02.06.2016

Savuton alue, miete Lontoon matkalta

Olen käynyt Lontoossa 90-luvun alun jälkeen joitain kertoja ja nyt olen täällä jälleen.
Pidän suunnattomasti tästä kaupungista sen tunnelman ja monimuotoisuuden takia.

Tällä reissulla Lontoon kaduilla kulkiessani ja ehkä pubissa poikkeamisen lomassa tulin ajatelleeksi seuraavaa.

Lontoo 90-luvulla ja savuiset pubit

Kun ensimmäiset kerrat kävin täällä, oli vielä yleistä tupakoida sisällä pubeissa. Ei se savu niin sankkaa ollut kuin esim Itävallan tourneelta muistan, mutta oli niissä sisällä sellainen kestosavu. Eikä kotimaiset illanvietto-ravintolat yhtään kevyempiä kokemuksia olleet, päinvastoin. Täällä Lontoossa oli tavallista nähdä myös lapsiperheitä savuisessa pubissa ruokailemassa silloinkin. Se oli ajan tapa, eikä sitä kovin laajalti edes voinut kyseenalaistaa. Itse en ole koskaan polttanut ja muistan kyllä kuinka pahoin voin savusta seuraavanakin päivänä, siis vaikka olin kuskin roolissa :-). 

Lontoo 2016 raikkaat pubit ja liikenteen saasteet

Nyt ei ole tuosta sisällä saavuttamisesta täälläkään enää tietoakaan. Hienoa, niin ne ajat muuttuvat. Parempaan suuntaan. Kyllä oli kiva käydä syömässä ja ehkä olutkin maistamassa, kun ei tarvinnut savua hengittää eivätkä vaatteetkaan haise käynnin jälkeen pahalle.

Lontoon kaduilla kulkiessani ja sitä auto- ja linja-autoliikenteen määrää katsellessani tuli mieleen toinenkin ajatus. Kuinka paljon tulinkaan matkan aikana hengittäneeksi myrkyllisiä pakokaasuja? Aivan varmasti. Ja paljon. Sitä ei vain tule tänä päivänä ajateltua.  Aivan kuten ei monen tullut 90-luvulla mietittyä savuisten sisätilojen vaaroja. 


Olen tällä kertaa liikenteessä yksin, mutta tokihan tuolla on lukematon määrä lapsia tänäänkin liikenteessä Lontoon kaduilla. Tiedän että on epärealistista verrata kadun saasteita savuiseen 90-luvun pubiin, mutta en voi omille vertaileville ajatuksilleni mitään.
Pubissa istahtassani siis mietin, että kuinka moni äiti tai isä tämän päivän tiedolla, kokemuksella ja ymmärryksellä veisi tänään lapsensa syömään ja pari tuntia aikaa kuluttamaan aikaansa sisään pubiin, jossa ilma olisi sankan savun värittämä? Tuskin kovin moni. En minä ainakaan.

Sähköinen liikenne Lontoon katukuvassa 2016

Englannissakin on vielä asioita ratkaistavana ennen kuin liikenne merkittävästi sähköistyy. Parin päivän kulkemiseni aikana havainnoin ehkä vain noin 100 täysähköautoa. Sen sijaan Prius tuntui olevan lähes yleisin auto katukuvassa. Olin yllättynyt niiden vähäisestä määrästä.




Julkisia latauspisteitä ainakin PlugSharen mukaan on runsaasti tarjolla. Riittävätkö ne? En tiedä, mutta voisin arvella että riittävät tämän päivän ajoneuvokantaan nähden. Kun sähköautojen määrä tulee kasvamaan voimakkaasti noin 2017 alkaen, joudutaan täällä vielä lisäämään lukuisia määriä julkisia latauspisteitä. Sähköauto ladataan pääsääntöisesti pysäköinnin aikana.

Suurkaupungin sähköautokannan kasvua saattaa rajoittaa myös autoilijoiden mahdollisuudet kotilataamiseen. Varmuudella Englannissa ei ole ainakaan samanlaista kattavaa lämmityslaitetolppakantaa kuin meillä muokattavaksi sähköautojen lataamista varten.

Englannissa edelleen sähkön tuotanto on myös likaisempaa kuin meillä täällä pohjolassa. Siltä osin kokonaispäästöt eivät tule laskemaan kovin suoraviivaisesti sähköautojen lisääntyessä, mutta kaupunki-ilman laatuun sillä on suora vaikutus.




Lontoo 2036 saasteettoman kadut
Tein myös kuvitteellisen aikamatkan Lontoon kaduille vuoteen 2036. Autot liikkuvat varmuudella pääsääntöisesti sähköllä. Cabit ja London bussit myös.

Onhan kaduilla merkittävästi puhtaampi ilma. 

Ajattelenkohan silloin pubiin piipahtaessani vuoden 2016 kaduilla taklaamisesta vähän samalla tavalla kuin nyt 90-luvun savuisista pubeista? "On se ollut hullun hommaa hengittää vapaaehtoisesti niin paljon myrkkyjä."

Loppuun on vielä pakko lisätä, että Lontoon ilman laatu ei ole lähellekään huonoimmasta päästä suurkaupunkeja, joissa on tullut käytyä. Omissa muistoissa Bankok on yksi pahimmista saastepesistä.

Parempaa kaupunki-ilmaa odotellessa kelpaa koti-Suomessakin omalla Leafilla ajella päästöittä.


Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb