28.06.2021

Kajakit kuljettaa jatkossa Kia Cee'd - Millainen auto retkeilevälle ystävälle osa 3

Autoin keväällä ystävääni Maria auton hankinnassa. Edellisessä jutussani koeajoimme kaksi Jyväskylän Autotarvikkeella myynnissä olevaa autoa viikonloppuna ja toiset kaksi tiistai-iltana liikkeen sulkeuduttua. Tiistaina koeajamamme 127 tkm ajettu vm. 2016 Kia Cee’d miellytti Maria niin paljon, että hän pyysi minua kysymään siitä viimeisen hinnan. Koska olin ollut koko matkan Marin puhenainen ja välikäsi auton hankinnassa, oli luontevaa jatkaa keskustelua myyjän kanssa vielä kaupanhierontavaiheessakin.

Kia oli ollut tunkkainen ja huoltokirjan mukaan sille ei ollut tehty koskaan ilmastointihuoltoa, joten pyysin myyjältä tarjousta, joka sisältäisi ilmastointihuollon ja lisäksi ilmastoinnin desinfioinnin, jonka olen teettänyt omaankin autooni. Ensin puhuimme myös uusien kesärenkaiden lisäämisestä diiliin, mutta niissä oli vielä pintaa yhdeksi kesäksi.

Vaihtoauto

Marilla oli antaa vaihdossa vm. 2007 Kia Cerato, jolla oli ajettu 186 tkm. Halvin vastaava Cerato maksoi netin autokauppasivustoilla 2900 e, joten ajattelin, että siitä voisi saada vaihdossa 1000-2000 e.

Ollessamme koeajamassa ekaa autoa myyjä oli tutustunut Ceratoon ja sen huoltokirjaan ja palatessamme liikkeeseen pudotti pommin: jakopään hihnalla oli ajettu 10 tkm yli vaihtovälin ja se oli myyjän mukaan käytännössä “laina-ajalla”. Sinänsä ironista, että kummastelimme silloin juuri koeajamamme Ford Focuksen katkenneen jakopään hihnan takia vaihdettua moottoria ja sitten selvisi, että Marin autossa sama osa oli yliajalla!

Tämä pudottaisi hyvityshintaa, koska liikkeen olisi pakko vaihtaa hihna ennen auton eteenpäin myymistä. Mari ei ollut tiennyt tästä mitään, koska oli ulkoistanut auton huollon kaverilleen ja kaverikaan ei nähtävästi lukenut huoltokirjaa koska siellä tuo vaihtoväli oli selkeästi ilmaistu.

Vaihtoautona oli vm. 2007 Kia Cerato, josta yllättäen paljastui, että hakopään hihna oli vaihtamatta.

Tarjous ja kuntotarkastus

Myyjän tarjous Kia Cee’distä oli tasaraha 10 000 e. Ehdotin Marille, että ennen kuin hän hyväksyy tarjouksen, teetettäsiin autolle kuntotarkastus. Se paljastaisi maallikon silmiin näkymättömät viat ja auttaisi ennakoimaan, mitä mahdollisia korjauksia autoon olisi tulossa. Kuntotarkastus katsastusasemalla maksaisi n. 80 e ja olisi pieni hinta siitä, että ei vahingossa osta “pommia”.

Palasin torstaina myyjälle pyytäen, että lainaisi Kiaa meille vielä sen verran, että voisimme käyttää sen kuntotarkastuksessa. Myyjä sanoi, että auto on toki tutkittu kun se on tullut heille, mutta toki voisimme sen teettää. Tai jos sopii, niin auto voitaisiin katsastaa heidän piikkiinsä, niin meille ei tule kuluja. Totta kai sopi, sillä katsastuksessa käydään aika lailla samat kohdat läpi kuin kuntotarkastuksessakin. Autotarvikkeen työntekijätkin olisivat voineet viedä Kian katsastukseen, mutta pyysin, että nimenomaan minä saisin viedä sen, jotta pääsen kyselemään katsastajalta autosta kaiken. Se sopi myös myyjälle, ja (kiitos liukuvan työajan!) kurvasin liikkeeseen hakemaan autoa jo parin tunnin päästä.

Vein Kian katsastukseen myyjän neuvomana Meidän katsastukselle, joka oli minulle ihan tuttu paikka. Olen teettänyt siellä meidän Leonille kuntotarkastuksen ennen takuun loppumista ja ollut lisäksi tekemässä edellisen työpaikkani Muster-katsastusjärjestelmään liittyen videota sekä Polo Juniorin että Leonidaksen ensimmäisistä katsastuksista.

Katsastusmies ei löytänyt Kiasta mitään enemmän tai edes vähemmän hälyttävää. Iskunvaimentimet, jarrupalat ja jarrulevyt olivat kunnossa eikä mitään vuotoja missään.

Kia Cee'din katsastus ei paljastanut autosta mitään murehtimisen arvoista.

Auton ollessa nosturilla huomasin, että sen helmoissa on ruostetta ja tiedustelin siitä katsastusmieheltä. Hän sanoi, että se on pintaruostetta, joka johtuu siitä, ettei autossa ole roiskeläppiä ja kivet pääsevät sinkoilemaan pohjaan. Se ei ole vakavaa, mutta kannattaisi toki hioa ja maalata. Puhki ruostuminen tapahtuu hänen mukaansa autoissa yleensä sisältäpäin.

Kian  helmoissa oli ruostetta.

Edellisessä kirjoituksessa mainitsemani peräkoukun kiinnitysrakenteen ruoste on kuulemma sellaista, mitä tulee kaikkiin autoihin, eikä siitä tartte huolia. Niitä ei käsitellä mitenkään ja Suomen olot tekevät tehtävänsä.

Palasin puhtaiden paperien kanssa Autotarvikkeelle ja kysyin myyjältä, että mitä maksaisi he voisivat vielä nuo helmat vielä käsitellä. Myyjä kysyi, että heitä vastatarjous, että mitä olisin valmis maksamaan autosta ilmastointihuollon ja helmojen fiksauksen kanssa. En minä tiedä yhtään mitä se maksaisi, joten ehdotin vaan että tuo aiemmin sovittu 10 000 e, mikä oli ok myyjälle! Kaupat tuli!

Kaupantekopäivä

Sovimme kauppapäiväksi Marin vapaapäivän lauantain, joka oli ylihuominen. Sitä ennen Kian helmoista hiottaisiin ruoste pois ja suojattaisiin joustavalla massa. Ilmastointihuoltoa ei valitettavasti ehdittäisi tässä ajassa tehdä, mutta se kirjattaisiin kauppasopimukseen ja Mari voisi sopia huollon kanssa sille ajan.

Lauantaina kävimme tekemässä kaupat! Minun ei tässä vaiheessa enää olisi tarvinnut olla mukana, mutta totta kai halusin olla!

Myyjän kanssa ei tarvinnut käytännössä kuin vaihtaa autojen avaimia ja vastaanottaa paperit. Rekisteröinti, rahojen siirto ja vakuutuksien valinta hoidettiin autosihteerin kanssa. Hirveän näppärää kun omistajan vaihdoksen pystyy tekemään samalta istumalta Traficomin palvelussa!

Kokonaisuudessaan auton hankinta tapahtui hyvin ripeästä, sillä vain viikko ensimmäisestä koeajopäivästä Mari ajoi uuden auton kotiinsa.

Kia Cee'd odotti uutta omistajaan liikkeen edessä pestynä ja helmat kunnostettuna. (Ja kuorrutettuna huhtikuisella katupölypilvellä.)

Lähikuvaa kunnostetuista helmoista.

Tulevia investointeja

Ensi syksynä Marin pitäisi hankkia Kiaan uudet talvirenkaat ensi talveksi ja uudet kesärenkaat ensi kesäksi.

Auton akku on todennäköisesti alkuperäinen viisivuotias ja pitää mahdollisesti vaihtaa tulevana talvena. Vinkkasin Marille, että jos auton start-stop-järjestelmä ei sammuta moottoria kovin innokkaasti, se viittaa akun kuluneisuuteen. Omassa Leonissani start-stop sammutti moottorin enää tosi harvoin, mutta kun kuusivuotias akku viime talvena vaihdettiin uuteen, toimi start-stop-järjestelmä sen jälkeen vähällä ajoilla kylmilläkin ilmoilla.

Vannotin Maria myös huoltamaan auton ajallaan, mihin hän pyysi vähän lisäselitystä, että mitä se tarkoittaa. Se tarkoittaa, että kun auto pyytää huoltoa, viedään se huoltoon ja tehdään huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet. Isommilla monimerkkikorjaamoilla on kyllä järjestelmät, jotka kertovat mitä autolle pitää tehdä milloinkin, joten sitäkään ei tarvitse tietää itse. Seuraava huolto on ensi marraskuussa.

Yhteenveto

Oli tosi kivaa ja mielenkiintoista päästä auttamaan ystävää auton hankinnassa. Tämä oli minulle uutta touhua, sillä olen meidän kaksi edellistä autoa ostanut uutena ja vain ekan auton käytettynä, jolloin en vielä tiennyt mitään autoista (enkä autoblogin kirjoittamisesta!)

Auton hankkiminen ystävälle oli myös opettavaista. Se avarsi näkökulmaa siitä, miten erilaisilla ihmisillä on erilaisia arvoja ja tarpeita.

En itse olisi valinnut ikinä tuota Marin Kiaa, vaan lähtenyt hakemaan maan - mutten sentään maailman - ääristä hyvin varustettua Opel Astraa. Olisin valmis käyttämään aikaa ja vaivaa sen täydellisen yksilön löytämiseen, kun taas Mari koki jo nyt käyttäneensä auton hankintaan valtavasti aikaa. Mari kyllä arvosti tosi paljon edellisessä jutussa mainitsemani kaverini Teron näkemää vaivaa etsiä just sopivaa autoa, mutta kallistui mieluummin siihen, että saa auton helposti ja nopeasti. Ja se sallittakoon hänelle täysin. Hän sai auton, joka täytti kaikki hänen toiveensa ja oli selkeästi parempi kuin vanha!

Kia on kuljettanut kajakkeja jo lukemattomia kertoja ympäri Suomea. Retkillä sen kyytiin mahtuu useampi rinkka. Polkupyöriäkin on kuljetettu peräkoukussa. Sillä uskaltaa ajaa pienemmällekin metsätielle, missä pienet oksat saattavat osua autoon, koska auto on jo hieman kulunut. Todellinen käyttöauto, jolla on varmasti monta hauskaa reissua edessä!

Metsäretkellä Kian passaa pysäköidä maastoonkin, se ei siitä säpsähdä.

Lue juttusarjan edelliset osat:
- Naiset autokaupoilla - Millainen auto retkeilevälle ystävälle?
- Naiset koeajamassa autoja - Millainen auto retkeilevälle ystävälle osa 2

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa Katsastus Kia Kuntotarkastus

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (3) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (42) Ford (4) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (40) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (50) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (47) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (66) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (42) Seat Leon (45) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (16) Takuu (4) Taloudellinen ajo (51) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb