02.04.2015

Kauhugalleria

Kuva & teksti: Arttu Lustig

Internetin keskustelupalstoilla kyyti on kylmää. Kolina auton takaosassa voi tarkoittaa irtonaista takapyörää, väljää niveltä, taka-akseliston liitos on repeämäisillään tai takatukivarren etummainen pulsa kulunut loppuun. Kolina etupäässä voi taas tarkoittaa rikkinäistä pulsaa alavääntövarressa, viallista kallistuksenvakaajan helaa, kulunutta iskunvaimentimen yläpään laakeria tai vaihdelaatikon ja korin välinen tuki sanonut hyvästi tälle maailmalle. Vastaus moneen vaikeasti kuvailtavaan ongelmaan löytyy kuitenkin vuotavasta stefasta automerkistä riippumatta. Mikä on stefa, en tiedä, mutta minusta autoteollisuuden yhtenä rintamana pitäisi panostaa suuria summia kehitystyöhön, jotta stefasta päästäisiin eroon. Stefa on aiheuttanut liian paljon mielipahaa autoilevien kansojen joukoissa. Stefa muutenkin kuulostaa vähän kilipääkaverin nimeltä, joka on mukava ainoastaan nousuhumalassa. Miksi meillä on vieläkin tällainen mukana?

Keskustelupalstoilla romantikkojen keskinäinen myötätunto katoaa tyhjiin, näkymättömiin kuin sitä ei koskaan olisi ollutkaan olemassa. Syntyy keskinäinen kilpailu, jossa tuntemattoman kanssa-autoilijan auton oire analysoidaan vereslihalle. Tämä voi olla myötätuntoa, jota en ole vielä ymmärtänyt. Voi olla, että auton takaosasta kuuluva kolina analysoidaan ratkeamispisteessä olevaksi taka-akseliston liitokseksi ja stefaksi, koska kolinan lähde on todennäköisesti metallisen suppilon kylkeen hakkaava rengasrauta. Tätä kautta kanssa-autoilijalle saadaan luotua pieni onnentunne, kun kaikki onkin kunnossa.

Suurinta henkistä masokismia edustavat keskustelut, jotka käsittelevät ongelmia autosta ja merkistä, jonka itse omistat. Ihmiset kertovat kokemuksistaan, kuinka auto sammuu aina 20 minuutin ajon jälkeen, auto ei käynnisty edes korjaamoreissun jälkeen, auto tärisee ja heittelehtii voimakkaasti 120km/h vauhdissa, auto ei käänny vasemmalle tai sitten vain jarrut katoavat kesken ajon. Nämä kaikki voivat olla edessäsi, koska kaikki lukemasi on tapahtunut täysin identtiselle autolle, jonka omistat.

Onko automerkkiä ja mallia, josta ei peloteltaisi sähkövioista? Vastaus on, että ei ole sähköviatonta automallia olemassa. Kaikissa autoista löytyy sähköongelmia. Kokeile googlella omaa autoasi. Kukaan ei ole kuitenkaan tarkemmin selvittänyt, mitä nämä sähköviat ovat tai mikä niistä tekee niin erityisen pelottavia, että muuten miellyttävä auto olisi parempi jättää ostamatta.

Itse päädyin näiden kauhukuvien ääreen täysin viattomasti, niin kuin varmasti moni muukin. Autostani kuului ylimääräinen, jota en mielestä ollut kuullut ennen. Halusin saada mielelleni rauhan. Halusin lukea, ettei uusi ääni ole mitään epätavallista. Ikääntyneen auton sisätilan muovilista pitää sellaista ääntä tavallisesti, sanoisi joku keskusteluun osaaottavista ja muut olisivat samaa mieltä. Ei sellaista vastausta löydy niiltä ihmisiltä. Vuotava stefa piti ääntä. Näissä neuvoissa väräjää positiivinen väre kaiken tuskan ja epätoivon alla. Kansanmiehet kirjavilla kirjoitustyyleillään ohjeistavat, kuinka auton uusi ja yllättävä ominaisuus on helposti korjattavissa. Ei tarvitse kuin ottaa hihnankiristimet irti, putsata männän renkaat dieselillä sytytystulppien rei'istä ja laittaa uusi kolme euroa maksava stefa kampiakselin päähän. Keskustelupalstat rikkovat autosi nopeammin ja pahemmin kuin kodin lääkärikirja sairastuttaa keski-ikäisen naisen.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Nettikeskustelut Varaosat viimeinen alfa

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) ajokortti (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (3) Anne Berner (2) autohuolto (12) Autokauppa (25) Autokorjaamo (11) Autokuume (17) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (2) bensiini (1) Biltema (2) BMW (1) Bottas (2) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) Cybertruck (1) etanolibensiini (1) ferrari (2) Fiat (3) Formulat (2) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) Huoltokirja (1) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) Ilmastonmuutos (4) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (5) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) Katsastus (14) kauppakassi (1) kehä I (1) kehä III (1) Kia (1) kitkarenkaat (2) Koeajo (9) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (8) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) Lada (2) laki (4) Liftari (1) liikennekaari (2) liikenneraivo (6) liikenneturvallisuus (19) liikennevalvonta (7) Mercedes-Benz (3) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (2) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (4) Naiset (9) nastarenkaat (3) Navigaattori (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) ohittaminen (3) Opel Omega (1) parkkipaikka (2) perussuomalaiset (1) pitkät valot (1) poliisi (9) polttomoottori (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (6) RE85 (1) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (1) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) skoda (1) skootteri (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähköauto (2) talvi (7) Tesla (1) Tieliikenne (43) Tieliikennelaki (7) Tinder (1) tulevaisuus (8) Tupakointi (1) turvavyö (1) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (1) Vakuutusyhtiö (4) valtionvarainministeri (1) Varaosat (14) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (30) viinabensa (1) volkswagen (1) Volvo (1) Volvo 740 (6) Volvo C70 (7) wunderbaum (1) öljy (3)
nwdb