09.04.2021

Uusi sähköskootteri alle tonnilla! -koeajossa Yadea C-Line

Osoite kopioitu

Taloutemme 15-vuotias halusi skootterin. Katselimme käytettyjä polttomoottorilla varustettuja skopia. Melkoisia raatoja ja riskejä on kyllä tarjolla noin tonnin hinnalla. Meillä ei ole kenelläkään halua, paikkaa tai edes osaamista ropata käytettyä polttomoottorikulkinetta, joten nettimoto.com-sivustolta silmiimme osunut Tuusulalaisen AutoBike-liikkeen ilmoitus alle tonnin hintaisesta uudesta sähkötoimisesta skopasta kahden vuoden takuulla näyttäytyi houkuttelevana vaihtoehtona. 

Sehän on koko laite akkuineen päivineen halvempi, kuin monien sähköfillareiden alkuperäiset akut Suomesta ostettuna! Soitto Autobikeen tuotti nopeasti ja ystävällisesti lisätietoa. Uskottava toimintamatka saattaisi olla noin 40 km luokkaa. Akku ja skopa ovat ajamattomia ja lupasivat jopa toimittaa Tuusulasta Tampereelle kotiin. Pieniä lisäkuluja aiheutuu toimituskuluista, mutta silti puhutaan noin tonnin kulkuneuvosta.

Yadea sähköskootterit ovat Sumekon maahantuomia ja sieltä löytyy speksit:

  • inwheel-moottori 1,2 kW, 800 W ecomode / 1200 W full Power -mode sijaitsee takavanteessa - ei muuta voimansiirtotarvetta, ei kuluvia voideltavia ketjuja tms.
  • Akku 48V 28 Ah litium (= 1,344 kWh?), irrotettavissa nopeasti
  • Ilmoitettu toimintamatka 46 km
  • lataus täyteen 5-6h
  • Huippunopeus 45 km/h Sport2-tilassa, eco-tilassa noin 30 kmh (TM mitannut todellisen huippunopeuden olevan 42 km/h mittarinäyttämällä 45 km/h)
  • Jarrut: edessä hyddaulinen levyjarru 170mm levyllä, takana rumpujarru. Jarrujen käyttö ohjaustangon kahvoista, ei jalkajarrua.
  • Renkaat 3.00 - 10 tubeless
  • kahdelle rekisteröity
  • paino 65 kg
  • takuu 2 vuotta
  • Hinta 990e + toimituskulut

Koeajolla -liikkeelle lähtö ja hallittavuus

Yadea -sähköskootteri lähtee liikkeelle rivakasti takarenkaan keskiössä olevalla 1,2 kW:n tehoisella moottorilla. Mitään hihnoja tai ketjuja ei tarvita, koska moottori on suoravetoinen takapyörässä. Sport-ajotilaa käyttäessä kiihtyvyys on mopoksi mukavan ripeää ja huippunopeus mittarin mukaan jopa yli 50 km/h (todellinen noin 45 km/h). Vajaalla akulla kiihtyvyys ja huippunopeus kuitenkin heikkenevät.

Täydelläkään akulla mäennousukykyyn voimavarat eivät aivan riittäneet vaivattoman tuntuisesti, kun minä sillä ajoin, vaan selkeää vauhdin hiipumista Pispalan jyrkissä mäissä oli havaittavissa. Tilanne saattaa olla toinen kun ohjaimissa on puolet kevyempi 15-vuotias. 

Pienten, 10" renkaiden ja lyhyen akselivälin ansiosta tämä skopa tuntuu ketteräliikkeiseltä, omaan makuuni hieman turhankin paljon. Ehkä jopa kiikkerältä, joskin nopeasti skopan ajo-ominaisuuksiin tottui.

Edessä on levyjarru ja takana rumpu ja joista etunen on hydraulinen. Molemmat jarrut ovat melko raskaskäyttöiset, mutta kyllä niillä kevyen skootterin sallituista nopeuksista riittävästi pysäyttää.

Alle tuhannen euron hintaiselta sähköskootterilta ei kannattanut odottaa kovin sporttista jousitustakaan, eikä sitä ole tarjollakaan. Minun lähes 100 kg paisuneen ruhoni alla jousitus tuntui pintakovalta ja isommissa terävissä töyssyissä iskunvaimennus tuntui olevan puutteellinen ja jousitus teki mielellään ylimääräisen heijauksen. Tosin uskoisin tämän olevan täysin riittävä ko. skootterin omistajalle, nuorelle sirolle neidille.

Toteutunut toimintamatka

Koeajoni perusteella minun on helppo uskoa, että tämän skootterin omistaja pystyy jopa ylittämään luvatun 46 kilometrin toimintamatkan, vaikka minulle raja tulikin vastaan jo 36 kilometrin ajon jälkeen. Oma testini oli tälle pienokaiselle skootterille aika äärimmäinen raskaudeltaan. Ylipainoinen mies ajelemassa edes takaisin Tampereen Pyynikin ja Pispalan rinteitä laittoi 1,2 kW:n moottorin ja 1,344 kWh:n akun koetukselle. Pidemmällekin olisi päässyt, jos olisi ollut tarjolla tasaista tietä, mutta lopetin rangetestini, koska pyynikin harjulla ajellessani ylämäissä nopeus alkoi jo jäädä alle 20 km/h:n vaikka ajoin sport-modella.

Skopan digitaalisessa mittaristossa ei ole jäljellä olevan toimintamatkan arviota, eikä akun varaustasoa prosentteina. Akun varaustaso osoitetaan pylväskuvana, mutta sen informaatioarvo on melko savolainen, eli vastuu on katsojalla. Pylväs heittelehti aika voimakkaasti riippuen siitä, oliko alamäessä päästellyt moottorijarrulla vai ajoiko ylämäkeen voimakahva täysille käännettynä

Lataaminen

Lataus tapahtuu skootterin mukana tulevalla normaaliin kodin pistorasiaan kytkettävällä laturilla. Toisin kuin sähköautoissa, tässä tapauksessa kaapelissa oleva "mötikkä" on todellakin laturi ja se ei näytä laisinkaan säänkestävältä. Onneksi akku on helppo ja nopea irroittaa skootterista ja kantaa sisälle latautumaan.

Tyhjästä täyteen lataaminen kestää ulos 6A ja 54,6V -sähköä antavalla, eli noin 350W-tehoisella laturilla 5-6 tuntia. Laturin puhallin pitää aika kovaa ääntä latauksen aikana.

Yhteenveto

Onko tämä alle tonnin hintainen sähköskootteri hintansa väärti? Ehdottomasti sellaiselle, jolle sen toimintamatka riittää ja jonka itsetunto kestää myös vajaalla akulla hidastuvan etenemisen. Taloutemme sähköfillareiden vaihtoakku maahantuojalta tilattuna maksaisi noin 40% enemmän, kuin tämä koko sähköskootteri maksaa uutena. 

Skootterilla on kahden vuoden takuu. Kun meillä oli toisena vaihtoehtona ostaa tonnilla käytetty polttomoottorikäyttöinen skootteri, niin pidän tätä huomattavasti matalamman riskin valintana, koska meillä ei kenelläkään ole aikaa saati halua räpeltää sormet rasvassa jotain vanhaa dinosaurusliemellä käyvää kulkinetta.

hmm... pitäisi ihan käydä testaamassa jotain ns premium-merkin sähköskopaa, miten se eroaisi tästä alle tonnin kulkineesta?

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Sähköskootteri

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb