15.04.2017

Kuinka kohdata jobbari

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Kevät on kuuminta autokaupan aikaa. Myyntipalstat pullistelevat keväisin erilaista tarjontaa kesän rientoihin. Monen tekee mieli päästä eroon raskaan talven jälkeen ajokistaan ennen kesää ja rientää kohti kesäisiä karkeloita uudella ja raikkaalla menopelillä. Tämä on aikaa, jolloin myös jobbarit aktivoituvat. Tilanne yksittäisten autonmyyjien kohdalla saattaa olla yhtä epätoivoinen kuin deittipalstalla, jossa kymmentä sinkkumiestä kohti on vain yksi nainen, kun hätäpäissään uuden auton ostaneille on jäänyt vanha auto käsiin, eivätkä tarjonta ja kysyntä kohtaa. Tämä on jobbareiden temmellyskenttää ja kulta-aikaa. Haluan nyt selvittää jobbarin tai jobbauksen konseptin.

Pohjimmiltaan jobbari on kuin kuka tahansa kauppamies, joka myy kalliimmalla kuin on ostanut. Tällä tavalla jobbari tavoittelee hiukan leveämpää elantoa. Jobbari ei ilkeyttään tai pahuuttaan osta halvalla ja myy kalliilla autoa, vaan inhimillisesti tavoittelee parempaa elämänlaatua, kuten hyvin moni muukin meistä.

Jobbarin tärkeimpiä ja ensimmäisiä tunnusmerkkejä ovat hyvin nopea yhteydenotto myynti-ilmoituksen jättämisen jälkeen. Jobbari tarjoaa nopeaa kauppaa käteisellä. Jobbari ei punnitse auton taloudellisuutta, huippunopeutta tai sisustan kangasmateriaaleja. Jobbarille on vain tärkeää saada hyvät kaupat nopeasti lukkoon, jotta myyjä ei ehtisi tulla toisiin ajatuksiin. Tärkeää on myös, ettei kilpaileva jobbari ehdi viedä muutamien satasien voittomahdollisuutta nokan edestä.

Käteiseen liittyvät lausahdukset ovat näiden ostotarjousten yhteydessä hiukan erehdyttävä sananparsia, jotka eivät tarkoita juuri mitään. Alkuperää on vaikea arvioi, mutta käteinen kliseenä elää edelleen jobbareiden ja muidenkin ostajien suussa. Käteismaksu tarkoittaa, että tavaran vaihtaessa omistajaa ostaja ei jää velkaa myyjälle. Käteismaksu voisi myös tarkoittaa, että ostaja ei ole tarjoamassa vaihdossa ruohonleikkuria, mopoa, polttopuita tai muutakaan irtaimistoa, vaan vaihdonvälineenä on pelkästään rahaa, jolla suoritetaan maksu kokonaisuudessaan samalla, kun tavara vaihtaa omistajaa. Käteisen ei siis välttämättä tarvitse olla seteleitä tai kolikoita, vaan verkkopankissa voi tehdä myös käteismaksun. Uskoisin kuitenkin, että jobbareiden tarjouksessa käteinen tarkoittaa lähes poikkeuksetta juuri kahisevaa ja kilisevää.

Jobbarin ottaessa yhteyttä antaen melkein häpäisyltä kuulostavan ostotarjouksen suosittelen pohtimaan tilannetta rauhallisesti menettämättä hermoja. Voi kysyä itseltäsi, haluatko olla mestarimyyjä ja ehkä muutaman viikon odottamisen ja useiden renkaanpotkijoiden katselemisen jälkeen saada pari satasta enemmän vai päästä autosta eroon mahdollisesti jo samana päivänä huomattavasti alhaisemmalla hinnalla mitä toivoit. Kumpikin ovat hyviä vaihtoehtoja riippuen tilanteesta.

Jobbarin ostajana siis tunnistaa salaman nopeista ostotarjouksista ilman suurempia kyselyjä ja harkintoja. Myyjänä jobbari on hiukan hankalampi tunnistaa. Ensiveikkauksella jobbarin voisi tunnistaa hiukan ylihintaisesta vanhemmasta autosta, mutta tosiasiassa yksityiset myynti-ilmoitukset ovat täynnä ylihintaisia ruttuhelmoja. Jobbari eroaa innokkaista sunnuntaimyyjistä siinä, että jobbarilla on aikaa odottaa, että autolle löytyy ostaja. Jobbarilla ei ole tulenpalava kiire päästä autosta eroon uuden jo nököttäessä pihalla eikä jobbari lankea alhaisiin tarjouksiin. Samalla tavalla kuin jobbari vaanii hyvää ostomahdollisuutta, jobbari vaanii myös oikeanlaista ostajaehdokasta. Jobbarille ei ole ongelma sivuuttaa renkaanpotkijat.

Keskusteluyhteyteen jobbarin kanssa päästyään jobbari on hyvä tarinaniskijä. Oman Saabini edellinen omistaja oli sairastunut vakavasti ja tarvitsi toisenlaista autoa. Saabini piti tulla jobbarille edustusautoksi, mutta remontin takia jobbarin piti luoda hiukan lisää rahaa myydessään Saab. Lähes varmasti täyttä paskapuhetta, mutta myyntihetkeen sopivaa turinaa. Sivullinen olisi voinut nauraakin jutuille, mutta autokuumeinen käsittää kaiken kuulemansa totena myönteisessä valossa.

Mitä tehdä tapauksessa, jossa huomaat mahdollisesti olevasi jobbarin asiakkaana? Suosittelen vain ostamaan auton, jos tarjottu moottoriajoneuvo tuntuu omalta. Jobbarin etuna satunnaismyyjään on, että jobbari puunaa auton, korjaa pikkuviat pois sekä katsastaa auton tutulla katsastajalla. Se on ihan hyvä diili, vaikka helposti voikin kauppojen jälkeen katsoa maksaneensa käytettyyn autoon arvokkaan pikkuhuollon. Miellyttävä oma auto on kuitenkin aina käyttöarvoltaan enemmän kuin myyntiarvoltaan.

Jobbaria pidetään paheellisena osana suomalaista autokauppaa. Näen kuitenkin, että jobbari on olennainen osa suomalaista autonvaihtorumbaa eikä jobbaruudessa ole mitään syntistä. Jobbarit ovat olemassa vain ja ainoastaan, koska jobbareille on tarvetta. Jos ihminen haluaa päästä nopeasti eroon vanhasta autostaan, jobbari on vastaus tähän tarpeeseen. Autoliikkeethän eivät välttämättä ota vanhoja rutkuja vastaan edes vaihdossa, mutta jobbari voi kyllä haluta kokeilla onneaan autollasi. Jobbarit ovatkin eräänlaisia uhkapelureita. Jobbari tulee vain kokeneella silmällä heittämään noppaa autollasi, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa Autokuume Katsastus Rahoitus Saab 9-5

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) ajokortti (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (24) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (4) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (14) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (2) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (4) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (3) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (4) ralli (5) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (7) Tesla (1) Tieliikenne (43) Tieliikennelaki (7) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) vakionopeudensäädin (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (14) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb