17.10.2025

Miksi Bottaksen palkkaamisessa oli paljon järkeä Cadillacille?

Osoite kopioitu

Kuva: Unsplash

 

Näin penkkiurheilijana sitä on aina mukava tuoda pöytään myös omat mielipiteet urheilumaailmaan liittyvistä asioista. Suomalaisvärin paluu F1-sarjaan on sen verran kova juttu, että täytyy käydä asiaa tarkemmin läpi.

Globaali kiinnostus F1-sarjaa kohtaan on ollut yllättävänkin kovassa nosteessa viime vuosina tai oikeastaan siitä lähtien, kun yhdysvaltalainen Liberty Media osti sarjan oikeudet vuonna 2017 ja lähti isommalla kädellä tekemään muutoksia moniin asioihin. Osasyy lajin suosion nousuun, esimerkiksi rapakon takana, on ollut myös Netflixin Drive to Survive -tosi-tv-sarja. Kyseinen sarja tekee sinällään hyvää PR-työtä F1:sten puolesta, sillä se asiat näyttämään paljon jännittävimmältä kuin mitä ne yleensä ehkä todellisuudessa ovat. Tosin, suomalaiseen makuun tai ainakin omaan makuuni sarja maistuu juurikin ylidramaattisuutensa vuoksi turhan amerikkalaiselta.

Ensi vuonna kiinnostus F1-sarjaa kohtaan kasvaa rapakon takana entisestään, kun sarjaan liittyy mukaan periamerikkalainen automerkki eli Cadillac. Mikä merkki ilmentäisikään paremmin amerikkalaisuutta kuin amerikkalaista ylpeyttä ja Elvis Presley -viboja huokuva Cadillac? Vaikka F1-sarjan suosio onkin ollut nousussa Amerikassa, ja vaikka sarjassa on jo jonkin aikaa ollut mukana yksi yhdysvaltalainen talli eli Haas F1, antaa legendaarisen Cadillacin mukaantulo varmasti vielä aivan uudenlaisen sykäyksen F1-sarjalle sen amerikkalaisilla markkinoilla. Amerikassa on nimittäin edelleenkin valtaisasti lisää potentiaalia formuloita ajatellen ja siksi F1 varmasti toivottikin ilomielin Cadillakin mukaan joukkoonsa.

Alku ei tule olemaan kuitenkaan helppo Cadillacille, sen tietävät varmasti kaikki. Näinhän asia on käytännössä aina uuden F1-tallin kohdalla. Ainoa poikkeus lienee Brawn GP, joka on historian ainoa talli, joka on voittanut kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruuden heti tulokaskaudellaan. Mutta, se olikin vertaansa vailla oleva temppu. Cadillacin kohdalla on ehkä turha odottaa vastaavaa temppua, sen verran kova on esimerkiksi eri tallien teknisen osaamisen taso nykypäivänä. Cadillacilla on kuitenkin siinä mielessä asiat kohdallaan, että sillä on kasassa kovan luokan kuljettajakaksikko heti ensimmäiselle kaudelleen; meksikolainen Sergio Perez ja suomalainen Valtteri Bottas. Perezin viimeinen kausi Red Bullilla (2024) meni täysin penkin alle ja ihmettelin itsekin mitä meksikolaiselle oikein tapahtui, koska vielä vuotta aiemmin hän taisteli paalupaikoista ja voitoista (ja saalistikin niitä pari kappaletta). Perezin seuraajien, eli uusiseelantilaisen Liam Lawsonin ja japanilaisen Yuki Tsunodan suoritukset Red Bullilla ovat tosin osoittaneet, että kyse saattoi kuin saattoikin olla nimenomaan autosta. Viime vuosina Red Bull on kehittänyt autonsa ennen kaikkea hallitsevan maailmanmestarin Max Verstappenin ajotyyliin sopivaksi, mikä on tehnyt hänen tallikavereidensa tehtävästä haastavan. Eli Perezin vauhti ei välttämättä ole kadonnut yhtään mihinkään. Hänen itseluottamuksensa saattoi sukeltaa kauden 2024 suoritusten vuoksi, mutta nyt hänellä on mahdollisuus saada sitä takaisin. Kokemusta 35-vuotiaalla meksikolaisella ainakin piisaa vaikka muille jakaa.

Ja, niin sitä piisaa myös 36-vuotiaalla Bottaksella. Bottas on kokenut aliarvostusta jo pitkään, vaikka hän on onnistunut saalistamaan F1-urallaan yhteensä 10 voittoa ja 20 paalupaikkaa. Ei sovi myöskään unohtaa, että hän on sijoittunut toiseksi kuljettajien maailmanmestaruustaistossa vuosina 2019 ja 2020.

Tässä onkin viisi syytä, jotka tekevät Bottaksen palkkaamisesta Cadillacin näkökulmasta erinomaisen ratkaisun.

 

1. Kokemus ja tekninen tietotaito

Ylivoimaisesti suurin syy Bottaksen palkkaamiselle lienee hänen yli vuosikymmenen mittainen kokemuksensa kuninkuusluokasta. On hyvä pitää myös mielessä, että hänelle ei ole kertynyt kokemusta ainoastaan häntäpään talleista, vaan myös aivan lajin absoluuttiselta huipulta eli Mercedekseltä. Vain harva kuljettaja pääsee ajamaan rinnakkain maailman parhaiden kanssa – ja vielä harvempi pystyy lyömään heidät. Bottas pystyi. Hän otti paalupaikkoja ja voittoja Lewis Hamiltonin rinnalla, vaikka ajoi tallissa, jossa mestari oli käytännössä jo päätetty. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että auton kehityksessä painotettiin ennen kaikkea Hamiltonin ajotyyliä ja mieltymyksiä. Kuten on tehty nykyään siis Red Bullilla Max Verstappenin tapauksessa.

Valtaisan ajokokemuksen lisäksi Bottakselle on kertynyt väkisinkin paljon teknistä tietotaitoa. Hän on ollut mukana kehittämässä useita eri sukupolvia F1-autoja, turbohybridien aikakauden alusta aina uusimpiin aerodynaamisiin konsepteihin. Mercedes-vuosinaan Bottas on päässyt työskentelemään alan huippuinsinöörien, kuten esimerkiksi brittiläisen James Allisonin kanssa. Hän on samalla päässyt näkemään aitiopaikalta, miten Mercedeksen kaltainen huipputalli rakentaa kilpailukykyä joka ikisellä osa-alueella: oli kyse sitten aerodynamiikasta, moottorista tai renkaiden hallinnasta. Voi hyvin siis sanoa, että Bottas ei tule olemaan Cadillacille pelkästään kuljettaja, vaan myös jonkin sortin tekninen neuvonantaja. Kokemuksensa ansiosta hän osaa lukea auton käyttäytymistä ja välittää insinööreille tarkkaa palautetta tuntemuksistaan. Tämänkaltainen data tuleekin varmasti olemaan arvossa arvaamattomassa Cadillakin kaltaisen uuden tallin kohdalla.

Mikäli Cadillac olisi päätynyt Bottaksen sijasta esimerkiksi johonkin nuoreen tulokaskuljettajaan, olisi ensi kauden alku näyttänyt etukäteen paljon haastavammalta. Mielestäni Cadillac teki erittäin viisaasti valitessaan kaksi kokenutta kuljettajaa ensimmäiselle F1-kaudelleen.

 

2. Brändi

Toinen selkeä syy Bottaksen valinnalle lienee hänen henkilöbrändinsä. Bottashan teki siinä mielessä fiksun peliliikkeen, että kun hän siirtyi Mercedekseltä Alfa Romeolle ja tiesi, ettei pystyisi enää kilpailemaan kärkisijoista, hän päätti pistää koko henkilöbrändinsä uusiksi. Siinä missä Bottas oli Mercedes-aikoinaan tullut tunnetuksi siitä, että hän on analysoiva, hillitty ja suomalaiseen tapaan kylmän rauhallinen, tuli hän Alfa Romeo / Kick Sauber -aikoinaan tunnetuksi puolestaan rentoudesta, huumorintajusta, takatukasta, komeista viiksistä ja esimerkiksi vuonna 2024 julkaistusta alastonkalenterista. Vain hetkessä Bottaksesta kasvoi yksi F1-varikon kiinnostavimmista persoonista. Ja, nyt kun australialainen Daniel Ricciardokin on ulkona F1-sarjasta, ei ole vaikea veikata, että kuka tulee olemaan F1-varikon kiinnostavin persoona seuraavan kauden aikana.

Mutta, vaikka Bottaksen olemus onkin nykyään paljon rempseämpi kuin vielä muutama vuosi sitten, hänet tunnetaan edelleen myös loistavana ja luotettavana tiimipelaajana, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Harvemmin sitä on saanut esimerkiksi iltapäivälehdistäkään lukea, että Bottas olisi ajautunut jonkun kanssa konfliktiin. Myös Hamilton on useaan otteeseen ylistänyt Bottasta tallikaverina. Rempseys on pikemminkin vain tehnyt Bottaksesta entistäkin pidetymmän henkilön F1-varikolla ja tämä varmasti auttoi häntä myös neuvotteluissa Cadillacin kanssa.

 

3. Vetovoima jenkkimarkkinoilla

Hulk Hogan, Shaquille O’Neal, Mike Tyson, Dale Earnhardt Sr., ja niin edelleen. Amerikka rakastaa suuria urheilupersoonia ja vaikka kaikki edellä mainitut olivat tai ovatkin amerikkalaisia, tulee Bottaksen henkilöbrändi uppoamaan amerikkalaisyleisöön varmasti kuin veitsi sulaan voihin. On helppo kuvitella, että Bottaksen rempeys, viikset ja takatukka tulevat vetoamaan esimerkiksi Nascar-yleisöön, joka tunnetaan BBQ-ruoan ja Budweiserin kaltaisista asioista. Rehellisen rouhea ja suorasukainen Nascar on monella tapaa täydellinen vastakohta F1:n kaltaiselle hienosäädetylle insinööritaiteelle, mutta Cadillacin ja Bottaksen kaltainen kombo saattaa olla se, joka houkuttelee Nascar-faneja antamaan lajille ainakin mahdollisuuden.

 

4. Sopeutuvuus

Bottas on uransa aikana osoittanut, että hän pystyy sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin hyvinkin nopeasti. Hän on kilpaillut esimerkiksi voitoista ja mestaruuksista Mercedeksellä, mutta hän on kilpaillut myös häntäpään sijoista kehitysvaiheessa olevassa Alfa Romeo / Kick Sauber -kokoonpanossa. Molemmissa ympäristöissä hän on pystynyt sopeutumaan erilaisiin vaatimuksiin, mikä kertoo kovasta henkisestä kantista ja ammatillisesta joustavuudesta.

Mercedeksellä Bottas joutui, alusta asti, omaksumaan selkeän kakkoskuljettajan roolin ja työskentelemään kovien menestyspaineiden alla. Alfa Romeolla / Kick Sauberilla hänestä tuli puolestaan enemmänkin jonkinlainen johtohahmo ja kehittäjä, sekä esimerkki nuoremmille tallikavereilleen. Aika Alfa Romeolla / Kick Sauberilla on toisaalta hyvä osoitus myös Cadillacille siitä, että Bottas pystyy omaksumaan vahvan roolin tallissa, joka vielä rakentaa omaa identiteettiään.

Toisin kuin ehkä jotkut nuoret ja kokemattomat kuljettajat, Bottas ymmärtää, ettei menestystä saavuteta ainoastaan ajamalla kovaa, vaan myös sopeutumalla jatkuviin muutoksiin, kuten uusiin autoihin, sääntöihin ja tekniikkaan. Siitähän koko F1-sirkuksessa on enemmän tai vähemmän kyse.

Sopeutumisessa auttaa varmasti hänen persoonansa, joka on tosiaan yhdistelmä rentoutta, mutta (edelleenkin) myös perisuomalaista rauhallisuutta. On vaikea kuvitella, että Bottaksella niin sanotusti läikkyisi yli kovankaan paineen alla, sen hän on todistanut jo aikoinaan. Cadillacin kaltaisen tiimin kohdalla media- ja sponsoripaine tulee varmasti olemaan kova, mutta Bottas tästä tuskin hätkähtää. Hän on kokenut jo kaiken mahdollisen mediapyörityksen ajaessaan Mercedeksellä Hamiltonin rinnalla.

 

5. Tiimipelaaja

Tätä ominaisuutta ei voi liikaa korostaa. Cadillac tarvitsee alkutaipaleellaan etenkin yhteen hiileen puhaltavia tiimipelaajia ja Bottas jos kuka on juuri sellainen henkilö. Hän on todistanut urallaan, että hän pistää aina tiimin itsensä edelle ja siksi hän onkin saavuttanut maineen äärettömän luotettavana ja yhteistyökykyisenä ammattilaisena.

Mercedes-vuosinaan Bottas osoitti melkoista ammattimaisuutta työskennellessään Hamiltonin kanssa. Hän ei niin sanotusti ruikuttanut, vaan hoiti kakkoskuljettajan pestinsä kunnialla ja auttoi talliaan saavuttamaan arvokkaita valmistajien mestaruuspisteitä. Moottoriurheilussa on hyvin harvinaista, että kuljettaja pystyy asettamaan tiimin tuloksen oman egonsa edelle.

Alfa Romeo / Kick Sauber -vuosinaan Bottas kasvoi entistä enemmän tiimin johtohahmoksi ja auton kehittäjäksi, kuten aiemmin jo mainitsinkin. Hän pääsi silloin näyttämään toisen puolen tiimipelaajataidoistaan. Sen, jossa korostuu eritoten kokemus. 

Cadillacilla Bottas tuskin tulee jäämään kakkosrooliin. Uskon hänen pystyvän haastamaan Péreziä tasaväkisesti, mutta ennen kaikkea Cadillac voi olla varma siitä, että Bottas on kuljettaja, johon voi luottaa, kun tiimi tarvitsee yhteistyökykyä.

Ja, mikä parasta, Bottaksen tiimihenkisyys ei rajoitu vain radalle, vaan hän ymmärtää myös lajin toisen puolen. Hän ymmärtää fanit, median ja sponsorit osana kokonaisuutta ja hänen kanssaan ei tarvitse pelätä huonoa PR:ää.

 

Kauden 2025 osalta ollaan formuloissa jo loppusuoralla ja enää ei ole pitkä aika siihen, kun pääsemme näkemään Valtteri Bottaksen tositoimissa Cadillacin ajohaalareissa. Olen erittäin innoissani Bottaksen uudesta mahdollisuudesta F1-sarjassa. Yksi vuosi ilman sinivalkoista väriä radalla tuntui yllättävän pitkältä – ehkä jopa liian pitkältä.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2008 (1) 800v (1) abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (25) autoilu (26) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (26) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (9) bmw i3 (1) bmw i4 (1) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw m4 (1) bmw suomi (1) bmw x3 (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (3) byd seal (1) bz4x (1) c300e (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) cla (1) cla 250+ (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (2) cristiano ronaldo (1) crossover (3) c-sarja (1) cupra born (1) cx-80 (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) debrecen (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) elroq (1) energy master (1) enyaq (2) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (5) ev3 (1) ex30 (1) ex90 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) first edition (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) g mersu (1) g580 (1) gabriel bortoleto (1) geely (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) heart of joy (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (5) hyundai (6) hyundai e-gmp (1) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i3 (1) i4 (1) i5 (2) i5 m60 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kg mobility (1) kgm (1) kgm musso ev (1) kia (3) kia ev3 (2) kia ev6 (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (16) koeajot (9) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (3) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (2) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) launch edition (1) lava-auto (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m3 (1) m4 (1) m5 (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (2) mattia binotto (1) max verstappen (2) mazda (1) mazda cx-80 (1) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (7) mercedes c300e (1) mercedes cla (2) mercedes eqe (1) mercedes-benz (4) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (3) mhev (2) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (2) mitsubishi lancer evolution (1) mitsubishi outlander (1) model s (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) m-sarja (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) musso (1) musso ev (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) nasa (1) n-connecta (1) nelipyörä (3) nelipyörä lahti (2) neue klasse (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (4) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nissan x-trail (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) outlander (1) outlander phev (1) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) panoramic vision (1) peugeot (2) peugeot 2008 (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (2) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) plug-in hybrid (1) polestar (2) polestar 4 (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (3) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) renault symbioz (1) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) seal (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (2) skoda citigo (1) skoda elroq (1) skoda enyaq (3) skoda koeajo (1) skoda superb (1) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sport (1) sportback (1) sportline (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) symbioz (1) synteettinen öljy (1) sähköarkkitehtuuri (1) sähköauto (23) sähköautoilu (20) sähköautot (23) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) t8 awd (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (10) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twin performance (1) twinmotor (1) täyssähkö (3) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) ultra (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v60 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veganza (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (7) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) volkswagen meb (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (8) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (2) volvo ex30 van (1) volvo ex90 (1) volvo v60 (1) volvo xc90 (1) wrc (1) x3 (1) x-trail (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb