POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016

keskiviikko 20.07.2016 Avainsanat: EcorunLeonidasSeatSeat LeonTaloudellinen ajo

Heinäkuun ekana viikonloppuna kisattiin Jyväskylässä kauden viimeinen taloudellisen ajon kilpailu. Suurimpana tavoitteenani tässä kotikisassa oli ihan vain saada oikea tulos! Kuulostaa vähän hassulta, mutta kahdessa edellisessä kisassa tankkaukset epäonnistuivat ja tuloksiin ei siten ollut luottamista. Onneksi tankki saatiin tässä kisassa todistettavasti piripintaan sekä alussa että lopussa ja kilpailun kulutus siten uskottava.

Toisena tavoitteenani kilpailussa oli selvitä hiekkateistä kunnialla ja kohtuullisella kulutuksella. Olin harjoitellut hiekkatieajoa ja se tuotti hedelmää, sillä kulutus pieneni viime vuoden kisasta neljä desiä. Luokan sijoitus 7/9 ei varsinaisesti päätä huimannut, mutta kokonaisuudessaan olin kyllä tosi tyytyväinen kisaan. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuoteen!

Osallistuako vai eikö?

Osallistumiseni 1000 Lakes Ecoruniin varmistui vasta viimeisenä ilmoittautumispäivänä, sillä kartturit olivat jälleen kiven alla. Edellisessä blogauksessa toivoin jo, että kartturi tipahtaisi taivaasta ja niin siinä suunnilleen kävi: seuraavana aamuna puhelimeni soi ja langan päässä oli Autotien Topi, joka oli päättänyt juttuni luettuaan, että hänpä voisi lähteä kartturiksi! Mahtavaa!

Topi kartturina. :)

Kartturin puute ei ollut ainut asia, mikä olisi saattanut estää kisaan osallistumisen. Ecorunien hinnat ovat näiden kolmen harrastusvuoden aikana pyörineet 80-90 e tietämissä, mutta kun 1000 Lakes Ecorunin kilpailukutsu julkaistiin, hinta oli jäätävä 220 e. Okei, kisa oli siinä vaiheessa vielä kaksipäiväinen, mutta se ei silti selittänyt kokonaisuudessaan hintapompsia.

Mietin asiaa muutaman päivän ja vaikka harmittikin, niin päätin jättää kisan väliin korkean hinnan takia. Mitä jos tankkaus epäonnistuisi taas? Olisi kohtuullisen epätaloudellisesti käytetyt rahat! Monet muutkin pihtaajat olivat tyytymättömiä hintaan ja osallistujamäärä uhkasi jäädä todella alhaiseksi. 

Pari viikkoa ennen kisaa järjestäjät päätyivät muuttamaan kisan yksipäiväiseksi ja laskemaan osallistumismaksun 100 euroon. Hieno vastaantulo, jonka myötä kisaan ilmoittautui 15 autokuntaa. :)

Kilpailun kulku

Kilpailun tankkaukset tehtiin Keljonkankaan ABC:lla, mutta varsinainen lähtö tapahtui Laajavuoren kylpylän pihasta. Siellä oli kunnon kilpailutapahtuman tunnelmaa. Lähtö tapahtui komean lähtöportin alta ja autojakin oli paikalla reilusti, sillä samaan aikaan (ja osittain samalla reitillä) ajettiin myös 1000 Lakes Regularity tasanopeuskilpailu.

Tässä kisassa lähdöstä ei voinut erehtyä. Terveisin: traumat 2 v takaa, kun lähtö oli kadoksissa! :D

Aavistuksen yli 300 km pituinen kilpailureitti mutkitteli Korpilahden kautta Jämsään, sieltä Jämsänkosken kautta kohti Petäjävettä ja sieltä lopulta Isolahden kautta takaisin Keljonkankaan ABC:lle, jossa suoritettiin lopputankkaukset.

Keskinopeuspyynnit olivat tänä vuonna hieman viime vuotta matalampia eikä ollut ongelmia pysyä aikataulussa paitsi yhdellä pätkällä, jossa saimme hiekkatiellä eteemme auton. Siinäkin kuitenkin ehdimme ajoissa perille ajamatta ylinopeutta.

Kahdelle AT:lle saavuimme etuajassa ja nykysääntöjen mukaan jouduimme pysähtymään jo ennen merkittyä AT-aluetta, ettei tullut sanktiota. AT:lle saa tulla minuuttia ennen omaa minuuttia eli jos oma minuuttimme on klo 12:55:00, niin AT:lle saa tulla klo 12:54:00. Aikakortin saa kuitenkin luovuttaa vain omalla minuutilla eli klo 12:55:00 - 12:55:59.

Etuilusta kilpailukulutukseen lisätään sakkoa 3% ja myöhästymisestä puolestaan 2 % per alkava minuutti. On siis syytä laskea ajat tarkkaan! Viime kisassa myöhästyimme odottamalla AT:lla väärin laskemaamme minuuttia ja nyt puolestaan Kari ja Ahti laskivat yhden saapumisajan väärin ja tulivat etuajassa AT:lle - sanktiohan siitä tuli ja se maksoi heille dieselsarjan voiton.

Ecorunin aikakortti, ihan vastaavat on kuulemma käytössä rallissa.

Jämsän tauolle tullessa jouduin ajamaan kilometrin alinopeutta 9-tiellä mikä on aina vähän noloa, kun on muuta liikennettä. Nolompaa oli kuitenkin se, että ko. AT oli ennakkovapaa eli sinne sai tulla vapaasti jo ennen omaa minuuttia. Täytyy muistaa huomioida ennakkovapaat seuraavissa kisoissa!

Jämsän AT:lla meitä oli vastassa Into vähän vanhemmalla autollaan.

Kisapäivän lämpötila 21-23 °C oli hieman tuskainen, mutta urheasti silti pidimme ilmastoinnin pois päältä. Sitä kyllä osaa tällaisen päivän jälkeen arvostaa! Onneksi aurinko ei porottanut koko päivää ihan täydeltä terältä, vaan välillä oli pilviä tai pilviharsoa.

Kaikki pysähdykset hyödynnettiin auton jäähdytyksessä - onneksi oli melko tuulinen keli, joten ikkunat avaamalla autoon sai mukavan läpivedon. Liikkeelle lähtiessä sulkeuduttiin kuumaan koppiin jossa vain puhallin puhalsi. Sitä sentään voi käyttää, sillä se (kuulemma) vie hyvin vähän energiaa vs. jäähdyttimen kompura.

Taloudellisen ajon soratieralli vm. 2016?

Hiekkateitä 1000 Lakes Ecorunissa oli perinteiseen tapaan runsaasti, mutta nyt olin harjoitellut ja ne menivät varsin mukavasti. Olin saanut varmuutta ajamiseen, enkä himmaa enää siksi, että pelkäisin että auto päätyy ojaan. Auto kyllä luisteli välillä, mutta kohtuullisen hallitusti.

Välillä oli suorastaan tylsää, kun auto oli pienessä sivuluisussa ja sitten ajonvakautus päätti että tämä on nyt liikaa ja pisti liinat kiinni. Välillä puolestaan riemuitsin, kun ajoin mutkan nätisti hieman luistaen ja mutka ehti loppua ennen kuin ajonvakautus tajusi, että hitto taas me luistellaan. En kuitenkaan valita ajonvakautuksen olemassaolosta (kuten eräät :) koska en ole niin hyvä kuski, että ajaisin ilman.

Paikoitellen hiekkatiet olivat todella irtohiekkaa ja sitä oikein tunsi, miten hiekka jarrutti menoa. Vauhti hidastui heti kun kaasusta päästi irti (eli päästi auton rullaamaan vapaalla). Hetkelliset kulutukset huitelivatkin sillä pätkällä kohtuullisen korkella.

Yhdellä vajaa 10 km pätkällä tien pinta oli irtosoraa ja sellaista kuulalaakeria, että ratilla sai lähinnä esittää toiveita, mihin suuntaan haluaisi ja aika viiveellä auto reagoi. Siinä nopeusrajoitus 50 km/h oli todellakin ihan riittävä. 

Kuulalaakerisoraa

Etappien keskinopeuspyynnit olivat suurimmaksi osaksi aavistuksen alle 60 km/h. Suurin osa hiekkateistä oli 80 km/h rajoituksella ja niillä tuli ajettua pääsääntöisesti 60-70 km/h. Kaveri huomautti, että ennemmin kannattaa ajaa kovaa asfaltilla, koska siellä se on taloudellisempaa. Toisaalta Leonidas kuluttaa hiekalla enemmän hitaasti kuin nopeasti ajaessa (ikään kuin lentää kuoppien yli), joten keskinopeutta ei tarvinnut hirveästi kerätä asfaltilla varastoon.

Menikö oppi perille?

Harjoittelin ennen kisaa ajamista sorateillä, mutta ihan en oppinut pois vanhasta pumppaavasta ajotyylistäin, jossa otan enemmän vauhtia ja rullaan sitten. Jalka tulee niin herkästi nostettua pois kaasulta kun saa sopivan nopeuden ja tie lähtee vähän viettämään, mutta sitten nopeus hiipuu hyvin herkästi. Parempi olisi nostaa jalkaa vain sen verran, että vauhti jää tasaiseksi.

Erityisesti kisan ekoilla etapeilla tuntui siltä, etten vaan pystynyt saamaan hetkellisen kulutuksen lukemaa pieneksi, vaan mittari näytti jatkuvasti 5-6 l/100 km. Todella ärsyttävää, kun tiesi, miten pitäisi ajaa, mutta ei saanut silti kiinni oikeasta ajotyylistä! Etappien keskikulutukset eivät sentään olleet noin isoja kun rullailtiin mäkiä alas tietenkin. Ruokatauon jälkeen sain paremmin oikeasta rytmistä ja sain vakioitua kulutuksen alemmas.

Kehitystä on siis tapahtunut, mutta vielä pitää harjoitella! 

Tankkaukset ja kulutus

Tämän kauden edellisten kisojen tankkaukset ovat menneet kauniisti sanottuna persiilleen: ekassa kisassa tankki ei tullut täyteen lopputankkauksessa ja tokassa tankki puolestaan jäi vajaaksi alkutankkauksessa. Tämä on todella huono juttu, koska koko lajipohjautuu siihen, että verrataan autojen kuluttamia polttoainemääriä...! Tässä kisassa olikin siis kova paine saada tankkaukset onnistumaan, jotta edes yhdestä kisasta saisi luotettavan tuloksen.

Kilpailun alussa 1. tankkauksen jälkeen olin jo heittämässä pyyhettä kehään, sillä viiden minuutin aikarajan kohdalla tankkiin olisi vielä mennyt bensaa. Huoli oli kuitenkin turha, sillä 2. tankkaus tehtiin takarengas korotettuna ja tankki tuli piripintaan jo paljon ennen 5 min aikarajan täyttymistä. Odotutin kuitenkin loppuun saakka, mutta ei se pinta siitä enää mihinkään vajunut. Eli tankki oli varmasti täysi!

Kilpailun lopussa jo 3. tankkaus oli jostain syystä korokkeelta, vaikka yleensä vain 2. ja 4. ovat. Tämä oli outoa, sillä Ecorunin lajisäännöissä määritellään, että 1. ja 3. tankkaus ovat tasamaalta. Sääntöjen mukaan 2. ja 4. tankkaus tehdään kilpailijan valinnan mukaan  korokkeelta tai tasamaalta (molemmat  tietty samalla tavalla), mutta nyt kaikki tankattiin korokkeelta.

Minulle pääasia oli, että tankin sai takuulla täyteen. Onnistunut alkutankkaus takasi, että lopussa ei voi ainakaan liikaa mennä. Mielestäni alun ja lopun olosuhteet pitäisi kuitenkin identtiset ja kilpailijoilla olisi se sääntöjen mukainen vapaus päättää korokkeen käytöstä. (Luin tankkaussääntöjä vasta kisan jälkeen, kun juttelin kaverin kanssa aiheesta.)

Tankki oikeasti täynnä, ei vajunut tästä.

Niin, se Leonin tankkaus. Kilpailun 4. tankkaus (luonnollisesti korokkeelta) meni piripintaan jo 1,20 l kohdalla, eikä pinta näyttänyt enää vajuvan vaikka odoteltiin jonkun aikaa. Tankkaaja koitti kuitenkin laittaa vielä vähän. Tämä oli liikaa Leonidakselle, joka yllättäen päätti oksentaa bensaa pihalle varmaan enemmän kuin tuolla viimeisellä liipaisulla oli laitettu. Tankkauspöytäkirjaan arvoksi jäi 1,22 l. Onneksi sillä 0,02 litralla ei ollut merkitystä meidän sijoitukseen. 

Tankkaukset sujuivat Leonidaksen normaaliin käytökseen nähden niin sujuvasti, että pisti vain ihmettelemään, että miten edelliset kisat ovat menneet miten sattuu. Mutta kyllä vaan 3. tankkauksessa huomasi, että kun takarengas on korokkeella, bensa valuu tankkiin huomattavan paljon joutuisammin kuin tasamaalta. Edellisen kisan jälkeen tekemäni päätelmä siitä, että Leonidas tarvitsee tankkaukseen aina korokkeen, on siis todistettu.

Kilpailun loppukulutus oli 4,606 l/100 km, mikä oli vain desin enemmän kuin ajotietokoneen näyttämä. Viime kauden kahdessa pukilta tankatussa kisassa ajotietokone ja laskettu kulutus olivat desilleen samat, joten kohtuulisen oikeaa lukemaa ajotietokone näyttää. Talvella ajotietokone näyttää sen sijaan jatkuvasti nelisen desiä liian vähän Fuellyyn kirjaamieni tankkausten perusteella.

Yhteenveto

Kirjoitin viime vuonna 1000 Lakes Ecorunin olevan taloudellisen ajon soratierallia ja olihan se sitä tänäkin vuonna, mutta nyt se ei haitannut minua. Kisan loppupuolella suorastaan harmittelin, että nytkö meidän pitää palata asfaltille. Olin saanut selvästi rallivaihteen silmään! :D

Tällaiset maisemat kävivät tutuiksi kisan aikana.

Kisan kulutus 4,606 l/100 km oli tosiaan neljä desiä vähemmän kuin viime vuonna. Tämä oikeutti bensaluokan sijaan 7/9 ja yleiskilpailun sijaan 11/15. Kulutukseen olin erittäin tyytyväinen, mutta sijoitus pieni pettymys. Sarjassa sija oli sama kuin viime vuonna, mutta yleiskilpailussa pudotusta muutama sija. Olivat selkeästi muutkin harjoitelleet!

Kuten Myllylammella, käsi tässäkin kisassa ilmi, että uudet Priukset ovat kulutuksessa omaa luokkaansa. Ne saivat bensaluokassa kaksoisvoiton 3,319 ja 3,514 l/100 km kulutuksilla. Kolmannelle sijalle ylti Yaris Hybrid 4,048 l/100 km kulutuksella ja vasta neljäntenä oli ensimmäinen perinteinen bensakone; Jaakko uudella 1,0-litraisella Seat Ibizallaan 4,204 l/100 km kulutuksella. Kaikki tulokset löytyvät tästä.

Jaakko oli järjestänyt kisaan kaksi yksilitraista Ibizaa ja kun vielä minä olin mukana Leonilla, oli meitä oikein Seat-tiimi.

Nämä yksilitraiset koneet kyllä vähän harmittavat minua. Siinä missä vielä vuosi sitten Leonidaksen 1.4 TSI DSG ACT -moottori oli Leonien taloudellisin, ovat paikan nyt vieneet yksilitraiset turbot. Niiden yhdistetty kulutus on luokkaa 4,4 l/100 km ja maantie 3,8 l/100 km, kun omassani ne ovat xx ja 4,1 l/100 km (tällä hetkellä saman moottorin kulutus on Seatin sivuilla 4,3 l/100 km; lukemaa on ilmeisesti viilattu ylöspäin päästöskandaalin jälkeen.)

Aika lailla välineurheiluahan tämä on.

Ps. Kuunnelkaa Autotien podcastista ja lukekaa artikkelista Topin kommentit kisasta! Topi mietti muun muassa, voisiko kilpailijoita vaatia pysähtymään kaikkiin kolmioristeyksiin kuin stopeille, jotta ne olisivat tasaväkisempiä kaikille kilpailijoille.

Team Autotie!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • jari w - 24.7.2016 klo 8:59

    Täältä sitten kommentit sinisen Polon ohjaamosta.
    Meidän autokunnalla ei ollut suurempia ongelmia. Ouninpohjassa eteen tuli pari köröttelijää jotka oli pakko ohittaa, kun vauhti oli liian paljon keskinopeuspyynnin alapuolella.
    Koko reitti oli loistava läpileikkaus Kesi-Suomen parhaista rallipoluista. Ehikki, Vaheri, Urria ja Ouninpohjan nopeampi osuus ja lisäksi monta muutakin eri ralleissa käytettyä tietä. Yhtä lenkkiä en ollut koskaan ajanut ja se oli Vaherissa Tyryn lenkki.
    Tämä kilpailu olisi ollut rallikuskin urasta haaveilevalle loistava tiesilmän kehitys harjoitus. Harmi, että tieto tästäkin kilpailusta ei levinnyt mihinkään.
    Meidän kilpailukulutuksemme oli n4,4l pieni pettymys, mutta olimme kuitenkin toiseksi paras normaali bensa-auto.

  • Jenni - 29.7.2016 klo 22:40

    Kiitos Jari kommentistasi, kiva kun käyt aina kirjoittelemassa sun fiilikset tänne! Kiva että teidän kisa meni hyvin ja ei tuo sijoituskaan huono ollut. Sitä paitsi ei ole sunkaan Poloinen enää ihan uusinta tekniikkaa, mä väitän että se Ibiza vaan on luonnostaan jo parempi.

    Mikähän siinä on kun näitä kisoja ei mitenkään mainosteta kenellekään edes seurojen sisällä?

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!