27.11.2018

Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen

Verottaja on nyt tehnyt ratkaisunsa sähköauton työpaikkalataamisen verotuksesta.
30 euroa kuukaudessa on työnantajan mahdollistaman ja työnantajan sähköllä tapahtuvan työpaikkalataamisen verotusarvo 1.1.2019 alkaen.
 
Tuo päätetty verotusarvo on sen verran korkea, että aika pitkä työmatka pitää olla 5pv/vko työpaikalla käyvälläkin, että taloudellisesti on kannattavaa ladata työpaikalla.
  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa siten, että se laitetaan palkan päälle, niin esimerkiksi 30 veroprosentin omaavalle työntekijälle aiheutuu 9 euron kulu tästä. Jos lasken tuon omalla kotitalouteni 11 senttiä/kWh hinnalla, niin sillä saisi noin 82 kWh sähköä. Se taasen riittäisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 497 kilometrin ajoon. Jos käy töissä työpaikalla 20 päivänä viikossa, tuo kuittaantuisi noin 25 kilometrin työmatkaa säännöllisesti ajavalla hyvin vielä kannattavaksi.
  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa rankemmin, eli siten että verotusarvo pidätetään suoraan vanhasta olemassa olevasta palkasta, on sen vaikutus käsittääkseni suoraan tuo 30 euroa. Silloin hyötypotentiaali muuttuu aika merkittävästi. 30 eurolla saa noin 272 kWh kotona ladattua sähköä. Sillä taasen ajaisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 1649 kilometriä, joka tarkoittaisi 20 työpäivälle jaettuna noin 82 kilometriä työmatkana. Eli melko pitkää matkaa jo yhdensuuntaisesti.
Hyvää tässä on mielestäni se, että tämä nyt antaa useille työnantajille mahdollisuuden tarjota sähköauton lataamista työntekijöilleen pelkäämättä veroseuraamuksia. Kieltämättä olisin toivonut edes hieman maltillisempaa verotusarvoa. Esimerkiksi 15 euroa kuukaudessa olisi ollut jo pluginhybridiautoilijoillekin reilumpi.
Edelleen työnantajalla on olemassa kaksi lähtökohtaista vaihtoehtoa valittavana:
  1. Kieltää lataaminen tai
  2. Mahdollistaa lataaminen.
Jos työnantaja valitsee kohdan 2, eli mahdollistaa lataamisen, on sillä taasen oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
  1. Tarjota sitä verotettuna etuisuutena 30e/kk tai
  2. Tarjota työntekijälle latausta, jossa työntekijä itse maksaa latauksen.
Jos työnantaja valitsi edellisestä kohdasta 2, voi se edelleen tehdä asian useilla tavoilla, joista otan kaksi mielestäni parasta vaihtoehtoa:
  1. Järjestää mittaroinnin ja maksun itse, joka on aika työlästä, enkä siksi pidä tätä hyvänä vaihtoehtona kovin monelle työnantajalle.
  2. Tehdä sopimus yhteistyökumppanin, kuten Parkkisähkö Oy:n kanssa, jonka kautta työnantaja saa tarpeenmukaiset kartoitukset, laitepäivitykset, mittaukset pöytäkirjoineen sekä täydellisen vaivattomuuden, jossa työntekijä maksaa lataamastaan sähköstä suoraan sopimusyhteistyökumppanille. Parkkisähköllä olen nähnyt mm varsin edullista 12 senttiä/kWh hinnoittelua.

Työntekijällä on lähtökohtaisesti varmasti oltava mahdollisuus itse valita, ottaako työnantajan mahdollisesti tarjoaman työpaikkalataamisen työnantajan tarjoamalla sähköllä vastaan. Eli työntekijä voi myös kieltäytyä tarjotusta latausmahdollisuudesta. Jo 40 kWh akkuinen Leaf tarjoaa melko pitkääkin työmatkaa ajavalle realistisen mahdollisuuden olla lataamatta töissä. Nimittäin sillä ajaa kyllä ihan käytännössäkin yli 200 kilometriä yhdellä akullisella. 

Jos työnantaja tarjoaa ainoastaan Suko-pistorasialatausta, josta EU-suosituksen mukaisella sähköauton mukana tulevalla latauskaapelilla voi ottaa vain 8A:n virtaa, eli noin 1,8 kW:n lataustehoa kannattavuus taas saattaa muuttua työntekijän kannalta merkittävästi. Kahdeksan tunnin työpäivän aikana saa ladattua siis noin 15 kWh:n verran energiaa. Siis 20 työpäivän aikana noin 300 kWh:n verran, eli sähkön hinnaksi muodostuisi kovimmillan noin 10 senttiä/kWh. Mutta jos työntekijä tekee vaikka kuuden tunnin päiviä tai työpaikalla olopäiviä toteutuu merkittävästi vähemmän, on taloudellinen kannattavuus taas kovin kyseenalaista.

Oliko tämä nyt hyvä vai huono asia sähköisen liikenteen kehittymiselle? Mielestäni on hyvä asia että ratkaisu ja toimintamalli verotukseen liityen saatiin, mutta verotusarvo on hiukan turhan korkea. Pelkään, että etenkään pluginhybridien haluttavuutta tämä ei lisää Suomessa.

Itse olen jo esittänyt työnantajalleni, että haluan omalta osaltani heti 1.1.2019 alkaen tuon verotusarvon käyttöön ihan vain jo vaivattomuuden takia. Voin aina lähteä töistä täydellä akulla ja olla murehtimatta 40 kWh Leafini akun riittävyyttä illan ajoihin.

Keskustelu

Sari
28.11.2018 00.30

Meillä työnantaja ratkaisi tämän simppelisti: käyttäjät maksaa sähkön itse. Talon tapoihin ei kuulu vapaat autoedut, joten looginen toteutus. Itselläni on oma auto. Sähkön hinta on 12 s/kWh ja plug-in-hybridi ottaa päivästä riippuen 3-5 kWh sähköä. Kotona lataussähköä ei ole vielä laskutettu kertaakaan, joten nähtäväksi jää, mitä se maksaa. Etukäteisinfo antaa ymmärtää, että olisi 11 s/kWh. Työpaikalla lataaminen räjäytti oman Virta-tilini käytön.
Aiemmin satunnaiset laskutetut eurot muuttuivat päivittäin toistuviksi maksuiksi. Marraskuussa 10 euroa saattaa mennä rikki, mutta ihan joka päivä en ole toimistolla. Omaan lataustodellisuuteeni tuo 30 euron verotusarvo kuukaudessa on järisyttävän yläkanttiin ihan millä matikalla tahansa. Onneksi työnantaja järjesti tämän omakustanteisen sähkön. Latauspisteinvestointi jäi kyllä työnantajan piikkiin.

Utelias
03.01.2019 15.14

Eikös työnantajan kanssa voi sopia jonkun kiinteän hinnan vaikka 15€/kk mitä maksaa sähköstä kiinteästi? Vai onko se pakko mitata?

Sähköautoileva motor
03.01.2019 17.31

Hei Utelias,
nyt ole varma asiasta, mutta epäilykseni on, että tämän vuoden alusta alkaen ei verottajalle enää kelpaa kiinteä kk-hinta. Voin tosin olla väärässäkin, mutta arvelen olevan kyettävä osoittaman sähkön kulutusta vastaava maksaminen tai sitten verotusarvo. Mielelläni luen muidenkin kirjoituksia, jos jollain on jo faktaa asiasta.

Kuukausi maksulla?
20.01.2019 08.15

Mitenkähän hommasta pitäisi sopia vai onko tässä tapauksessa vain hyvää onnea. Työpaikkani sijaitsee vuokrakiinteistössä jossa lämmitystolpista on saanut vapaasti ladata. nyt ihmetyksen aiheeksi on noussut, että kun firma ei suoraan maksa sähköstä mitään, vaan sisältyy vuokraan. Miten tälläisessä tapauksessa pitäisi toimia?

Sähköautoileva motor
21.01.2019 06.34

Hei nimim Kuukausi maksulla
Tässä asiassa tulee vastaan paljon rajatapauksia ja voi olla syytä varmistaa vaikka verottajaltakin kanta. Minulla ei ole valitettavasti antaa neuvoja.

Kuitenkin maallikko-oletuksena pitäisin, että jos autoni työaikana on jossain muualla kuin työnantajani parkissa, jossa sattuu olemaan maksuton lataus, eikä se etenkään liity työnantajaani mitenkään, niin tuntuisi kummalta, jos se sitten kuuluisi mitenkään työnantajalle tai verottajalle.

Jos ko parkkipaikka-alue on työnantajan osoittama, mutta siinä on jonkun muun tarjoama maksuton lataus yleisesti käytettävissä, niin sitten jo lähennytään verottajan kiinnostusta ja tarkistaisin asian.

Jos ko. parkkipaikka-alueelta työnantaja on vuokrannut omille työntekijöilleen osoitetut parkkipaikat ja niissä on vuokraan kuuluva lataus, niin tulkitseisin olevan verottajan tarkoittaman mukaisen työsuhde-edun kyseessä. Itse pyrkisin kontaktoimaan Parkkisähköä ja eParkkia ja yrittäisin saada heitä ottamaan yhteyttä ko parkkipaikan vuokranantajaan maksullisten latauslaitteiden asentamiseksi. Helppoa saati nopeaa tietä tuskin sattuu löytymään.

Ari Vuoriola
10.09.2019 09.35

Minulla on työsuhdeauto, vapaa autoetu. Auto on hybridi ja lataan sen kotona, en töissä. Kuinka paljon voin laskuttaa työnantajaa latauksesta kuukauden aikana, sähkömittaria ei ole.

Sähköautoileva motor
10.09.2019 18.48

Moro Ari,
valitettavasti minä ainakaan en osaa vastata kysymykseesi.
Ehkä itse ratkaisisin asian ostamalla yksinkertaisen ja edullisen mittarin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb