18.12.2025
Mitkä asiat jäivät mieleen autovuodesta 2025?
Koeajojen pohjalta esiin on noussut muutama selkeä teema, jotka ovat autovuotta 2025 hallinneet, ja tässä viisi selkeintä niistä.
Suuret näytöt
Suurikokoiset näytöt eivät ole enää vain premium-luokan autojen erikoisuus, kuten ehkä joskus muinoin, vaan ne ovat viime vuosien saatossa levinneet kaikkiin autosegmentteihin. Autojen kojelaudoista on muodostunut jonkin sortin digitaalinen komentokeskus ja mittaristo, multimediajärjestelmä, navigointi ja ajoneuvon asetukset ovat sulautuneet yhdeksi kokonaisuudeksi. Autoissa nähdään yleensä kaksi näyttöä, joista toinen on niin sanottu kuljettajan näyttö ja toinen puolestaan keskinäyttö. Monessa uudessa autossa nämä näytöt on yhdistetty yhdeksi, lähes saumattomaksi kokonaisuudeksi ja nyt on markkinoille ilmaantunut myös auto, johon saa halutessaan jopa kolme näyttöä, eli koko kojelaudan levyisen näyttöpaneelin. Puhun siis Mercedeksen uudesta täyssähköisestä CLA:sta. Ja, samankaltainen ratkaisu tullaan näkemään myös tulevissa Mercedes-malleissa.
Valmistajat kilpailevat nykyään näyttöjen koossa, tarkkuudessa ja muotoilussa lähes samalla tavalla kuin kyse olisi älypuhelinmarkkinoista. Kaarevat lasipinnat, OLED-teknologia ja korkearesoluutioiset grafiikat ovat yksi tapa tehdä autojen ohjaamoista entistä ylellisempiä, ja myös futuristisempia. Näytöistä kun on tietyllä tapaa tullut keskeinen osa koko auton identiteettiä. Jos erottautuminen automarkkinoilla tapahtui ennen vanhaan teholla tai ajettavuudella, ratkaisee sen nykyään pitkälti käyttökokemus.
Iso osa käyttökokemusta on näyttöjen takaa löytyvä käyttöliittymä. Suuret näytöt ovatkin tuoneet käyttöliittymät entistä suurempaan rooliin. Näinhän kävi aikoinaan myös matkapuhelinten kohdalla. Kosketusnäyttöjen saapuminen markkinoille merkitsi suurempikokoisia näyttöjä, joka puolestaan merkitsi käyttöliittymien merkityksen kasvamista. Nykyään autotkin päivittyvät verkon yli ja käyttöliittymiä voidaan muokata jälkikäteen yksinkertaisilla ohjelmistopäivityksillä, aivan kuten kyseessä olisi älypuhelin. Navigointi, mediasovellukset ja jopa jotkin ajoneuvoon liittyvät asetukset voivat saada uusia ominaisuuksia ilman huollossa käyntiä. Teslan tapauksessa on aiemmin nähty jopa sitä, että autot ovat saaneet lisää hevosvoimia käyttöönsä pelkällä verkon yli tehdyllä päivityksellä. Auto muistuttaakin tuotteena jatkuvasti entistä enemmän älylaitetta, jonka toiminnallisuus kehittyy jatkuvasti omistusaikana.
Tämän kaltaisella kehityksellä on luonnollisesti myös oma varjopuolensa. Fyysisten painikkeiden katoaminen herättää monissa meissä kritiikkiä, mukaan lukien itsessäni, sillä kosketusnäyttö ei useimmiten ole kovin intuitiivinen ratkaisu ajon aikana. Ilmastoinnin, penkinlämmittimien tai vaikka ajotilojen säätäminen erillisten valikoiden kautta voi aiheuttaa paljon harmaita hiuksia ja viedä samalla huomiota liikenteestä. Jonkinlaista näyttökapinaakin on itse asiassa ollut havaittavissa ja osa autonvalmistajista on alkanut palauttaa kaikista tärkeimpiä toimintoja erillisille painikkeille.
Mielestäni suuret näytöt symboloivat autovuotta 2025 paremmin kuin mikään muu yksittäinen trendi. Ne ovat selkeä osoitus siitä, miten auto nähdään nykyään yhä enemmän digitaalisena alustana eikä pelkkänä kulkuneuvona. Mutta, varsinainen kysymys kuuluu, että missä menee raja teknologisen näyttävyyden ja yleisen käytännöllisyyden välillä? Ja, mitkä autonvalmistajat onnistuvat löytämään parhaan tasapainon näiden kahden välillä?
Crossoverit
Crossover-mallit eivät ole millään tavoin enää mikään uusi ilmiö, mutta tänä vuonna niiden ylivoima on ollut ehkä selvempää kuin koskaan. Käytännössä jokainen suuri autonvalmistaja nojaa nykyään vahvasti crossovereihin. Perinteiset sedanit ja farmarit ovat jääneet unholaan, kun ostajat ovat alkaneet suosimaan esimerkiksi korkeampaa istuma-asentoa ja katumaasturimaista ulkonäköä.
Tätä nykyä crossovereita löytyy lähes tulkoon kaikista eri kokoluokista. On pieniä kaupunkiin tarkoitettuja crossovereita, jotka korvaavat pikkuautoja. On keskikokoisia crossovereita, jotka toimivat perheiden yleisautoina ja on suurempia crossovereita, jotka ottavat hanakasti paikkaansa monien katumaastureiden tilalla. On myös coupé-tyylisiä versioita, joissa muotoilu ajaa käytännöllisyyden edelle. Osa näistä on ihan hyvännäköisiä luomuksia, toiset taas muistuttavat enemmänkin jonkin sortin saippuapalaa.
Autonvalmistajia ajatellen crossover on mielenkiintoinen ratkaisu, koska samaa tekniikkaa voidaan paketoida useisiin eri malleihin. Yhdelle ja samalle pohjalevylle syntyy nopeasti useita vähän eri näköisiä ja hintaisia autoja. Markkinoilla tämä näkyy niin, että mallikirjo on monilla autonvalmistajilla aika laaja ja erot yksittäisten mallien välillä paljon pienempiä kuin joskus aikoinaan. Ostajalle tämä tarkoittaa luonnollisesti aiempaa enemmän valinnanvaraa, mutta toisaalta itse erot korostuvat usein vasta varustelussa.
Automaailman sähköistyminen on kiihdyttänyt crossover-buumia aivan uusiin sfääreihin. Sähköautojen akkuratkaisut sopivat luontevasti korkeampiin korimalleihin ja crossovereiden muoto antaa autosuunnittelijoille enemmän vapauksia mitä tulee esimerkiksi tilan käyttöön. Moni uusi sähköauto onkin automaattisesti crossover, vaikka valmistaja ei itse sitä heti myöntäisikään.
Aerodynamiikka ei ole crossovereiden vahvuus, sillä ne ovat lähes tulkoon aina korkeampia kuin perinteiset sedanit tai farkut. Ne ovat usein myös raskaampia. Tämä vaikuttaa niin kulutukseen kuin myös ajettavuuteen. Mutta, monet ovat valmiita antamaan tämänkin anteeksi, tai unohtamaan koko asian. Ihmiset ovat laumaeläimiä ja crossover on tämän hetken trendijuttu. Se on ehdottomasti myös koko autovuoden 2025 suurimpia trendejä.
Autojen sähköistyminen
Autojen sähköistyminen ei tarkoita enää vain täyssähköisiä menopelejä, vaan itse asiassa koko voimalinjojen kirjoa. Autonvalmistajat ovat laajentaneet viime vuosina mallistojaan niin, että sama automalli on usein saatavilla useilla eri tekniikoilla: perinteisellä polttomoottorilla, kevythybridinä, ladattavana hybridinä tai täyssähköisenä. Tämä onkin tietyllä tapaa eräänlainen siirtymävaihe, kun markkinat, lainsäädäntö ja ostajien tarpeet eivät vielä täysin kulje käsi kädessä.
Selvää on kuitenkin se, että sähköistyminen etenee jatkuvasti, pieni askel kerrallaan. Kevythybridit ovat vuonna 2025 lähes tulkoon jo oletusratkaisu polttomoottoriautoissa, ja ladattavat hybridit tarjoavat helpon vaihtoehdon heille, jotka ovat jollain tasolla kiinnostuneita sähköautoista, mutta eivät vielä uskalla, halua tai pysty sellaiseen siirymään. Samalla täyssähköisten mallien määrä kasvaa nopeasti erityisesti suosituimmissa kokoluokissa.
Auton ostajalle tilanne saattaa olla jokseenkin ristiriitainen. Vaihtoehtoja on tietyllä tapaa enemmän kuin koskaan, mutta kun vaihtoehtoja on liikaa, tulee päätöksenteosta aina vaikeampaa. Jos haluaa ajatella asiaa puhtaasti vain järjellä, pitää asiaa pohtia todella monelta eri kantilta. Minkälaiset ovat arjen ajotottumukset, millaiset ovat tai olisivat latausmahdollisuudet, mikä on sopiva hintataso ja niin edelleen.
Automallien kehityksessä sähköistyminen on näkynyt vuonna 2025 vahvasti. Uudet perusrakenteet suunnitellaan monesti jo alusta asti sähköä varten ja niitä mukautetaan tarvittaessa sitten hybridiratkaisuille. Tällä tavoin autonvalmistajat pystyvät nopeasti mukautumaan erilaisiin markkinatilanteisiin, etenkin kun Kiinakin puskee uusia autoja kansainvälisille markkinoille huimalla vauhdilla. Täyssähköiset autot eivät todellakaan ole enää mitään kokeilu, vaan jo keskeinen osa eri valmistajien mallistoja.
Ei ole montaa vuotta siitä, kun sähköautot edustivat vielä enemmissä määrin tulevaisuutta ja autonvalmistajat panostivat niihin ihan vain imagomielessäkin. Mutta, nykyään sähköautosta on muodostunut monelle auton ostajalle aidosti järkevä vaihtoehto. Vuonna 2025 ei ole ollut enää niin ratkaisevaa, että onko auto sähköinen, vaan miten se vastaa yleisesti ostajan tarpeisiin. Tämä ajattelutavan muutos onkin määrittänyt paljolti autovuotta 2025.
Kiinalaiset autonvalmistajat
Kiinalaiset autonvalmistajat, kuten esimerkiksi BYD, ovat vyöryneet hyökyaallon tavoin kansainvälisille markkinoille viime aikoina. Vielä muutama vuosi takaperin Kiinassa valmistetut autot herättivät epäilyksiä monissa meissä, ainakin mitä tuli esimerkiksi yleiseen laatuun ja turvallisuustekijöihin. Tilanne on kuitenkin nopeasti muuttunut ja kiinalaiset autonvalmistajat ovat marssineet markkinoille itsevarmalla otteella, kilpailukykyisillä hinnoilla ja autoilla, jotka pystyvät suoraan kilpailemaan eurooppalaisten ja muiden aasialaisten autonvalmistajien kanssa.
Kiinalaisten vahvuus on erityisesti sähköautoissa ja sähköautobuumin yleinen nousu onkin vauhdittanut heidän pääsyään kansainvälisille markkinoille. Monilla kiinalaisilla autonvalmistajilla on jo melko pitkä kokemus esimerkiksi akkuteknologiasta ja ohjelmistoista. Autoissa tämä on näkynyt siten, että kiinalaiset autot ovat pystyneet tarjoamaan kilpailukykyistä rangea, nopeaa latausta ja runsasta vakiovarustelua. Olen itsekin huomannut tämän vuoden koeajojen yhteydessä, että kiinalaiset autot ovat pystyneet tarjoamaan keskimäärin enemmän teknologiaa ja varusteita kuin saman hintaluokan perinteiset kilpailijat. Ostajan ei tarvitse siis maksaa monista eri lisäpaketeista saadakseen modernin kokonaisuuden.
Yksi etu on ollut myös nopeus. Kiinalaiset autonvalmistajat pystyvät tuomaan uusia malleja markkinoille huomattavasti nopeammin kuin niin sanotut perinteiset autonvalmistajat. Tämä tarkoittaa sitä, että mallien elinkaaret ovat lyhyempiä ja päivityksiä nähdään tiheämpään.
Entä sitten kiinalaisten valmistajien haasteet? Yksi niistä on tietysti brändien tunnettavuus. Monet meistä eivät edelleenkään kauhean hyvin tunne kiinalaisia autonvalmistajia ja on selvää, että toimivan jälleenmyyntiverkoston rakentaminen vie aikaa.
Kiinalaiset autonvalmistajat ovat kuitenkin varmasti tulleet jäädäkseen, ellei maailman geopoliittisessa tilanteessa tapahdu sitten valtaisia muutoksia. Ja mikäs siinä, kun ne kerran pystyvät jo kilpailemaan niin hinnan, teknologian kuin muotoilunkin osalta eurooppalaisten ja muiden aasialaisten kilpailijoidensa kanssa. Loppujen lopuksihan kaikki tällainen kilpailu hyödyttää nimenomaan auton ostajia ja hyvä niin.
Minimalistisuus
Viimeisenä haluan nostaa tähän listalle minimalistisuuden, joka on ollut yksi selkeimmistä muotoilullisista trendeistä autovuonna 2025. Monien uusien autojen ulkoasu ja sisätilat on riisuttu kaikesta ylimääräisestä ja tilalle on tullut kliinisempää estetiikkaa. Kyse ei ole siitä, että valmistajat haluaisivat tehdä autoista jotenkin persoonattomia, vaan minimalistisuudella tavoitellaan pikemminkin ajatonta ilmettä. Sellaista, joka kestää paremmin aikaa, kuin runsauden paljous.
Esimerkiksi autojen ulkomuotoilussa tämä näkyy sileinä pintoina, selkeinä linjoina ja vähäisinä yksityiskohtina. Mieleen nousee esimerkiksi kesällä koeajamani Volvo EX90. Koristetut ja korostetut elementit ovat vähentyneet selvästi ja autoista on haluttu tehdä jokseenkin harkitumman ja modernimman näköisiä menopelejä. Sähköautot ovat pitkälti vauhdittaneet tätä kehitystä.
Autojen sisätiloissa minimalistisuus korostuu ehkäpä vieläkin selvemmin. Kojelaudat ovat selkeitä ja virtaviivaisia, fyysisiä painikkeita on mahdollisimman vähän ja suuret näytöt hoitavat suurimman osan toiminnoista. Materiaalivalinnoissa suositaan hillittyjä sävyjä, kangaspintoja ja myös kierrätettyjä materiaaleja, jotka puolestaan tukevat modernia ja ekologista mielikuvaa.
Minimalismi ei ole itse asiassa ainoastaan muotoilua, vaan kokonainen ajattelutapa. Autosta välittyvän fiiliksen tulee olla rauhoittava ja moderni. Mikään sen ilmeessä ei saa myöskään viestiä liiasta monimutkaisuudesta.
Tosin, minimalistisuudessa on myös kääntöpuolensa. Kun lähes kaikki toiminnot viedään näytön taakse, ei asioiden operoiminen ajaessa ole aina ihan helppoa. Ellei itse käyttöliittymä ole sitten todella hyvin suunniteltu.
Minimalistisuus jakaa varmasti mielipiteitä ja en itsekään osaa varmuudella vielä sanoa, että onko se hyvä vai huono juttu. Sen vaikutus automaailmaan on kuitenkin kiistaton ja se on ehdottomasti yksi autovuoden 2025 näkyvimpiä muotoilutrendejä.
Tähän listalle olisi voinut nostaa joitain muitakin asioita, kuten esimerkiksi tekoälyn, mutta nämä olivat itselleni ne kaikista mieleen jäävimmät asiat autovuodesta 2025. Saa nähdä mitkä asiat ovat pinnalla autovuonna 2026?
Keskustelu
Ei kommentteja