20.01.2017

Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö / Arttu Lustig

Ministeri Anne Bernerin liikenneverkon kehittämisajatusten taustalla täytyy olla jotain uskomattoman ihmeellistä. Helsingin Sanomien mukaan Berner lupasi, että uudistuksen aiheuttama muutos on suurempi kuin auton keksiminen[1]. Tämä lupaus on jotain mieltä räjäyttävää. Tunnustan kuitenkin heti alkuun, etten ole penaalin terävin kynä, mutta toisaalta en varmaan tylsinkään. Olen yrittänyt ottaa selvää, mitä tämä voisi tarkoittaa. Ongelmanani rajallisen ymmärryksen lisäksi on rajallinen aika, joka estää kaiken asiaan liittyvien seikkojen laajamittaisen tiedon omaksumisen. Uskon kuitenkin, että nykyisillä tiedoillani osaan arvata, mitä koko suuren kohun aiheuttamassa hankkeessa on oikeasti takana.

Mitä autoa suurempi muutos voisi tarkoittaa? Ensin pitää pohtia mitä auto yhteiskunnassa on tarkoittanut ennen ja nyt. Ennen autoa liikkuminen tavalliselle ihmisellä tapahtui pelkällä joko omalla tai eläimen lihasvoimalla. Liikkuminen nykyautoon verrattuna oli hidasta. Nyt vaatimattoman sadan kilometrin matkan taittamiseen meni ennalta arvaamattomasti aikaa, mutta matkaan kannatti varata tuntien sijaan päiviä. Matkaa vaikeuttivat, elleivät jopa estäneet vallitseva vuodenaika ja säätila. Matkaan piti mukaan ottaa myös varusteita ja ruokaa, jotta päivien matkasta selviäisi ilman ulkopuolista apua. Matkalla saattoi myös altistua lukemattomiin vaaroihin ilman, että apua olisi lähimaillakaan tarjolla. Tästä on tietenkin poissuljettu joukkoliikenneyhteydet kuten autoa ennen toimineet höyryjuna ja -laiva.

Viimeisen viiden- tai kuudenkymmenen vuoden aikana matkaaminen on saanut auton ansiosta scifimäisiä ulottuvuuksia vanhaan verrattuna, ihan jokaista kansalaista koskien. Nyt saman sadan kilometrin matkaaminen lasketaan tunneissa. Tämä lukema olisi jo järisyttävä verraten muutoksen nopeuteen. Matka-ajan lyhentymisen lisäksi auto on saanut meidät irtaantumaan myös vuodenaikojen ja sään vaikutuksesta matkaamiseen. Kovinkaan pakkanen ei estä sadan kilometrin matkaamista, vaan matka taittuu 20 asteen lämpötilassa auton sisällä. Sade ei myöskään kastele vaatteita eikä aurinkokaan paahda ilmastoinnin puskiessa viileää ilmaan sisätiloihin. Lisäksi monesti unohtuu, että autolla pääsee matkaamaan paikasta toiseen nopeammin kuin yksikään eläin koskaan aikaisemmin maapallon historiassa. Lisäksi autolla pystyy ottamaan vastaa törmäyksiä, jotka ovat totaalisen luonnottomia. Äärimmäisenä esimerkkinä on formula-auto, jolla voi törmätä seinään satojen kilometrien tuntivahdilla, ja kuski jatkaa välittömästi normaalia elämäänsä suihkun ja housujen vaihtamisen jälkeen. Tavalliselle autoilijallekin mukana kulkevalla viestintävälineellä saadaan nopeasti apua tarvittaessa paikalle. Tietenkin autoillessa voi sattua kaikenlaista eivätkä asiat etene ihanteellisesti, mutta autolla matkatessa on normina laajojen etäisyyksien tavoittaminen säiden vaikuttamatta kuskiin ja matkustajiin.

Ihanteellisissa lämpötiloissa ja kuivissa olosuhteissa jokainen ihminen Suomessa on pystynyt siis matkaamaan jo vuosikymmenien ajan. Tällä on ollut valtava vaikutus koko yhteiskuntaan niin hyvässä kuin pahassa. Nyt Bernerillä on jotain vielä mullistavampaa luvassa, kunhan vain hiukan yhtiöitetään. Tämä on vain henkilökohtainen arvaus, mutta veikkaan teleportaatiota. Ministeri Bernerillä on tarjota teleportaatio. Teleportaation on pakko olla syy uusiin järjestelyihin. Kohta pääsemme matkaamaan paikasta paikkaan nappia painamalla, mutta asiaa pidetään vielä hetken salassa. Maksan mielelläni autoilusta sen 500€ vuodessa lisää, jotta teleportaatio on kohta mahdollista.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (2) ajo-opetus (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (4) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (8) Tesla (1) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (8) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (16) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb