07.04.2016

Kehäteiden kamerat

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Kehä I ja III avokätisesti asennetut nopeusvalvontakamerat ovat jo tovin aiheuttaneet kalabaliikkia puolesta ja vastaan. Toiset näkevät, että Suomen ruuhkaisimmille teille asennetut kamerat pahimmillaan aiheuttava alueellisesti sekä yksilöllisesti merkittäviä tappiota. Toiset taas näkevät, että ongelmat ovat kiinni vain yksilöissä. Nopeusvalvontakamerat ovat ongelma vain heille, joiden pitää purkaa stressiään ja huonoa arjenhallintaa ajamalla riskirajoilla työmatkoillaan. Heidät saadaan nyt kuriin, vaikkakin sillä uhalla, että kaahareiden pitää käsitellä tunteitaan ja huolimattomuuttaan jollain muulla tavalla kuin autoa ilmaisukeinona käyttäen.

Allekirjoittaneella oli mahdollisuus koeponnistaa molemmat kehätiet kameroineen. Kokemus oli erikoinen. Tulevan kameran pystyi aistimaan ympäröivästä liikenteestä ennen kuin kameraa astui maisemaan. Ympäröivästä liikennevirrasta tuli hetkessä seestynyt ja rauhallinen. Kameran väistyessä taka-alalle normaali kehätieralli palasi uomiinsa. Saman efektin pystyy näkemään lähes jokaisen koulun käytävällä. Lapset ilakoivat kaikella antaumuksellaan ja tuoreella energiallaan, kunnes rehtori ilmestyy näköpiiriin. Liikkeet jähmettyvät, juoksu muuttuu kävelyksi, säännöt palautuvat mieliin kirkkaina ja selkeinä, Taneli antaa Mikolle pipon takaisin ja osalla jopa ryhti hiukan paranee. Rehtorin poistuttua paikalta vanhat strategiat ja säännöt tulevat takaisin voimaan.

Osa autoilijoista kokee, ettei ylinopeus ole koskaan ollut ongelma kehäteillä. Vikkeläliikkeinen ajo voi olla nimittäin päinvastoin hyödyksi koko yhteiskunnalle, koska vauhdikkaasti liikkuvat autot vähentävät ruuhkia. Tällä perusteella ylinopeudella voi saada aikaan yhteiskunnalle merkittäviä säästöjä, koska tie tarvitsee tällöin vähemmän kaistoja. Esson baarin havaintojen mukaan ylinopeudet eivät myöskään aiheuta kehätiellä kolareita, vaan peräänajot. Peräänajothan tapahtuvat vain, jos kuski on väärin arvioinut edellä ajavan matkat suhteessa omaan nopeuteensa. Ylinopeudella ei välttämättä ole mitään tekemistä tämän virhearvion kanssa. Millainen kolari sitten lasketaan ylinopeuden aiheuttamaksi? Ehkä sitten sellainen, jossa lentonäytöksen jälkeen hetken katkotaan käden paksuisia puita kuin tulitikkuja.

Osa autoilijoista on hyvin tyytyväisiä kameroista, koska oikeus ja kohtuus tapahtuu turhanpäiväisille ohittelijoille. Vihdoin voisi tulla onni ja auvo, kun ohi ei pröystäillä luksusautoilla. Kehätie on matkaamista varten, ei yhden henkilön julkinen autonäyttely.

Suurimpana ongelmana kuitenkin nähdään olevan autoilijat, jotka tahdostaan riippumatta painavat jarrua aina nopeudenvalvontakameran kohdalla. Kamera varmaankin mielletään virkavallan edustajaksi ja heitä ja heidän työtä kunnioittaen on hyvä alentaa hetkeksi matkanopeutta. Jarrun koskettelu kameran kunniaksi aiheuttaa koko liikennevirtaan haitariliikkeen, jonka laahaava ja epävireinen sointi häiritsee suoraviivaisen työmatkalaisen herkkää liikennetajua.

En tiedä mikä lopulta on totuus hyödyistä ja haitoista, koska täältä maalta on aivan liian helppo kommentoida ruuhka-Suomen vaivoja. Täällä ruuhka työmatkalla tarkoittaa risteyksessä neljää autoa sekä jalankulkijaa suojatiellä. Nopeudenvalvontakamerat eivät aiheuta myöskään päänvaivaa, koska kaikille on hyvin selvillä, missä näistä on kamera ja mitkä tolpat ovat tyhjiä. Kyläyhdistyksen kaksi innokkainta aktiivia ehdottikin, että tyhjästä nopeudenvalvontakamerasta otettaisiin keväällä toinen linssi pois, jotta uuttukyyhky voisi tehdä pesän kerrankin tukevaan pönttöön. Poliisi voisi puhdistaa pöntön, kun seuraavan kerran tulee puolen vuoden päästä taas käymään kylillä.

Kuva ei varsinaisesti liity kokemaani tilanteeseen. Harrastan nopeusvalvontakameroiden kuvaamista ja kuva on omista kokoelmistani. Kuva on otettu kehätiellä pyhäaamuna, jolloin ilman omantunnontuskia pystyi painamaan kameran kohdalla jarrua kuvausta varten. Ympärillä ei ollut mainittavaa liikennevirtaa, jota harrastaminen olisi häirinnyt. Jos sinulta löytyy harvinaista kuvamateriaalia nopeudenvalvontakameroista, lähetä kuva tai kuvat osoitteeseen viimeinenalfa@gmail.com

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

2cv (2) ajokortti (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (24) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (3) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (14) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (2) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (4) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (3) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (4) ralli (4) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (7) Tesla (1) Tieliikenne (43) Tieliikennelaki (7) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) vakionopeudensäädin (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (14) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb