POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017

tiistai 18.07.2017 Avainsanat: EcorunLeonidasPohdiskeluSeatSeat LeonTaloudellinen ajo

Tämän vuoden ensimmäinen taloudellisuusajokilpailu ajettiin reilu viikko sitten Jämsässä ja sain siitä parhaimman tuloksen koskaan! Suuri kiitos kartturilleni Jaakolle, joka on kokenut tekijä, joten minun ei tarvinnut siis kuin keskittyä ajamaan. Suurimman osan aiemmista kisoistahan olen keskittynyt puoleksi myös huolehtimaan aikataulusta, kun olen tutustuttanut lajiin uusia ihmisiä.

Ecorun kauden 2017 uudet tuulet - hybrideille oma sarja

Kaikki ne kolme vuotta, mitä olen harrastanut ecorunia, ovat hybridit olleet jatkuvasti sekä bensaluokan että kokonaiskilpailun palkintosijoilla. Kun viime vuonna Toyota Prius -kuskit vaihtoivat vielä uudempiin Priuksiin, kasvoi kuilu perinteisiin autoihin yhä suuremmaksi.

Tämä luonnollisesti herätti närää pelkillä fossiilisilla polttoaineilla ajavien kisaaiien kesken, koska koettiin, että ei ole oikein järkeä edes kisata hybridejä vastaan, koska ne voittavat kuitenkin 100-0. Itsekin vertasin omia tuloksiani vain ei-hybrideihin, koska vain heidän kanssaan koin olevani samalla viivalla.

Tälle kaudelle sääntöjä muokattiin niin, että kaikki autot eivät olekaan enää samassa sarjassa, vaan hybridit kisaavat modernissa sarjassa ja muut autot fossiilisarjassa. Jälkimmäisessä on entiseen tapaan bensa- ja dieselluokat, ja sarjan autojen keskinäinen paremmuus lasketaan (myös entiseen tapaan) kulutetun energian perusteella. Tämä lasketaan kaavalla, jossa huomioidaan kulutetun polttoainemäärän lisäksi auton omamassa ja polttoaineen energiakerroin.

Ainut miinus tässä useamman sarjan ja luokan jaossa on se, että osallistujia ei ole missään kovin montaa. Pidän sitä kuitenkin pienempänä pahana kuin hybridien ylivoimaa. Tässä kisassa osallistujat jakautuivat kyllä varsin tasaisesti, sillä hybridejä oli neljä, bensafossiileja neljä ja dieselfossiileja viisi.

Perinteinen taukokuva.

Tankkauksen haasteet ja uudistukset - mikä meni vikaan viime vuonna?

Myös autojen tankkausta uudistettiin hieman tälle kaudelle, sillä viime vuonna tankkaukset olivat tosi epävarmoja. Se vie aika lailla pohjan lajilta, jos kulutetun polttoaineen määrä ei pystytä mittaamaan varmasti!

Aiemmin kuljettaja on suorittanut 1. ja 3. tankkaukset ja kilpailun järjestäjät ns. ravistelulenkkien jälkeiset 2. 4. tankkaukset. Nyt kilpailun järjestäjä suorittaa kaikki tankkaukset ja jälkimmäiset (2. ja 4.) tehdään aina tankin täyttöaukon puoleinen takarengas korokkeella. Aikaa käytetään jokaiseen viisi minuuttia. Aiemmin kilpailijat saivat valita, käytetäänkö koroketta ja lisäksi kilpailijoiden omiin tankkauksiin ei ollut pakko käyttää koko aikaa.

Viime vuoden ensimmäisessä kisassa Kuopiossa sain mahdollisesti liian pienen kulutuksen siksi, että ajattelemattomuuttani lopetin tankkaamisen jo ennen viiden minuutin täyttymistä, kun bensan pinta alkoi näkyä. "Kun se kuitenkin tankataan täyteen 4. tankkauksessa.”

Myöhemmin on käynyt selkeästi ilmi, että Leon tarvitsee tosi paljon aikaa, että tankki tulee oikeasti täyteen, sillä bensan pinta vajuu niin hitaasti. Ehkäpä 4. tankkauksen 5 minuuttia ei riittänyt, kun tilaa oli jäänyt 3. tankkauksessa. (Pysyikö muuten kukaan kärryillä?)

Viime vuoden toisessa kilpailussa Vihdissä Leonin kulutus oli puolestaan ihan liian paljon. Alkutankkauksen huoltoaseman mittarikenttä oli niin kuopalla, että edes suunnilleen tasaisen alustan saamiseksi polttoainemittarin toisen puolen autot tankattiin korokkeelta ja toisen ei. Kilpailun lopussa koroketta puolestaan käytettiin.

Tasamaatankkaus ei ilmiselvästi sopinut Leonille, sillä sen loppukulutus oli tyyliin litran enemmän kuin kilpakumppaneilla ja myöskin litran enemmän kuin mitä ajotietokone näytti. Leonin kahdessa ekassa Ecorunissa ajotietokone kuitenkin täytti tismalleen samaa kulutusta kuin tankattu, viime kauden viimeisessä kisassa desin enemmän ja tässä nyt ajetussa kisassa taas täsmälleen samaa.

Koroke, ammattitankkaajat ja riittävä aika tuntuvat takaavan varmimman tuloksen tankkauksessa ainakin minun autollani.

Ecorun-kilpailun 2. ja 4. tankkaukset tehdään vuoden 2017 sääntöjen mukaan aina korokkeelta.

Pihtaa minkä kehtaat!

Jos sitten keskityttäisiin tähän kilpailuun. Ensinnäkin oli mahtavaa ajaa kokeneen kartturin kanssa! Harjoittelimme kisaa varten ajamalla kolme vanhaa tiekirjaa ja hioimme samalla sekä minun ajamistani että Jaakon tapaa kertoa minulle seuraavat tapahtumat.

Jaakolla oli kisaa varten tabletissa taulukko, johon pystyi laittamaan jakson keston ja matkan ja se laski puolen kilometrin välein, missä kohtaa pitäisi olla milläkin minuutilla. Se ei tietenkään kerro koko totuutta, koska nopeudet vaihtelevat jakson aikana, mutta antavat kuitenkin suuntaa.

Toinen taulukko puolestaan kertoi, kuinka monta sekuntia edistetään tai jäädään aikataulusta, jos ajetaan x km/h yli tai alle pyydetyn keskinopeuden. Näiden avulla Jaakko sitten laski monta kertaa jakson aikana, että mitä nopeutta pitäisi ajaa ja ollaanko aikataulussa. Jollain pitkällä maantiesiirtymällä hän esimerkiksi ilmoitti, että “Ole hyvä, aja 92 km/h”.

Kisassa oli aika väljä aikataulu ja monesti Jaakko pystyikin sanomaan, että "pihtaa minkä kehtaat”. Tämän teemalauseen keksimme kun ajoimme viimeistä harjoitusta ja tulos oli kiinni siitä, kehtasinko ajaa harjoituksessa yleisen liikenteen seassa vähän alinopeutta. Kisaan mennessä tosin ehdin kyllästyä koko lauseeseen, mutta enivei kun ei ollut kiirettä, ajoin sellaista ajoa, mikä tuntui autolle taloudellisimmalta. Tämä tarkoitti monesti noin 70 km/h nopeutta, vaikka olisi ollut aikaa ajaa hitaamminkin.

Vauhdissa hiekkatiellä. Kuvakaappaus uudesta tuulilasikamerastani, josta tulee juttua blogiin kun ehtii. 

Kevään harjoituksissa Leonin renkaissa oli 2,5 barin paineet, ja Jaakko kehui auton pitoa ja alustaa todella hyväksi. Viime viikon harjoituksiin laitoin renkaisiin 2,8 barin paineet, mitkä ovat sääntöjen mukaiset maksimit. Ne olivat kuitenkin vähän liikaa, sillä Leon meinasi luistella soralla mutkissa vähän liikaa. Luistelu on pahasta, koska ajonvakautus jarruttaa menoa. Osan luistoista ehtii korjata vastaohjauksella, mutta kaikkia ei. Kisaan tiputimme paineet 2,7 bariin ja onnistuin muutenkin ajamaan mutkat niin, että ESP ei puuttunut peliin. 

Olen siitä harvinainen Ecorun-kuski, että ajan automaattivaihteisella autolla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että antaisin auton aina valita vaihteen, vaan pakotan sen usein jollekin tietylle, jos tiedän etä auto kyllä pystyy sillä ajamaan tiettyä nopeutta. Useimmiten tämä tarkoittaa, että pidän ylämäessä kutosen silmässä, vaikka auto haluaisi jo vaihtaa vitoselle.

Kisan puolessa välissä tajusin, aika monessa paikkaa, missä auto valitsisi vaihteeksi kutosen, pystyn ajamaan myös seiskalla. Sitä en aiemmin ollut pakottanut, mutta miksi ei? Testailin seiskaa jonkun kerran ja kun hetkellisen kulutuksen näyttö näytti aina seiskalla pienempää, aloin käyttää sitä. Ehkä tämä kertoo myös, että tiet olivat hyväkuntoisia, kun pystyi ajamaan niin kovaa että seiska oli hyvä vaihde.

Ilma & Vesi. Se voitaisiin oikeastaan ottaa nimeksi meidän tiimille, millä toivottavasti kisataan pidempäänkin!

Taloudellisuusajo pilaa mun vanteet!

Pahin painajaiseni Ecorunissa on, että rikon autoni, kun ajan kovaa sorateillä. Tai en oikeastaan autoa, vaan sen vanteet. Viime kesän kilpailun jälkeen huomasin, että Leonin kaunit vanteet olivat täynnä kiveniskemiä. D: Koitin miettiä, miten saisin tähän kisaan suojattua vanteet; mielessä oli niin erillisten kisarenkaiden hankkiminen kuin kumimaalilla maalaaminenkin, mutta ajoin kuitenkin samoilla pyörillä kuin ennenkin.

Minulle on vähän naureskeltu kun olen surrut vanteitani, mutta hei, Leon on silmäteräni! Minusta taloudellisuusajon, joka on tavisautoilla ajettava laji, ei pitäisi olla sellaista, että se jättää kalustoon jäljet. Entä sitten ne lukuisat kilpailijat, jotka ajavat liikkeistä lainatuilla autoilla? Tykkäisivätkö liikkeet, että vanteet ovat täynnä kiveniskemiä?

Kisassa kävi kuitenkin ilmi, että muiden vanteet eivät ime kiviä puoleensa siten kuin omani. Leonin vanteiden puolat ovat vaakatasossa ja lisäksi hieman ulkonevat, joten lentävät kivet kopsahtelevat suoraan niihin. Katselin esimerkiksi monta kisaa ajetun Polon vanteita ja niissä ei ollut kuin muutama hassu kiveniskemä.

Muistuttelin itselleni kisassa mieheni sanoja, että vanteet ovat jo pilalla, että ei siitä tarvitse enää välittää niin kovasti jos pari kiveniskua tulee lisää. Mutta ei tässä kisassa niitä sitten tullutkaan juuri yhtään eli kaikki soratiet eivät ole yhtä pahoja. Nyt kun katsoin viime vuoden Jyväskylän kisan reitiltä ottamaani kuvakaappausta, niin on kyllä ihan selvää, missä vanteet pilasin. Se oli se 10 km pätkä, joka oli suunnilleen pelkkää irtosoraa, jossa autokaan ei meinannut pysyä hyppysissä!

Voi vanneparat! Etenkin takapään vanteet ovat kiveniskemiä täynnä. :(

Lopputulos

Leon meni tämän kisan melkein höyryillä, sillä niin pieni sen kulutus oli: 4,126 l/100 km! Uusi ennätys! Tämä on myös pyöristettynä sama, minkä Seat on määritellyt Leonin maantiekulutukseksi. Kaikki tankkaukset tehtiin samalta paikalta ja tankki oli jälkimmäisissä tankkauksissa piripinnassa paljon ennen viiden minuutin aikarajaa, joten tulosta voi pitää uskottavana.

Kun sitten näin kilpailun tulokset, en ollut uskoa silmiäni! Olimme Jaakon kanssa pihistelleet itsemme bensaluokan ykkössijalle ja fossiilisarjan kolmansiksi! Markku onnitteli minua iloisesti, että “Onneksi olkoon Jenni, sinusta on tullut fossiili!” :D

Voittopokaali ja kulutus, jolla se ansaittiin - hetkeksi...

Ei olisi kuitenkaan pitänyt uskoa, mitä näki. Seuraavana päivänä kävi nimittäin ilmi, että tulokset oli lajiteltu väärin (sarjan pisteiden mukaan, missä huomioidaan auton omamassa)  ja oikeasti olimme bensaluokan kakkosia. Fossiilisarjan yleiskilpailussa putosimme puolestaan sijalle neljä, koska yksi auto oli unohtunut tuloksista! Käsittämätöntä, ettei kukaan huomannut näitä virheitä kilpailun jälkeen, kun tulokset julkistettiin ilmoitustaululla! Mutta itsekin olin niin tohkeissani, etten tajunnut katsoa tuloksia tarkemmin.

Fossiilisarjan luokkatulokset.

Fossiilisarjan yleiskilpailutulokset.

Pohdintaa tulosten tarkkuudesta

Bensasarjan pienimmällä kulutuksella 4,095 l/100 km meni uusi yksilitrainen Seat Ibiza. Kolmanneksi kiri Opel Astra kulutuksella 4,142 l/100 km. Tankatut polttoainemäärät olivat 10,60 l, 10,68 l ja 10,72 l eli kolmen parhaan keskinäiset erot olivat ihan mitättömät.

Mieheni kommentoi tuloksia, että jos ne olisi annettu tällä tarkkuudella fysiikan opettajalle, ne olisivat tulleet bumerangina takaisin, sillä tuloksissa ei ole huomioitu virhemarginaalia. En tosin tiedä, miten virhemarginaali voitaisiin laskea, koska samaa tankkausta ei voida suorittaa moneen kertaan. Mutta on siinä silti pointtia.

Nimittäin jakeluasemien erilaiset kaltevuudet ja jopa asemien polttoainepumppujen mittarien epätarkkuus voivat vaikuttaa siihen, miten paljon polttoainetta tankkiin menee. Polttoainepumput ovat ilmeisesti tarkkoja vain yli viiden litran tankkauksille, mutta se ylitetään aniharvoin hötkytyslenkkien jälkeisissä tankkauksissa.

Kun Leonille tehtiin jälkimmäistä lopputankkausta, tankkaaja nosti pistoolin ilmaan 2,30 litran kohdalla, koska tankkiin ei mennyt enää yhtään enempää bensaa. Tankkausaikaa oli jäljellä vielä minuutti-puolitoista, minä aikana polttoainetta ei enää lisätty, mutta polttoainemittari jatkoi kuitenkin hitaasti tankatun määrän kasvattamista. Lopputuloksena maksoin 2,42 litrasta bensaa, mutta tankkauspöytäkirjaan merkittiin 2,30 l. Tankkaajat lienevät huolellisia, mutta mitä jos sitä ei olisi silti huomattu? Jos 2,42 litraa olisi päätynyt lopputuloksiin, olisin jäänyt kolmannelle sijalle.

Tankki täynnä! (Kuva viime vuodelta, mutta samalta se näytti nytkin paitsi ilman ylivuotoa.)

Mietin myös, miksi loppukulutus ilmoitetaan kolmen eikä kahden desimaalin tarkkuudella. Tämä johtuu siitä kerto- ja jakolaskujen säännöstä, että tulos annetaan yhtä monen merkitsevän numeron tarkkuudella kuin yhtälön epätarkin luku. Kun polttoainetta tankataan yli 10 litraa, merkitseviä lukuja on neljä (esim. 10,68 l). Kaikki kilpailun hybridit ja dieselit kulkivat alle kymmenellä litralla polttoainetta, joten merkitseviä lukuja onkin vain kolme. Tällä perusteella mielestäni kaikissa sarjoissa pitäisi näyttää tulos vain kolmen desimaalin tarkkuudella.

Skoda Economy Runissa mittaustekniikka rajoittaa tulokset yhteen desimaaliin ja sillä tarkkuudella meidänkin kisat pitäisi ehkä laskea, vaikka ykkössijaa jakaisikin sitten useampi auto. Sitä paitsi keskinäisen eron voisi silti laskea auton omamassan mukaan. Sen perusteella esimerkiksi 1263 kg painava Leon voitti 1122 kg painoisen Ibizan yleiskilpailutuloksissa.

Yhteenveto

Vaikka ykkössijaa ei lopulta tullutkaan, olen todella tyytyväinen kilpailun tulokseen. Sitä paitsi ei ole niin paljon paineita puolustaa voittoa seuraavassa kisassa! :D

Lopputulokset olivat niin lähellä toisiaan, että jäin miettimään olisinko voittanut bensaluokan, jos Leonissa olisi ollut hieman rullaavammat 16” renkaat nykyisten 17” sijaan. Hybridisarjan Priuksetkin sijoittuivat samassa järjestyksessä, kuin minkä kokoiset renkaat niissä olivat. Melkein sain jo tähän kisaan sponssirenkaat, mutta ei sitten kuitenkaan tärpännyt. Tätä kautta on enää yksi kisa jäljellä, mutta ensi kaudelle pitäisi kyllä yrittää saada erilliset kisarenkaat!  

Voittoisat Seatit: uusi Ibiza oli bensaluokan taloudellisin ja Leon toinen.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Pohjoisen karpaasi - 21.7.2017 klo 20:49

    Mielenkiintoinen kirjoitus!

    Ensi kerralla kannattaa ehdottomasti kokeilla kapeampia pienen vierintävastuksen renkaita 16-tuumaisina (15" lienee vielä parempi, mutta ulkonäköseikat saattavat estää käytön, jos auton etujarrut ylipäätään mahtuvat vanteiden sisään). Tekniikan Maailman 5/2017 kesärengastestin pienin vierintävastus oli Pirelli P7 Cinturatolla, joskaan Nokian Hakka Blue 2 ei kuluttanut kuin 0.3% enemmän polttoainetta. Testattu koko oli 205/55R16 eli sama mikä käy Leoniinkin.

    Vanneongelmaan ratkaisu on asentaa sivuista melko umpinaiset vanteet, joska eivät keränne kiveniskemiä ja lienevät erityisen aerodynaamisetkin eli kulutus pienenee. Yksi suoraan sopiva malli on e-Golfin 16" Astana-vanne: https://www.google.fi/search?&tbm=isch&q=Astana+6%C2%BD+x+16+e-golf&oq=Astana+6%C2%BD+x+16+e-golf. Näyttää ebaystä löytyvän sarjoja saksalaisilta myyjiltä kohtuuhintaan :).

    Öljyksi kannattanee valita kuumaviskositeetiltaan juoksevin autoon sopiva öljy, eli esim. 5W-40:n sijaan 5W-30. Ja luultavasti kannattaa käyttää vielä melko tuoreita öljyjä.

  • Jenni - 25.7.2017 klo 22:58

    Kiitos kommentista! :)

    Tavoitteena olisi saada alle 16" pyörät, mikä on vakiokoko normaalissa Leonissa. (Meillähän on siis urheilullinen FR-varustelu, jossa tulee 17"). En tiedä menisikö alle 15". Ne on vakiona ihan hinnat alkaen mallissa, mutta voipi olla ettei jarrut mahdu niihin. Lisäksi epäilen, että niiden ajotuntuma ei olisi enää niin hyvä kuin 16".

    Hankalaahan tässä on se, että kisarenkaat pitäisi olla sisäänajetut, mutta normaalisti haluaisin pitää auton alla kuitenkin ne nätit vanteet mitkä siinä on nyt. e-Golfin vanteet olisivat varmaan hyvät ilmanvastuksen vuoksi, mutta voi pojat ne on rumat! Joten ei oikein tee mieli niitä pitää autossa jatkuvasti... Kiitos silti vinkistä! Sitten kun tämä on laji jota ajetaan kaksi kisaa kesässä niin ei toisaalta oikein tee mieli sijoittaa siihen tonnia ekstraakaan. Tai ehkei ihan sitä menisi, mutta paljon kuitenkin. Täytyisi ehkä kysellä sponsoreita. :)

    En ajatellutkaan että öljykin vaikuttaa, mutta vaikuttaahan se moottorin sisäisiin kitkoihin. Sillä hifistelyn jätän kuitenkin väliin. Mennään noilla öljyillä mitkä vaihtuu aina huhti-toukokuussa.

  • Pekka - 31.7.2017 klo 10:37

    Luokitus on kyllä hassu, Prius on ihan puhdas fossiiliauto, se saa ihan kaiken energian bensasta. Se, että Priuksessa on isa sähkömoottori ja akku, johon voi ottaa hidastusenergiaa talteen on vain yksi keino parantaa kokonaishyötysuhdetta. Itseasiassa osassa normaaleista bensa-autoista on toiminto, jossa otetaan hidastuksessa energiaa talteen 12V akkuun, pitäisikö niilläkin olla oma sarja?

    Oma sarja kuuluisi vain ladattaville hybrideille, jotka saavat osa energiasta muualta kuin tankatusta bensasta.

  • Jenni - 9.8.2017 klo 21:06

    Prius on tosiaan fossiili siinä missä kaikki muutkin. Siinä vain fossiilit käytetään paljon paremmin hyväksi. Jako omaan sarjaan on ihan kilpailijoiden toiveesta lähtöisin, että muillakin kuin hybridikuskeilla olisi mahdollisuuksia menestyä. Tosin parhaimmat diesel-kuskit menevät liki samalla energialla kuin hybridit. Bensakuskit ovat niitä häviäjiä. Viime kisassa hybridien laskennallinen energiankulutus oli 28,3-30,8 kW/100 km, parhaiden dieselien 29,6 ja 31,6 ja minulla parhaana bensa-autona 35,8 kW/100 km.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!