31.10.2020

Lähihistoriaa talviyllätyksistä

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Vuosi vuodelta on tuntunut, että ole joutunut vaihtamaan talvirenkaat auton alle yhä aikaisemmin ja aikaisemmin. Lisääntyneestä valppaudestani huolimatta talvi tai tarkemmin liukkaus yllättää joka kerta loppusyksystä. Olen pitänyt nyrkkisääntönä, että marraskuussa vaihdan nastarenkaat alle, kun hyvä hetki tulee. Hyvää hetkeä ei ole tullut, vaan renkaat ovat vaihtuneet, kun olen kerran kesärenkailla päässyt ajamaan jään päällä.

 

Valtiovalta lainsäädännön kautta julisti juuri uutena lakina talvirenkaista, että sellaisilla renkailla ajetaan kuin säähän sopiva. Tätä on yritetty vuodesta toiseen ja tämä on ollut aina tavoite. En usko, että kukaan huvikseen tai kiusallani ajaa kesärenkaat auton alla jäisellä tai lumisella tiellä.

 

Tänä talvena tai oikeastaan syksynä tein henkilökohtaisen ennätykseni. Vaihdoin renkaat jo lokakuun puolivälissä. Koskaan aikaisemmin en ole vaihtanut talvirenkaita autooni, ainakaan muistini mukaan, näin aikaisiin. Säätiedotus näytti pakkaskeliä aamuksi ja edelliset päivät olivat olleen sateisia. Tämä olisi erittäin hyvä indikaattori mahdolliselle jäälle tienpinnassa.

 

Talvirenkaiden vaihto oli mitä perinteisin. Ulkona oli kylmä, räntää satoi taivaalta ja työtahdin piti tarmokkaana hiljalleen hämärtyvä ilta. Näin talvirenkaiden vaihto pitääkin sujua. Ei ole olemassa lämmintä ja aurinkoista päivää talvirenkaiden vaihtoon. Keväällä tällaisen päivän voi valita päästäessään itsensä irti nastojen rapinasta.

 

Pohdin renkaita vaihtaessa oliko tosiaan niin, että luikkaat kelit ovat tulleet vuosi vuodelta aikaisemmin. Muistelin, kuinka Skodaan vuosia sitten vaihdoin talvirenkaat marraskuun lopussa ja joskus toiseen autoon vaihdoin renkaita marraskuun puolivälin tienoilla.

 

Päätin ottaa selvää. Tutkin uutisia, internetin keskustelupalstojen ajatustenvaihtoa ja Liikenneturvan selvitystä maanteiden talvikeleistä saadakseni selkeyttä, milloin liukkaat ovat teiden päälle saapuneen viime vuosina tänne Keski-Suomeen.

 

Tutkimustuloksistani syntyi seuraavanlainen taulukko:

 

Taulukolla ei ole mitään tieteellistä arvoa, vaan perustuu allekirjoittaneen mututuntumaan ja intuitioon. Kertoo taulukko ehkä kuitenkin jostain. Hiukan tukee ajatusta, että talvi olisi yllättänyt viimeisen viiden vuoden aikana hiukan aikaisemmin. Toisaalta kaavio kertoo, etteivät vuodet ole veljiä toisilleen.

 

Toinen puoli liittyy omiin ajoihini. Työni ovat siirtynyt enemmän aamupainotteiseksi. Aamupakkaset pakottivatkin vaihtamaan renkaat näin aikaisin renkaat. Jos ajoni olisivat olleet saman päivän aikana jo aamupäivällä, ei renkaita olisi tarvinnut vielä vaihtaa. Kolmannekseen ajo liittyi tiehen, jossa oli vähemmän liikennettä. Isommalla väylällä ajellessa kesärenkailla olisi varmastikin pärjännyt eikä renkaiden vaihtamisessa olisi tullut kiire näin aikaisin.

 

Nastarenkaat ovat olleen valintani talvirenkaiksi. Joka vuosi olen myös harkinnut kitkarenkaita. Kynnys vaihtaa kitkarenkaat auton alle olisi nastarenkaita matalampi. Kitkarenkaat voisi vaihtaa hyvissä ajoin, koska kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden. Pelkään kuitenkin, ettei kitkarenkailla pärjäisi. Talviajoihini liittyy paljon tieosuuksia, jotka ovat usein varsinkin kevättalvella jäässä. Näitä osuuksia ei suolata ja harvoin edes hiekoitetaan. Kitkat tuntuvat riskiltä. Yhden talven ajoin kitkoilla, mutta se talvi oli hyvin vähäluminen.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (3) ajo-opetus (2) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) automaattivaihteisto (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (2) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (20) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (2) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (2) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (3) talvi (9) Tesla (1) tieliikenne (2) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (17) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb