02.04.2015

Varashälytin

Teksti: Arttu Lustig
Kuva: Arttu Lustig/Eero Laitila

Kuvaa muokattu varashälyttimen todellisen luonteen esiintuomiseksi. Kaipaisi silti vielä hieman lisää pahaenteisyyttä ja ympärille luotua pimeyttä.

Kerron nyt autoteollisuuteen pesiytyneestä pahuudesta. Pahuudesta, joka ei anna inhimillisyydelle sijaa ja on häikäilemättömyydessään vertaansa vailla. Pahuudesta, joka saa sivulliset kärsimään sekä syyttömän epäilyksen alaisuuteen. Tämä on myös tarina, jossa hyvä voittaa ja paha saa tyytyä tasapeliin. Tämä on tarina Saab 9-5-mallin varashälyttimestä.

Kaikki alkoi, kun työmatkan yhteydessä pyöräytin parkkipaikan reunassa ollutta merkkikiveä pohjan listamuovin avustuksella. Muoviin tuli naarmuja, mutta tällaisia tilanteita varten autonvalmistaja oli muovilistat pohjan reunaan asentanutkin. Kaikki oli siis mennyt niin kuin autonvalmistaja oli autoilijaa varten suunnitellut. Normaalin ajotapahtuman jälkeen ajettuani muutaman kilometrin auto ilmoitti, että varashälytin pitäisi huoltaa. ”Theft alarm service”. Kuittasin huomionosoituksen enkä huolestunut varashälyttimen mahdollisesta toimimattomuudesta, koska kukaan ei olisi kiinnostunut näkemään vaivaa varastaakseen yli 15 vuotta vanhan auton.

En välitä auton varashälyttimistä. Ensinnäkin, toisen autoa ei varasteta. Voit ottaa vastaan toisen ihmisen auton, ostaa sen halvalla tai huijata auton itsellesi, mutta et väkisin viedä. Toiseksi mikään ei ole niin 90-lukulaista kuin soiva auton varashälytin (hyvänä kakkosena 90-luvun tunnusmusiikeista tulee jäätelöauton tunnussireeni). Varashälytin on minusta autossa turha. Ainoa positiivinen puoli varashälyttimessä on, että tiedän milloin autoni sisään on pyrkimässä epätoivottu henkilö ja osaan välttää sellaisen henkilön kohtaamisen. En halua vaarantaa terveyttäni autoni tähden. Muuhun varashälyttimestä ei ole.

Varashälytin antoi kuluvien viikkojen aikana itseään ilmi kiihtyvällä tahdilla. Olen kuunnellut kutsuhuutoa töissä, kaupasta autolle palatessani, kotona sekä juuri ennen renkaidenvaihtoa. Ensimmäinen ratkaisuni oli laittaa auto parkkiin niin kauas kodistani, etten kuullut hälytintä. Tästä oli kuitenkin liiaksi vaivaa itselleni. Eräs ilta raskaan työpäivän jälkeen varashälytin soi taas. Viiden hengen joukko teini-ikäisiä poikia kerääntyi autoni läheisyyteen ihmettelemään retrodiskoa. Seurasin tilannetta sälekaihtimien välistä. Mieleni teki avata ikkuna ja huutaa pojille, että jos lyötte sitä saatte 20 €.   

Autoni varashälytin on suunniteltu suurinta nihilismiä silmällä pitäen. Varashälyttimessä on omat paristot. Varashälytin voi siis toimia, vaikka auto ei muuten saisi virtaa. Kun varashälyttimen patterit ovat ehtoon puolella, se antaa viisi kertaa viiden sekunnin äänimerkin noin viiden minuutin päästä autoilijan poistuttua autosta. Pattereita ei hälyttimeen voi vaihtaa, vaan autoon pitää ostaa kokonaan uusi hälytin. Tämä operaatio maksaa kokonaisuudessaan noin 400 €.

Millaiset ihmiset ovat päättäneet ja suunnitelleet jotain tällaista? Sama kuin tapahtuman vetonaulaksi pestattaisiin Samuli Edelmann jakamaan Loirin nimikirjoituksia. Ihmiskunnalla on hiljainen sopimus siitä, että kun laitteesta loppuu akku tai paristot, tarvitsee vain vaihtaa akku tai paristo, ei koko laitetta. Toivon, että se, kenen idea varashälyttimen paristoista on ollut, lyö varpaansa oven karmiin. Useasti. 

Löysin ulkomaalaisista lähteistä lopulta vihjeen: varashälyttimen voi ottaa pois. Varashälyttimen poistaminen ei vaikuttaisi auton hallittavuuteen. Soitin vakuutusyhtiöön ja kysyin lupaa varashälyttimen poistoon. Vakuutusyhtiöstä todettiin, että heitä ei kiinnosta autoni varashälytin ja saisin tehdä ylimääräiselle äänentoistolaitteelle mitä haluaisin. En yllättynyt. Tämä varashälytin on umpilisäke, joka ärtyessään poistetaan häiritsemästä autoilijan maallista kulkua.

Hermoni olivat riekaleina. Joka kerta kun poistuin autosta, odotin että varashälytin soisi hetken päästä. Koko suunnittelun pahuus oli siinä, että varashälytin ei soinut joka kerta autosta poistuessani, vaan soiminen oli satunnaista. Jos varashälytin olisi noudattanut kaavaa, olisin voinut valita milloin ja missä se soi, mutta edes tätä iloa minulle ei suotu. 

Epätoivoissani selasin auton käyttöohjetta löytääkseni vastauksen ongelmaani. Käyttöohjeen yhdelle sivulle oli kirjoitettu kuulakärkikynällä tikkukirjaimin ”THEFT ALARM SERVICE”. Soitin jobbarille, koska tämä oli todiste siitä, että jobbari oli tiennyt ongelmasta aikaisemmin, ja minulla olisi oikeus vaatia varashälyttimen korjaus myyjältä. Puhelimessa jobbari väitti, ettei tiennyt ongelmallisesta varashälyttimestä, mutta suostui maksamaan varashälyttimen poiston.

Olin hämmentynyt. En osannut odottaa tällaista vastausta jobbarilta. Odotin, että jobbari ei edes vastaisi puhelimeen, kun huomaisi minun soittavan. Odotin, että jobbari yrittäisi kiertää tilanteen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Olin tulostanut muutaman paperin verran tekstiä Internetistä tukemaan vaatimuksiani, mutta en päässyt siteeraamaan niitä. Lyhyt puhelu ja asia oli hoidettu, niin kuin kaksi miestä asian hoitavat. Oli siis olemassa jobbari, joka seisoi myydyn autonsa takana autoteollisuuden ilkeistä suunnitelmista ja Internetin loputtomista jobbareita halveksivista lausunnoista huolimatta. Jobbari otti vastuun myymästään tuotteesta uiden vastavirtaan kaikkia ennakkoluuloja vastaan. 

Tarinan opetus on, että autoteollisuuden autokiusaamisesta huolimatta toivoa on saatavilla kadunmiehiltä ja jopa vakuutusyhtiöltä. Kiusaaminen katkaistiin ammattilaisten väliintulolla ja omalla päättäväisellä asenteella. Kenenkään ei tarvitse olla enää uhri tai sivustakatsoja, kun autoteollisuus purkaa turhautumistaan.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Vakuutusyhtiö Varashälytin viimeinen alfa

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) ajokortti (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (14) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (2) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (4) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (3) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (7) Tesla (1) Tieliikenne (43) Tieliikennelaki (7) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (14) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (1) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb