13.11.2025

Mitkä asiat vaikuttavat sähköauton kulutukseen?

Osoite kopioitu

Kuva: Unsplash

 

Sähköautot ovat muuttaneet autoilevaa maailmaa hiljaisemmaksi ja (ainakin jossain määrin) ympäristöystävällisemmäksi. Ne tarjoavat myös tietynlaista vaivattomuutta.

Nyt joku siellä varmaan miettii, että mitä vaivatonta on muka sähköautossa, koska yhdellä latauksella ei pääse lähimainkaan yhtä pitkää matkaa kuin esimerkiksi yhdellä tankillisella. Se on sinällään aivan totta, mutta toisin kuin polttomoottoriautoa, sähköautoa on mahdollista ladata myös omassa kotipihassa. Ja, jos ajelee enimmäkseen vain suhteellisen lyhyttä matkaa, tarkoittaa se käytännössä sitä, että melkeinpä kaikki lataukset voi hoitaa kotona. Se jos mikä on vaivatonta.

Mutta, mitkä asiat vaikuttavat sitten sähköauton kulutukseen? No, pitkälti samat asiat, kuin mitkä vaikuttavat perinteisen polttomoottoriautonkin kulutukseen. Toki, pienoisena erona mainittakoon se, että sähköauton range reagoi suhteessa herkemmin erilaisiin tekijöihin. Yhtenä viikkona saatat ajaa helposti auton lupaamat 400 kilometriä, mutta seuraavalla viikolla akku tyhjeneekin nopeammin ja matka jääkin vain 300 kilometriin. Akku on sama ja moottori on sama, mutta olosuhteet ja ajotapa välttämättä eivät. Sähköauton kulutus on monen asian summa ja tekemistä on niin ajonopeudella, lämpötilalla kuin esimerkiksi renkaillakin.   

Koska sähköautoilu on nyt monen huulilla ja sähköautojen suosio kasvussa, ajattelin, että olisi hyvä käydä läpi viisi tärkeintä syytä, mitkä vaikuttavat sähköauton kulutukseen. Näin pystyt itsekin pienillä muutoksilla tekemään autoilusta energiatehokkaamppaa.

 

1.        Ajonopeus

Ei liene mikään yllätys, että yksi merkittävimpiä tekijöitä sähkönkulutuksessa on ajonopeus. Syy tähän piilee yksinkertaisesti ilmanvastuksessa, joka kasvaa nopeuden noustessa epälineaarisesti. Käytännössä se tarkoittaa siis sitä, että mitä kovempaa huristelet menemään, sitä enemmän tarvitset myös energiaa liikkumiseen. Ilmanvastus on luonnollisesti pieni hitaissa nopeuksissa, kuten kaupunki- ja taajamaliikenteessä. Tällöin myös sähkönkulutus on ymmärrettävästi varsin pientä. Motarilla ajaessa tilanne kuitenkin muuttuu. 80 kilometrin tuntivauhdissa sähkönkulutus on yleensä vielä maltillista, mutta nopeuden noustessa 100 tai 120 kilometriin tunnissa kasvaa sähkönkulutus jo selvästi. Moottoritieajossa auton range voi lyhentyä suhteellisen lyhyessä ajassa jopa kymmeniä prosentteja.

Otetaan tähän väliin vielä pieni käytännön esimerkki. Olen itse huomannut sähköautoilla ajaessa, että kulutus saattaa 100 kilometrin tuntivauhdissa monesti olla noin 20 kWh luokkaa. 120 kilometrin tuntivauhdissa se saattaa puolestaan olla jopa noin 5 kWh suurempaa, vaikka nopeusero sinällään on suhteellisen pieni.  

Jos matka on pitkä, kannattaa ehdottomasti seurata auton energiankulutusta ja mukauttaa ajonopeutta tilanteen mukaan ja mahdollisuuksien rajoissa tietysti. Selvennettäköön nyt kuitenkin sen verran, että kukaan ei luonnollisestikaan toivo, että ajelet maantiellä satasen alueella reilua alinopeutta. Se saa aikaiseksi vain rattiraivoa.  

Monissa nykysähköautoissa on navigointi valmiina ja osassa niistä pystyy optimoimaan ajoreitit latausten mukaan. Sitä kannattaakin ehdottomasti hyödyntää. Pelkästään se, että merkitset navigaattoriin pysähdyksen esimerkiksi matkan varrella olevalle latauspisteelle ja auto arvioi paljonko akun varausta on jäljellä perille saavuttaessa, tekee reissun suunnittelusta huomattavasti helpompaa.

Myös vakionopeudensäädintä kannattaa hyödyntää aina kun mahdollista, sillä se takaa tasaisen ajon, ilman jatkuvaa kaasun pumppailua. 

Oman ajonopeuden maltillinen optimoiminen ei loppujen lopuksi hidasta matkaa kovinkaan paljon, mutta sen sijaan se saattaa säästää akun kapasiteettia, lyhentää latausaikoja ja tehdä matkanteosta vaivattomampaa.

 

2.        Lämpötila

Lämpötila vaikuttaa niin ikään merkittävästi sähköauton kulutukseen ja olen monesti koeajoraporttieni yhteydessä maininnut, että range putoaa talvella suhteellisen paljon. Auton korkeajänniteakun toimintahan perustuu siis kemiallisiin reaktioihin, jotka hidastuvat kylmässä. Kun keli menee ulkona pakkaselle, akun sisäinen vastus kasvaa ja sen kyky luovuttaa energiaa heikkenee. Käytännössä se tarkoittaa siis sitä, että autosta saadaan vähemmän tehoa irti ja samalla energiaa kuluu enemmän saman matkan ajamiseen.

Kylmä sää lisää kulutusta myös siksi, koska auton lämmitys täytyy tuottaa sähköllä. Siinä missä perinteisessä polttomoottoriautossa syntyy ylimääräistä lämpöä moottorin käynnissä pitämisestä, sähköautossa lämpö tuotetaan suoraan akusta. Eli kun ulkona on parikymmentä astetta pakkasta ja autossa ovat ohjaamon, penkin, ratin, tuulilasin ja takalasin lämmitykset käytössä, kasvaa energiankulutus huomattavasti ja samalla range voi vastaavasti lyhentyä jopa kymmeniä prosentteja. Tässäkin kohtaa on hyvä muistaa säännöstelyn merkitys, eli kannattaa miettiä, onko niin ratin kuin penkinlämmittimenkin välttämätöntä olla päällä.

Kylmät talvikelit eivät ole kuitenkaan ainoa ongelma korkeajänniteakuille, vaan sitä ovat myös kuumat kelit. Myös ilmastointi vaatii nimittäin sähköä. Toki sen kulutus ei ole samaa luokkaa talvilämmityksen kanssa, mutta pidemmillä reissuilla jatkuva viilennys voi näkyä varsin selvästi auton energiankulutuksessa.

Mainittakoon, että monista tämän hetken sähköautoista löytyy onneksi jo vakiovarusteena lämpöpumppu, joka parantaa auton energiatehokkuutta kylmissä olosuhteissa. Myös akun esilämmitys lataamisen aikana auttaa säästämään sähköä ajon aikana, koska silloin lämpö tulee verkkovirrasta, eikä akusta.

 

3.        Ajotapa

Siihen on syynsä, että miksi jo autokoulussa paasataan taloudellisesta ajosta. Tämä pätee yhtä lailla sähköautoihin kuin polttomoottoriautoihinkin. On nimittäin päivänselvä asia, että auton energiankulutus on korkeaa, jos omaa raskaan kaasujalan. Nopeat kiihdytykset ja toistuvat, voimakkaat jarrutukset kuluttavat sähköä enemmän kuin tasainen ajotapa. Jokainen kerta, kun auto kiihtyy nopeasti, se vaatii suuren määrän energiaa akusta. On toki totta, että regeneratiivinen jarrutus palauttaa osan energiasta takaisin akkuun, mutta silti iso osa energia menetetään lämmöksi ja niin edelleen.

Tehokkuuden kannalta parasta onkin tasainen ajonopeus ja ennakoiva ajotapa. Auton kannattaa antaa rullata aina kun se on mahdollista ja regeneratiivinen jarruttaminen kannattaa tehdä pehmeästi. Ajonopeutta kannattaa säädellä myös liikennevirran mukana, ilman jatkuvaa kiihdyttelyä ja jarruttelua, joka on aina huono kulutuksen kannalta.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota oikean ajotilan valintaan. Useimmissa sähköautoista löytyy nykyään erilaisia ajotiloja, kuten esimerkiksi Eco, Normal ja Sport. Eco-ajotila on siellä syystä ja se yleensä rajoittaa moottorin tehoa ja parantaa auton energiatehokkuutta. Sport-ajotila puolestaan toimii pitkälti päinvastaisesti.  

Lyhyesti tiivistettynä voisi sanoa, että jos haluaa ajaa sähköautolla mahdollisimman taloudellisesti, kannattaa ajella rauhallisesti ja ennakoivasti, ja pitää ajotila Eco-kohdassa.  

 

4.        Renkaat

Renkaat vaikuttavat auton kulutukseen, oli kyseessä sitten sähköauto tai polttomoottoriauto. Mutta, koska sähköautot painavat yleensä merkittävästi enemmän kuin polttomoottoriautot, korostuu renkaiden vierintävastuksen ja ilmanpaineiden merkitys entisestään.

Jos ilmanpaineet ovat liian alhaiset, renkaan kosketuspinta tiehen kasvaa ja samalla vierintävastus nousee. Se tarkoittaa käytännössä siis sitä, että tarvitaan enemmän energiaa auton liikuttamiseen. Jo pieni heitto ilmanpaineissa voi lisätä sähkönkulutusta ja lyhentää samalla rangea. Luonnollisesti tämä nopeuttaa myös renkaiden kulumista, mikä taas vaikuttaa ajotuntuman heikkenemiseen. Siihen onkin syynsä, että miksi ihmisiä muistutetaan aina ilmanpaineiden säännöllisestä tarkistamisesta. Tämä pätee erityisesti esimerkiksi kelien viilentyessä, sillä ilmanpaine laskee kylmällä säällä.

Myös varsinaisilla rengasvalinnoilla on vaikutusta kulutukseen. En tiedä kuinka moni tietää, mutta sähköautoissa käytetään monesti erityisesti niitä varten suunniteltuja renkaita, jotka eroavat ”tavallisista” renkaista muun muassa rakenteen ja kumiseoksen osalta. Ne on luotu kestämään suurempaa painoa ja vääntömomenttia sekä minimoimaan vierintävastusta.

Tietyllä tapaa rengasvalinnoissa on aina kyse myös kompromisseista. Matalan vierintävastuksen omaavat renkaat voivat olla meluisampia ja myös niiden pito-ominaisuudet saattavat olla hivenen heikommat. Talvirenkaissa tilanne korostuu, sillä niissä on pehmeämpi kumiseos ja sykeröisempi kuvio, jotka parantavat turvallisuutta, mutta lisäävät kulutusta.

Renkaisiin kannattaa kuitenkin ehdottomasti kiinnittää paljon huomiota, oli alla sitten sähköauto tai polttomoottoriauto. On aina nimittäin hyvää pitää mielessä, että renkaat ovat ainoa asia autossa, jotka ovat kontaktissa tien kanssa. Siksi olisi silkkaa idiotismia vähätellä niiden roolia autoillessa.

 

5.        Kuorma ja aerodynamiikka

Viimeisenä haluaisin nostaa tähän kuorman ja aerodynamiikan merkityksen. Näiden merkitys korostuu maantie- ja moottoritieajossa, ajonopeuden kasvaessa ja ilmanvastuksen sekä painon merkityksen korostuessa.

Kuorman vaikutus kulutukseen on hyvin suora, sillä jokainen lisäkilo tarkoittaa energiankulutuksen kasvamista. Sähkömoottorin täytyy käyttää enemmän sähköä, jotta se jaksaa kiihdyttää ja pitää raskaamman massan liikkeessä. Asiaa ei välttämättä tule sen kummemmin ajatelleeksi yksittäisen tilanteen kohdalla, mutta jos kuskailee jatkuvasti ylimääräistä tavaraa kyydissään, saattaa huomata joutavansa lataamaan autoa tavallista useammin. Siksi on hyvä myös tyhjentää tavaratila aina kaikesta turhasta tavarasta, sillä se parantaa auton energiatehokkuutta.

Myös ulkoiset lisävarusteet, kuten esimerkiksi kattotelineet, suksiboksit ja pyörätelineet kasvattavat kulutusta, koska ne lisäävät ilmanvastusta. Tämän voi ajatella jo ihan maalaisjärjelläkin, koska edellä mainittujen kaltaiset lisävarusteet rikkovat auton virtaviivaista muotoa.

Tästä päästäänkin kätevästi aerodynamiikkaan, joka on sähköauton kulutuksen kannalta varsin keskeinen tekijä. Jo pienilläkin muutoksilla voi olla merkittävä vaikutus kulutukseen korkeissa nopeuksissa. Siihen on nimittäin syynsä, että miksi esimerkiksi F1-autojakin testataan niin paljon tuulitunneleissa; niiden on oltava niin aerodynaamisia kuin vain mahdollista.

Onneksi monet nykysähköautot on suunniteltu ilmanvastusta silmällä pitäen. Tasaiset pohjalevyt, pienet sivupeilit ja matala kori eivät ole vain tyylivalintoja, vaan niiden kohdalla on ajateltu eritoten ilmanvastusta ja sitä kautta myös energiankulutusta sekä rangea.

Mitä siis kannattaa itse kunkin tehdä? Tarkistaa, ettei kuljeta autossa turhaa, ylimääräistä kuormaa ja myös ulkoiset lisävarusteet kannattaa poistaa, kun niille ei ole tarvetta (ja jos se käy helposti). Kevyempi, virtaviivainen auto kuluttaa vähemmän energiaa, kuten olettaa saattaa.

 

Hyvin moni asia autoissa vaikuttaa loppu kädessä energiankulutukseen. Kaikki edellä mainitut asiat ovat kuitenkin sellaisia, joihin pystyy itse vaikuttamaan. 

Omaa ajonopeutta on mahdollista optimoida ja vakionopeudensäädintä kannattaa ehdottomasti hyödyntää (ja vielä parempi, jos se on adaptiivinen). Ajotapaan kannattaa panostaa muutoinkin ja renkaista kannattaa pitää huolta, esimerkiksi tarkistamalla ilmanpaineet säännöllisesti. Lämpötilaan ei sinällään pysty vaikuttamaan, mutta silloinkin tilannetta voi yrittää parantaa esimerkiksi lämpöpumpulla ja esilämmittämällä akkua.

Kaikki on pitkälti itsestä kiinni, kuten moni asia elämässä muutoinkin.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2008 (1) 6e (1) 800v (1) abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (26) autoilu (26) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (26) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (9) bmw i3 (1) bmw i4 (1) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw m4 (1) bmw suomi (1) bmw x3 (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (3) byd seal (1) bz4x (1) c300e (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) cla (1) cla 250+ (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (2) cristiano ronaldo (1) crossover (3) c-sarja (1) cupra born (1) cx-80 (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) debrecen (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) elroq (1) energy master (1) enyaq (2) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (6) ev3 (1) ev6 (1) ex30 (1) ex90 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) first edition (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) g mersu (1) g580 (1) gabriel bortoleto (1) geely (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) heart of joy (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (5) hyundai (6) hyundai e-gmp (1) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i3 (1) i4 (1) i5 (2) i5 m60 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) juke (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kg mobility (1) kgm (1) kgm musso ev (1) kia (4) kia ev3 (2) kia ev6 (2) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (21) koeajot (13) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (3) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (2) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) launch edition (1) lava-auto (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m3 (1) m4 (1) m5 (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (2) mattia binotto (1) max verstappen (2) mazda (2) mazda 6e (1) mazda cx-80 (1) mazda6e (1) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (7) mercedes c300e (1) mercedes cla (2) mercedes eqe (1) mercedes-benz (4) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (3) mg (1) mgs5 ev (1) mhev (2) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (2) mitsubishi lancer evolution (1) mitsubishi outlander (1) model s (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) m-sarja (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) musso (1) musso ev (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) nasa (1) n-connecta (1) nelipyörä (3) nelipyörä lahti (2) neue klasse (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (5) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan juke (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nissan x-trail (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) outlander (1) outlander phev (1) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) panoramic vision (1) peugeot (2) peugeot 2008 (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (2) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) plug-in hybrid (1) polestar (3) polestar 3 (1) polestar 4 (2) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (3) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) renault symbioz (1) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) seal (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (2) skoda citigo (1) skoda elroq (1) skoda enyaq (3) skoda koeajo (1) skoda superb (1) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sport (1) sportback (1) sportline (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) symbioz (1) synteettinen öljy (1) sähköarkkitehtuuri (1) sähköauto (24) sähköautoilu (20) sähköautot (24) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) t8 awd (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (10) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twin performance (1) twinmotor (1) täyssähkö (3) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) ultra (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v60 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veganza (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (7) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) volkswagen meb (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (8) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (2) volvo ex30 van (1) volvo ex90 (1) volvo v60 (1) volvo xc90 (1) wrc (1) x3 (1) x-trail (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)