06.05.2015

Leonin luovutus

Olimme sopineet Jyväskylän Autotarvikkeen myyjän Jarnon kanssa, että Leonin luovutus tapahtuisi luovutushuollon jälkeen klo 16.30. Alunperin sen piti tapahtua vasta seuraavana päivänä, mutta sitä piti vapun vuoksi siirtää päivällä aikaisemmaksi. Voi harmi! :D

Luovutushuollon päätteeksi mekaanikko ajoi Leonin esittelyautojen halliin ja sitten kaikki alkoikin olla valmista. Kello oli kuitenkin vasta 15.30, joten sovittuun luovutusaikaan oli vielä tunti. No, se ei minua haitannut, sillä edessäni vihreä ihanuus, johon istuin fiilistelemään ja odottamaan.

Leon valmiina lähtemään maailmalle.

Ehdin olla yksin vain hetken, kun luokseni saapui toinen myyjä, joka pahoitteli, että Jarno oli vielä varattu ja ehdotti, että yhdistettäisiin puhelimeni autoon bluetoothilla, jotta luovutushuollon tehtävälistan viimeinenkin kohta tulisi suoritetuksi. Oli kyllä yllättävää, että bluetooth-yhdistäminen oli osana luovutuskuvioita. Yhdistäminen on nimittäin nopeaa ja helppoa ja itselleni myöskin tuttua, sillä olinhan yhdistänyt puhelimeni viime talven koeajoautoonkin.

Kun Leon oli saatu toistamaan puhelimen musiikkia, myyjä lähti viimeistelemään papereita ja minä jäin testailemaan Leonin toimintoja. Tiesin jo ennakkoon, että puhelimeen tallennettua musiikkia ei pysty selaamaan kansioittain Leonin audiojärjestelmän kautta kuten esim. Mazda3:ssa, mikä on aika tylsää. Ilahduttavaa oli sen sijaan huomata, et pystyin vaihtamaan Spotifyn biisejä ratissa olevista napeista. Olin nimittäin kuvitellut, että Spotifyä ei pystyisi komentamaan yhtään, vaan kappaleiden vaihdotkin pitäisi tehdä puhelimen kautta. Nyt Spotifyä ja puhelimen omia biisejä voi vaihtaa samalla tavalla.

Puhelin paritettu auton kanssa ja poppi soi. 

BodyPumpin soittolistan raikaessa Leonin kahdeksasta kaiuttimesta päätin tutustua Navi System -audio- ja navigointijärjestelmän navigaattoriin. Sain sen opastamaan itseni kotiin, mutta en keksinyt millään, miten peruisin navigoinnin. Siinä ihmetellessäni Jarno saapui paikalle ja pääsi ensitöikseen neuvomaan minulle navigoinnin lopetuksen. 

Kävimme yhdessä (miehenikin siis saapui ajastaan paikalle) läpi monia auton toimintoja, mutta järjestelmällistä esittelyä ei tarvittu, sillä olimme mieheni kanssa ehtineet tutustua moniin ominaisuuksiin jo koeajojen yhteydessä. Homma menikin lähinnä niin, että me kyselimme ja Jarno vastaili. Erityistä huomiota Jarno kehotti kiinnittämään rengaspaineiden valvontajärjestelmään, joka pitää muistaa nollata aina, kun renkaat vaihtaa. VW-konsernin autoissa rengaspainevaroitin on onneksi passiivinen ja mittaa paineen renkaan pyörähdyksestä, eikä se vaadi erillistä anturia jokaiseen renkaaseen.

Kun auton toiminnot oli käyty läpi, siirryimme Jarnon toimistoon hoitamaan paperityöt. Leonin maksaminen kävi kätevästi verkkopankin kautta. Kirjauduimme mieheni kanssa vuorollamme Jarnon koneella verkkopankkiin ja maksoimme samalle viitenumerolle omat osuutemme auton 16 000 euron välirahasta.

Kaupanteon yhteydessä teimme Leoniin myös huolenpitosopimuksen. Arvoin pitkään, otanko sen 10 000 vai 15 000 km vuosittaisen ajosuoritteen mukaan, mutta lopulta päädyin isompaan, koska Ecorun-kisaviikonlopuilta mittariin saattaa kertyä helposti lähemmäs 1000 km. Neljä vuotta voimassa oleva huolenpitosopimus maksaa 46 euroa kuussa ja sen piikkiin menevät kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot, takuun ulkopuoliset korjaukset ja mm. pyyhkijänsulkien vaihdot. 

Leonin kauppaan kuuluvat kangasmatot ja ensiapulaukku löytyivät autosta, mutta viimasuojat ja takki on haettava Autotarvikkeen Aholaidan toimipisteen varaosamyymälästä, koska niitä ei ollut Sorastajantiellä. Ihastelin muuten ääneen liikkeessä työharjoittelussa olleiden poikien Volkswagen Motorsport -takkeja, minkä seurauksena Jarno kysyin että haluaisinko sellaisen? No ehdottomasti! Oon Volkkari-fani vaikka kuinka ostinkin Seatin (= Espanjan Volkkari!), ja niinpä Seat-takki saa vaihtua VW-takkiin. Täytyy vain toivoa, että löytyy sopivan pieniä kokoja. :)

Ennen kuin päästimme vihreän monsterin vapauteen, pyysin Jarnoa vielä ottamaan muutaman valokuvan meidän onnellisesta perheestämme. Siinä sivussa myös vertailimme Leonin väriä hallin muiden autojen väriin. Eipä ollut toista samanlaista! Jarno kertoi, että hänen myymistään noin kuudestakymmenestä hatchback-Leonista vain neljä on ollut vihreitä. Totta puhuen odotin, että niitä olisi ollut vieläkin vähemmän, sillä nyt Leoneista on vihreitä liki 7%! Yksi aiemmin myyty pyörii myös Jyväskylässä, joten jos bongaat täällä vihreän Leonin, on 50% todennäköisyys, että se olen minä.

Väriä elämään! Kovin on tylsän värisiä autoja vaihdokkirivissä.

Lopulta oli aika avata hallin ovi ja suunnata baanalle! Illan ajot tosin jäivät kotiin ajoon ja salilla käymiseen, sillä keli oli sanalla sanoen surkea. Leonin luovutuspäivä oli meille vähän (aika paljonkin) kuin joulu huhtikuussa. Oltiin oltu tosi kilttejä, kun tuli noin iso ja kova paketti! Ja kun aina toivotaan, että joulu olisi valkoinen, niin nyt saatiin sekin: oli huhtikuun toiseksi viimeinen päivä ja niin vaan illalla salilta lähtiessä Leon oli peittynyt lumeen. Että niin siinä kävi, että vihreä Leon tuli ennen kuin vihreät lehdet puihin.

Leonin ensimmäinen ilta ja heti raukka hautautui lumeen...

Kaikkiaan Leonin tilaamisesta sen saamiseen meni aikaa kaksi ja puoli kuukautta, mikä ei mielestäni ole ollenkaan paha. Alunperin valmistusviikoksi sanottiin 15, mutta auto valmistuikin pari viikkoa etuajassa jo viikolla 13. Autokuumekaan ei ehtinyt kasvaa liian isoksi, kun toimitus oli näin ripeä. Ainoa hidastus oli ylimääräinen viikko SE-Mäkisen huomassa (normaalisti siellä menee viikko, mutta nyt kaksi). Silloin auto alkoi jo hieman poltella... 

  • 12.2.2015 - Teemme kaupat Leonista Jyväskylän Autotarvikkeella. Tilaukseen lähtee Seat Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG Lima Green.
  • 23.3.2015 - Leon valmistetaan Seatin Martorellin tehtaalla Espanjassa.
  • 9.4.2015 - Leon saapuu laivalla Suomeen Vuosaaren satamaan.
  • 20.4.2015 - Leonille tehdään maahantulotarkastus SE-Mäkisen Vantaan toimipisteessä.
  • 23.4.2015 - Leon saapuu Jyväskylään SE-Mäkisen rekalla.
  • 29.4.2015 - Leonille tehdään luovutushuolto ja luovutetaan se meille.

Se on niin ihana! :)

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Auton hankkiminen Seat Seat Leon

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb