26.11.2025
Sähköautoiluun liittyviä myyttejä
Kuva: Unsplash
Sähköautot ovat edelleen suhteellisen uusi ilmiö suomalaisessa arjessa. Vaikka niitä näkee teillä vuosi vuodelta enemmän, aiheeseen liittyy edelleen paljon epävarmuutta ja jopa jonkinlaisia myyttejä, jotka elävät sitkeästi kahvipöytäkeskusteluissa. Osa pohtii korkeajänniteakkujen kestävyyttä pitkässä juoksussa. Toiset miettivät, että miten sähköautot selviävät suomalaisissa talviolosuhteissa, kun pakkasta on paljon ja perinteiset polttomoottoriautotkin saattavat temppuilla. Myös sähköautojen ympäristöystävällisyys herättää kysymyksiä; toiset kokevat olevansa jonkinlaisia maailmanparantajia niillä ajellessaan ja toiset puolestaan näkevät ne polttomoottoriautoja suurempina ympäristön kuormittajina. Vastaavanlaisia kysymysmerkkejä ja pelkoja on sähköautoilun ympärillä useita.
Mistä nämä kaikki sitten kumpuavat? No, lähinnä ehkä vain ihmisten tietämättömyydestä aiheen osalta. Myönnän, että pohdiskelin itsekin vielä noin vuosi takaperin ihan samoja aiheita ja en kokenut silloin vielä sähköautoilua kovinkaan järkevänä vaihtoehtona. En, vaikka minulta löytyi jo aiempaakin kokemusta muutaman eri sähköauton ratista. Täytyy myös muistaa, että esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja erilaisilla keskustelualustoilla tulee vastaan paljon väärää informaatiota aihealueen tiimoilta. Osa näissä kanavissa liikkuvista tiedoista pitää toki paikkansa, mutta paljon on myös jo aikansa elänyttä tai vain yksinkertaisesti virheellistä tietoa.
Siksi ajattelinkin, että nyt olisi hyvä pysähtyä hetkeksi näiden myyttien äärelle ja tarkastella niitä hieman paremmin. Otetaan siis faktat kehiin ja käydään läpi top-3 sähköautoiluun liittyvää myyttiä tai uskomusta.
Uskon, että kun myyttejä lähtee tarkastelemaan avoimin mielin ja faktojen kera, alkaa kokonaiskuva koko sähköautoilusta nopeasti muuttumaan. Sähköautoilun kun ei tarvitse olla niin monimutkaista tai riskialtista kuin ensivaikutelma voi joskus antaa ymmärtää. Sitä paitsi, monelle se saattaa tällä hetkellä olla jopa kaikista järkevin autoilumuoto.
Lähdetäänpä siis liikkeelle.
1. Sähköauton akku kuluu nopeasti loppuun?
Monihan saattaa kuvitella sähköauton akun kulumisen tarkoittavan sitä, että akku vain lakkaa yhtäkkiä toimimasta. Ikään kuin kyseessä olisi kännykkä, joka ei yhtäkkiä enää vain käynnisty. Sähköautojen akut eivät kuitenkaan toimi ihan noin dramaattisesti (ellei kyseessä ole sitten jokin vikatilanne).
Kuluminen tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti laskee hiljalleen, eli akku ei pysty varastoimaan yhtä paljon energiaa kuin uutena. Auto toki edelleen kulkee ja akku latautuu sekä toimii, mutta varsinainen range pienenee ajan myötä maltillisesti.
Jokaisessa modernissa sähköautossa on käytössä BMS-järjestelmä, joka suojaa akkua turhalta rasitukselta ja säätelee esimerkiksi latausta, lämpötilaa sekä virransyöttöä.
Sähköautoihin liittyvää tutkimustietoa löytyy nykyään jo varsin paljon netistä ja esimerkiksi Geotabin tekemässä analyysissa havaittiin, että sähköauton akun kapasiteetti heikkenee keskimäärin vain noin 1,8 prosenttia vuodessa. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että 5 vuoden jälkeen kapasiteetista puuttuu keskimäärin vajaa 10% ja vielä 10 vuoden jälkeenkin akkua pitäisi olla jäljellä yli 80%. Akun kapasiteetin laskuhan ei siis ole aivan suoraviivaista, vaan suurin pudotus tapahtuu yleensä ihan ensimmäisinä käyttövuosina ja sen jälkeen lasku hidastuu merkittävästi. Jos akku on hyvässä kunnossa esimerkiksi kolmen vuoden jälkeen, ei dramaattista pudotusta välttämättä tapahdu enää myöhemmin.
Eli toisin sanoen, jos auton akussa ei ole mitään varsinaista vikaa, on turha ajatella, että akku olisi jo 5 vuoden jälkeen finaalissa. On myös analyysejä, joissa nykysähköautojen akkujen arvioidaan kestävän jopa 15 - 20 vuotta. Mutta, koska sähköautot ovat olleet arjessamme vasta suhteellisen lyhyen aikaa, voidaan tällaisista puhua vain ennusteina tai skenaarioina ja käytäntö tulee näyttämään totuuden.
Jotain akkujen luotettavuudesta ja pitkäikäisyydestä kertoo kuitenkin se, että monet autonvalmistajat antavat nille 8 vuoden tai vähintään 100 000 kilometrin takuun. Monilla valmistajilla takuu kattaa myös sen, jos akun kapasiteetti laskee likaa tuona aikana. Valmistajat tuskin lähtisivät sisällyttämään tällaista takuun piiriin, jos akkujen kapasiteetit todella romahtaisivat rajusti muutamassa vuodessa.
Mitkä kaikki asiat sitten vaikuttavat akun kulumiseen? No, siihen vaikuttavat niin olosuhteet kuin käyttötavatkin. Akkua rasittavat esimerkiksi liian kuuma ilmasto, jatkuva pikalatauksen käyttö ja akun pitäminen jatkuvasti tyhjänä. Myös ajotapa vaikuttaa sen kulumiseen.
Sähköauton ostoa harkitsevien on turha pitää akun kulumista jonkinlaisena mörkönä. Huonoja yksilöitä tai maanantaikappaleita saattaa aina tulla vastaan, mutta näinhän se on kaikkien asioiden kohdalla. Useimmiten sähköautojen akut kuitenkin kestävät pitkään, ainakin jos katsoo vain puhdasta dataa, ja niiden kapasiteetti putoaa melko maltillisesti. Valmistajien myöntämät takuut kertovat omaa kieltään tästä.
2. Sähköautot eivät sovellu Suomen talviin?
”Lunta sataa ja kaikkia *********”, todettiin Kummelissa aikoinaan. Pakkasten paukkuessa moni pelkää, että sähköauto että lähde ei käyntiin tai että range putoaa ainakin puoleen. Onko näissä peloissa mitään perää?
Aloitetaan käynnistämisestä. Moni ehkä ajattelee tässä kohtaa vanhaa dieselautoa, joka vain jämähti kylmällä. Sähköauton akku ei kuitenkaan ”käynnisty” samalla tavalla kuin perinteinen polttomoottori, joka vaatii ensin polttoaineen höyrystymistä, ja jonka takana on muutoinkin monimutkainen, mekaaninen prosessi. Kun ei ole hehkutulppiin tai öljyn paksuuntumiseen liittyviä ongelmia, tarkoittaa se sitä, että sähköauto käynnistyy yleensä kovillakin pakkasilla välittömästi, ilman minkäänlaisia ongelmia. Itse asiassa, ainoat ongelmat mitä olen netistä lukenut sähköautojen käynnistymisen osalta, ovat liittyneet autossa oleviin 12V -akkuihin, jotka toimivat muun muassa käynnistymisyksikkönä korkeajänniteakuille. Mutta, selvennetään nyt sen verran, ettei näihin liittyviäkään ongelmia nyt aivan älyttömästi ole tullut vastaan.
On totta, että sähköauton range putoaa pakkaskeleissä, monesti melko huomattavastikin. Yleensä puhutaan, että sähköautojen range putoaa talvella noin 10 – 30 prosenttia, riippuen auton mallista ja ajotavasta. Mutta, on hyvä pitää mielessä, että myös polttomoottoriautojen kulutus kasvaa talvella ja toisinaan se kulutus saattaa kasvaa juurikin tuon samat 10 – 30 prosenttia. Molempien kohdalla kulutukseen pakkaskeleillä vaikuttavat pitkälti samat asiat, eli kylmä ilma, renkaiden raskaampi vierintävastus ja lämmitystarve.
Lämmityksestä puheen ollen, yksi selkeistä eduista sähköautojen kohdalla pakkaskeleissä on se, että niissä lämpö tulee lähes välittömästi. Yhä useammassa sähköautossa on nykyään esimerkiksi energiatehokas lämpöpumppu tai akun esilämmitystoiminto, joka optimoi akun toimintaa juurikin kylmiä kelejä ajatellen.
Sähköauton lataus saattaa hieman hidastua talvella, koska kylmä hidastaa kemiallisia reaktioita, jolloin myös akun vastaanottama teho laskee. Mutta, tämä ilmiö näkyy pikemminkin vain pikalatauksen kohdalla. Kotilatauksessa se ei sen sijaan näy, koska auto lataa yön aikana niin hitaasti ja tasaisesti.
Ehkä yksi parhaista todisteista sähköautojen pärjäämisestä Suomen talvikeleissä on se fakta, että ne yleistyvät teillämme jatkuvasti. Yhä useampi ihminen toteaa sähköauton varsin hyväksi vaihtoehdoksi talvikeleissäkin, joten silloinhan niiden täytyy toimia melko hyvin pakkasillakin.
Eli jos asian tiivistää lyhyesti, niin voidaan sanoa sähköautojen toimivan Suomen talvissa pitkälti yhtä hyvin kuin polttomoottoriautojenkin. Ne käynnistyvät (normaalitilanteissa) välittömästi ja ne lämpiävät nopeasti sekä energiatehokkaasti. Range laskee kylmissä keleissä jonkin verran, mutta eivät polttomoottoriautotkaan säästy kulutuksen nousulta talvella.
3. Sähköautot eivät ole ympäristöystävällisiä
Kahvipöytäkeskusteluissa sähköautojen ekologisuuden ympärillä korostuu aivan liikaa mustavalkoinen ajattelu. Ne esitetään monesti joko maailman pelastajina tai sitten jonkin sortin ympäristökatastrofeina. Totuus kuitenkin on, että ne eivät ole varsinaisesti kumpaakaan, vaan jotakin siltä väliltä.
Ihan ensimmäiseksi on hyvä muistaa, että ympäristöystävällistä autoa ei ole olemassakaan. Eli tätä on hyvä pitää lähtökohtana. Kaikki autot kuormittavat ympäristöä jollain tavalla. Autoa ilman minkäänlaisia päästöjä ei vain yksinkertaisesti ole olemassa. Kysymys ei ole siis, että onko sähköauto ympäristöystävällinen vaan, että onko se ympäristöystävällisempi kuin polttomoottoriauto koko elinkaarensa aikana?
Sähköautoihin liittyvä ympäristökuormahan liittyy nimenomaan akkutuotantoon. Tämä tekee sähköauton valmistukseen liittyvistä päästöistä paljon suurempia kuin mitä ne ovat polttomoottoriauton kohdalla. Akkutuotantoon liittyvällä kaivostoiminnalla on myös muita ympäristölle haitallisia vaikutuksia ja lisäksi siihen liittyy myös eettisiä ongelmia, kuten erittäin huonot työolot tietyissä maissa. Eli missään tapauksessa akkutuotantoon ongelmia ei tule vähätellä. Onneksi yhä useampi osa akuissa käytettävistä litiumista ja nikkelistä tuotetaan tänä päivänä sertifioiduissa kaivoksissa ja esimerkiksi koboltin määrä akuissa on vähentynyt merkittävästi LFP -eli litiumrautafosfaattiakkujen myötä. Myös akkujen kierrätys on yleistynyt ja lisääntyy jatkuvasti.
Siinä missä polttomoottoriautoihin liittyvät päästöt jakautuvat melko tasaisesti koko sen elinkaarelle, on sähköautojen kohdalla yksi päästöpiikki, mikä liittyy juuri tuohon akkutuotantoon. Mutta, liikkeellä ollessaanhan sähköautot ovat paikallisesti päästöttömiä menopelejä. ICCT:n ja IEA:n mukaan sähköauton elinkaaren aikaiset päästöt ovat usein noin 50 – 70 prosenttia pienemmät kuin esimerkiksi bensiiniauton. Ja, alueilla, joissa sähkö tuotetaan pääosin uusiutuvasti, kuten esimerkiksi Pohjoismaissa, ero saattaa kasvaa jopa yli 70 prosenttiin. Eli käytännössä, mitä pidempään sähköautoa käytetään, sitä paremmaksi sen suhteellinen etu kasvaa.
En edelleenkään väitä sähköautoa ympäristöystävälliseksi, koska ympäristöystävällistä autoa ei tosiaan ole olemassa. Akkutuotantoon liittyy monenlaisia ongelmia, joita äsken mainitsinkin, mutta jos asiaa katsotaan puhtaasti vain päästöjen kannalta, on totta, että sähköautot ovat monesti polttomoottoriautoja ympäristöystävällisempi vaihtoehto, jos puhutaan koko elinkaaresta.
Sähköautoiluun liittyy nykyään siis useita myyttejä, joista suurin osa ei vain yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Kun myyttejä tarkastelee ihan puhtaasti vain faktojen ja tekniikan pohjalta, käy selväksi, että akut eivät kulu muutamassa vuodessa loppuun, niillä pärjää ihan hyvin talvikeleissäkin ja ne ovat monesti ympäristöystävällisempiä kuin dinosaurusmehua kuluttavat vastineensa.
Täytyy muistaa, että sähköautot kehittyvät tällä hetkellä kovaa vauhtia ja esimerkiksi akkutekniikka, lämmönhallinta ja latausverkosto ovat aivan eri tasolla kuin vielä muutama vuosi takaperin. Muun muassa tämän takia tietyt sähköautoiluun liittyvät pelot eivät enää vastaa todellisuutta.
Sähköautoilu saattaa monille olla paljon edullisempaa, helpompaa ja käytännöllisempää, kuin mitä he ehkä aluksi kuvittelivat.
Keskustelu
Ei kommentteja