27.05.2015

Koeajossa: Johannan Lada

Teksti: Arttu Lustig

Kuvat: Johanna Suominen

Tuttu toimittaja antoi minulle juttuvinkin. Minun pitäisi tehdä koeajoraportti Ladasta, erityisesti hänen kesäautonaan toimivasta Ladasta. Lehtialan ammattilaisena hän oli lukenut kirjoituksiani autoista ja ilmeisesti halusi tietää, mitä olin miehiäni. Toisekseen taisin olla Johannalle yhden jos toisenkin velkaa. Vuosien saatossa Johanna on joutunut tekemään lehtijuttuja minun mieltymyksieni ja intressieni mukaan, ja nyt oli minun vuoroni. Epäröin, koska en ole koskaan ollut hyvä koeajaja, mutta päätin ottaa haasteen vastaan.

Papallani oli aina Lada. Kaikista autoista juuri Ladaan liittyvät omat lämpimimmät muistoni. Lapsuuden kesiin liittyy vahvasti papan Ladan takapenkillä istuminen matkalla erilaisiin eräseikkailuihin.

En tiedä miksi pappani omisti aina juuri Ladan. Syyt saattoivat olla käytännölliset. Jos mies oppii yhden auton läpikotaisin, on järkevää pidättäytyä samassa merkissä ja mallissa. En muista, että Lada olisi koskaan jättänyt tienvarteen, vaikka lukemattomia matkoja Ladan takapenkillä istuinkin. Ladassa vallitsi tiukka kuri. Kyydissä oli kielletty syöminen, juominen sekä ikkunoiden avaaminen. Joskus kesähelteellä muutaman kymmenen kilometrin matka mökille tuntuikin loputtomalta.

Johannan Lada 1200 L:n ominaisuuksiin kuului kermanvalkoinen väritys, takalasin lämmitin sekä pyöreät lamput. Polttoaineenkulutus on noin kahdenkymmenen euron luokkaa kuukaudessa. Tehoja Johannan Ladasta on löytynyt riittämiin, koska perille on päästy jokaisella kerralla, oli autoon tullut vikaa tai ei. Tilaa tavaroille on aina löytynyt. Jos jotain ei ole mahtunut mukaan, ilman sitäkin on tultu toimeen. Itseäni viehätti autosta löytyvä käsikäyttöinen ryyppy eli köyhän miehen turbo. Kysyin Johannalta, oliko hän käyttänyt ryyppyä apuna jyrkissä ylämäissä tai ohitustilanteissa. Johanna ei tiennyt tässä mahdollisuudesta, mutta otti tiedon ilomielin vastaan.

Ehdotin Johannalle, että tekisimme testin. Testaisimme kuinka paljon nopeammin Lada kulkisi ryyppy päällä verrattuna ilman ryyppyä. Testaus paikaksi sopisi Haaralankankaan suora. Risteyksen jälkeen alkava kilometrin pituinen suora 80 km/h rajoituksella riittäisi tarpeisiimme.

Johanna halusi itse suorittaa Ladan kiihdytysajon. Tämä sopi minulle. Saisin itse varmistaa, että mittaustulos olisi luotettava. Risteyksestä lähti Johannan ohjastamana kova kiihdytys ilman ryyppyä, sitten pieni pyörähdys teollisuusalueen läpi takaisin risteykseen ja uusi mittaus köyhän miehen turbo kytkettynä päälle. Mittaustulos oli kummaltakin kerralta lähes sama, vaikkakin köyhän miehen turbon antama tulos oli hiukan heikompi. Veikkasin, että tuuliolosuhteet olivat ratkaisevalla hetkellä muuttuneet. Ladan aerodynamiikka on hyvin herkkä tuulelle.

Illalla Johanna soitti minulle. Johanna kertoi puhelimessa, että miehensä oli sanonut, ettei ryyppy anna autolle lisätehoja. Ryyppy päällä ajaminen vain kuluttaa enemmän polttoainetta eikä ryyppyä kuuluisi käyttää kuin auton käynnistyksessä. Vastasin tietäväni, ettei ryyppy ollut köyhän miehen turbo, vaan pelkästään apu käynnistykseen. Ladasta on kirjoitettu jo kaikki enkä halunnut toistaa vanhoja fraaseja. Minun piti saada uutta sisältöä tekstiini. Johanna päätti puhelun ilmoittamalla, että minulla on tästä eteenpäin ikuinen porttikielto Ladaan.

Itsekin olen haaveillut kesäautosta. Suomalaisen kesän juhlallisuuden kruunaisi juhla-auto. Olen löytänytkin täydellisen kesäauton: saunallinen pakettiauto. Saunalliset pakettiautot ovat yllättävän harvinaisia Suomessa. Erillistä valmistajaa tuotteelle ei löydy, vaan kaikki ovat ihmisten itse rakentamia. Minulle kelpaisi sellainenkin. Hiljaisena heinäkuun iltana ajaisin saunallisen pakettiauton järven rannalle ja saunan lämmetessä grillaisin jotain pientä. Lopulta saunoisin ja kävisin järvessä pulahtamassa.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Koeajo Lada viimeinen alfa

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (3) ajo-opetus (2) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) automaattivaihteisto (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (2) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) fakenews (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (15) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (5) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (20) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (5) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (4) Opel Omega (1) opetuslupa (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (2) skootteri (2) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (9) Tesla (1) tieliikenne (2) Tieliikenne (44) Tieliikennelaki (10) Tinder (1) traktori (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (17) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (4) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb