta ja sen varusteista.
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/oho--ostettiin-auto
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/polo-6r-1-2-tsi-dsg-highline

Robin
04.03.2015 08.36

Onnittelut uudesta autosta :) ! Itsekin olen miettinyt tuota Seat Leonia sylinterien lepuutuksella. Mutta koeajot on vielä ajamatta. BlueGT Polo on houkuttelevampi vaihtoehto hintansa ja ulkonäkönsä perusteella. Tosin myös facelift Ibizakin kiinnostaa, jonka pitäisi tulla uudistettuna tämän vuoden aikana. Onhan niitä muitakin kiinnostavia vaihtoehtoja kuten tuleva facelift BMW:n 1-sarjalaisesta, kun emäntä hankki edellisen sukupolven 1sen.

Piia / Rattituntuma
05.03.2015 09.41

Onnea! Ei huono valinta, vaikka Seatia ehkä turhan vähän kehutaan. Eikä teillä kauas puusta, eli edellisestä pudonnut kun kerta VW Groupista puhutaan :) Itse edelleen haaveilen Saapiskasta toivoen että NEVS saisi kehitystyönsä eteenpäin jotta sitten joskus kun sitä rahaa kaikelta asuntolainalta jää yli auton ostoon niin ei tarvitsisi kovin vanhaa ostaa :D

Jenni
05.03.2015 20.25

Kiitos onnitteluista! :) Ja tosiaan VW-konsernissa sentään pysytään, suunnataan vaan vähän etelämpään. Vaikka onhan meidän Polokin Espanjassa tehty. :) Polon muotoilu on <3, mutta niin on Leoninkin. Leon on minusta sellainen nuorekas Volkkari! Tuo Bemari meneekin sitten ihan omaan hintaluokkaansa, tai niin ainakin kuvittelen.

BlueGT Polo olisi meillekin tullut silloin kun tämä nykyinen Polo tuli, jos sitä olisi ollut myynnissä silloin. Mukavan taloudellinen ja silti tehokas = auto just mun makuuni. Tää Leon on kiva, koska se on varsin tehokas, mutta liekö ACT:n johdosta malliston pihein bensakone; päästöt vain 108 g/km.

Sä ehdit Piia hyvin lyhennellä asuntolainaa, kun odottelet että tulee toivomasi Saabin malli. :)

Rane
08.03.2015 19.43

Onnittelut uudesta tulevasta autosta, väri on hieno ja erottuva :D

Samanlaista autoa pähkäilin itsekin yhtenä vaihtoehtona, kun tammikuussa autokuumeen kourissa kouristelin. Lopulta päädyin kuitenkin VW Polo BlueGT -malliin DSG:llä. Polo on pienempi, mutta se tuli halvemmaksi ja miellytti enemmän omaa silmääni. Ensimmäinen VW-tuote minulla. Aika näyttää, että tuleeko jatkoa.

Jenni
09.03.2015 14.26

Kiitos! Oot jo toinen kommentoija, joka on valinnut Polo GT:n Seat Leonin sijaan. Se on kyllä varmasti hyvä auto, uskon että olet tyytyväinen! :)

Laskin Polo GT:lle mielenkiinnosta hinnan samoilla varusteilla kuin meidän Leon tulee. Hintaeroa Polon hyväksi tulisi noin 2500 e, minkä lisäksi säästöä tietty tuo pienemmät ja edullisemmat renkaat. Miinusta taas pienempi koko ja meluisampi kabiini.

Robin
09.03.2015 14.55

Joo bemarissa hinta pompsahtaa varsin korkealle, mitä ripeämmän ja paremmin varustellun pelin ottaa alleen. Hinnat alkaen mallistossa 114i on vaatimaton, että järkevämpi vaihtoehto on 116iA ja vielä parempi 118iA, mutta noissa automaatti lisukkeineen nostaa hinnat aika koviksi kuten Audi A3:ssa. Voi olla ettei tule innostusta laittaa yli 30k€. Faceliftiin pitäisi tulla uudet hinnat sekä moottorit (3-syl + turbo). Myös facelift A1 kiinnostaa, vaikka tuolloin joutuisi totuttelemaan tilojen vähyyteen.

Rane
11.03.2015 18.20

Lainaus Jenni "Laskin Polo GT:lle mielenkiinnosta hinnan samoilla varusteilla kuin meidän Leon tulee. Hintaeroa Polon hyväksi tulisi noin 2500 e, minkä lisäksi säästöä tietty tuo pienemmät ja edullisemmat renkaat. Miinusta taas pienempi koko ja meluisampi kabiini."

En kyllä raskinut ottaa Poloa kaikilla niillä varusteilla millä olisin halunnut. Ovat aika suolaisen hintaisia, valitettavasti. Samoin Leon olisi tullut hieman vähemmillä varusteilla mitä teille. Tosin mietin myös Styleä vähän paremmilla varusteilla. Isompaa teki mieli, mutta tällä kertaa meni näin :). Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka seuraava kulkupeli olisi Leonista joku ärhäkkäämpi versio, kun kerkeän tottua Polon tehoihin.

Jenni
19.03.2015 22.26

Robin: A1 on tosiaan aika pieni, mutta riittää toki 2 hengelle kuten Polokin. Hinta vaan isompi, joten siinä mielessä en oikein näe siinä järkeä, siis jos säästää haluaa. Luin jostain törmäystestituloksesta, että sen takapenkille ei suositella kovin pitkiä ihmisiä...? Eikä ihme, koska miehelläni ainakin oli siellä pää katossa.

Rane: Ihan hyvät varustelut sulla taitaa Polossa kuitenkin olla, kun on tuo BlueGT -malli. :) Mitä kaikkea jätit pois?

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Auton hankkiminen Seat Seat Leon

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb