11.06.2016

Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä

Osoite kopioitu

Sähköauton hinta euroa / kWh

Sähköauto on ainakin vielä vuonna 2016 kallis hankinta verrattuna polttomoottorilla käyviin vastineisiin. Leafin osalta tämä vertailu on helppoa tehdä, koska vastineita löytyy jopa samalta merkiltä polttomoottorilla tarpeeksi läheltä. Tesla tarjoaa kuitenkin niin erityislaatuista ajokokemusta ja voiman tunnetta, että aivan suora vertailu ei tee kumpaankaan suuntaan täyttä oikeutta.
Tesla Model S85+ koeajoraportti blogissani.

Akkukapasiteetin ja hinnan korrelaatio ennakoi sähköautojen yleistymistä

Keskityn tässä tarinassa tarkastelemaan sähköauton akkukapasiteetin ja hinnan korrelaatiota, sekä pohdin tuon merkitystä sähköautojen yleistymisen todennäköisyyteen.

Akun kokonaiskapasiteetti kuvaa hyvin konkreettisesti sähköauton käytettävyyttä arkiajossa. Sähköauton käyttäminen ei voi perustua päivittäisten arkiajojen hoitamiseen pikalatauspisteiden varassa.

Sujuvaan sähköauton käyttöön liittyy se, että auton päivittäiset arkiajon sähkön tarpeet saadaan ladattua auton ollessa pysäköitynä. Itse ajan sähköautolla noin 40000 km vuodessa, enkä ole kertaakaan kuluttanut yli 90 kWh vorokaudessa. Minulle siis 90 kWh olisi jopa turhaa luksusta. 60 kWh riittäisi kattamaan yli 95% päivittäisistä tarpeista.
Testasin HKI-TRE -moottoritiellä Leafin kulutusta kesäkelissä ja kesänopeusrajoituksissa: Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h kesäkelillä ja tulin siihen tulokseen, että HKI-TRE -välin bendelöintiin riittäisi hyvin 40 kWh kokoinen akku, jos auton saa kohteessa vähintään 6,6 kW (1x32A lataukseen).

Akun koko korreloi sähköauton hintaa

Tällä hetkellä sähköauton hintaa korreloi melko suoraan akun koko. Jo julkaistut Tesla Model 3 ja Opel Ampera-e ovat lupailleet olennaisesti edullisempaan hintaluokkaan suurempia akkukokoja.
Ylläpidän blogissani myös  taulukkoa myynnissä olevien ja tulossa olevien sähköautojen perustiedoista. Lasken tähän taulukkoon myös hinnan e/kWh.
Taulukkoon linkki löytyy Tulossa olevia sähköautoja -sivustolta




Oma Nissan Leaf Acenta 24 kWh maksoi vuonna 2015 noin 40000e.
Eli siinä muodostui akkukapasiteetin hinnaksi noin 1666 e/kWh. Tämän auton todellinen toimintamatka on noin 90-140 km ja tämä on useille kiinnostuneille rajoittava tekijä. Auto toimii esimerkiksi minun käytössäni erinomaisesti, koska muista syistä johtuen taloudessamme on oltava myös toinen auto ja sitä voidaan käyttää tarvittaessa pidemmillä aikarajoitteisilla matkoilla.

Tällä hetkellä Suomessa myynnissä olevista sähköautoista korkeinta akkukapasiteetin hintaa tarjoaa Volkswagen e-up!, jonka 28924e hinnalla ja 18,7 kWh akulla akkukapasiteetin hinnaksi muodostuu 1547e/kWh. E-up! on uusista edullisin sähköauto hankintahinnaltaan, mutta sen toimintamatka, joka on noin 90 - 120 km todellisuudessa rajoittaa ostajapotentiaaleja voimakkaasti.

Nissan Leaf 30 kWh maksaa 39850 euroa (alkaen), joten siinä muodostuu akkukapasiteetin hinnaksi 1328 e/kWh. Suunta on oikea!

BMW i3 näyttäisi taulukossani olevan 1269 e/kWh, mutta tuohon en ole vielä osannut huomioida välttämättä aivan oikein auton todellista kauppahintaa. Käydessäni Herttoniemen Laakkosella tutustumassa autoon, totesin että siinä taitaa olla muutamia pakollisia lisävarusteita ruksittavina.

Teslan Model S -autosta on olemassa useita eri akkukokoja: 60 kWh, 75 kWh ja 90 kWh. Näistä kaksi pienintä omaavat fyysisesti saman akun, mutta 60 kWh on tehty ohjelmoimalla akku pienemmäksi ja sen saa täyteen 75 kWh kokoon 9900 euron lisähinnalla. Teslalla näyttäisi 90 kWh tuottavan edullisimman akkukapasiteetin 1240 e/kWh. Suunta on edelleen oikea.

Mikäli Teslan Model 3 hinnat alkaen malli tulisi Suomessa maksamaan noin 45000 euroa ja siinä olisi esim. 45 kWh akku (ohjelmalla laskettu 60 kWh), niin silloin siinä akkukapasiteetin hinta olisi 1000e/kWh.

Chervolet Bolt, eli kotoisammin Opel Ampera-e on GM lupaillut noin 40000 euron hintaan 60 kWh akulla. Itse suhtaudun näihin puheisiin hyvin varauksellisesti niin kauan kuin näen ne toteutuvan. Jos tuo olisi totta, toteutuisi Ampera-e -autossa ennätyksellinen 667 e/kWh hinta akkukapasiteetille.

1000 e/kWh akkukapasiteetin hinta on seuraava iso pykälä, joka tulee merkittävästi kasvattamaan sähköautojen määrää

Suurin osa autoilijoista ei ole tietenkään valmis luopumaan autoilun vaivattomuudesta sähköautoon siirtymisen takia. Myöskään merkittävää lisäinvestointia ei olla valmiita tekemään.

Niinpä pidän 1000 e/kWh akkukapasiteetin hintaa seuraavana suurena pykälän sähköautojen yleistymisen taipaleella. Toivottavasti Tesla Model 3 tähän kykenee.

Tämä tarkoittaisi siis sitä, että noin 45000 euron hinnalla saisi 45 kWh kokoisen akun, joka siis riittäisi vaikka päivittäiseen pendelöintiin tai satunnaisempiin matkoihin Helsingistä Tampereelle, Lahteen tai Turkuun. Tämä taasen lisää erittäin paljon auton käyttäjiä potentiaalisiin sähköauton ostajiin.

Seuraava iso askel on 750 e/kWh, eli silloin 60 kWh akkuja saisi noin 45000 euron hinnalla.

Sähköauto on kalliimpi ostaa, mutta halpa ajaa. Vielä

Vielä toistaiseksi sähköauto on halpa ajaa, mutta kallis ostaa. Tämä voi kuitenkin muuttua molempien määreiden osalta. Jos/kun sähköautot alkavat jossain vaiheessa merkittävästi lisääntyä Suomessakin, joudutaan liikenteen verotulot keräämään jollain muulla tavalla kuin polttoaineverossa.
Voit tutustua aiheeseen tarkemmin tässä tekstissä: Sähköautoilijakin maksaa veroja, mutta vähemmän.

Vastaavasti ennusmerkit näyttävät, että sähköautojen akut jatkavat halpenemistaan. Merkittävää uskottavuutta tälle väitteelle tuovat mm. Teslan Gigafactoryn ja muiden valmistajien vastaavien akkutehtaiden valmistuminen ja niiden mukana tuoma kapasiteetti sekä tehokkaan tuotannon tuomat edut.

Sähköauton hintaa tulee vielä jonkin aikaa ohjaamaan vahvimmin akun koko

Uskon, että vielä aika pitkään sähköauton hintaa tulee voimakkaimmin ohjaamaan akun koko. Siksi toivon itse, että tarjolle tulisi sähköutoista Teslan tapaan eri akkukokoja. Erilaiset käyttäjät tarvitsevat eri kokoisia akkuja sujuvaan käyttöönsä ja heillä on erilaiset valmiuden maksaa autostaan.




Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb