30.12.2021

Unohdin irrottaa lohkolämmittimen johdon kun lähdin ajamaan

Oletko koskaan lähtenyt autolla vahingossa liikkeelle, kun auton lämmitysjohto on vielä kiinni tolpassa?

Sitä on tainnut sattua aika monelle! Eikä mikään ihme, sillä jos autossa ei ole sisätilanlämmitintä puhisemassa, niin mikä siitä muistuttaisi? Etenkin jos lämmitystolppa on kuskin puolella, niin siihen ei kiinnitä välttämättä mitään huomiota.

Jos hyvin käy, liikkeelle lähtiessä johto vain irtoaa auton puskurissa olevasta pistokkeesta, mutta huonolla tuurilla johto repii mukanaan lämmitystolpan kellon tai jopa osan puskurista. Johto saattaa myös irrota nätisti tolpasta, mutta jo sitä ei huomaa niin se voi kilometrejä mukana pomppiessaan rikkoa puskurin. Tällaisia auton alla raahautuvia johtoja olen nähnyt muutamankin kerran liikenteessä.

Minun autossani on sisätilanlämmitin, joten nopeasti voisi kuvitella, etten koskaan unohda lämmitysjohtoa kiinni. Mutta kun sisätilanlämmittimen sammuttaa, ei siitä ole enää muistuttajaksi. Otan sen pois päältä, jos tiedossa on lumisadetta ja pakkasta on vain vähän, sillä en viitsi sulattaa satavaa lunta auton kylkiin. Ennemmin jätän sisätilat kylmäksi ja harjaan kevyen pakkaslumen pois autosta.

Olen kerran lähtenyt jo peruuttamaan autolla pois ruudusta, kun olen huomannut johdon pingottuvan. Kerran se ehti irrotakin autosta, mutta mitään vahinkoa ei syntynyt.

Viimeisimmällä kerralla lähdin ajamaan työpaikan parkkiruudusta peruuttamisen sijaan suoraan läpi, kun johto oli vielä kiinni autossa. En ole ihan varma, kuulinko ensin epäilyttävän äänen vai muistinko johdon olemassaolon, mutta oli silti myöhäistä: sivusta tullut veto väänsi Leonin lämmityspistokkeen irti jäähdyttimen säleiköstä ja halkaisi samalla säleikön. Myös viimasuojan kiinnikkeet antoivat periksi. Jos olisin peruuttanut pois ruudusta, suora veto olisi vain vetänyt johdon irti pistokkeesta. Puskuriin ei onneksi tullut naarmuja, sillä niide korjaaminen vasta kallista olisikin ollut.

Pistoke irtosi jäähdyttimen säleiköstä.

Tuhot kävin korjauttamassa Seatin merkkihuollossa Jyväskylän Autotarvikkeella. Uusi jäähdyttimen säleikkö maksoi 63,20 e ja sen ja lämmittimen pistokkeen vaihtaminen 102 e. Lisäksi 4,59 e meni yleisiin tarveaineisiin. Korjauksen yhteydessä tarkistivat myös, että johto pistokkeesta lohkolömmittimeen on kunnossa. Se toimi rikkoutumisen jälkeen, mutta parempi oli että tsekkasivat sen vielä huollossa.

Yhtä kokemusta rikkaampana ja 169,80 e köyhempänä on hyvä jatkaa talviautoilua. Ja olla jatkossa vähän huolellisempi!

Jos olisin järkevä, laittaisin etupenkille aina jonkin muistutuksen kun sisätilalämppäri on pois päältä, mutta en ole muistanut tehdä sitä kertaakaan tuon tapauksen jälkeen. Ilmeisesti se ei rokottanut kukkaroa vielä riittävästi? Ehkä muistan sen jatkossa kun tämän jutunkin kirjoitin? Olkaa te muut viisaampia!

Uusi säleikkö paikallaan.

Keskustelu

Juho
10.01.2022 12.52

Onneksi selvisit kuitenkin suht halvalla tästä ikävästä unohduksesta.
En ollut itse ajatellutkaan että näin voisi käydä, mutta niin vaan pari talvea sitten kävi itsellekin vähän vastaava. Irrotin lämmitysjohdon tolpasta, mutta siinä oli jotain hässäkkään perheen kanssa, ja johto jäi auton päähän kiinni. Pienen lenkin jälkeen parkkipaikalla huomasin että katkennut johdon pää roikkui siististi pistokkeesta auton puskurissa. Onni onnettomuudessa siis, että johto oli ilmeisesti jäänyt renkaan alle tms ja katkennut, mutta itse pistoke ja auton keulasäleikkö oli ehjä.
Onneksi autokannan sähköistyminen tuo helpotusta tähänkin ongelmaan ja auto ei enää anna lähteä liikkeelle johto kiinni. Toki sitten saattaa saada jäätyvän latausluukun riesan tilalle?

Jenni
16.01.2022 17.54

Jep, olisi tuossa ollut mahikset saada paljon enemmänkin tuhoa aikaiseksi, jos olisi ehtinyt ajaa auton yhtään pidemmälle!

Ja oho, kävipäs sullakin hassusti. Onneksi ei käynyt pahemmin, pienin vahinko on katkennut piuha.

Sähköautolla ei sentään voi lähteä liikkeelle piuha kiinni. Toisin kuin kaasuautolla, joilla on hajotettu kaasutankkausasemia kun tankkausletku on jäänyt autoon. Uskomatonta sekin...

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Jenni Seat Seat Leon Talvi

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (3) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (43) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (41) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (39) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (53) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (47) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (3) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (69) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Polestar (1) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (43) Seat Leon (46) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (19) Takuu (4) Taloudellinen ajo (52) Talvi (36) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (6) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb