23.08.2016

Jäähyväiset Fiat Multiplalle

Osoite kopioitu

Teksti: Arttu Lustig

Tämä on kohdallani ensimmäinen kerta, kun kirjallisesti avaudun Fiat Multiplasta, vaikka monesti olenkin ottanut kyseisen auton puheeksi.  Niille, joille tämä aikansa ajankohtaisin ja käytännön viimeistä piirua myöten huomioon ottava auto ei ole tuttu, niin Multiplan kohtalona ja erikoisuutena on ollut jäädä autohistorian ehkä pilkatuimmaksi autoksi. Voisikin sanoa, että Fiat Multiplan kohtalona on sama, minkä jotkin iltapäivälehtien sivuilla viihtyneet julkkikset ovat kokeneet: maine ja kuuluisuus ovat ansaittu vain ulkoisten ominaisuuksien avulla. Multiplan kohdalla nämä ominaisuudet eivät ole olleet kovin mairittelevia monienkaan mielestä

Multiplasta, kuten joistakin edellä mainituista julkisuuden henkilöistä, tuli hetkessä suurten ihmisjoukkojen kestosuosikki rajun arvostelun suhteen. Tosin Multiplassa oli niin monta pientä yksityiskohtaa pilkattavaksi, ettei yksikään ihminen itsessään voisi samaan yltää. Multipla, niin kuin kaikki autot, ovatkin monipuolisen ammattilaisryhmän pitkäaikaisen suunnittelun tuotos ja voimanponnistus. Tämä on mahdollisesti syy, joka on mahdollistanut monipuolisen pilkan.

Corvettec6r / WIKIPEDIA COMMONS

Pitkään harkitsin Multiplan omistamista, koska mielestäni kyseessä oli ja on edelleen maineensa ansiosta vuosituhannen vaihteen autoista se varma klassikko, kun puhutaan jokamiehen autoista. Halusin kokea klassikon käyttöautona ja näin, että Multipla olisi kustannustehokkain auto toteuttaa tämä unelma. Multipla on luokassaan hyvin harvinainen sekä aina hyvin paljon keskustelua herättänyt auto, jota vuosikymmeniä tultaisiin vielä muistelemaan. Täten pääsisin vuosikymmenienkin päästä kehuskelemaan, että omistin Multiplan ja voisin jakaa kokemuksiani. Auton harvinaisuus tietenkin liittyy siihen surulliseen tosiseikkaan, että hiukan liian rohkean muotoilutyön tuloksen takia vain harva suostui kyseisen auton ostamaan.

Kertoessani autoihin asiantuntevammin suhtautuville tovereilleni haaveistani omistaa Multipla, sain kokea pelkästä Multiplan omistamisen ajattelusta pilkkaa ja päin naamaa nauramista sekä vihjauksia yksinäisistä hetkistä autoni kanssa. Mikä Multiplan ulkokuoressa meni näin väärin, että pelkkä auton omistaminen saisi ihmiset karkotettua ympäriltään? Täytyy myöntää, että auto kokonaisuutena näyttää siltä, että suunnittelun apuna olisi käytetty alle kouluikäisiä pikkupoikia, joiden villeimmistä visioista rakettimoottorit ja vesiliukumäet ovat jätetty pois, mutta muotoiluratkaisut ovat muuten jätetty jäljelle.

Kun Multiplan olemusta katselee tarkemmin, näyttää auto niin sisältä kuin ulkoa olevan täynnä naamoja. Valot keulassa ja takana muodostavat useita naamoja päällekkäin. Naamoja on myös keskikonsoli täynnä. Naamat ovat joko matelijan tai robotin naamoja. Ehkä liialliset naamat kävivät lopulta Multiplan kohtaloksi. Auton keulasta on mukava löytyä jokin naama luomaan hiukan persoonaa kulkupelille, mutta Multiplalla ei ole persoonaa, vaan ulkokuori ja sisätilat ovat roboteista ja sammakoista muodostettu jengi. Sellaista ihmisten on vaikea hyväksyä. Läheiseni eivät ehkä vain halunneet, että liikun sammakoista ja roboteista järjestäytyneen jengin keskellä, ja tämän takia ovat suorasukaisesti ilmaisseet Multiplan olevan virhe kohdallani. Elämässä on kuitenkin tärkeää, ettei eksy väärään seuraan.


J. MOOT / WIKIPEDIA COMMONS

Luovuin haaveistani Multiplan omistamisesta siis täysin epäitsekkäistä syistä, mutta ymmärsin, että Multipla on yltänyt johonkin sellaiseen, johon mikään autohistorian auto ei tähän mennessä ole pystynyt. Multipla on ehkä maailman ainoa auto, jolla on mahdollista tehdä aprillipila. Reseptin ainesosiksi tarvitaan yksi kamera, yksi Multipla sekä yksi ihminen. Tämän jälkeen ihminen asetellaan oman maun mukaan Multiplan ja kameran väliin. Kameralla tallennetaan valokuva ”Ihminen Multiplalla”. Lopuksi kuva välitetään sosiaaliseen mediaan antaen vaikutelma ihmisen omistussuhteesta autoon. Teos nautitaan aprillipäivänä ihmisten hämmästyksillä ja epäuskolla oman somevastaanottimen äärellä.

Multipla on tästä kaikesta huolimatta tulevaisuuden keräilyharvinaisuus ja rahasampo. Jos omistat kyseisen keskustelunherättäjän, suosittelen lämpimästi tämän varman klassikon säilyttämistä itselläsi hyvää huolta pitäen. Multipla on itse asiassa niin klassikko, että jos auto olisi vielä enemmän klassikko, se olisi jo antiikkia. Tällöin sivusilmällä voisi jo nähdä aavistuksen Wenzel Hagestamin nenänpäästä ja silmälaseista ja kuulla kaukaisuudesta uteluja omasta arviosta hinnan suhteen.

Siunausta ja pitkää ikää sammakkorobotti-Multipla. Tee muutamasta onnekkaasta rikas.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokauppa Autokuume Fiat Multipla

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (1) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (5) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (19) Autokauppa (35) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (19) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (2) Kia (1) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) kristillisdemokraatit (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (4) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (2) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (3) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) talvi (14) talvirenkaat (7) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (47) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (5) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (3) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (5) öljy (3)
nwdb