17.09.2020

Sähkökuorma-autojen markkinoille vyöry on alkanut

Kirjoitan raskaanliikenteen ummikkona tähän blogitarinaan listausta viimeaikoina uutisoiduista raskaan sarjan sähköautoista. Toisin kuin aiemmin tänään kirjoittamassani blogikirjoituksessa olevat isot nelivetoiset sähköautot, nämä sähkökuorma-autot ovat jo täyttä totta. Eivät siis pelkästään tulevaisuuden lupauksia ja tietokoneella tehtyjä kuvia. Vaan ihan jo tositoimissakin koiteltavina olevia raskaan työvälineitä.

Sähkökuorma-autoja jo valmistavia ja sähkökuorma-autoja:

DAF sähkökuorma-autot saivat jo toisen sukupolven päivityksen myötä isommat akut ja sen myötä merkittävästi lisää käytettävyyttä pidentyneen toimintamatkan ansiosta. Erityistä on se, että akuston kapasiteetti kasvoi, mutta niiden paino putosi 700 kg.

DAF CF Electric

  • 350 kWh (315 kWh netto)
  • 220 km toimintamatka
  • 250 kW DC-lataus
  • 500 km / päivä operointimatka
  • akuston lämpö hallitaan 25 - 45°C välillä

Daimler eActros on ollut myös jo vuosia asiakastesteissä ja autoilla on ajettu miljooia kilometrejä.

  • 250 kWh akku
  • 100 - 200 km toimintamatka
  • Taka-akselistolla kahden sähkömoottorin yhteisteho 250 kW ja vääntö 970 Nm
  • 80 kW DC, 20 kW AC lataukset
  • 18 ja 25 tonnin versiot
  • tulossa esittelyyn isommalla akulla ja noin 500 km toimintamatkalla varustettu versio

Kenworth on perinteikäs amerikkalainen raskaan sarjan automerkki. Nyt se on julkaissut sähköautonsa.

Kenworth K270E ja K370E

  • 141 tai 282 kWh akut
  • 100 tai 200 mailia toimintamatka
  • 355 tai 469 hv moottorit
  • kolme akseliväliä/lavapituutta
  • Jos oikein ymmärsin lehdistötiedotteen, on kyseessä ketterä ja vahvasti vääntävä kuorma-auto

Lion Electrics on pieni Kanadalainen sähkökuorma-autojen valmistaja, joka valmistaa esimerkiksi keltaisia sähkö-koulubusseja. Nyt se nousi uutisiin Amazonin ostettua 10 sähköistä jakeluautoa ja oikeastaan tämä uutinen oli kimmokkeeni koko tämän blogitarinan selvittelytyöhön ja kirjoittamiseen.

Lion 8

  • Jopa 480 kWh akku (Amazonin käyttöön)
  • 350 kW / 3500 Nm
  • 100 kW DC-lataus

Lion 8 tractor (rekkaveturi, semi, rekannuppi)

  • 536 kW / 7185 Nm
  • 588 kWh akku
  • 370 km toimintamatka

MAN eTGM on myös jo tuotannossa ollut sähkökuorma-auto. Esimerkiksi Suomessa autoja on Kesko jo hankkinut niitä jakeluautokäyttöönsä.

  • 264 kW / 3100 Nm
  • 185 kWh jäähdytetty akusto koostuu 12 akkupaketista
  • 185 km toimintamatka
  • 150 kW DC-lataus ja 22 kW AC-lataus

 

Scania on myös julkaissut jo uudet sähkökuorma-autonsa. Norjalainen ASKO-vähittäiskauppaketju on tilannut jo 75 kappaletta Scanian sähkökuorma-autoja jakelukäyttöönsä.

  • 165 kWh tai 300 kWh akku
  • Toimintamatka 250 km
  • CCS 130 kW ja Type2, jonka tehoa ei mainittu
  • Moottori 295 kW / 2200Nm huipputeho, jatkuva teho 230 kW / 1300 Nm
  • Alustat 4x2, 6x2 tai 6x2*4
  • Yhdistelmämassa max 29t
  • 60 kW sähköinen voimanulosotto

Tesla on julkaissut jo jonkin aikaa sitten oman raskaan sarjan kalustonsa, Tesla Semin. Siitä on nähty USA:ssa jo useampiakin testiautoja liikenteessä Teslan omassa käytössä ja kiinnostuneita tilaajiakin varmasti riittäisi, mutta vielä ei ole tiedossa milloin auto tulee tuotantoon. Walmart Kanada on tilannut jo 130 Semiä.

Tesla Semi

  • Toimintamatka 300 tai 500 mailia
  • Neljä sähkömoottoria taka-akselistossa
  • Pystyy säilyttämään 5° nousussa 60 mph nopeuden
  • 0-60 mph nopeuteen 36 tonnin lastissa 20 sekunnissa
  • energiankulutus alle 2 kWh / maili

Volvolla on kaksi sähkökuorma-autoa. FL Electric ja FE Electric.

Volvo FL Electric

  • sähkömoottori 200 kW  (165 kW jatkuva) / 425 Nm
  • Kaksinopeuksinen vaihteisto
  • Akkuja voi olla jopa kuusi kappaletta, yhden akun kapasiteetti on 50 kWh, eli maksimissaan 300 kWh
  • DC ja AC -lataukset mutta lataustehot eivät selvinneet
  • Toimintamatka enimmillään 300 km riippuen akkujen määrästä

Volvo FE Electric

  • Sähkömoottori 400 kW (330 kW jatkuva) / 850 Nm
  • Kaksinopeuksinen vaihteisto
  • Enimmillään neljä 50 kWh akkua, eli max 200 kWh
  • Toimintamatka jätekuljetuksissa enimmillään 120 km ja jakelukäytössä enimmillään 200 km.

Sähkökuorma-autojen valmistajia on taatusti jo muitakin olemassa, joten mielelläni otan tähän kommentteina täydennyksiä. Myös olisi kiva kirjoittaa lisää kuorma-autojen näkökulmasta olennaisia tietoja, joten kommenttien perusteella täydennän mielelläni niitäkin.

Sähköbussit ovat jo totta Suomessa ja maailmalla vielä enemmän

Raskaan sarjan sähkökalustolla on lukuisia muitakin käyttötapoja

Esimerkiksi Kuhn Schweitz Komatsu eDumper on jo mm Sveitsin Bielissä sijaitsevassa louhoksessa käytössä oleva vielä raskaamman sarjan sähkulkine, eDumber. MTV:n uutisen mukaan autoa ei tarvitse koskaan ladata. Päinvastoin, sen 600 kWh:n akustosta riittää energiaa vaikka myytäväksi asti, koska ylimääräistä energiaa regeneroituu päivittäin 200 kWh verran. Tämä johtuu siitä, että autolla ajetaan korkealta täysillä kuormilla alaspäin ja tyhjänä takaisin ylös.

Myös muut jo olemassa olevat käyttöesimerkit ovat erittäin tervetulleita viesteissä. Joka tapauksessa on hienoa nähdä, että monien sähköautokielteisten ihmisten jo vuosia jatkuneesta vakuuttelusta huolimatta, että myös raskaampi autokalusto on alkanut sähköistymisensä. Ei näistä tietenkään ole kaikkeen käyttöön.  On helppo nähdä raskaan liikenteen sivustaseuraajankin, että esimerkiksi pitkille siirtymille toimintamatkan takia tai maansiirtoajoon kuorman painon optimoinnin takia nämä eivät soveltune.

Erilaisia ratkaisuja olemassa päästöjen vähentämiseksi

Raskaisiin tehtäviin varmasti on tulossa lisää erilaisia raktaisuja, kuten hybridejä. Yksi esimerkki sellaisesta on itävaltalainen Rosenbauer sähköpaloauto, jota ainakin Los Angelesin paloasemalle on uutisten mukaan tilattu. Autossa on kaksi sähkömoottoria ja pieni dieselgeneraattori. Scania valmistaa sähkökuorma-autojen rinnalla myös lataushybridikuorma-autoa, jolla pystyy ajamaan esimerkiksi jakeluajossa viimeiset kilometrit lähipäästöttömästi liikenne-energian osalta.

Myös vedyllä saattaa olla merkittävää tulevaisuutta raskaan kaluston liikuttajana. Ainakin DaimlerHyundai ja Hyzon ovat julkaisseet omat vetykuorma-autonsa ja ainakin jälkimmäisiä on valmistajan sivuston mukaan tarkoitus toimittaa joitain kappaleita Australiaan käyttöön vielä tämän vuoden lopulla. Daimlerin Gen H2 prototyyppiauton tietoja:

Daimler Gen H2 -vetyauto

  • 2x40 kg nestemäisen vedyn tankkia
  • 70 kWh akku
  • polttokennojen teho max 2 x 150 kW,
  • ajoakun avustamana hetkellinen lisäteho 400 kW
  • Moottorien tehot 2 x 230 kW jatkuva ja 2 x 330 kW hetkellinen maksimiteho
  • Väänt 2 x 1577 Nm jatkuva ja 2 x 2071 Nm hetkellinen huippuvääntö
  • Toimintamatkaa luvataan jopa 1000 km

Suomikin on pullollaan kuorma-autojen käyttökohteita, joissa sähkökuorma-autot ovat jo erinomaisia ja hyödyt korostuvat kaupunkien jakelukäytössä tai vaikkapa jätehuollossa. Maailmalla näitä sähkökuorma-autojen käyttökohteita on valtava määrä ja hyödyt korostuvat miljoonakaupungeissa.

Keskustelu

Pekkah
19.09.2020 09.41

Kyllä se vaan on niin että tuommonen jakeluliikenne mihin nämä batterikuorma-autot soveltuu, kuljettaa murto-osan suomessa kuljetetuista tonneista. Sähkörekoista lupaavin konsepti taitaa olla polttokennolla varustettu.

Sähköautoileva motoristi
19.09.2020 12.50

Moi,
Aika näyttää mihin soveltuvat nämä nykyiset ja etenkin tulevat kehittyneet raskaan sarjan sähköautot.

Nyt tosiaan näiden avulla olisi jo huippua saada edes kaupunkien jakeluliikenne, jätehuolto jne sähköistettyä. Sillä olisi suuri positiivinen vaikutus kaupunkien mukavuuteen.

Toki myös nyt jo esim biokaasu on hyvä raskaassa kalustossa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (200) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (9) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID3 (1) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (3) Rekisteröintitilasto (62) Renault (6) Roadster (3) Scania (2) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (179) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (33) Sähköauton lataaminen (17) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (1) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (4) Zoe (10)
nwdb