POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017

keskiviikko 23.08.2017 Avainsanat: EcorunLeonidasSeatSeat LeonTaloudellinen ajo

Kauden 2017 toinen taloudellisuusajokilpailu ajettiin Jyväskylässä elokuun puolivälissä. Heinäkuun kilpailussa pääsin maistamaan voittoa ja luulin, että kokenut kartturi ja yhteinen harjoittelu olisivat tuottaneet toistamiseenkin tulosta, mutta toisin kävi. Bensaluokassa tuli sija 4/5 ja yleiskilpailussa 16/18, mitkä olivat molemmat todella pettymyksiä! 

Suurajot Ecorun (aiemmin 1000 Lakes Ecorun) oli pohjoiseuroonpan alueen yhteinen kilpailu, jossa oli mukana kilpailijoita myös Virosta ja Norjasta. Lisäksi kilpailuun saapui NEZ-alueen ulkopuolelta Tsekistä yksi kilpaiijapari. Suomalaisia kilpailijoita oli 15 autokuntaa, joista jo kahdeksan ajoi hybrideillä.

Kilpailupäivän sää oli varsin vaihteleva: vesisadetta, poutaa, auringonpaistetta, kaatosadetta ja lopussa vielä sateenkaaria. Ja sieltä sateenkaaren päästä löytyi Ecorunin maali ja pystejä voittajille.

Kojelautakameran kuvassa ei oikein erottanut sateenkaarta taivaasta, joten vahvistin sitä hieman... :P (Vektorikuva: Freepik)

Liian monimutkaista on auton tankkaus, sano minun sanoneeni!

Luulisi, että kohta neljä kautta kisanneena tietäisin jo kaikki jutut, mitkä pitää huomioida auton tankkaamisessa taloudellisen ajon kisaa varten, mutta ei... 

Kuulin Jaakolta pari päivää ennen kilpailua, että polttoaineen lämpötilakertoimen huomioimalla kilpailussa voi saada huomattavaa etua. Temppu perustuu siihen, että maanalaisesta säiliöstä tuleva polttoaine on ilmaa kylmempää ja kun se laajenee auton tankissa lämpimän päivän aikana, tankki onkin sen seurauksena täydempi. Bensan lämpötilakerroin on 0,0009, mikä tarkoittaa, että jos esimerkiksi jos tankkaisin 40 litraa 10 asteista bensaa ja se lämpenisi 20 asteeseen, tapahtuisi lämpölaajenemista 3,6 dl verran. Se on jo ihan huomattava määrä!

Nesteen lämpölaajenemisen kaava

Tällä perusteella päätin käydä kikkailemaan. Koska Leonilla oli ajettu edellisen tankkauksen jälkeen vain 300 km, kävin pyörähtämässä siskoni luona Kuopiossa, jotta tyhjennettyä tankkia. Kisan alkutankkauksessa autoon menikin yhteensä yli 45 litraa bensaa. Kilpailupäivän sää tosin oli sen verran viileä, että se ei tainnut hirveästi lämmetä.

Jaakko ehdotti minulle myös pari päivää aiemmin, että kannattaisi tankata auto ennen kisaa niin, että tankkiin jäisi tilaa vain sääntöjen vaatimat kymmenen litraa. Lämpötilakikkailuun yhdistettynä auto olisi siis pitänyt auto juuri ennen kisapaikalle saapumista, mutta suoraan sanottuna unohdin, koska en nähnyt sen hyötyjä.

Mietin, että miten esimerkiksi 30 litran tankkaaminen juuri ennen kisaa auttaisi mitään, koska ongelmat tulevat vasta, kun tankki alkaa olla kurkkuaan myöten täynnä. Jos tankki on 10 litraa vaille täysi, siinä tuskin on vielä ilmataskuja, jotka pitäisi saada hölskytettyä bensaa täyteen. Kilpailun jälkeen tajusin, että kyse on ajankäytöstä. Koska tankki vastaanottaa bensaa loppuvaiheessa hyvin hitaasti, olisi lirutteluun käytettävissä hieman enemmän aikaa, jos  aikaa ei menisi alussa ensimmäisen 30 litran tankkaamiseen.

Leonin mitattu kilpailukulutus oli 4,773 l/100 km, kun taas ajotietokone näytti vain 4,5 l/100 km eli lähes 3 desilitraa vähemmän. Viime kisassa sekä tankkaus että ajotietokone näyttivät samaa tulosta ja yleensäkin uskottavien tulosten heitto on ollut vain desin luokkaa, joten menikö kilpailun alkutankkaus pieleen?

Aamun ensimmäisessä tankkauksessa Leonin tankkausluukun puoleinen takarengas oli ihan kuopassa aseman maan painumisen takia ja tankkaaja sanoikin viiden minuutin täyttyessä, että bensaa olisi kyllä mennyt enemmänkin. Eli aiemmista kisoista tuttu tilanne; bensa ei vaju riittävän nopeasti, jos auto on huonossa asennossa. Toisaalta pukilta tehdyssä kakkostankkauksessa tankki tuli täyteen jo hyvän aikaa ennen viiden minuutin aikarajan täyttymistä, joten voisi kuvitella, että alkutankkaus onnistui.

1. alkutankkaus oli olevinaan tasamaalla, mutta Leon oli selkeästi kuopassa.

2. alkutankkaus suoritettiin korokkeelta.

Noh, vaikka auton kulutus olisi ollut täsmälleen sama kuin ajotietokoneen näyttämä, ei se olisi muuttanut neljättä sijaani paremmaksi. Kolmanneksi tulleen jyväskyläläisten Jarien tiimin Volkswagen Polon kulutus oli  4,438 l/100 km eli yli 3 desiä parempi. Ykköseksi tuloksella 4,171 l/100 km ajoi edellisen kisan tapaan Kalervo 1,0 TSI Seat Ibizalla ja kakkoseksi tuli toinen jyväskyläläinen tiimi 1,0 TSI Seat Leonilla.

Mutta mikä minulla oikeasti meni vikaan? Miksi kulutus oli niin suuri?

Ensinnäkin ajoimme ohi parista risteyksestä! Eka huomattiin saman tien risteyksen kohdalla ja käänsi auton ympäri. Jälkimmäisessä hihkaisin, että tuonne muuten mentiin eilen, kun harjoiteltiin ja jatkoin suoraan, missä vaiheessa Jaakko tajusi että sinne piti muuten mennä nytkin... Jaakko arveli, että näihin meni ehkä noin desi polttoainetta eli oikeasti niillä oli kokonaismatkassa hyvin pieni merkitys.

Tuonne käännyttiin eilen - ja on tainnut jäljistä päätellen kääntyä tänään muutama kilpailija. Minä puolestani tyytyväisenä ajoin risteyksen ohi mäen päälle saakka...

Eniten mietin, että ajoinkohan liikaa ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näyttöön luottaen. Viime kisassa opin, että Leonidas jaksaa kulkea vielä tosi matalilla kierroksillakin ja niiden oppien mukaan jatkoin nytkin eli pakotaen auton käyttämään tasaisella usein suurempaa vaihdetta, kuin mitä se itse käyttäisi. Testailin kilpailun aikana vaihteen vaikutusta hetkelliseen kulutukseen useamman kerran ja aina se vain näytti, että 7. vaihde olisi taloudellisempi kuin 6. vaihde, vaikka kierrokset olivat enää 1150 rpm tuntumassa.

Kilpailun jälkeen yksi järjestäjistä kommentoi pohdintaani, että pitäisikö minun mahdollisesti ajaa enemmän fiiliksellä kuin teknisesti. Ehkäpä pitäisi yrittää kuunnella vain, miten auto kulkee parhaiten. Vaikka en sanoisi, että nytkään olisin täysin kuuro autolle ja vaihdoin vaihdetta pienemmälle tarpeen tullen, mutta ehkä silti pitäisi vielä ottaa lisää fiilistä mukaan… Toisaalta minulla ei nytkään ollut fiilistä, että auto kuluttaisi paljon väärien vaihteiden takia, vaan enimmäkseen tiet vain tuntuivat tahmeilta. 

Tällainen märkyys edusti onneksi ääripäätä. Siinä auto tuntui oikein liimautuvan tiehen...

Tästä päästään siihen, että Jaakko mietti voisiko Leonin erinomainen pito märällä hiekkatiellä lisätä kulutusta. No, tietysti märkä ja hiekka lisäävät kulutusta, mutta voiko siihen vielä vaikuttaa rengasvalinta niin, että huonommin pitävä rengas olisi taloudellisempi?

Nyt Jaakko ihasteli jälleen kerran, miten mahtavasti Leonidas pysyi tiessä kaarteissakin tuossa haastavassa kelissä. Rengaspaineet olivat viime kisan tyyliin 2,7 bar ja minusta pito oli jopa parempi kuin silloin, kun tiet olivat kuivat. Kysäisin asiaa myös tutusta rengasliikkeestä, mutta sieltä ei osattu kommentoida asiaa. Epäiltiin, että ei varmaan ole tutkittu renkaiden märän kelin vierintävastusta hiekkateillä. En kyllä ihmettele… :D

Haastavaa kisassa oli kelin lisäksi myös reitin hitaus. Pari vuotta sitten vauhdikas ajaminen hiekkateillä oli kauhistus, mutta ei enää. Se nyt vain on niin, että jos Leonidas ei saa lentää, se syö polttoainetta turhan paljon. Lentämistä on se, kun vauhdin saa vähän yli 70 km/h:iin. Silloin ajaminen alkaa tuntua paljon jouhevammalta, kuin esimerkiksi 60 km/h ajaessa.

Nyt tiet olivat monessa kohtaa niin huonokuntoisia tai mutkaisia, että lentovauhtiin ei päässyt. Loppupäässä kisaa oli myös edellispäivänä harjoittelemamme osa, joka oli vastikään lanattu ja oli ihan irtosoralla ja sitten tuli vielä kaatosade. Siinä ei nimittäin juuri yli 50 km/h pystynyt ajamaan. Kiire ei ollut, mutta kun Leonidas olisi tarvinnut sen kunnon vauhdin…

Tällaisilla pätkillä sai ajaa kunnollista taloudellista vauhtia.

Taloudellisuusajon NEZ-säännöt vs. kansalliset säännöt

Suurajot Ecorun oli tosiaan NEZ eli pohjois-euroopan alueen kilpailu, jonka tuloslaskentasäännöt eroavat jonkin verran meidän suomalaisten tämän kauden säännöistä.

Siinä missä meillä hybridit saivat kokonaan oman sarjansa tällä kaudella ylivoimaisuutensa takia, NEZissä ne kilpailevat edelleen samassa yleiskilpailussa tavallisten polttomoottoriautojen kanssa. Käytännössä oli tiedossa jo ennen kisaa, että vain hybridillä on asiaa yleiskilpailun palkintopallille. Suorastaan seitsemän ensimmäistä sijaa meni Toyota Priuksille ja Hyundai Ioniqeille. Sijat 8-11 menivät dieseleille ja peränpitäjinä sijoilla 12-18 olivat perinteisillä bensamoottoreilla varustetut autot joukossaan yksi Toyota Yaris hybrid.

NEZ-kilpailussa auton massa otetaan myös huomioon täysimääräisenä, kun taas Suomen säännöissä sillä on vain 30 % painoarvo yleiskilpailupisteitä laskettaessa. Tutkin Excel-tiedostoa, jossa laskukaavat ovat, mutta ne ovat kyllä niin monimutkaisia, että en oikein tahtonut pysyä kärryillä… Suomen säännöillä bensa- ja dieselautojen keskinäiset sijoitukset olisivat muuttuneet jonkin verran, mutta hybridien asemaa nekään eivät  olisi horjuttaneet. Vain osan järjestys olisi hieman muuttunut. 

Yleiskilpailun tulokset.

Yhteenveto

Suurajot Ecorunin reitti oli hieman yli 300 km pitkä, mikä oli itselleni tähän mennessä pisin kilpailumatka. Yleensä kilpailut ovat olleet lähempänä 250 km:iä, mutta mitä pidempi, sen parempi. Pidemmällä matkalla esimerkiksi yksittäiset pysähdykset eivät näy niin voimakkaasti tuloksessa ja desien kymmenesosien tankkausvirheet eivät myöskään tee niin isoa vaikutusta.

Reitti oli viime kilpailua huomattavasti haastavampi, vaikka nytkin ajettiin keski-Suomen hiekkateillä. Kisaan oli valikoitu pienempiä teitä, jotka olivat kaiken lisäksi huonommassa kunnossa kuin tiet kuukausi sitten. Osa oli lanattu vastikään, kun taas osalla oli niin paljon sateiden aiheuttamia kuoppia, että muutamaan tuli pari jysäytettyä oikein kunnolla, kun ei ehtinyt väistää... Myös märkä keli aiheutti omat haasteensa. Onneksi matkalle mahtui myös asfalttia ja hyviä leveitä hiekkateitä, joilla sai lentää. Ja viime kesän harjoitusreitti!

Ikävä tunne kun vauhtia on liki 70 km/h ja sitten edessä on yhtäkkiä tien leveydeltä kuoppia...

Vaikka oma tulos ei ollut toivotunlainen, oli itse kilpailupäivä oikein kiva ennen kaikkea hyvän seuran vuoksi. Odottelua oli kyllä aika paljon, sillä 18 auton tankkaamiseen menee kahdella pisteellä menee lähemmäs tunti. Ja tämä kerrotaan neljällä, koska tankkauksia on neljä...

Leonin lopputankkaus. Pikkaisen tarttui kuraa mukaan.

Tällä kaudella ajetaan vielä yksi taloudellisuusajokilpailu; Toyota Ecorun, joka ajetaan nimensä mukaisesti riisikupeilla. (Kysyin mieheltäni miten Toyota taivutetaan ja kuulemma noin. :’D ) Ecorun cupin kymmenen parasta pääsee siihen suoraan. Loput 21 loppukilpailupaikkaa jaetaan seitsemässä Toyota-liikkeessä erityisen ecorun-koeajoreitin parhaiten ajaneille. Lue lisää Toyota Ecorunista täältä.

Omalla autolla seuraava kilpailu on ensi vuonna. Silloin pitäisi lopulta osata huomioida kaikki jutut tankkauksessa, harkita paremmin rullaavien renkaiden hankkimista ja ennen kaikkea harjoitella! Tämän kauden tulokset olivat vähän ristiriitaisia, kun molemmat kisat menivät omasta mielestä hyvin, mutta tulokset olivat ääripäissä. Olisi ainakin tutkittava, missä kierroslukemassa 7. vaihde on liian suuri. Luulen, että tämä harjoittelu on minulle suurimman työn takana, koska vaikka autoilusta tykkäänkin, en malta lähteä ajamaan jotain samaa reittiä uudestaan ja uudestaan... 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!