19.08.2015

Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Uskoni on loppunut lupaukseen, että saisimme lentäviä autoja allemme. Emme koskaan tule pääsemään nousukiitoon kotipihasta ja lentämään varpusparven rinnalla kohti auringon laskua. Olen vaatimaton mies ja minulle olisi riittänyt vähän lentävä autokin. Sellainen auto, joka olisi ollut vain sen verran ilmassa, etteivät tien epätasaisuudet, mökkitien roudan nostattamat kivet ja jäälohkareet tiellä kiristäisi autoilijan hermoja. Toiveeni olisi ollut vain joitakin kymmeniä senttejä lentokorkeutta, mutta mitkään indikaattorit eivät viittaa siihen suuntaan, että autoni voisi edes tätä vähää pysyä ilmassa. Olen hiukan pettynyt ja surullinen. En enää innoissani selaa eri medioita löytääkseni mainoksia ja uutisartikkeleita markkinoille juuri toimitetuista lentävistä autoista.

Kuten on opetettu, toivoa ei saa menettää. Olenkin siirtänyt kaikki haaveeni tulevaisuuden tieteen ihmeistä koskemaan polttomoottoreita. Olen varma, että tulevaisuudessa pääsemme edelleen nauttimaan tankkaamisesta, moottoriteiden reunoilla monumentaalisesti seisovista huoltamoista sekä pakokaasun tuoksusta pakkaspäivinä. Konepellin alla roihuava tuli ei tule menettämään ajankohtaisuuttaan koskaan. Polttomoottori on voimanlähteiden torakka, joka selviää samoilla leveysasteilla kuin ihminen, ja jonka ympärillä vain maailma muuttuu sen itse säilyttäen paikkansa. Niin kuin eräs autorunoilija kirjoitti: moottorin sielu eli moottori on hyvä.

Polttomoottori on tulevaisuudessa pieni ja kevyt. Moottori tulee olemaan ehkä hiukan painavampi ja kookkaampi kuin nykyiset akut. Tämän ansiosta moottori on helppo päivittää uuteen joko samanlaiseen tai hiukan parempaan versioon. Moottorin voi vaihtaa yksi ihminen, eikä varamoottoria ole epätavallista pitää mukana.

Nykyisenä ihanteena on, että moottori kestäisi mahdollisimman pitkään. Tulevaisuuden polttomoottorin tarkoitus ei ole kestää, vaan moottorin kuuluukin hajota. Moottorin elinikä on muutaman vuoden tai joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä, jonka jälkeen käytetty moottori palautetaan kierrätettäväksi. Moottoriin liittyvät huollot jäävät kokonaan pois. Moottoriin ei tarvitse tai edes voi vaihtaa öljyjä tai hihnoja. Moottori vaihdetaan aina kokonaisuutena. Tulevaisuudessa ei siis nähdä lentävää autoa, vaan turhautuneen kotimekaanikon lennättämä moottori.

Tulevaisuuden polttomoottori on varaosa muiden varaosien joukossa, jonka voi tilata postimyynnin kautta. Uuden moottorin hinta on noin kymmenesosa nykyisten moottorien hinnasta. Intohimoisimmat harrastajat omistavatkin erilaisia moottoreita eri tarkoituksiin. Pitkille matkoille tai talvikaudelle voi olla oma moottori, joka on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyissä olosuhteissa.

Tulevaisuudentoivoni ei ole täysin vailla totuuden pohjaa tai perustu harmittomalle haaveilulle, kun auto on juuri esitellyt itsestään inhimillistä puoltaan. Nissan on kehittänyt 40 kilon ja 400 hevosvoiman moottorin. Lyhyen matematiikan pohjalta tein laskelman, että neljäsosa tästä moottorista olisi 10 kiloa ja 100 hevosvoimaa, mikä riittäisi helposti tavalliselle autonomistajalle. Kun tämän 10 kilon päälle laitetaan letkut, piuhat sekä muu tarvittava ja vaikeasti ymmärrettävä tekniikka kuvauksellisen paketin sisään, voi käsissä olla edellä kuvaamani tulevaisuuden polttomoottori. 

Näen, että polttomoottori on myös eettinen valinta niin nyt kuin tulevaisuudessa. Polttomoottori eettisesti saastuttaa ihmisen omaa elinympäristöä eikä sähkömoottorin tavoin siirrä energianvalmistamisesta aiheutuneita ympäristötuhoja kauaksi autoilijan omasta elinympäristöstä. Tulevaisuudessa yleisesti trendinä on paikallissaastuttaminen ja huomion kiinnittäminen siihen, ettei ympäristön tuhoaminen siirtyisi kauas omasta elinympäristöstä. Helposti kierrätettävä polttomoottori on tällöin oikea valinta ympäristötietoiselle ihmiselle.

 

Video mainitusta Nissanin moottorista

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ilmastonmuutos Nissan saasteet Varaosat

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (2) ajo-opetus (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (4) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (8) Tesla (1) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (8) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (16) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb