11.04.2018

Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja

Osoite kopioitu

Kävin viikonloppuna harjoittelemassa taloudellista ajoa talvitauon jälkeen. Viime kirjoituksen aikoihin vaihdoin tosiaan auton takaisin kulkemaan eco-tilassa, jossa se vaihtaa vapaalle aina, kun kaasusta päästää irti. Kylläpä sillä on taas ihana ajaa, kun se rullaa niin pitkiä matkoja!

En jostain syystä päässyt talven aikana oikein sinuiksi perinteisen moottorijarrutuksen kanssa, vaan auto tuntui aina pysähtyvän nopeammin kuin odotin. Leonin vapaarullaus on mulla sen sijaan selkäytimessä ja pysyn hyvin kärryillä, milloin kaasusta kannattaa irrottaa, että auto hidastuu sopivasti esimerkiksi nopeusrajoitusmerkkin kohdalle.

Kulutus Seat Leon 1,0 TSI vs. 1,4 TSI ACT 

Ajoin viime syksynä Skoda Economy Runin Octavialla, jossa oli 1,0 TSI moottori. Tutustuakseni moottorin sielunelämään otin yhdeksi illaksi koeajoon Seat Leonin, jossa oli vastaava moottori. Itse asiassa kyseessä oli sama auto, Erkki ja Seppo ajoivat toiseksi Suurajot Ecorunin bensaluokassa.  

Seat Leon 1,0 TSI

Päästäkseni selville yksilitraisen moottorin taloudellisimmista vauhdeista keksin ajaa yhtä ja samaa 80 ja 50 km/h rajoituksia sisältävää Vaajakosken ja Leppäveden välistä maantielenkkiä uudestaan ja uudestan niin, että maksiminopeus oli joka kerta 5 km/h vähemmän kuin edellisellä lenkillä. Maksiminopeus tarkitti tässä sitä, mihin nopeuteen kiihdytin auton kaasua painamalla - oli vain positiivista, jos auto kiihtyi itsekseen alamäessä tämän yli. 

Tutkimustulokset olivat kiinnostavia! Mitä hitaammin ajoin, sitä vähemmän polttoainetta kului. Luonnollisesti? 80 km/h nopeudessa kulutus oli 4,2 l/100 km, kun taas maksiminopeudella 60 km/h, kulutus oli enää 3,6 l/100 km. Kulutus tippui keskimäärin desillä, kun nopeus tippui 5 km/h.

Ensimmäisessä testissä ajoin ihan rajoitusten mukaan eli max 80 km/h, mutta koitin toki pihistellä.

Max 60 km/h. Ennätyshyvä kulutus näkyi myös ECO-pisteissä.

Viikonloppuna kokeilin samaa 15 km pituista lenkkiä omalla autollani. Vähän hassua, etten ole tehnyt näin tarkkaa tutkimusta oman autoni kulutuksille ennen? Se on ollut meillä jo kuitenkin kolme vuotta. Toisaalta keksin yleensäkin selvittää kulutuksen suhdetta nopeuteen vasta viime syksynä, joten annettakoon se anteeksi.

Kuten jo viime kirjoituksessani totesin, uudet yksilitraisilla moottoreilla varustetut autot ovat ajaneet Leonidaksen 1,4 TSI ACT -moottorin ohi. Se tuli todistettua myös eri nopeuksia testatessa. Leon 1,4 TSI ACT kulutti melkein kaikilla nopeuksilla 0,2 l/100 km enemmän kuin 1,0 TSI Leon. Vain 70 km/h lenkillä tulos oli sama.

Jännää näissä testeissä oli huomata, että Leonidaskin vie sitä vähemmän bensaa, mitä hitaammin sillä ajaa. Olen kuitenkin pitänyt sitä vauhtia rakastavana autona, joka kuluttaa vähiten, kun ajaa kovaa. Toisaalta 60 km/h lenkin tulos oli desin huonompi kuin 65 km/h lenkillä, joten onko tässä taitekohta? Ajokertoja oli kuitenkin vain yksi, joten ihan suoraa johtopäätöstä ei voi vetää. Mutta voihan sitä aina spekuloida... Yksilitrainen Leon muuten pudotti kulutusta 65 -> 60 km/h lenkeillä vielä kaksi desiä.

Mtä hitaammalla maksiminopeudella ajaa, sitä enemmän aikaa tietysti kului. Ecorunissa on kuitenkin määrätty tarkkaan, miten kauan jaksoilla saa käyttää aikaa. Ei siis voi ajaa 65 km/h, vaikka se kuinka olisi taloudellisinta.

Nyt päästään Leonin lentämisvaiheeseen. Saisinko kulutuksen pysymään alhaisena, jos ajaisin maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan (80 / 50 km/h) mutta antaisin vauhdin pudota mäissä? Ekalla yrittämällä kulutus oli 3,9 l/100 km eli sama kuin max 65 km/h ajamalla, mutta nopeus oli 56 km/h sijaan 58 km/h. Toisella yrittämällä en päässyt ihan yhtä hyvään tulokseen, vaan kulutus oli 4,0 l/100 km. Keskinopeus oli silloin 59 km/h.

Tämän perusteella voi todeta, että Leonilla kannattaa nähtävästi ajaa kiihdytä-rullaa tekniikalla, mikä on tätä lentämistä.

Max 60 km/h vs. kiihdytä-rullaa, maksiminopeudet nopeusrajoituksien mukaan.

Testi oli vain kovin lyhyt ja en ole siihen ihan täysin tytyyväinen. Haluaisin tarkempaa dataa! Olen insinööri ja tämä mutuilu käy luonteeni päälle. Mikä esimerkiksi on maksiminopeus, mihin kannattaa kiihdyttää? Tai mikä on se kulutuslukema, mitä ei kannata ylittää hetkellisen kulutuksen mittarissa? Koska nythän alamäissä kiihdyttäessäni kuutus saattoi olla aika reilu (unohdin jo mikä). Toisaalta ylämäkeen saatoin mennä 2,3 l/100 km nopeuden samalla tippuessa 60 km/h:iin, mikä on ehkä paljon tärkeämpi tieto, koska tasanopeudella ajaessa kulutus voi olla ylämäessä koko ajan tosi korkea.

Ekoilla kierroksilla pystyi myös toteamaan, että autolla ei kannata ajaa yli 80 km/h. Luulen, että sellainen 70-74 km/h (mittarin mukaan, joten luonnossa 65-70 km/h) on nopeus, mitä ei kannata ylittää kuin alamäissä.

Mutta mitä jos kilpailussa on paljon 60 km/h alueita? Silloin Leonidas ei vain ole parhaimmillaan.

Ajoin Leonilla viime kesänä kaikkien aikojen parhaan tuloksen AKU Ecorunissa, missä keskinopeudet olivat tavallista hieman korkeampia. Silloin todella tuntui, että auto lensi. Toivotaan, että tämänkin kauden kisat ovat lentokisoja! 

Seat Leon 1,4 TSI ACT. Testissä oli alla kitkarenkaat 2,6 bar paineella. Tiet olivat kuivat toisin kuin tämä levike josta aina lähdin uudelle kierrokselle.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ecorun Leonidas Seat Seat Leon Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (14) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (39) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb