11.06.2016

Tesla Model S 85+ koeajo

Tämä on toinen osa Sähköautoilevan motoristin Super-perjantai juttusarjasta.

Tämä tarina sai alkunsa kun Sähköautilijat ry:n puheenjohtaja Kari Kallonen hänen kotonaan häntä tavatessani kysyi, että haluatko kokeilla Teslaa. Eihän siitä voinut kieltäytyä, vaikka ensin yritinkin.


Tesla Motors

Tesla on Yhdysvaltalainen vuonna 2003 perustettu yritys, jonka johtajana toimii hyvin mielenkiintoinen mediapersoona Elon Musk. Itse pidän kovasti hänen Twitter-viestin ja etenkin suorin internet-mediatilaisuuksiensa seuraamisesta.

Tesla on ottanut tehtäväkseen tehdä sähköisen autoilun vallankumouksen. Ja hyvin tuntuu etenevän. Tesla teki sähköautosta ensimmäisenä haluttavan. Se on menevän näköinen, huippusuorityskykyinen ja käyttökokemukseltaan ainutlaatuisen upea.

Kirjoitin Model 3 julkistuksen aikoihin blogiini tarinan, josta voi lukea lisää Teslasta ja sen missiostakin.

Tesla Model S 85+

Model S on Teslan perheauto, jota voi halutessaan tilata tehtaalta jopa 7-paikkaisena. Auto on lähes 5 metriä pitkä ja kaksi metriä leveä, mutta vain 1,4 m korkea, joten virtaviivaisella muotoilulla siitä on saatu hyvin menevän näköinen vaunu.

Koeajamassani Karin autossa on mallimerkintänsä mukaisesti 85 kWh ajoakku ja takaveto. Moottori on taka-akselin yhteydessä. Kaksimoottorisen nelivetoisen mallin tunnistaisi D-kirjaimesta akkukoon perässä.



Plussa mallimerkintään tulee joistain varustetasoista, jotka autoon on tehtaalta tilattaessa ruksittu. Kari kyllä kertoi tarkemminkin, mutta pakko tunnustaa, että jo ennen puoliväliä auton varuste-esittelyä olin jo saanut yliannostuksen tietoa, niin paljon autoon ladattu hienoa tekniikka ja varusteita.

Sisustus

Model S sisustus on vaaleaa nahkaa ja laadukkaita pintoja. Kaikille Teslaan yhtään tutustuneet jo tietävätkin, että hallitseva osa kuskin paikan näkymissä on suuri pystyyn sijoitettu 17" kosketusnäyttö, josta voi tehdä lähes mitä vain.




Istuin on ainakin minulle erinomainen ja sähkösäädöillä vain hiukan istuinta eteenpäin ja olen valmis turvavyön kiinnityksen jälkeen tienpäälle.

Viiksiä ratin takana on oikealla yksi ja vasemmalla kaksi. Oikeanpuleisesta viiksestä tehdään ajovaihteen valinta: R, N, D tai P.  Vasemman puoleisista viiksistä ylempi on vakionopeudensäädin (ja autopilot niissä malleissa, jossa se on). Alempi on vilkkujen, lasinpyyhkimien ja valojen käyttöön.

Vaikka koeajohetkellä oli satunnaista sadetta, en tarvinnut missään vaiheessa tuosta alemmasta viiksestä mitään muuta kuin vilkkuja. Lasinpyyhinten ja valojen automatiikka toimivat täydellisesti ilman huomiotani.

Tilat

Autossa on erinomaiset tilat viidelle henkilölle. Ehkä kaikkein pisimmillä takapenkillä alkaa takaraivoa ahdistaa, mutta ei vielä tällaisella pätkällä ainakaan. Tavaratila takana on suuri ja laaja ja etuluukku on vielä isompi yllätys. Sinnehän mahtuu vaikka lapsen matkarattaat!

Varsinaiseen takana olevaan avaraan tavaratilaan voi tilata tehtaalta istuimet kahdelle lapselle selkä menosuuntaan päin. Jälkikäteen tuota asennusta ei voi saada. Varsinainen tilaihme, todellakin tämä auto.

kuva Tesla press kit: https://www.teslamotors.com/presskit
kuvan lähde Wikipedia: By Oleg Alexandrov - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23213592

Tietotekninen lataus

Auto on ladattu erittäin täyteen hienoa tietotekniikkaa ja sitä hoidellaan keskinäytöltä. Olen häkeltyneen ihastunut kaikkeen tuohon. Tunnustan olevani tekniikkafriikki ja olen viimeistään tässä vaiheessa täysin myyty Teslalle.

Suuren näytön valikoista hallinnoidaan auton asetuksia tilapäisin tai pysyvämmin muutoksin. Näin autoissa pitää käyttöliittymä ollakin! Ei ole 2000-lukua, että jotain valoautomatiikan, ovien lukitusautomatiikan tai minkä tahansa muunkaan asetuksen muutoksia varten auto pitää kiikuttaa korjaamolle, tai ostaa OBD-lukijoita joilla voi muutoksia taitavimmat itse tehdä. Ne tehdään auton oman tietokoneen kosketusnäytöltä suoraan.

Tietotekniikka on kätketty täyteen erilaisia hienoja pikkujippoja. Pitämällä pitkään pohjassa auton tunnusta tuli näytölle auton suunnittelutiimin kuva :-)
Kari valitsi näytöstä sellaisen tilan, että auto esitettiin suoraan ylhäältä päin. Kuvassa on juuri sama auto, jossa istuu. Varusteet ja värit, jopa sivukuvassa vanteetkin täsmäävät!

Kun auton kuva on ylhäältä päin kuvattu, saa lasikaton aukaistua kuvassa olevaa kattoa pyyhkäisemällä. Valojen toiminnan näkee kuvasta, kun vaikka vilkkuja tai valoja välkäyttää.

Kun halusin nähdä frunkkiin, avattiin nokkapelti painamalla samasta kuvasta nokkapellin kohdalta. Tietenkin!

Tämä tietokone myös laskee auton kulutusta. Se laskee sitä oikein ja vieläpä nerokkaasti, joka poikkeaa täysin halpis sähköauto Leafista. Ajotietokoneesta näkee helposti eri pituisilta viimesimmiltä ajoilta keskikulutukset sekä sillä lasketun toimintamatkan jäljellä olevalla latauksella. Hienointa on se, kun navigaattorista laittaa kohteen, niin auto osaa laskea ko reitille oikean kulutuksen ja näyttää havainnollisella grafiikalla jäljellä olevan latauksen muutoksen matkalla!

Liikkeelle lähtö

Autossa on ajateltu useita ajamisen perusasioita käyttäjäkokemuksen näkökulmasta uusiksi. Autoon todellakin vain tullaan avain taskussa. Ovenkahvat tulevat ulos, kun autoa lähestyy. Ovenkahvassa aivan uudenlainen tuntuma, se on sähköinen oven avaisin ja karmittomat ikkunat laskevat samalla hieman alas kun oven avaa.

Autossa on heti valmiina kaikki lähtöä varten. Kun lähdetään liikkeelle, painan vain jarrua ja valitsen ajovalitsimesta nyt ensin R:n, koska pitää päästä ensin peruuttamaan pihasta pois.

Suureen näyttöön tulee selkä kamerakuva ja etäisyydet näkyvät lukuinakin.

Eteenpäin lähteäkseni jarru pohjassa valitsen D:n ja auto lähtee täysin äänettömästi liikkeelle erittäin kevyellä kaasun painalluksella.

Moottori ja alusta

Tässä koeajamassani Teslassa on taka-akselilla yksi moottori, joka löytämieni lähteiden mukaan tuottaa 310kW tehoa ja 610 Nm vääntöä. Jostain syystä aiempien Tesla-mallien moottoreiden tiedoista löytyy hieman ristiriitaisia tietoja. Olennaista minulle oli, että erään Britti-loistoauton tapaa ilmaista voisi tässä nyt todellakin käyttää: "Tehoa on riittävästi".

Moottori on kolmivaiheinduktio eli oikosulkumoottori. Fyysiseltä kooltaan moottori on erittäin pieni ja hiljainen.
kuvan lähde Wikipedia: By Alison Cassidy - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29097208
Teslan nerokkuus perustuu myös heidän kehittämään matalaan akuston sisältämään pohjarakenteeseen. Tämä ratkaisu takaa erittäin alhaisen painopisteen sekä hyvin vapaat kädet kehittää moderni sähköauton kori siihen päälle.

Kuvan lähde Wikipedia: By Oleg Alexandrov - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23213491
Koeajamassani autossa on aika hurja 21" matalaprofiilirengastus. Kari kertoo valineensa hiljaiset renkaat autoonsa. En osaa sanoa minkälaista ääntä muut renkaat pitävät Teslassa, mutta näistä ei kyllä kuulunut oikeastaan mitään mainittavaa sisälle autoon.

Leveät ja matalat renkaat eivät myöskään vedelleet urissa niin kuin olen oman taloutemme kakkosautona toimivassa Bemarissa tottunut. Mootoritien syvät urat sen verran muistuttivat olemassa olostaan, että muistin ylipäätään havainnoida ohjauksen vetelyä urissa. 

Autossa on ilmajouset, joiden korkeutta säädetään isolta näytöltä, mistäpäs muualtakaan. Tähänkin liittyy älyä. Auto voi kuljettajan niin halutessa jopa navigaattorin perusteella muistaa, mitä jousituksen asetusta käytetään missäkin päin ajellessa! Kari kertoi tykkäävänsä ajaa yleensä jousitus ala-asennossa ja minusta se kyllä sopii hyvin. Auto näyttää entistäkin menevämmältä ja jousitus ei ollut yhtään liian kova, vaan pikemminkin mukavan tuntuinen kokonaisuus.

Kori ja turvallisuus

Auton kori on valmistettu kevyestä alumiinista, jonka etu Suomen olosuhteissa on myös ruostumattomuus.

Hyvin suunnitellun alustan ja korin ansiosta Tesla Model S:n passiivinen turvallisuus on huippuluokkaa. Tesla Model S sai vuonna 2013 NHTSA-turvallisuustestissä kaikkien aikojen ennätyshyvät tulokset.

Myös aktiivinen turvallisuus on viety pitkälle erilaisten teknisten apujen, kuten autopilotin avulla.

Suorituskyky

Kaupunkiajossa auton suorituskyvyn voi kokoajan aistia ajamisen täydellisenä vaivattomuutena, mutta missään vaiheessa ei ole tunnetta hurjan tehon riistäytymisestä hallitsemattomaksi. 

Lähtiessäni kiihdyttämään moottoritien rampista joutuu luistonesto nopeasti tositöihin, kun painan kaasua kuten omassa Leafissani ehtiäkseni autojonossa olevaan rakoon.

Vaikka luistonesto tekee työtään, on auton kiihtyvyys vaikuttava. Tämä tunne ei häivy enää koskaan mielestäni! Motoristina minulla on ollut autoihin sellainen haaste suhtautumisessa, että mikään ei ole tuntunut miltään. Nyt tuntuu, voi herran jestas sentään!

Leafissa olen jo tottunut sähkömoottorin tasaisen voiman ihanuuteen ja välittömään vasteeseen aina kun kaasupoljinta painaa. Nyt sitä on vain huikeasti paljon enemmän. Tehdas lupaa tälle yksi moottoriselle 0-100 km/h kiihtyvyydeksi 5,6 sekuntia, joka on kova luku, mutta vielä vaikuttavampaa on sen kiihtyvyyden vaivattomuuden tunne ja tasaisuus. Huippunopeutta tehdas lupaa 225 km/h tälle mallille. Kiihkeimmilläänhän Model S kiihtyy alle 3s 0-100 km/h ja kulkee 250 km/h rajoitettua huippunopeutta.

Youtube on pullollaan Teslan kiihdytysvideoita milloin mitäkin superautoja vastaan. Pitää olla melkoisen kallis ja eksoottinen auto, jotta pärjää tälle perheautolle kiihtyvyydessä 400m matkalla.

Hinnat ja ostaminen

Teslan voi tilata kätevästi vaikka suoraan netistä: https://www.teslamotors.com 
Samalla voi muokata oman autonsa mieleiseksensä. Hinnat alkavat kesäkuussa 2016 Model S 60 -mallin 83699 euroa (veroineen) tasosta ja Model S P90D kaikilla herkuilla maksaa veroineen 174622 euroa. Eli onhan auto edelleen aika arvokas. Toisaalta kun vertaa sitä esimerkiksi Audin Q7 tai MB malleihin, jotka pääsevät lähellekään samaan suorituskykyyn, ei hinta enää näytäkään pahalta.

Kulutus

Tesla Model S 85 kulutus on noin 19-25 kWh/100 km normaalissa ajossa. Omalla melko reippaalla koeajolla en saanut 20 kWh/100 km keskikulutukseksi. Jos sähkö maksaa kotona 0,12 e/kWh veroineen ja siirtokuluineen, muodosuu siis 100 km energiakuluksi 2,40 euroa. Kun tuota verrataan mihinkään polttomoottoriautoon, joka tarjoaa edes likimain saman suorituskyvyn, ollaan aivan eri planeetalla. 

Lataaminen

Teslan nerokkuuteen kuuluu myös heidän omistamansa ja halinnoimansa Tesla Super Charger -verkosto. TSC-pisteitä on Suomessa nyt viisi kappaletta ja kaksi on tulossa vielä lisää. TSC lataaminen on Tesla-autoille ilmaista, tosin nyt näyttäisi siltä, että tulossa olevan Model3:sen hinnat alkaen malli ei pitäisi sisällään TSC:tä, vaan sen voisi ostaa optiona.

TSC lataaminen on erittäin nopeaa, yksinkertaista ja toimintavarmaa. TSC:n latausteho on 120kW, joten auto saa 30 minuutissa helposti 270 km matkan tarpeen verran sähköä!

Lisäksi tätä mallia voi ladata sisäisellä kolmivaihelaturilla vaikka punaisesta voimavirtapistorasiasta jopa 22 kW teholla. Yleisesti käytössä olevista asioinnin aikaisista latauspisteistä saa useimmiten tuon saman 22 kW lataustehon Teslaan Type2-kaapelin kautta. Eli normaalin 30 minuutin kaupassa käynnin aikana ehtii saada latausta jo noin 50 km kotimatkan tarpeeseen!

Yhteenveto Teslasta

Nyt minä niin paljon haluan ostaa käytetyn Tesla Model S:n. Minulle riittäisi kovasti jo 60 kWh akku, mutta kyllähän 85 kWh tuo lisää mukavuutta sähköauton käyttöön. Ei auta kuin odottaa näiden vuosikertojen jälkikypsymistä...

Keskustelu

Kari Kallonen
11.06.2016 21.52

Muistan hyvin oman ensikokemuksen Teslasta. Se on kyllä erittäin mieleenpainuva kokemus.

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb